İlişkilendirme modelleri

İlişkilendirme modeli, reklamın, işinizin gelişmesine olan katkısını daha net belirlemeye yardımcı olur. Kullanıcılar sitenize birçok kez ve farklı yollar izleyerek gelebilirler; bunlar arasında reklamınıza, arama sonuçlarındaki bağlantıya veya tarayıcıda kaydedilen favorilere tıklamak olabilir. Siteye geçiş kaynağını doğru belirlemek çok önemlidir: Sadece reklam kampanyasından kaynaklanan ziyaretler Yandex Direct istatistiklerine dahil edilir.

İlişkilendirme modeli şu şekilde seçilir:

Kampanya Sihirbazı'nda oluşturulan kampanyalar ve ürün kampanyaları için varsayılan olarak otomatik ilişkilendirme modeli seçilir. Bu seçenek değiştirilemez.

Dönüşüm başına ödemeli kampanyalarda, seçilen ilişkilendirme modeli, kullanıcının yapacağı hangi tür ziyaretler için ödeme yapılacağını etkiler. Bu tür kampanyalar için ilişkilendirme modeli seçme önerilerini inceleyin.

İlişkilendirme modeli nedir?

Ziyaret için ne tür bir girişin kaynak sayılacağını belirleyen kurala ilişkilendirme modeli denir:

  • Otomatik ilişkilendirme: Reklam kampanyasının sağladığı dönüşümler makine öğrenimi algoritmaları kullanılarak belirlenir. Algoritmalar dönüşümden önceki ve sonraki süreleri, cihaz türünü (cihazlar arası dönüşüm), kullanıcının ve aile üyelerinin ürüne veya hizmete yönelik ilgi derecesini ("hane") vb. faktörleri dikkate alır. Örneğin, bir aile üyesinin sabah saatlerinde mobil cihazdan ürünü görüntülemesi, ardından aynı ürün hakkında ayrıntılı bilgilere bilgisayardan erişmesi, sonrasında ilgili web bağlantısını eşine göndermesi sonucunda eşinin ürünü satın alması vb. durumlarda olduğu gibi.

    Dönüşüm stratejilerinin eğitimi için otomatik ilişkilendirmeyi kullanın: Otomatik ilişkilendirme, dönüşüme yönelik tıklamaları ve ilgili hedef kitle üyelerinin bilgi portresini daha doğru algılayarak eğitimde kullanılabilecek daha çok bilgi sağlar.

    Mevcut kampanyalarda otomatik ilişkilendirme modeline geçmeniz gerekip gerekmediğine karar vermeniz için Yandex Metrica'da zaten oluşturulmuş olan raporlardaki sonuçlara belirli ilişkilendirme modelleri açısından bakarak, gerçekleşen dönüşümlerin kalitesini ve aralarındaki farkı değerlendirin. Otomatik ilişkilendirme istatistikleri 8 Nisan itibarıyla kullanıma sunulmuştur.

  • İlk giriş: Kullanıcı tarafından yapılan tüm ziyaretlerin kaynağı, son 180 günde siteye yaptığı ilk giriş sayılır. Bu modelle, müşteriyi sitenize ilk defa getiren ve müşterinin sitenizle olan sonraki etkileşimlerini sağlayan kaynağı tespit edebilirsiniz.

  • Son geçiş: Ziyaretin kaynağı, ziyaret geçmişi hesaba katılmadan ziyaretçinin o an siteye geldiği geçiş sayılır. Bu model, sitenin teknik analizi sırasında kullanılabilir.

  • En son anlamlı geçiş: Son 90 günde yapılan ziyaretlerin tüm kaynakları "anlamlı" (reklamlarınızdan, arama sonuçlarından veya başka sitelerden yapılan girişler) ve "anlamlı olmayan" (kayıtlı sayfalardan yapılan girişler, dahili trafik veya siteye doğrudan yapılan girişler) olmak üzere iki gruba ayrılır. Ziyaret "anlamlı olmayan" bir kaynaktan yapılan girişle başlamışsa bundan önceki en son anlamlı giriş bu ziyaretin kaynağı olarak belirlenir. Bu model, En son geçiş modelinde kaybolan dönüşümlerin hesaba katılmasını sağlar; örneğin, bir ziyaretçinin sekmeyi açık bırakıp sayfada hareketlilik göstermediği sürenin zaman aşımına uğradığını ve dolayısıyla bir süre sonra yeniden başlayan eylemlerin yeni bir ziyaret olarak kaydedildiği durumlarda.

  • Direct'te cihazlar arası ilk görüntüleme: Siteye yapılan ziyaretlerin kaynağı, son 30 gün içinde herhangi bir formatta gerçekleşen medya içerikli reklamın ilk görüntülemesidir. Bu model, medya reklamının ziyaretler ve dönüşümlere yaptığı etkiyi istatistiklerde görüntülemenizi sağlar. Kullanılan tüm cihazlardan yapılan girişler dikkate alınır. Sadece Rapor Sihirbazı'nda görüntülenebilir.
  • Yandex Direct'ten yapılan son giriş: Sitenize yapılan son anlamlı girişlerden sadece Direct'ten gerçekleşen girişler hesaba katılır. Böylece kullanıcı, Yandex Direct reklamına tıklayarak siteye geçiş yaptıysa, bu kullanıcı bir reklama tekrar tıklayıp siteye tekrar giriş yapana kadar bu giriş sonraki tüm ziyaretlerin kaynağı olarak kabul edilir. Bu model, diğer ilişkilendirme modellerine göre diğer kaynaklara aitmiş gibi algılananlar da dahil olmak üzere, Yandex Direct ile ilgili tüm ziyaretleri görmenize yardımcı olur.
  • Direct'te cihazlar arası son görüntüleme: Siteye yapılan ziyaretlerin kaynağı, son 30 gün içinde herhangi bir formatta gerçekleşen medya reklamı görüntülemeleridir. Bu model, medya reklamının ziyaretler ve dönüşümlere yaptığı etkiyi istatistiklerde görüntülemenizi sağlar. Kullanılan tüm cihazlardan yapılan girişler dikkate alınır. Sadece Rapor Sihirbazı'nda görüntülenebilir.
Mars turları sattığınızı varsayalım.
  • Kullanıcı, 10 gün önce internet araması sonucu sitenizi ziyaret etti fakat satın alma yapmadı.
  • Daha sonra Direct'teki reklama tıkladı.
  • Bir süre sonra kullanıcı bir sosyal ağ bağlantısından sitenize geçiş yaptı.
  • Dün, tarayıcıdaki açık kalmış sekmeden tekrar geçiş yaptı ve nihayet tur rezervasyonu yaptı.
Bu durumda, farklı ilişkilendirme modellerine göre ziyaret kaynağı farklı yerler olarak kabul edilir:
  • En son geçiş: Tarayıcıda açık kalan sekmeden olan geçiş.
  • En son anlamlı geçiş: Bir sosyal ağ bağlantısından olan geçiş.
  • Yandex Direct'ten yapılan son ziyaret: Direct'teki reklamdan olan geçiş.
  • İlk geçiş: Arama sonuçlarından olan geçiş.

Hedefler, ziyaret kaynakları ve ilişkilendirme modelleri hakkında daha ayrıntılı bilgi için Yandex Metrica Yardımı'na başvurun.

Hangi ilişkilendirme modeli seçilmeli?

Ziyaret geçmişi sizin için önemli değilse ve hangi kanalların size dönüşüm sağlarken daha etkili olduğunu takip etmeniz gerekiyorsa En son anlamlı geçiş modelini kullanın.

Yandex Direct'teki reklamların dönüşüm üzerindeki etkisini değerlendirmek için model seçeneği olarak Otomatik'i seçin.

İlk geçiş, ürünleri halen talep gören adı bilinen markalar ve iş yerleri için uygundur. İlk tıklamanın, ziyaretçinin satın alma kararını etkilemek için yeterli olduğunu düşünüyorsanız bu modeli seçin.

Dönüşüm için ödeme yaparken aşağıdaki ipuçlarına dikkat edin.

Stratejilerde ilişkilendirme modelleri

Stratejiler, reklama tıklanarak siteye geçiş yapılması ve hedefe ulaşılmasını öngören bir algoritmayı baz alarak çalışır. Algoritma, seçilen ilişkilendirme modeline göre elde edilen Yandex Metrica istatistiklerine dayanır. Örneğin, Yandex Direct'ten yapılan son ziyaret modeli seçildiğinde algoritma, bu ilişkilendirme modeline göre oluşturulan istatistiği kullanır.

İlişkilendirme modeli değiştirildiğinde, algoritmanın kullandığı istatistiğin verileri de değişecektir. Sistemin, yeni tahmin oluşturması ve en uygun teklifleri seçmesi için zamana ihtiyacı vardır.

Yandex Direct'ten son giriş ilişkilendirme modeli yerine Otomatik ilişkilendirme kullanıldığında stratejinin eğitimi yeniden başlamaz; eski ilişkilendirme modeli kullanılırken elde edilen dönüşüm verileri de dikkate alınır. Dönüşüm sayısında eski ve yeni ilişkilendirme modelleri arasında %20'den fazla belirgin bir fark varsa, stratejinin uyarlanması biraz zaman alabilir.

Dönüşüm ödemelerinde kullanılan ilişkilendirme modelleri

Dönüşüm başına ödemeli reklam kampanyalarında, ilişkilendirme modeli, hedef eylemi gerçekleştiren kullanıcının hangi ziyaretlerinin dönüşüm sayılacağını ve buna göre ne kadar ödeme yapılacağını etkiler. İlişkilendirme modelinin doğru seçimi kampanya bütçesinin en verimli şekilde harcanmasını sağlar.

Siteye son giriş

Ödemeyi yalnızca; tek bir ziyaret için, Yandex Direct reklamı üzerinden yapılan siteye girişten hemen sonra dönüşümün gerçekleşmesi durumunda yaparsınız.

Müşterilerinizin karar verme süresinin çok kısa olduğu durumlarda (örneğin, müşterileriniz reklama tıklamanın hemen sonrasında yemek siparişi verir, taksi çağırır veya anlık özel teklifler kullanırlar ise) bu seçeneği kullanın.

Son anlamlı giriş

Ödemeyi; Yandex Direct reklamı üzerinden yapılan siteye girişten bir sonraki anlamlı eyleme kadar olan süre içinde gerçekleşen ziyaretler (örneğin sosyal ağlar üzerinden, e-posta bültenlerinden, diğer reklamlardan gelen ziyaretler) için yaparsınız.

Bu ilişkilendirme modeli, müşterilerinizin ev aletleri veya giyim gibi ürünleri çok uzun süre düşündükten sonra almaya karar verdiği durumlar için uygun olur.

Direct'ten siteye son giriş, Otomatik

Dönüşümün Yandex Direct ile etkileşimden sonra gerçekleştiği tüm ziyaretler için ödeme yaparsınız. Bu durumda söz konusu etkileşimden sonra gerçekleşen tüm anlamlı eylemler yok sayılır.

Trafik çekmek için en çok Yandex Direct'i tercih ediyorsanız, bu seçenek sizin için daha uygun olur. Dönüşüm sayınız genellikle çok fazla değilse de bu ilişkilendirme modellerinden birini kullanmanız önerilir.

İlk giriş

Siteye ilk defa Yandex Direct'teki bir reklamdan giren kullanıcıların her bir ziyareti için ödeme yaparsınız. Dönüşüm gerçekleşmiş olsa bile, daha sonraki ziyaretler de ücretlendirilir.

Ev veya otomobil gibi, müşterilerinizin karar verme sürelerinin çok uzun olduğu durumlar için bu seçeneği kullanın.

Cihazlar arası

“Cihazlar arası” modda kullanılan tüm cihazlardan siteye yapılan girişler hesaplanır. Örneğin, bir kullanıcı aramadaki reklamdan siteye iş bilgisayarından giriş yapabilir; ardından işten dönerken aynı siteye akıllı telefondan geri dönebilir; ve nihayet evdeki dizüstü bilgisayarda mağazanın adresini arama satırına girerek alım işlemini tamamlayabilir.

Dolayısıyla farklı cihazlar kullanılarak gerçekleşen dönüşümleri doğru ilişkilendirmeniz önemliyse ilişkilendirme modeli olarak Cihazlar arası seçeneğini etkinleştirmeniz önerilir. Cihazlar arası dönüşümler 3 farklı ilişkilendirme modelinde dikkate alınır:

  • Yandex Direct'ten siteye son giriş,
  • Son anlamlı giriş,
  • İlk giriş.

Otomatik ilişkilendirme modeli kullanıldığında cihazlar arası analiz varsayılan olarak etkindir ve devre dışı bırakılamaz.

İstatistikte ilişkilendirme modelleri

Rapor Sihirbazı'nda herhangi bir ilişkilendirme modeline ait istatistikleri görüntüleyebilirsiniz. Maksimum Dönüşüm Sayısı veya Kârlılık Sınırlamalı Maksimum Sayıda Tıklama gibi dönüşüm odaklı stratejilerde hedef göstergelerin karşılanıp karşılanmadığını kontrol etmek için strateji ayarlarında bulunan ilişkilendirme modelinin aynısını raporda da uygulamak gerekir.

Reklamın tıklanmasından dönüşüme kadar geçen ortalama sürenin 2 haftadan fazla olduğu durumlarda, Yandex Direct raporlarınızda ayarlanan ilişkilendirme modeli "Yandex Direct'ten en son giriş" veya "en son anlamlı giriş" ise bu istatistikler büyük bir gecikmeli görüntülenecektir. Bu durum, ortalama dönüşüm fiyatının ve ortalama yatırım kârlılığının göstergelerini değerlendirirken dikkate alınmalıdır.

Medya reklamı istatistiklerinde ilişkilendirme modelleri

Medya reklamları görüntüledikten sonra hangi yararlı eylemlerin gerçekleştiğini analiz etmek için Rapor Sihirbazı'nda "Yandex Direct'ten ilk cihazlar arası görüntüleme" veya “Yandex Direct'ten son cihazlar arası görüntüleme” ilişkilendirme modelini seçin. Seçilen ziyaret özellikleri için (“Dönüşümler”, “Dönüşümler (%)”, “Hedef fiyatı (ruble)”, “Yatırım kârlılığı”, “Yayın başına harcama payı (%)”, “Gelir (ruble)”, “Kâr (ruble)”) görüntüleme sonrası (post-view) ve tıklama sonrası (post-click) metrikleri kullanılabilir olacaktır:

  • Post-view (Görüntüleme sonrası): Bu alandaki değer, tıklanmayan bir reklamın gösteriminden sonraki 30 gün içinde gerçekleşen ziyaretleri gösterir,
  • Post-click (Tıklama sonrası): Bu alandaki değer, bir medya reklamına tıklandıktan sonraki 30 gün içinde gerçekleşen ziyaretleri gösterir.

Örneğin, Post-view: Dönüşümler: Bunlar, reklam gösterimimden sonraki 30 gün içinde gerçekleşen sitedeki yararlı eylemlerdir (sipariş, talep veya başvuru ve telefon araması). Bu durumda, yalnızca kampanya ayarlarında hedef olarak belirtilen işlemler dikkate alınır. Post-view dönüşümleri raporunda, tıklamalar dikkate alınmaz.

Post-click: Dönüşümler: Kullanıcıların, medya reklamına tıkladıktan sonraki 30 gün içinde kaç hedef eylem gerçekleştirdiğini gösterir.

Yalnızca dönüşümler için, post-view ve post-click eylemlerinin toplamı, Toplam dönüşümler sütununda görüntülenebilir.

“Yandex Direct'ten son cihazlar arası görüntüleme” adlı ilişkilendirme modeli verileri 12 Mayıs 2022'den itibaren kullanılabilir.

"Yandex Direct'ten ilk cihazlar arası görüntüleme" adlı ilişkilendirme modeli verileri 1 Mayıs 2023 itibarıyla kullanılabilir.

Başka sorunuz var mı?

Uyarı. Müşteri Hizmetleri'nden uzmanlar, siz hangi kullanıcı adından kendileriyle iletişime geçtiyseniz, yalnızca o kullanıcı adından başlatılmış olan reklam kampanyalarıyla ilgili danışmanlık verebilirler. Kullanıcı adınızı ekranın sağ üst köşesinde görebilirsiniz. Uzman, sadece başvurunun işlenmesi sırasında verilerinize erişim kazanacaktır.