İlişkilendirme modelleri

İlişkilendirme modeli, reklamın, işinizin gelişmesine olan katkısını daha net belirlemeye yardımcı olur. Kullanıcılar sitenize birçok kez ve farklı yollar izleyerek gelebilirler; bunlar arasında reklamınıza, arama sonuçlarındaki bağlantıya veya tarayıcıda kaydedilen favorilere tıklamak olabilir. Siteye geçiş kaynağını doğru belirlemek çok önemlidir: Sadece reklam kampanyasından kaynaklanan ziyaretler Yandex.Direct istatistiklerine dahil edilir.

İlişkilendirme modeli şu şekilde seçilir:
  • strateji ayarlarında metin-grafik ve dinamik reklamlar için (ilişkilendirme modeli varsayılan olarak Yandex.Direct'ten yapılan son ziyaret olarak ayarlanmıştır);
  • rapor oluşturulurken Rapor Sihirbazı'nda ve “Genel istatistikler” dışındaki tüm standart raporlarda.

Dönüşüm başına ödemeli kampanyalarda, seçilen ilişkilendirme modeli, kullanıcının yapacağı hangi tür ziyaretler için ödeme yapılacağını etkiler. Bu tür kampanyalar için ilişkilendirme modeli seçme önerilerini inceleyin.

İlişkilendirme modeli nedir?

Ziyaret için ne tür bir girişin kaynak sayılacağını belirleyen kurala ilişkilendirme modeli denir:

  • İlk giriş: Kullanıcı tarafından yapılan tüm ziyaretlerin kaynağı, son 180 günde siteye yaptığı ilk giriş sayılır. Bu modelle, müşteriyi sitenize ilk defa getiren ve müşterinin sitenizle olan sonraki etkileşimlerini sağlayan kaynağı tespit edebilirsiniz.

  • Son geçiş: Ziyaretin kaynağı, ziyaret geçmişi hesaba katılmadan ziyaretçinin o an siteye geldiği geçiş sayılır. Bu model, sitenin teknik analizi sırasında kullanılabilir.

  • En son anlamlı geçiş: Son 90 günde yapılan ziyaretlerin tüm kaynakları "anlamlı" (reklamlarınızdan, arama sonuçlarından veya başka sitelerden yapılan girişler) ve "anlamlı olmayan" (kayıtlı sayfalardan yapılan girişler, dahili trafik veya siteye doğrudan yapılan girişler) olmak üzere iki gruba ayrılır. Ziyaret "anlamlı olmayan" bir kaynaktan yapılan girişle başlamışsa bundan önceki en son anlamlı giriş bu ziyaretin kaynağı olarak belirlenir. Bu model, En son geçiş modelinde kaybolan dönüşümlerin hesaba katılmasını sağlar; örneğin, bir ziyaretçinin sekmeyi açık bırakıp sayfada hareketlilik göstermediği sürenin zaman aşımına uğradığını ve dolayısıyla bir süre sonra yeniden başlayan eylemlerin yeni bir ziyaret olarak kaydedildiği durumlarda.

  • Yandex.Direct'ten yapılan son ziyaret: Sitenize yapılan son anlamlı geçişlerden sadece Direct'ten gerçekleşen geçişler hesaba katılır. Böylece kullanıcı, Yandex.Direct reklamına tıklayarak siteye geçiş yaptıysa, bu kullanıcı bir reklama tekrar tıklayıp siteye tekrar giriş yapana kadar bu giriş sonraki tüm ziyaretlerin kaynağı olarak kabul edilir. Bu model, diğer ilişkilendirme modellerine göre diğer kaynaklara aitmiş gibi algılananlar da dahil olmak üzere, Yandex.Direct ile ilgili tüm ziyaretleri görmenize yardımcı olur.
Mars turları sattığınızı varsayalım.
  • Kullanıcı, 10 gün önce internet araması sonucu sitenizi ziyaret etti fakat satın alma yapmadı.
  • Daha sonra Direct'teki reklama tıkladı.
  • Bir süre sonra kullanıcı bir sosyal ağ bağlantısından sitenize geçiş yaptı.
  • Dün, tarayıcıdaki açık kalmış sekmeden tekrar geçiş yaptı ve nihayet tur rezervasyonu yaptı.
Bu durumda, farklı ilişkilendirme modellerine göre ziyaret kaynağı farklı yerler olarak kabul edilir:
  • En son geçiş: Tarayıcıda açık kalan sekmeden olan geçiş.
  • En son anlamlı geçiş: Bir sosyal ağ bağlantısından olan geçiş.
  • Yandex.Direct'ten yapılan son ziyaret: Direct'teki reklamdan olan geçiş.
  • İlk geçiş: Arama sonuçlarından olan geçiş.

Hedefler, ziyaret kaynakları ve ilişkilendirme modelleri hakkında daha ayrıntılı bilgi için Yandex.Metrica Yardım bölümüne başvurun.

Hangi ilişkilendirme modeli seçilmeli?

Ziyaret geçmişi sizin için önemli değilse ve hangi kanalların size dönüşüm sağlarken daha etkili olduğunu takip etmeniz gerekiyorsa En son anlamlı geçiş modelini kullanın.

Yandex.Direct'teki reklamların dönüşüm üzerindeki etkisini değerlendirmek için Yandex.Direct'ten yapılan son ziyaret modelini seçin.

İlk geçiş, ürünleri halen talep gören adı bilinen markalar ve iş yerleri için uygundur. İlk tıklamanın, ziyaretçinin satın alma kararını etkilemek için yeterli olduğunu düşünüyorsanız bu modeli seçin.

Dönüşüm için ödeme yaparken aşağıdaki ipuçlarına dikkat edin.

Stratejilerde ilişkilendirme modelleri

Stratejiler, reklama tıklanarak siteye geçiş yapılması ve hedefe ulaşılmasını öngören bir algoritmayı baz alarak çalışır. Algoritma, seçilen ilişkilendirme modeline göre elde edilen Yandex.Metrica istatistiklerine dayanır. Örneğin, Yandex.Direct'ten yapılan son ziyaret modeli seçildiğinde algoritma, bu ilişkilendirme modeline göre oluşturulan istatistiği kullanır.

İlişkilendirme modeli değiştirildiğinde, algoritmanın kullandığı istatistiğin verileri de değişecektir. Sistemin, yeni tahmin oluşturması ve en uygun teklifleri seçmesi için zamana ihtiyacı vardır.

Dönüşüm ödemelerinde kullanılan ilişkilendirme modelleri

Dönüşüm başına ödemeli reklam kampanyalarında, ilişkilendirme modeli, hedef eylemi gerçekleştiren kullanıcının hangi ziyaretlerinin dönüşüm sayılacağını ve buna göre ne kadar ödeme yapılacağını etkiler. İlişkilendirme modelinin doğru seçimi kampanya bütçesinin en verimli şekilde harcanmasını sağlar.

Siteye son giriş

Ödemeyi yalnızca; tek bir ziyaret için, Yandex.Direct reklamı üzerinden yapılan siteye girişten hemen sonra dönüşümün gerçekleşmesi durumunda yaparsınız.

Müşterilerinizin karar verme süresinin çok kısa olduğu durumlarda (örneğin, müşterileriniz reklama tıklamanın hemen sonrasında yemek siparişi verir, taksi çağırır veya anlık özel teklifler kullanırlar ise) bu seçeneği kullanın.

Son anlamlı giriş

Ödemeyi; Yandex.Direct reklamı üzerinden yapılan siteye girişten bir sonraki anlamlı eyleme kadar olan süre içinde gerçekleşen ziyaretler (örneğin sosyal ağlar üzerinden, e-posta bültenlerinden, diğer reklamlardan gelen ziyaretler) için yaparsınız.

Bu ilişkilendirme modeli, müşterilerinizin ev aletleri veya giyim gibi ürünleri çok uzun süre düşündükten sonra almaya karar verdiği durumlar için uygun olur.

Direct'ten siteye son giriş

Dönüşümün Yandex.Direct ile etkileşimden sonra gerçekleştiği tüm ziyaretler için ödeme yaparsınız. Bu durumda söz konusu etkileşimden sonra gerçekleşen tüm anlamlı eylemler yok sayılır.

Trafik çekmek için en çok Yandex.Direct'i tercih ediyorsanız, bu seçenek sizin için daha uygun olur. Bu ilişkilendirme modeli ayrıca dönüşüm sayınız genellikle aşağılarda seyrediyorsa önerilir.

İlk giriş

Siteye ilk defa Yandex.Direct'teki bir reklamdan giren kullanıcıların her bir ziyareti için ödeme yaparsınız. Dönüşüm gerçekleşmiş olsa bile, daha sonraki ziyaretler de ücretlendirilir.

Ev veya otomobil gibi, müşterilerinizin karar verme sürelerinin çok uzun olduğu durumlar için bu seçeneği kullanın.

İstatistikte ilişkilendirme modelleri

Rapor Sihirbazı'nda herhangi bir ilişkilendirme modeline ait istatistikleri görüntüleyebilirsiniz. Dönüşüm stratejilerinde hedef göstergelerin karşılanıp karşılanmadığını kontrol etmek için, strateji ayarlarında bulunan ilişkilendirme modelinin aynısını raporda da seçmek gerekir (örneğin Dönüşüm optimizasyonu veya Kârlılık optimizasyonu).

Reklama tıklamasından dönüşüme kadar ortalama iki haftadan fazla bir süre geçiyorsa, Direct'teki en son geçiş veya en son anlamlı geçiş ilişkilendirme modellerinin raporlarında, bu istatistik oldukça gecikmeli bir şekilde görünür hâle gelir. Bu durum, ortalama dönüşüm fiyatının ve ortalama yatırım kârlılığının göstergelerini değerlendirirken dikkate alınmalıdır.