“Özet” raporu

Yandex.Metrica'da kaynak grupları

Siteye yapılan her ziyaretin kendi kaynağı vardır. Yandex.Metrica tüm kaynakları birkaç grup altında toplar:

  • Doğrudan trafik: Kullanıcıların adresi adres satırına elle yazarak veya tarayıcı favorilerini kullanarak gerçekleştirdiği geçişlerdir.
  • Sitelerdeki bağlantılardan gelen trafik: Başka sitelerdeki bir bağlantı üzerinden yapılan ve yönlendirici (referer) başlığında bağlantıyı içeren sayfanın adresi bulunan geçişlerdir.
  • Arama motorlarından gelen trafik: Arama sonuçları sayfalarındaki bağlantılar üzerinden yapılan geçişler. Yandex.Metrica, internette kullanılan arama motorlarının çoğunluğunu tanır. Ziyaretin parametreleri bu durumda kullanılan arama motorunun adını ve genellikle ilgili arama sorgusunu da içerir.
  • Sosyal ağlardan gelen trafik: Sosyal ağlardaki site bağlantıları üzerinden yapılan geçişler. Sosyal ağlarda çoğu bağlantıyı paylaşan kullanıcıyı veya grubu tanımlama olanağı sağlar.
  • Reklamlardan gelen trafik: Yandex'in reklam servisleri (Yandex.Direct, Yandex.Market, Yandex.Display), medya siteleri ve UTM, Openstat, Google AdWords gibi bazı “etiketler” için kaydedilir. Ayrıntılı bilgiyi “Reklam Sistemleri” raporu raporunda bulabilirsiniz.
  • Kaydedilen sayfalardan gelen trafik: Bilgisayarda yerel olarak kaydedilen sayfalardan (bu durumda ziyaretin yönlendirici (referer) başlığı file:///С:/Documents/User/page.html şeklinde olur) veya alan adları localhost veya 127 içeren sayfalardan yapılan geçişlerdir.
  • Kullanıcının sitedeki etkinlikleri, tarayıcı sayfası kapanmamak kaydıyla ziyaretin tamamlanma süresi olarak belirtilmiş bir süreden daha uzun bir süre için durdurulması durumunda iç geçişlerin kayıtları yapılır. Etkinliğin yeniden başlamasından sonra yeni bir kullanıcı “ziyareti” oluşturulur ve bunun için kaynak olarak bu tür geçiş gösterilir.

    Not.

    İç geçişleri daha sağlam bir şekilde tespit etmek için sayaç ayarlarındaki site adresinin doğruluğunu kontrol edin (bkz.: Genel sekmesi).

  • E-postalardan gelen trafik, kullanıcıların aldığı e-postalardan siteye yaptığı geçişlerdir.

Özet raporunda, bu gruplar hakkında birikimli veriler sunulur.

Bazı durumlarda kaynak belirsiz kalabilir. Yandex: Belirsiz yazısı, ziyaretin bazı özellikleri tespit edilemediği halde ziyaretin sistem tarafından hesaplandığı anlamına gelir.

Örneğin Yandex.Direct'ten yapılan ziyaretler için Yandex.Metrica tarafından kaydettiği bu ziyaretin Yandex.Direct'ten yapılan belirli bir geçişle karşılaştırılamadığı anlamına gelir. Ziyaretin belirli bir geçişle ilgisinin belirlenememesi ise bunun şirket, ilgili anahtar sözcük grubu veya kullanılan sorgu gibi diğer verilerinin belirlenmesini de imkansız kılar.

Ayrıntılı bilgi

Yandex.Metrica'da kayıtlı ziyaretlerle ilgili verilerinin “belirsiz” kalmasının çok sayıda farklı nedeni olabilir. Örneğin Yandex.Direct kaynaklı bir ziyaretin Yandex.Direct'te yclid işaretinin oluşumu ile aynı ziyaretin Yandex.Metrica'da kaydı arasında büyük bir zaman aralığı çıksa ziyaret verileri Yandex: belirsiz olarak işaretlenebilir. Bu sorun şu durumlarda ortaya çıkar:

  • Reklam üzerinden web sayfasına geçen ziyaretçinin sayfayı içeren tarayıcı sekmesini bir süredir açık tuttuğu ve daha sonra sayfayı yenilediği bir durum
  • Bir kullanıcı, reklam üzerinden geçtiği sayfanın bağlantısını başka bir kullanıcıya e-postayla gönderince bunu alan kullanıcının bu sayfayı daha sonra görüntülediği bir durum: Bu tür bir ziyaretin Yandex.Direct'ten daha önce yapılan tıklamayla olan bağlantısını tespit etmek imkansız olur.
  • Ayrıca sitede bulunan yönlendirmeler bağlantıdaki yclid etiketinin ve yönlendirici (referer) değerinin kaybına neden olabilir.

Yandex.Metrica'nın veri trafiği kaynağı belirleme yöntemi

Siteye gelen trafik kaynakları yönlendirici (referer) değerlerine (HTTP başlığı: Referer) ve etiketlere göre belirlenir. Yönlendirici (referer) değerini istediğiniz şekilde düzenlemek için utm_referrer parametresini kullanın.

Ziyaret çerçevesindeki ilk görüntüleme bilgilerinde etiket varsa Yandex.Metrica geçiş kaynağını etikete göre belirler. İlk görüntüleme bilgileri etiketi içerimyorsa geçiş kaynağı yönlendiriçi (referer) değerine göre belirlenir.

Kullanıcının tarayıcıdaki bir favoriye tıklayarak siteye geçtiğini (ilk görüntüleme), ardından siteyi terkedip 30 dk.'yı geçmeyen bir süre içinde dağıtılan bir e-postada bulunan etiketli bir bağlantıdan geçerek siteye geri döndüğünü (aynı ziyaret çerçevesinde gerçekleşen 2. görüntüleme) düşünelim. Bu tür ziyaret siteye doğrudan bir geçiş sayılacak.

Geçiş kaynağı Belirleme şekli

Doğrudan girişler

Kaydedilen sayfalardan yapılan geçişler

İç geçişler

Yönlendirici

Arama motorlarından yapılan geçişler

Sitelerdeki bağlantılardan yapılan geçişler

Sosyal ağlardan yapılan geçişler

Yönlendirici (referer) ve UTM etiketleri
Yandex.Direct geçişleri Sayacın Yandex.Direct reklam kampanyasına bağlantı koşulları
Başka reklam sistemlerinden yapılan geçişler Yönlendirici (referer) ve etiketler Verilerin tamamının toplanması ancak UTM ve Openstat etiketlerinin kullanımıyla mümkündür.
Diğer türlü reklam: Etiketlere göre belirlendi

UTM etiketi. Bağlantı utm_medium parametresini içermeli ve bu parametrenin değeri cpc, ppc, paidsearch, cpv, cpa, cpp, display, cpm veya banner olmalıdır.

utm_source parametresi ise mevcut olmayabilir veya listede bulunmayan bir değere sahip olabilir.

Dağıtılan e-postalardan gelen trafik

Etiketler:

UTM

Bağlantı, değeri email veya e-mail olan utm_medium parametresini içermelidir. utm_source parametresi ise herhangi bir değer alabilir veya hiç mevcut olmayabilir.

Openstat

email veya e-mail, bağlantıdaki ilk veya son parametredir.

from

Bağlantı, değeri email veya e-mail olan from parametresini içermelidir.

Etiketler hakkında ayrıntılı bilgi

Geçiş (gelen trafik) kaynakları hakkında soru ve cevaplar

  1. Reklam sistemleri hakkında veriler neden toplanmıyor?
  2. Web siteme doğrudan yapılan girişlerin sayısı çok fazla görünüyor. Neden?
  3. Siteye yapılan iç geçişlerin nerelerden kaynaklandığını nasıl öğreneyim?
  4. Yandex.Metrica raporlarımda kaynağı Belirsiz olarak işaretlenen geçişlerin sayısı çok fazla görünüyor. Neden?
  5. Siteme belirli sitelerden yapılan geçişler niçin istatistiklere girmiyor?

Reklam sistemleri hakkında veriler neden toplanmıyor?

Yandex.Metrica raporlarının Yandex.Direct reklam kampanyaları hakkında bilgi içermesi için Yandex.Direct'teki Kampanya ayarları sayfasında:

  • Yandex.Metrica sayaçları alanına sayaç numarasını yazın,
  • Metrica için bağlantıları işaretle seçeneğini etkin tutun (böylelikle Yandex.Direct reklamlarının bağlantılarına yclid=... etiketi eklenecek).

Başka reklam sistemlerinden veri toplamanız gerekiyorsa özel etiketler kullanmanız gerekir.

Web siteme doğrudan yapılan girişlerin sayısı çok fazla görünüyor. Neden?

  • Böyle doğrudan girişler robotlar tarafından yapılmış olabilir. Sitenin robotlar tarafından ziyaret edilmesi hakkında verileri İzleme grubundaki Robotlar raporunda bulacaksınız. Robotlar raporunda olağandışı ani trafik artışları olduğunu görüyorsanız ve benzer bir durumun tekrarlanabileceğini düşünmek için geçerli bir nedeniniz varsa robotları sıkı kurallara ve davranışlarına göre filtreleme özelliğini etkinleştirmenizi öneririz.
  • Ayrıca bu geçişler, HTTPS protokolüne göre çalışan ve dolayısıyla yönlendirici bilgilerini gönderilmediği web sitelerinden yapılmış olabilir. Böyle durumlarda utm_referrer etiketinin kullanılması önerilir.

Siteye yapılan iç geçişlerin nerelerden kaynaklandığını nasıl öğreneyim?

Bir ziyaret, alan adı sayaç ayarlarında belirtilen site alan adıyla veya ek alan adıyla aynı olan bir sayfadan yapılan geçişle başladığında bu ziyaretin kaynağı otomatik olarak İç geçişler şeklinde kaydedilir. Bir örnek olarak sayaç ayarlarındaki site adresinin http://mysite.example/ şeklinde belirtildiğini, ziyaretin http://mysite.example/page1.html adresindeki sayfaya geçişle başladığını, ancak bu sayfaya dış bir siteden değil aynı siteye ait ve adresi http://mysite.example/contacts.html olan diğer iç sayfadan geçildiğini (ve böylelikle page1.html'e başvurulduğu zaman contacts.html sayfasının bir yönlendirici olarak kaydedildiğini) düşünelim.

Böyle durumun nedenleri şöyle olabilir:

  • Ziyaretçi yukarıda belirtilen contacts.html sayfasına geçtikten sonra burada sayaç ayarlarında belirtilen ziyaretin zaman aşımı süresini (varsayılan olarak bu süre 30 dk. olarak belirtilir) aşan bir süredir hiç bir eylem yapmamış olabilir. Bu durumda ziyaretçinin söz konusu sitede page1.html sayfasına yapacağı bir sonraki geçiş otomatik olarak yeni, fakat geliş kaynağı bir önceki ziyaretle aynı olan bir ziyaret olarak algılanacaktır.

    Çözüm

    Ziyaret için anılan zaman aşımı süresini uzatmak olası çözümlerden biri olabilir. Fakat bunu yapmadan önce sitenizin kullanım modelini tespit etmenizi öneririz. Bir örnek olarak Yandex.Mail e-posta servisi sitesinin kullanım modelini inceleyelim.

    Bir Yandex.Mail kullanıcısının e-posta hesabına girerek yeni gelen postaları kontrol ettiğini ve sayfayı kapatmadan ayrıldığını, bir saat sonra geri dönerek e-postararı tekrar okuyup yanıtladığını düşünelim. Bu durumda kullanıcının siteyi böyle kullanmasını tek bir ziyaret olarak değil, iki ayrı ziyaret olarak algılamak daha doğru olur. Dolayısıyla sitedeki iç geçişlerin doğru algılanması kullanıcının siteyi kullanma modeline bağlıdır.

  • Bir dış kaynak siteden sitenin contacts.html gibi sayacın kurulu olmadığı bir sayfasına gelen ziyaretçinin bundan hemen sonra (yani aynı ziyaret içerisinde) aynı sitenin sayacın kurulu olduğu page1.html gibi diğer bir sayfasına geçtiğini düşünelim. Böylece şu iki koşulun yerine getirildiğini yani ziyaretin page1.html sayfasından başlamış gibi göründüğünü (bunun nedeni contacts.html sayfası Yandex.Metrica sayacını içermediği için bu sayfanın görüntülendiğine dair bilgilerin Yandex.Metrica'ya gönderilmemiş olmasıdır) ve geçişin, adresi (http://mysite.example/) sayaç ayarlarında belirtilen siteye ait olan bir sayfadan (yani contacts.html sayfasından) yapılmış gibi göründüğünü görüyoruz.

    Çözüm

    Sayfaya Yandex.Metrica sayacı yüklemenizi öneririz. Bu durumda sayacın tam olarak hangi sayfada eksik olduğunu belirlemek zor olabilir. Bunu segmentasyon işlemi yardımıyla belirleyebilirsiniz.

Yandex.Metrica raporlarımda kaynağı “Belirsiz” olarak işaretlenen geçişlerin sayısı çok fazla görünüyor. Neden?

Genellikle bu durum, sayaç kodunun sayfaya yanlış yüklenerek <noscript> etiketinin içinde bulunması gereken kod parçasının bu etiketinin dışında bulunduğundan kaynaklanır.

Siteme belirli sitelerden yapılan geçişler niçin istatistiklere girmiyor?

Günümüzde web sitelerinin çoğu korumalı HTTPS bağlantısına geçmektedir. Öte yandan, bu korumalı bağlantı türüne henüz geçmeyen sitelerde doğrudan girişlerin payı belirli bir artış sergilemektedir. Teknik açıdan bakıldığında siteye doğrudan yapılan geçişler; site sayfalarınıza, ziyaretçi tarayıcısından sitenize Referer türü HTTP başlığı aktarılmadan yapılan başvurulardır. Genellikle bu HTTP başlığı, site sayfanıza üzerinden geçişin yapıldığı kaynak web sayfasının adresini içerir. Bu alanın boş görünmesi bu geçiş kaynağı sayfanın yokluğunu gösterir (örneğin kullanıcının geçiş adresini tarayıcıdaki adres satırına elle yazdığı durumlarda olduğu gibi).

World Wide Web Consortium'un (W3C'nin) yayınladığı ve bu kuruluşun söz konusu başlığın (yönlendiricinin) aktarımıyla ilgili önerilerini içeren Referrer Policy belgesinin hükümlerine göre söz konusu yönlendirici (referer), HTTP sitelerinden yapılan geçişlerde hem HTTP hem de HTTPS sitelerine iletilirken, HTTPS sitelerinden yapılan geçişlerde ancak HTTPS sitelerine iletilir, HTTP sitelerine ise iletilmez. Dolayısıyla web'deki güvenli HTTPS alanını terkettiğinizde tarayıcınız en son ziyaret ettiğiniz sayfa adresinin şifresiz kanallardan aktarılmasını önler.

Başka bir deyişle, web siteniz HTTP protokolüne göre çalışiyorsa HTTPS protokolüne göre çalışan sitelerden sitenize yapılan geçişlerin kaynaklarını görmeniz mümkün olmaz.

Çözüm

Web sitenizi korumalı bağlantıya geçirmeyi öneririz. Önde gelen web kuruluşlarının çoğu tarafından desteklenen, kar amacı gütmeyen ve bağımsız bir sertifika yetkilisi olan Let's Encrypt projesine başvurarak siteniz için ücretsiz bir şifreleme sertifikası alabilirsiniz.

Korumalı bir web sitesi sahibi olup da Referer başlığının sitenizden korumasız sitelere yapılan geçişlerde de aktarılmasını istiyorsanız üzerinden korumasız sitelere geçişlerin yapılacağı sayfalar için özel bir işaretleme uygulamanız gerekir. İşaretleme yöntemleri hakkında ayrıntılı bilgi için “Referrer Policy” belgesinin Referrer Policy Delivery bölümüne geçin. Can I use projesinin verilerine göre bu tür bağlantı işaretleme yöntemleri artık dünyada kullanılan web tarayıcılarının çoğunluğuyla desteklenmektedir.