3.3.4. Yoldaki engeller ve trafik seyir koşulları
Yol kavşaklarındaki araç veya yaya hareket yasaklarını ve kısıtlamalarını, genel yol ağından kontrol noktaları, bariyerler, kapılar, yol işaretleri, beton bloklar vb. engellerle ayrılan yol bölümlerinden hareket yasaklarını ve kısıtlamalarını göstermek, ayrıca kısıtlı girişli alanlardan rotalar oluşturmayı engellemek için Yandex Map Editor haritaya “trafik seyir koşulu” veya “manevra” adı verilen özel objeler eklemeye olanak tanır.
Şu anda yalnızca kamyonları ilgilendiren "manevraları" sadece yetkili çalışanlar düzenleyebilir.
3.3.4.1. Trafik koşulları
Yandex Map Editor'de aşağıdaki üç tür trafik seyir koşulları kullanılır:
- 3.3.4.1.1. Yasak manevra
-
Aşağıdaki amaçlarla kullanılır:
“Sağa dönüş yasağı”, “sola dönüş yasağı” vb. manevraları yasaklayan trafik işaretlerinin geçerli olduğu alanları göstermek için,
Şu anda kullanılmayan ve kalıcı olarak kapalı olan girişleri, kalıcı olarak kapalı kapıları, beton blokları vb.'ni göstermek için,
Kısıtlı girişli alana misafir girişleri varken, sakinlerin girişlerini göstermek için,
Bir alana, belirli araç türleri için istisnalara tabi olan giriş yasaklarını göstermek için (örneğin, trafik levhaları veya yol işaretleri girişi yasaklarken, özel belgeler ibraz edilmesi durumunda girişin yapılabildiği durumlarda),
“Girilmez” trafik işaretinin geçerli olduğu alanı göstermek için (bu durumda “yasak manevra” ilgili trafik işaretinden önündeki kavşağa yerleştirilir),
Belirli araç türleri için yasak olan manevraları göstermek için (örneğin, çok şeritli yollarda bisikletler için sola dönüş yasağı gibi),
belirli bir alana alternatif bir giriş veya çıkış varken yayalar, bisikletler veya taksiler için giriş kısıtlamasını veya engelini göstermek için (örneğin, kontrol noktasından yalnızca arabaların geçebildiği, yayalar için ise ayrı bir giriş olduğu durumlarda vb.),
Bir çıkış yolundan veya ana yoldan daha kısa bir geçiş yapılabilirken bir kavşak üzerinden daha uzun bir geçiş yolu kullanmanın teknik yasaklarını göstermek için (yol bölümlerinden en az biri sert kaplamalı değilse, teknik yasak kullanılmaz). Örneğin:
Kavşaktan geçmek için trafik kurallarına aykırı bir şekilde daha kısa bir yol kullanmanın teknik yasağını göstermek için (yol bölümlerinden en az biri sert kaplamalı değilse, teknik yasak kullanılmaz):
Kavşakta çift U dönüşü yapma yasağını göstermek için (bu yasak, çift çizgili yollarla oluşan bir kavşakta rotanın ardı ardına iki U dönüşü yapılacak şekilde oluşturulduğu istisnai durumlarda yalnızca yetkili çalışanlar tarafından uygulanır):
- 3.3.4.1.2. İzin verilen U dönüşü
-
Şu durumlarda belirtilir:
- 1-7. sınıf tek çizgili yollarda devamlı yol çizgisinin kesildiği yerlerde,
- 1-7. sınıf tek çizgili yolların 1-9. sınıf yollarla kesiştiği noktalarda (trafik veya yol işaretleri U dönüş yapmayı yasaklamıyorsa),
- 1-9. sınıf yollarda, söz konusu yerde toplu taşıma araçlarının U dönüşü yapması kaydıyla (bu durumda “Yolu kullanabilenler” alanında sadece “Toplu taşıma araçları” bırakılır).
- 3.3.4.1.3 Kısıtlı giriş
-
Aşağıdaki amaçlarla kullanılır:
- Ücretli otoparklar veya havaalanlarındaki halka açık alanlar gibi yerlerde kullanılan kaldırılır bariyerleri haritaya eklemek,
- Ulaşım ve/veya yayaların geçişini kısıtlayan kontrol noktalarını belirtmek,
- “Giriş yasak” veya benzer bir işaret ile kapalı iken aslında kapalı işareti olan alan üzerinde bulunan yöre halkına ve kurum çalışanlarına giriş izni verilen, tek bir yolla gidilen bölge girişi. Bu durumdaki sınırlandırma, işaretten önceki en yakın kavşağa yerleştirilir;
- kamuya açık yolda sürüş sırasında (başka yerlere atanan işaretler nedeniyle 6 ve 7. sınıf otoyollar, “Konut Alanı” özniteliği ile işaretlenmediyse) bir yön “Trafiğe kapalı alan” veya “Motorlu taşıt trafiğine kapalı alan” işaretiyle sınırlandırıldıysa diğer yönde sınırlandırma konmadığı durumlarda. Bu durumdaki sınırlandırma, işaretten önceki en yakın kesişime yerleştirilir.
Giriş kısıtlamalarının belirlenemeyeceği objeler:
- Demiryolu geçitlerindeki bariyerler (3.8.6. Demiryolu geçitleri bölümünü okuyun),
- Feribot veya buz geçitleri dahil, ücretli yollarda ödeme gişesi bariyerleri, ayrıca trafik polisi kontrol noktalarında bariyerler,
- Yalnızca toplu taşıma araçlarının girişine izin verilen yol bölümlerindeki bariyerler (veya toplu taşıma araçlarıyla beraber yayalar ve/veya bisikletlilerin de kullandığı yol bölümlerindeki bariyerler),
- Sürekli açık kalan kapılar ve bariyerler,
- Devlet sınırlarındaki hudut kapısı binaları,
- Binanın sakinleri, bina içindeki kurumun çalışanları vb. için geçerli olmadığını açıklayan bir levhaya sahip “Girilmez” işaretleri ve Sınıf 8 yollarının girişlerinde bulunan “Trafiğe kapalı” işaretleri,
- Etrafı sarılı alanlardan çıkışlardaki bariyerler.
3.3.4.2. Çizim kuralları
- 3.3.4.2.1
-
Trafik seyir koşuluna, yasağı/kısıtlamayı açıkça tanımlayacak minimum sayıda yol çizgisi dahil edilir.
İki kenarlı bir yol içeren bir kavşakta yasak/kısıtlayıcı bir manevra oluştururken, manevrayı işaretlemek için bir nokta, kavşağın uygun yönde ilerlemesi için başlangıç noktası olan noktayı seçmelidir:
Doğru Yanlış Doğru Yanlış - 3.3.4.2.2
-
Kontrol noktaları, kapılar, bariyerler vb. trafik/giriş engelleri haritaya çizildiğinde, “Kısıtlı Giriş” türü "manevra"ların yerleştirildiği noktalarda yol ağı bölümleri bölünür. Bu tür trafik seyir koşullarını oluşturmak için mevcut kesişimler kullanılamaz.
Doğru Yanlış Doğru Yanlış - 3.3.4.2.3
-
Yol üzerinde engellerin (kontrol noktalarının, kapıların, bariyerlerin, beton blokların, trafik işaretlerinin) bulunması araç türleri için yol bölümlerine erişimini engellememelidir. Etrafı çevrili alana girmek teknik açıdan mümkünse ve belirli araç türlerine yönelik olan trafik işaretleri gibi ek kısıtlayıcı unsurlar yoksa, ayrıca giriş veya çıkışta izinli geçiş şartı uygulanmışsa, ilgili yol bölümlerinin özellikler menüsünde yol kullanım izni seçeneği devre dışı bırakılmamalı.
Taksilerin etraflı sarılı bir alana girişinin idari olarak yasak olduğu ("Girilmez" işareti olmadan) durumlar bu kuraldan istisnadır. Böyle durumlarda yol ağından ve tüm ilgili yol bölümlerinden etrafı sarılı alana tüm girişlere taksi ile giriş iznini devre dışı bırakmak tavsiye edilir.
- 3.3.4.2.4
-
Bir işletme, konut kompleksi, villa sitesi vb. etrafı çevrili bir alanın giriş(ler)inde engeller bulunuyorsa, “Kısıtlı Giriş” türündeki manevralar girişlerin hepsine yerleştirilir. Bu durumda çıkışı engelleyecek manevralar oluşturulmaz.
Bazı girişlerde engeller yoksa, engellerin bulunduğu yerlere “Kısıtlı Giriş” manevraları giriş ve çıkışı engelleyecek şekilde yerleştirilir. Alanın mekanik taşıtlar için giriş sınırlamaları değerlendirilirken yalnızca sınıf 1 ila 8 yolları dikkate alınır.
Örneğin, aşağıdaki görsel bir garaj kompleksini göstermektedir; bunun girişi bir tarafta bariyerle kısıtlanmış (beyaz ok işareti), diğer tarafta ise serbesttir (sarı ok işareti). Bariyerli noktaya her iki yönde “Kısıtlı Giriş” manevraları oluşturulmalıdır.
- 3.3.4.2.5
-
Etrafı çevrili olan bir alana biri misafir girişi ve diğerleri hizmet girişleri olmak üzere birden fazla girişi varsa, hepsine “Kısıtlı Giriş” türünde birer trafik seyir koşulu oluşturulur ve hizmet girişi olanlara ayrıca aynı kesişim noktalarına her iki yönde ikişer adet “Yasak Manevra” da eklenir.
Örneğin, şemada mavi ok ile misafir girişi, kırmızı ok ile hizmet girişi, yeşil ok ile "Yasak Manevra"ların yerleştirildiği noktalar gösterilir ("Kısıtlı Giriş"in de eklendiği aynı kesişim noktası):
"Hizmet girişi" sayılan girişler: Girişi kısıtlı alanın sakinlerinin kullandıkları ve sadece özel giriş kartı veya anahtar kullanılarak girilebilen girişler, posta dağıtımı veya marketlere, mağazalara ve dükkanlara mal teslimi yapanların da kullandığı özel araç girişleri, ayrıca acil tahliye veya özel durum giriş çıkışlarıdır.
Tek yönlü konut girişleri yol ağından kopuk sayılmaz:
- 3.3.4.2.6
-
Etrafı çevrili alanın içinde bulunan geçiş engelleri her iki yönde iki adet “Kısıtlı Giriş” manevrası kullanılarak gösterilir.
Örneğin, aşağıdaki görselde kısıtlı girişli alana girişi kısıtlayan bariyerler beyaz ok işaretleriyle, bu kısıtlı girişli alanın içerisinde bulunan bariyer ise sarı ok işaretiyle gösterilir. Beyaz oklu yerlere birer adet “Kısıtlı Giriş” manevrası, sarı oklu yere ise iki adet “Kısıtlı Giriş” manevrası yerleştirilir.
- 3.3.4.2.7
-
“Kısıtlı Giriş” manevraları tüm girişlere birbiriyle uyumlu şekilde yerleştirilmelidir. Yeni bir manevra eklenirken tüm diğer manevraların konumlandırılma doğruluğu kontrol edilmeli, gerekirse yeni manevralar eklenmeli veya gereksiz olanları kaldırılmalı ve bunlara göre araç türleri için yol bölümleri kullanma izinleri de kontrol edilmeli.
- 3.3.4.2.8
-
Birbirine yakın bariyerler, kapılar veya bariyer + kapı çifti entegre bir kontrol noktası olarak çalışıyorsa, bunlar tek bir “Kısıtlı Giriş” manevrası olarak haritada gösterilir:
- 3.3.4.2.9
-
Bir yolda, üzerinden trafiği fiili olarak engelleyen bir engel bulunuyorsa (örneğin, bir iç yoldan geçiş bir beton blok tarafından engellenmişse), engelin yerleştirildiği yerde her iki yön için birer adet “Yasak Manevra” oluşturulur:
Çizim bu şekilde yapıldığında, engelin olduğu noktada yol ağının gerekli kesintisizliği sağlanır fakat engelin olduğu noktadan geçen bir rota oluşturulamaz.
Yolun herhangi bir bölümüne her iki ucunda da engellerin bulunması nedeniyle araçla girilemiyorsa (örneğin yolun başı ve sonunda beton bloklar bulunuyorsa), haritada ilgili yolun bölümlerinin Sınıf 10 (Yaya ve bisiklet yolu) olarak belirtilmesi gerekir; “Yasak Manevra”'lar ise oluşturulmaz.
- 3.3.4.2.10
-
“Trafiğe Kapalı” ve “Motorlu Taşıt Giremez” trafik işaretleri bulunması Yaşam alanı özelliğiyle belirtilir (bkz. 3.3.2.15. Yaşam alanı.
- 3.3.4.2.11
-
Kapalı alana giden tek yol “Girilmez” işaretiyle özel araçlar dışında tüm araçlar için kapalı ise haritada yayalar ve bisikletler hariç olmak üzere herkes için kapalı olarak işaretlenir ve sınıfı 10 (“Yaya ve bisiklet yolları”) olarak belirtilir.
- 3.3.4.2.12
-
Yayalar için trafik yönü özelliği uygulanamıyor; bu nedenle yaya hareketinin bir bariyer veya kapı ile sınırlandığı durumlarda yayaların yoldaki trafik yönünün tersine hareket kısıtlamasının getirilmesine izin verilebilir.
3.3.4.3. Ekleme ve Özellik Belirleme Kuralları
Trafik seyir koşulu, sadece geçerli olduğu yol kısımlarının haritalanması tamamlandıktan sonra tanımlanabilir.
Her bir kavşak için gerektiği kadar trafik seyir koşulu tanımlanabilir.
“Trafik Seyir Koşulu” objesi, aşağıdaki bileşenlerin bir bütünü olarak belirtilir:
- Trafik seyir koşulunun geçerlilik kazandığı kesişme noktası (veya kavşak).
- Trafik seyir koşulunun türü: “Yasak Manevra” , “İzin Verilen U Dönüşü” veya “Kısıtlı Giriş”.
Trafik seyir koşulunun uygulandığı yol bölümü veya bölümleri.
“İzin Verilen U Dönüşü” koşulu için bu tek bir yol bölümüdür; “Kısıtlı Giriş” ve “Yasak Manevra” koşulları için bu, trafik seyir koşulunun yürürlüğe girdiği kesişme noktasından öncesi ve sonrası olmak üzere iki veya daha fazla yol bölümüdür.
Trafik seyir koşulu farklı yöntemlerle eklenebilir:
- ve işaretleri komutunu seçerek açılan panelde gereken trafik seyir koşulu seçebilir ve ardından haritada yeni koşulun ilişkilendirileceği kesişme noktasını seçin.
- Harita üzerinde istediğiniz kesişme noktasını seçip yeni trafik seyir koşulunu onunla ilişkilendirin.
Sonraki işlemler aynı şekilde yapılır.
- İstenen kesişme noktasını belirleyin (örneğin, trafik işaretine göre).
Böyle bir kesişme noktası yoksa oluşturulması gerekir.
Örneğin, kavşağın önünde asılı ve zorunlu hareket yönlerini belirlemenin yanı sıra ayrıca sola dönüşü de yasaklayan trafik işaretleri aşağıdaki görselde gösterilir:
Yandex Maps'te bu yer şu şekilde gösterilir (trafik yönü yeşil okla gösterilmektedir):
- Haritadaki kesişimi üstüne tıklayarak seçin. Yol kesişimi objesinin özellikler menüsü açılacaktır:
- Açılan Yol Kesişimi özellikler menüsünde Trafik Seyir Koşulları alanında Ekle butonuna tıklayın. Trafik seyir koşulu paneli açılır.
- Açılan Trafik seyir koşulu panelinde listeden seçerek istediğiniz manevra türünü belirleyin:
- Harita üzerine tıklayarak trafik seyir koşulunun geçerli olduğu yol kısmında yürürlüğe girdiği kavşaktan önce manevranın başlangıç öğesini belirleyin:
Manevranın belirtilen başlangıç öğesi, kırmızı okla işaretlenir:
Bir önceki adımda manevra türü olarak “İzin verilen U-dönüşü” belirtilmişse, manevranın sadece tek bir (başlangıç) öğesi tanımlanır.
Harita üzerinde oluşturulduğunda bu öğe şu simgeyle işaretlenir:
Panele
(Yeniden çiz) butonu eklendi.
Not.Basıldığında girilen veriler silinir ve trafik seyir koşulunun tanımlanması tekrar yapılır.
- Harita üzerine tıklayarak trafik seyir koşulunun geçerli olduğu yol kısmında yürürlüğe girdiği kavşaktan sonra manevranın bir ya da birden fazla bitiş öğesini belirleyin:
Manevranın belirtilen tamamlayıcı öğesi, kırmızı okla işaretlenir:
Üzerine tekrar tıklandığında ilgili yol kısmı manevra dışında tutulacaktır.
Geçerli araç türleri alanına bu kısıtlamanın geçerli olduğu araç türlerini (toplu taşıma araçları hariç) belirtin; böylece, bisikletten inmeden geçilemediği durumda bisikleti bu alana yazmanız gerekir.
Bu özellik değerinin girişi, ilgili görsele sol tıklayarak yapılır: Butonun ardı ardına tıklanması yol bölümünün yayalar, bisikletler, toplu taşıma araçları, kamyonlar, binek otomobiller ve taksiler için açık olma özelliğini etkinleştirir ve devre dışı bırakır.
Özelliğin etkin veya devre dışı olması ilgili simgeyle gösterilir: Özellik devre dışıyken buton yarı şeffaf görünür:
→
Yeni bir “Kısıtlı Giriş” oluşturulurken Geçerli Araç Türleri alanı, sahadaki fiili duruma uygun olarak mümkün olduğunca doğru bir şekilde doldurulmalıdır; fiili durum ise mevcut açık bilgi kaynakları incelenerek öğrenilmelidir. Sahadaki fiili durum öğrenilemiyorsa, yayalar ve bisikletler için giriş kısıtlamasının uygulanmamasına izin verilir.
“İzin Verilen U Dönüşü” ve “Kısıtlı Giriş” trafik seyir koşulları için Geçerli Araç Türleri özelliğinde “Toplu Taşıma Araçları” seçeneğinden işaret kaldırılmalıdır.
Geçerli Araç Türleri'nde toplu taşıma seçeneğini yalnızca “Ulaşım” katmanıyla çalışmak için "Uzman" yetkisine sahip veya toplu taşıma rota seçenekleri düzenlemeye yetkili çalışanlar veya kullanıcılar düzenleyebilir.
Haritada mevcut manevralara yönelik olarak toplu taşıma araçları için kullanılabilirlik düzenlemeleri zorunlu değildir.
Not.10. sınıf yollarda manevra için kullanılan yol ağı bölümünde "Bisiklet Trafiğine Açık" özelliği kapalı olsa bile, manevranın oluşturulabilmesi için trafik seyir koşullarında "Bisiklet Trafiğine Açık" özelliğini etkinleştirmek zorunludur.
Yayalara kapalı olan yol ağı bölümünde etkin olan bir manevra için "Yayalara açık" özelliğinin etkinleştirilmesi, gereksiz de olsa hatalı değildir.
- Zaman kısıtlamalarıyla geçerli olan bazı trafik koşulları için (yani sürekli değil, sadece belirli zaman aralıklarında) bu kısıtlamaları belirtin.Uyarı. Toplu taşıma araçları için zaman kısıtlamaları belirtilmez.
Zaman kısıtlamaları sadece aşağıdaki türlere ait trafik koşulları için belirtilir:
- Araç trafiğine açık yollarda “Yasak manevra”,
- Toplu taşıma araçları hariç olmak üzere her türlü araçlar ve yayalar için “Giriş kısıtlaması”.
Geçerli olduğu her türlü araçlar için belirtilebilen zaman kısıtlamaları aşağıdaki durumlarda oluşturulmalıdır:
Kısıtlama süresi ilgili trafik işaretlerinde belirtilir. Örneğin:
Yolun bulunduğu alanın çalışma saatleri nedeniyle yoldan geçiş kısıtlıdır.
Yaya veya bisiklet yollarının kapanma saati tam olarak bilinmediğinde kısıtlama akşam saat 10:00 ile sabah saat 6:00 arası olarak belirtilir.
Zaman kısıtlamalarının belirtilmediği durumlar:
Örneğin, söz konusu yol bölümünde açılır kapanır bir köprü bulunması nedeniyle yoldan geçiş düzensiz kapatılarak trafiğe kapanma saatlerinin sürekli değiştiği durumlar,
Kutup bölgelerinde üstü donmuş nehir veya göllerin üzerinde düzenlenen kışlık yollar veya sadece yaz ve bahar aylarında kullanılabilen feribot hatları gibi, yolların tamamen hava koşullarına bağlı olarak kullanılabildiği durumlar.
Böyle durumlarda Yandex Maps'in web sürümü veya mobil uygulaması üzerinden geri bildiriminizi gönderin.
Zaman kısıtlamalarını belirtmek için:
- Trafik seyir koşulları adlı özellikler menüsündeZaman aralığı ekle satırına tıklayın:
- Açılan alanlarda sınırlama değerlerini girin:
Saat: koşulun başlangıç ve bitiş saati.
Saat ayarı <SS:DD> olarak belirtilir. Örneğin, 8 saat 00 dakika 08:00, 23 saat 30 dakika 23:30 olarak yazılır.
Bu alanların boş kalması bu denetlemenin 24 saat süreyle (sürekli) geçerli olduğu anlamına gelir.
Geçerlilik süresi : Koşulun geçerli olduğu sürenin başlangıç ile bitiş tarihleri.
Tarihler 4 haneli olarak <GG.AA> formatında belirtilir. Örneğin, 1 Nisan 01.04 olarak, 23 Kasım 23.11 olarak girilir.
Bu alanların boş kalması bu denetlemenin 24 saat süreyle (sürekli) geçerli olduğu anlamına gelir.
Hafta içi. haftanın günleri ve hafta sonu: Kutucuklar işaretlenerek ilgili tarih aralığı seçilir.
Tüm onay kutuları varsayılan olarak işaretlidir. Koşul haftanın bazı günlerinde geçerli değilse ilgili onay kutularının işaretlerini kaldırmanız gerekir. Örneğin, denetim yalnızca hafta içi yapılıyorsa, “Hafta sonu” kutucuğundaki işareti kaldırmak gerekir:
Koşul farklı dönemlerde (örneğin hafta içi ile hafta sonu günlerinde) farklı şekilde uygulanıyorsa Zaman aralığı ekle butonuna bir kere daha tıklamak suretiyle ek alan(lar) açılır ve daha sonraki zaman sınırlamaları girilir.
Fazladan girilmiş bir zaman sınırlaması bulunuyorsa
(Sil) butonuyla silinebilir.
Not.Geçici yasaklama, işaretlenen tüm araçlar için uygulanır. Her bir taşıt türü için ayrı bir kısıtlama belirtilmesi gerekiyorsa (örneğin, yük araçları için gece, otobüsler için gündüz) her bir taşıt için ayrı trafik seyir koşulu tanımlanır.
Geçici bir kısıtlama için geçerli olacağı zaman aralığı belirtilir ki o zaman aralığının dışında bu geçici kısıtlama geçerli olmaz.
- Obje özellikleri menüsünde
butonuna tıklayın.
- Trafik seyir koşulu paneli kapanacak ve açılan Yol kesişimi panelinde Trafik seyir koşulu alanında Yasak manevra bağlantısı görüntülenecek. Bir kesişme ile ilişkili birkaç manevra olması durumunda bunların her birinin kendi bağlantısı olacaktır:
Bağlantıya tıklandığında Trafik seyir koşulu paneli açılır.
Obje haritaya kaydedilecek, tanımlanan bir trafik seyir koşulu varsa kesişim noktası yeşil renk ile işaretlenecektir:
3.3.4.4. Trafik seyir koşulları: Örnekler
Trafik seyir koşulları, rotanın otomatik oluşturulması için kavşaktaki trafiği belirleyen trafik ışık ve işaretleri ve ayrıca zemindeki yol işaretleriyle ilgili bilgilere ihtiyaç duyulacağı karmaşık kavşaklar için belirtilmelidir.
Bu bölüm, aşağıdaki durumlar için trafik seyir koşulları belirtme örneklerini içerir:
- Örnek 1. Kavşakta sağa dönüş yasağı
- Örnek 2 Kavşakta sola dönüş yasağı
- Örnek 3. U dönüşü yasağı
- Örnek 4 U dönüşü yasağı (dönüş yasağı ve önerilen trafik yönleri)
- Örnek 5 Yolun ikiye ayırmasında ve yoldan çıkışlı kavşaklarda dönüş yasakları
- Örnek 6. Devamlı yol çizgilerinin kesik olduğu yerlerde izin verilen U dönüşü
- Örnek 7. İzin verilen (yasaklanmamış) U-dönüşü
- Örnek 8. Trafik kurallarına göre bisikletçiler için sola dönüş yasağı
- Örnek 9. Kavşakta çift U dönüşü yapma yasağı
Örnek 1. Kavşakta sağa dönüş yasağı
Kavşağın önünde, zorunlu hareket yönlerini belirlemenin yanı sıra ayrıca sağa dönüşü de yasaklayan trafik işaretleri asılıdır:

Kavşakta sağa dönüşlerin yasaklandığını belirtmek için haritaya ilgili trafik işaretini ekleyebilirsiniz:

Örnek 2 Kavşakta sola dönüş yasağı
Kavşağın önünde, zorunlu hareket yönlerini belirlemenin yanı sıra ayrıca sola dönüşü de yasaklayan trafik işaretleri asılıdır:

Kavşakta sola dönüşlerin yasaklandığını belirtmek için haritaya ilgili trafik işaretini ekleyebilirsiniz:

Örnek 3. U dönüşü yasağı
Düz gitmeye ve sola dönmeye izin verilen bu kavşakta U dönüşü yasaktır:

Bu durumu görselde gösterilen şekilde haritaya aktarabilirsiniz. Yasaklanan manevranın sola dönüş olmadığını ifade etmek için yasağı yeşil okların gösterdiği 2 şeride de uygulamanız gerekir:

Örnek 4 U dönüşü yasağı (dönüş yasağı ve önerilen trafik yönleri)
Kavşağın önünde, sola dönüşü yasaklayan işaretin yanı sıra ayrıca zorunlu hareket yönlerini belirleyen ve U dönüşü yasaklayan trafik işaretleri asılıdır:

Bu durumu görselde gösterilen şekilde haritaya aktarabilirsiniz:

Örnek 5 Yolun ikiye ayırmasında ve yoldan çıkışlı kavşaklarda dönüş yasakları
- Örnek 5.1. Yol ayrımı
-
Kavşağa doğru ilerleyen cadde kavşakta birkaç çıkış yoluna ayrılır. U dönüşü yasağı da bundan kaynaklanır:
Yoldan çıkış yolları ayrıldığında U dönüşünün yasaklandığını belirtmek için haritaya görselde gösterildiği gibi ilgili trafik işaretini ekleyebilirsiniz:
Not.Bu tür bir yasak belirtilmediğinde ana yoldaki trafiğin yoğun olduğu durumlarda navigasyon uygulaması yasaklanmış manevrayı da içeren bir rota oluşturabilir.
- Örnek 5.2
-
Çift çizgiyle çizilen 3 yol kesişerek yol çizgilerinin ikiye ayrıldığı kavşak:
Bu tür kavşak aşağıda gösterildiği gibi haritaya aktarılır. ortadaki yolların kesişmesinde dönüş/U dönüşü yasakları kırmızı oklarla gösterilir:
- Örnek 5.3. Çıkış (bağlantı) yollu kavşak
-
Çıkış (bağlantı) yollu kavşak:
Burada uygulanan trafik koşulları haritaya aşağıda gösterildiği gibi haritaya aktarılır (yapılması yasak dönüşler kırmızı oklarla gösterilir):
- Örnek 5.4
-
Tek çizgili 3 yol kesişerek yol çizgilerinin ikiye ayrıldığı kavşak:
Burada uygulanan trafik koşulları haritaya aşağıda gösterildiği gibi haritaya aktarılır (yapılması yasak dönüşler kırmızı oklarla gösterilir):
Örnek 6. Devamlı yol çizgilerinin kesik olduğu yerlerde izin verilen U dönüşü
Devamlı yol çizgilerinin kesik olduğu yerlerde izin verilen U dönüşü ilgili trafik koşuluyla belirlenir:
Örnek 7. İzin verilen (yasaklanmamış) U-dönüşü
U dönüşleri yasaklayan hiçbir trafik işareti bulunmadığı tek çizgili yolların kesişiminde dört adet “izin verilen U dönüşü” işareti koymanız gerekir:
Özellikle U dönüşünü yasaklayan trafik işaretlerinin bulunmadığı veya zorunlu trafik yönleri U dönüşünü yasaklayacak şekilde belirlenmediği tüm kavşaklarda U dönüşü yapılabilir.
Yolun tek yönlü olan bir yolla kesiştiği kavşakta da U dönüşü yasak olabilir.
Trafik kuralarıyla yasaklanmadığı sürece, tek çizgili yolların çift çizgili yollarla kesişme noktalarındaki U dönüşleri kavşak sınırlarının “içinde” çizilir. Doğru bir örnek aşağıdaki görselde gösterilir (U dönüşünün belirtilmesi için yanlış konum örneği beyaz okla gösterilir).
Örnek 8. Trafik kurallarına göre bisikletçiler için sola dönüş yasağı
Bisikletçilerin sola dönüş yapmaların ve ortasında tramvay yollarının bulunduğu yollarda ile bu yönde birden fazla trafik şeridinin bulunduğu yollarda u dönüşü yapmaları yasaktır.
Bu nedenle, ortasında tramvay yolu bulunan bir yolla kesişen kavşakta bisikletçiler için sola dönüş yasağı uygulanmalıdır:
Örnek 9. Kavşakta çift U dönüşü yapma yasağı
Çift çizgili yollarla oluşan bir kavşakta rotanın ardı ardına iki U dönüşü yapılacak şekilde oluşturulduğu istisnai durumlarda uygulanır:
Böyle durumlarda, toplam dönüş yasağı uygulanabilir; yine de haritadaki objeyle ilgili açıklama notuna bir hatalı rota örneği eklemeyi de unutmayın: