3.3.1. Yol ve yol bölümleri çizim kuralları

Uyarı.

Yol çizimi dikkat gerektirir. Rotalar haritalanmış yol ağına göre hesaplanır. Dolayısıyla yol çiziminde yapılan hatalar daha sonra yanlış veya hatalı rotalar oluşturulmasına yol açar.

apos;deki tüm çizgi türü objelerin çizim ve düzenlemeleriyle benzerdir.

Açıklamalar için 2.6.1.1. Çizgi türü basit objenin çizilmesi, 2.6.1.2. Basit çizgi türü objenin düzenlenmesi bölümlerini okuyun.

Daire şeklindeki yol bölümlerini çizmek için dairesel objeler çizmeye yönelik araçları kullanabilirsiniz.

Yol bölümlerini çizerken, bazı kuralların çizilmekte olan yol bölümüyle değil, yolun bütünüyle ilgili olabileceğini unutmayın. Örneğin, bazı yollar tek çizgi, bazıları ise çift çizgi şeklinde çizilir (ayrıntılar için 3.3.1.2. Tek ve çift çizgili yollar için çizim kuralları bölümünü okuyun).

Yol bölümü çizimi kuralları bu yüzden şunları içerir:

Yol bölümlerini çizerken, diğer yollarla olan kesişim noktaları (yol bölümünün başlangıç ve bitiş noktaları) “kesişim” türündeki objeleri oluşturur. Yol bölümlerinin çizimi sırasında otomatik olarak oluşturulan kesişimler karayol ağı şeklini düzenlemek (ayrıntılar için bkz.: 2.9. Kesişimler) ve trafik koşulları, trafik ışıkları ve yol kameraları belirlemek için kullanılabilir.

Yol bölümleri çizerken gereksiz yol bölümleri veya bunları sınırlayan kesişmeler oluşturmaktan çekinilmelidir. Yol bölümlerinin başlangıç ve bitiş noktaları şunlarla örtüşmelidir:

3.3.1.1. Yol ağının bir bütün olarak çizim kuralları

3.3.1.1.1

Yol ağı kesintisiz olmalıdır: Belirli bir bölgedeki yol ağının tüm parçaları haritada birbiriyle bağlantılı olup kesintisiz bir ağ oluşturmalıdır. Örneğin:

Doğru Yanlış




Yol ağının devamlılığı, yol bölümlerinin sadece geometrik devamlılığını değil, aynı zamanda üzerinden çeşitli türlü araçlar ile yolculuk edebilmeyi sağlayan özelliksel devamlılığını da ifade eder.

Yol ağının, etrafı bir yapı ile sınırlanmamış veya izole bir arazi bölümünde bulunmayan herhangi bir bölümüne belirli bir tür araçla ulaşılamıyor veya orası bu tür araçla terk edilemiyorsa yol ağının bu tür bölümü devamlı yol ağından kopuk sayılır. Bu durumda mevcut yol ağı şeklinde veya obje özelliklerinde gerekli düzeltmeler yapılarak yol ağının bu bölümünün geri kalan kısmıyla bağlantısı sağlanmalıdır.

Not. Yaya yollarının bisikletle girilemediği bölümleri bisiklet yol ağındaki kopukluklar değildir ve dolayısıyla yol ağının devamlılığı bozulmuş sayılamaz.

Yol ağının “izole” bir bölümüne yalnızca demiryolu veya feribotla ulaşılıyor, otomobil yolları kullanılarak ulaşılamıyorsa bu demiryolu veya feribot geçişi de ilgili özellikler eklenerek yol ağına mutlaka dahil edilmelidir (ayrıntılar için 3.3.2.6. Yapı türü bölümünü okuyun).

Henüz yapım aşamasında olan yollar, yol ağındaki diğer yollarla daha düşük sınıf verilmek suretiyle bağlanabilir (bkz. 3.2.11).

Not. Kullanımı yalnızca belirli zaman aralıklarında geçerli olan bir manevra yasağı ile sınırlandırılan yol bölümü genel yol ağından kopuk sayılmaz.

Yol ağı uydu görüntüsüne göre kaymış yerlerde yollar çizerken önce mevcut yolları uydu görüntüsüne uydurmak tercihli fakat zorunlu değildir. Böyle durumlarda yeni yol bölümlerinin de yol ağının genel kaymasına uygun olarak çizilmesi gerekir.

3.3.1.1.2

Yol ağı çizilirken, çizimin çakışmamasına (bir yol bölümünün diğerinin üzerine binmesi), yol bölümünün kendi kendisinin üzerine binmemesine ve yol bölümlerinin mükerrer olmamasına dikkat edilmelidir.

Doğru Yanlış




Obje haritada çizilirken, program çizimin doğruluğunu kontrol eder ve hataları bildirir:



Fakat tüm hatalar otomatik olarak tanınamayabilir.

3.3.1.1.3

Kavşak ve yollar için buluşma noktası çizdiğinizde, yol bölümlerinin son noktalarının kavşak oluşturduğu durumlarda, bunlar birbirleriyle buluşmalı ve bir kesişim oluşturmalıdır. Bu tür durumlarda herhangi bir yol bölümü “havada kalmamalıdır” (o bölgede geçişin gerçekten kapalı olduğu durumlar hariç):

Doğru Yanlış




3.3.1.1.4

Yol ağını çizerken GPS izleri değil, uydu çekimleri baz alınmalıdır. Bu kuralın bir istisnası, arazi özellikleri nedeniyle GPS izi orta çizgisinin uydu çekiminde yolun dışına çıktığı durumlardır (GPS izleri yolun kenarını takip ediyorsa, yol çizgisi uydu görüntüsüne göre çizilir).

Not.

Yukarıdaki kural, uydu görüntüsünün GPS izlerine göre kaymış olduğu durumlar için geçerlidir.

İki yönlü yollar tek çizgi olarak çizildiğinde yol çizgisi, karşıdan gelen binek araç trafik şeritlerini birbirinden ayıran yol çizgisi boyunca çizilir.

Yollar çizilirken yol çizgisi, taşıt yolu şeritlerin orta çizgisi boyunca çizilir (yalnızca taksiler ve toplu taşıma araçları için kullanılan şeritler dikkate alınmaz). Böyle durumlarda yolda yol boyu park alanları veya kavşak öncesi dönüş şeritleri olması, yol çizgisinin sağa sola gereksiz kaymasına neden olamaz.

Örneğin, köprülerden geçen yol bölümleri çizerken uzay görüntüsündeki köprü görüntüsünün olduğu yerden kayıp kaymadığını kontrol etmelisiniz (daha fazla bilgi için 2.3.1.4. Köprüler bölümünü okuyun).

Çekimlerin GPS izlerine göre önemli ölçüde kayması durumlarında, yol ağının şeklini manuel olarak düzenlemektense durumu geri bildirim formu üzerinden Destek Ekibi'ne bildirmeniz gerekir.

3.3.1.1.5

Yolların çizimi çok ayrıntılı olmak zorunda değildir.

Örneğin, özel bir binada her evin girişini çizmeniz gerekmez:

Doğru Yanlış

Bu sınırlama şuralarda geçerli değildir:

  • sert satıhlı ve düzgün geometrik şekilli meydanlar, parklar ve benzerlerinin sınırları içinde kalan sınıf 10 yollar. Bu durumda yol ağı tam olarak çizilir. Örneğin:

  • şehir içinde binalar arasında bulunan ve arazide net belirlenmiş sert satıhlı yaya yolları (binalar arası yollardan bina girişlerine giden yaya yolları dahil):

    Not. Binanın komşu girişleri arasındaki yaya yolları birbirinden ayrı olduğunda arazide net belirlenmiş sayılır.

    Aşağıda gösterilen binalar arası yol genişlemesi arazide net belirlenmiş yol sayılmaz:

    Çok katlı apartman binalarının girişlerine giden yolları bina girişine, girişteki basamaklara veya benzeri objelere kadar çizerek devam etmeye izin verilir. Yolların girişteki basamaklara kadar çizilmesi tercih edilir. Basamaklar, giriş yapısının veya gölgeliğinin sınırına kadar çizilir:

  • halka açık (özel olmayan) bir alandan geçen ve diğer binalar arasında ana yola göre ikinci hatta bulunan konutlara erişim sağlayan yollar (bir bariyer geçilerek içeriye girilse ve/veya bir kemer altından geçilse bile):

3.3.1.1.6

Binanın çatısına giden yollar, ancak o bina “Diğer yapılar” veya "Stilobat" türünde ise çizilir.

Yer altı ve çok katlı otoparklar içindeki yollar aşağıdaki durumlarda çizilir:
  1. Otoparkın bir AVM binası veya iş merkezi binasının altında bulunduğu veya otoparkın üstünde binalar olmadığı,
  2. Herkese açık otoparkın “diğer yapılar” türündeki bir binada ve yolun tamamen bina sınırlarının içinde bulunduğu (bu durumda binanın tüm giriş ve çıkışlarını birbirine bağlayan minimum sayıda yolun çizilmesine izin verilir):

    Doğru Yanlış
  3. Yeraltı otoparkın tek yönlü girişi ile çıkışının birbirinin yanında bulunduğu (bu durumda girişin ve çıkışın bulunduğu yol bölümleri binanın içine devam ettirilmeden bina sınırları içinde yay şeklinde birbirine bağlanmalıdır):

Birbirinden uzak bulunan yeraltı otoparklara tek yönlü girişlerde veya bunlardan tek yönlü çıkışlarda bina sınırlarında kopan yolların gerekli devamlılığını sağlamak üzere A ⇆ B şeklinde trafik yönü belirtilir.

3.3.1.1.7

Ülkelerin sınırlarıyla kesişen yol bölümleri, bu ülkeleri ayıran resmi olarak belirlenmiş sınırın kesiştiği noktada kesilmelidir. Sınırla kesişen yerdeki yol bölümünde Yol kesişimi oluşturulur:

Birkaç ülkeden geçen taşıt yolları (genelde isimleri numaralandırılmış karayolları olarak geçer, örneğin Beyaz Rusya'daki M-1, Kırım'daki M-2 vb.), ülke sınırlarıyla kesiştiğinde, tam kesiştikleri noktada farklı ülkelerin topraklarından geçen parçalara bölünür. (bkz. 3.3.3.1.1).

Bu, sizin, söz konusu yolları, kendi ait oldukları ülkelerde idari bölgelerde birleştirmenizeolanak sağlar; yol böylece devam ettiği ülkelerin topraklarına uyacak şekilde parçalara ayrılmış olur.

3.3.1.1.8

Düzenli olarak gelişimini sürdüren bölgelerin sınırları içinde, bitki örtüsü taşıt yollarıyla kesişebilir ve bu yollar yalnızca Sınıf 10 (Yaya ve bisiklet yolu), 9 (Toprak yol) ya da 7 (Sokak) erişimi için yayalara ya da yaya ve bisikletlilere açıktır.

Düzenli olarak gelişimini sürdüren bölgelerin dışındaki bitki örtüsü, demiryollarıyla ve tek çizgiyle çizilmiş olan taşıt yollarıyla kesişebilir.

Düzenli olarak gelişimini sürdüren bölgelerin hem içerisinde hem de dışında “Park”, “Doğal koruma alanı” ve “Mezarlık” gibi bitki örtüsü objeleri herhangi türdeki bir taşıt yoluyla kesişebilir (eğer bu yollar, söz konusu alandaki bitki örtüsüne yan yol görevi görüyor ya da sözü geçen türlerdeki bitki örtüsü objelerinin içinden geçiyorsa).

Bkz. madde 3.9.1.5.

3.3.1.1.9

Yerleşik alan sınırlarıyla kesişen yolların (cadde/sokakların) çizimi sırasında yol sınırla kesiştiği noktada koparılır ve iki ayrı yol bölümünün birleşimi oluşturulur.

Not.

apos;nin sınırları içinde yer almalıdır. Bkz. madde 3.3.1.4.

3.3.1.1.10

Yol kullanma ücreti alım gişesinin veya hudut kapısının önündeki yolun genişlenmesi ve ek bir şeridin eklenmesi çizilirken ana yolun şekli değişmez: Ayrı gişelere veya geçiş kontrol noktalarına yaklaşım yolları ayrı yol çizgileriyle çizilmez.

Doğru:

Yanlış:

3.3.1.1.11
Toplu taşıma araçları için dönüş alanı sağlayan özel dönüş daireleri ilgili alanın dış sınırlarını izleyen Sınıf 8 yol çizgisiyle tek yönlü olarak çizilir. Dönüş dairelerinin çizilmesi için aşağıdaki koşullara uyulması gerekir:
  • Dönüş dairesinin ana taşıt yolundan yol işaret çizgisiyle ayrılmış olması,
  • Taşıt yolunun özel amaçlı bir genişlenmesi olan dönüş dairesinin sadece toplu taşıma araçlarının kullandığı özel bekleme alanını içeriyor olması.
Doğru Yanlış

3.3.1.1.12

Ana yoldan fiziksel bir ayırıcı veya işaretleme ile ayrılarak belirtilmese de benzin istasyonuna erişimin, 8. sınıf bir otoyolun ayrı bir kesimi olarak çizilmesine izin verilebilir.

3.3.1.2. Tek ve çift çizgili yollar için çizim kuralları

apos;de yollar iki şekilde çizilir:

  • “Tek çizgi”: tek çizgiyle, hem tek yönlü hem de çift yönlü yollar şeklinde:

  • “Çift çizgili”: çift çizgiyle, her biri farklı bir trafik yönünü temsil edecek şekilde:

3.3.1.2.1. Çift çizgili çizim

Birbirinden fiziksel olarak bir yapı ile ayrılan yol bölümleri çift çizgi ile çizilir.

Ayrıca, aşağıdaki durumlarda yolun çift çizgi ile çizilmesi daha doğru sayılır fakat zorunlu değildir:

3.3.1.2.1.1

Yolun Sınıf 1 (Otoyol) olduğu:

3.3.1.2.1.2

Yolun;

  • Aynı yönde en az 3 trafik şeridi olduğu,
  • Tek yönde binek araç trafiğine açık olan en az 2 şerit olduğu ve trafik yönlerinin çift devamlı çizgiyle birbirinden ayrıldığı,
  • Karşıdan gelen trafik yönlerini birbirinden ve trafik için kullanılamayan yol kısımlarını taşıt yolundan ayrılan ve özel yol işaretleri ile de işaretlenen özel yapıları olduğu.

Not.

Örneğin, ABD'de mevcut olan "merkezi dönüş şeritleri", yolları tek veya çift çizgi ile çizerken dikkate alınmalı ve tam teşekküllü trafik şeritleri olarak kabul edilmelidir. Merkezi dönüş şeridinin bir örneği:

3.3.1.2.1.3

Yolda trafik yönleri ayırıcısı vardır:

  • a) Güvenlik bariyeri veya ayırıcı direkler:




  • b) Çim, çiçeklik:
  • c) Araçla çıkmasının yapısal olarak mümkün olmadığı veya devamlı yol çizgisi ile işaretlendiğinden dolayı yasak olduğu tramvay hattı yolları:
3.3.1.2.1.4

Her iki yönde de yol ücreti toplayan gişe her iki yön için aynı yerde bulunuyorsa, diğer kriterlere göre tek çizgi ile çizilecek yol gişeye kısa bir mesafe kala çatallanarak ikiye ayrılır ve gişeyi biraz geçe tekrar tek çizgiye birleştirilir.

3.3.1.2.2. Tek çizgili çizim

Çift çizgiyle çizim şartlarını karşılamayan tüm yollar (bkz. 3.3.1.2.1) tek çizgiyle çizilmelidir.

3.3.1.2.2.1

Yolda, aynı yöne giden veya karşıdan gelen toplu taşıma araç trafiği için yol işaretleriyle gösterilen özel bir şerit bulunması bu yolun ek bir çizgiyle çizilmesini gerektirmez:

3.3.1.2.3

Çok katlı (alt-üst geçitli) kavşaklar yollara benzer şekilde çizilir (tek çizgili yollar tek çizgiyle, çift çizgili yollar çift çizgiyle:

3.3.1.2.4

Kısa yol bölümlerinde şerit sayısının ya da genişliğinin değişmesi nedeniyle çizim yöntemini değiştirmek (tek ya da çift çizgili yapmak) doğru değildir. Yerleşik alanlarda "kısa", uzunluğu bir kvartalın altında olan bölümlere denir.

Bariyerli bölünmüş yol çift çizgiyle çizilir. Trafik yönlerini ayırarak yaya geçidinde aralarında “röfüj” oluşturan iki bariyerin arasındaki mesafenin yaya geçidinin genişliğiyle aynı veya bundan küçük olduğu durumlar bu kuraldan istisna sayılır. Örneğin, yolun ortasında duran trafik ışıkları veya aşağıda gösterilen ayırıcı taşlar tek çizgili yolu çift çizgili hale getirmez:

Çizgi ile ifade edilen bir kavşaktan önceki devamlı şerit içi çift çizgi ya da bir emniyet adası için çizim yöntemi değiştirilmemelidir:

Çift çizgili yolların tek çizgili yollara düşürülmesi yumuşak bir şekilde yapılmalıdır (aksi takdirde navigasyon tarafından bu değişiklik bir dönüş olarak algılanabilir):

Doğru

(çizimdeki değişim: yumuşak)

Yanlış

(çizimdeki değişim: yumuşak değil)





3.3.1.2.5

Gerçekte de paralellerse, iki çizgiyle çizilmiş olan yol bölümleri birbirine paralel geçmelidir (görselde yeşil ok). Yolların daraldığı ya da genişlediği bölgeler bu kurala istisnadır (görselde mavi okla gösterilir):



3.3.1.3. Düz çizgili, kavisli çizgili yol bölümlerinin ve dönüşlerin çizim kuralları

Düz ve kavisli yol bölümlerinin çizim kuralları çizgi türü objelerin çizimi genel kurallarıyla belirlenir:

3.3.1.3.1. Düz çizgili yol bölümlerinin çizimi

Düz çizgili yol bölümlerinde araya giren herhangi bir köşe olmamalıdır:

Doğru Yanlış




3.3.1.3.2. Kavisli çizgili yol bölümlerinin çizimi

Haritada 18 ölçekle görüntülenme sırasında kavisli yol bölümlerindeki köşelerin sayısı, hafif dönüşlerde köşelerin anlaşılmayacağı ölçüde yeterli olmalıdır. Bu gereksinimi karşılayan ölçüden fazla köşe çizmemek gerekir:

Doğru Yanlış






3.3.1.3.3. Dönüşlerin çizimi

Yol dönüşleri haritaya 18 ölçeğinde bakıldığında düzgün (köşesiz) görünecek şekilde çizilmelidir.

Not.

Merdivenlerin ve onlara bitişik olan yaya yollarının, ayrıca yaya geçitlerinin yol ağı ile bütünlüğünü sağlayan 10. sınıf yolların dönüşlerinin, gerçek şekillerini korumak için yuvarlanmamış kalmasına izin verilir.

Bu gereksinimi karşılayan ölçüden fazla köşe çizmemek gerekir (genellikle üç nokta yeterlidir):

Doğru Yanlış




Yol dönüşlerini yumuşak çizmek için tüm köşeleri yuvarla komutunu kullanabilirsiniz.

Uyarı.

Eğer yol dönüşü T şekilli kavşağın bir parçasıysa, bu tür kavşakların çizim kurallarına dikkat etmek gerekir (bkz. 3.3.1.5.3.5).

Bkz. bölüm 2.10.2. Obje: bağlantılı düzeltmeler.

3.3.1.4. Çift çizgili U dönüşlerinin çizim kuralları

Çift çizgiyle çizilen bir yolda U dönüşü varsa:

3.3.1.4.1

İki yönlü bir U-dönüşü, yol çizgisine paralel kesintilerle çizilir.

U dönüşü şeritleri bariyer, ayırıcı veya çim gibi bir objeyle veya röfüjle birbirinden ayrılmışsa U dönüşü iki kavisli çizgiyle çizilir:





3.3.1.4.2

Tek yönlü U dönüşü bir kavisle ve trafiğin yönünü gösterecek şekilde çizilir.



Ana yol ile kesişme noktası kesikli yol işareti çizgisinin düz çizgiye dönüştüğü noktada gösterilir.

3.3.1.5. Kavşak çizim kuralları

Kavşaklar, tek ya da çift çizgili yollarla kesişip kesişmediğine bakılmaksızın, oradaki gerçek trafik durumunu yansıtacak şekilde çizilir (oradaki yol işaretleri, trafik levhaları, izin verilen dönüşler vb. dikkate alacak şekilde çizilir).

Kavşak çizim kuralları şöyledir:

3.3.1.5.1

Bir yol birbirinden ayrı olan 2 yolla kesişiyor fakat bu 2 yolun taşıt yolu kısımları birbiriyle sürücünün hiçbir ek manevra yapmasını gerektirmeyecek, düzgün bir şekilde birleşiyorsa, bu 2 yolun ilk yolla kesişim noktası ortak çizilir (yukarıdaki görsellerde gösterildiği gibi).

Eğer bu şartlar yerine gelmediyse bu durumda iki kesişim noktası girilir (alttaki görsellere bakın):









3.3.1.5.2

Kavşakta bulunan veya ana trafik yönüne paralel olarak devam eden dönüş ya da çıkış yollarının ayrı çizgilerle çizilmesi için üzerindeki trafik şeritlerinin ana yoldan bir bariyer, ayırıcı, çim veya aşağıdaki tür yol işaretleri ile ayrılmış olması gerekir:

  • Refüj,
  • Bölünmüş otobüs şeridi, bisiklet şeridi,
  • Çift devamlı çizgi.
Not.

Kavşağın hemen öncesinde yolun bir ya da iki şerit eklenerek genişlemesi çıkış yolu olarak çizilmez.

Çıkış yolu oluşturmanın zorunlu olduğu durumların örnekleri:

Çıkış yollarının doğru ve yanlış çizimi örnekleri:

Doğru Yanlış




Fiziksel bir ayırıcı olması durumunda doğru bir çıkış yolu çizimi örneği:

Birleşik Arap Emirlikleri'nde bulunan ve çıkış yollarının ayrı çizgilerle çizilmesi gereken çok karmaşık kavşakların örnekleri:

3.3.1.5.2.1

Çıkış yolu diğer şeritlerden diğer yönlerde trafiği imkansız kılacak şekilde fiilen ayrılmış bir şerit olduğu durumda ana yol ile kesişme noktası kesikli yol işareti çizgisinin ana yönde trafiğin yapılabildiği şeridi ayrılan düz çizgiye dönüştüğü noktada gösterilir.

Yoldan çıkış, devamlı yol çizgisi kullanmadan yalnızca bir refüjle haritada işaretlenmişse, onu refüjden başlayıp yolun orta ekseni boyunca çizerek refüj bitiminde mümkün olduğunca hızlı fakat düzgün bir şekilde ana yolla birleştirmek gerekir.

Doğru:

Yanlış:

Örneğin görsellerde, sağdaki yolun ilk şeridinin sadece dönme amacıyla kullanıldığı fakat soldaki ilk şeritte hem dönüşün hem de düz gidişin mümkün olduğu gözükmektedir:

Doğru Yanlış

Çıkış yolu diğer şeritlerden fiziksel olarak ayrılmadığı (ve dolayısıyla trafiğin hem çıkış yolundan hem de ana yoldan mümkün olduğu) durumlarda ana yolla kesişme noktası, ana yolun yan şeridinden çıkış yolunun ayrıldığı noktada gösterilir.

Aşağıdaki görselde çıkışın doğru çizilmeye başlanacağı nokta mavi okla, yanlış çizilmeye başlanacağı nokta ise kırmızı okla gösterilir:

3.3.1.5.2.2

Bu çıkış yolları arasında yalnızca toplu taşıma araçları (ve ek işaretler olmadıkça taksi) trafiği için kullanılan bir yol bölümü varsa, çıkış yolları genel kurala göre (yuvarlamadan) çizilir:

3.3.1.5.3

Tek çizgili ve çift çizgili, aralarında ayrıcı olan yolların, kavşaklarla olan karşılaşmalarının çizimi yapılırken:

3.3.1.5.3.1

Çift yönlü yolların kavşağında, çift çizgili yolların tek çizgili yollara dönüştürülmesi yol ağı bölümlerinin kesişiminden sonra (kavşaktan sonra) yapılmalıdır:





Uyarı.

İki çizgili yolun tek çizgili yola geçişinde çizim yumuşak olmalıdır (bkz. 3.3.1.2.4).

Not. Kavşaktan sonraki bir yol bölümü sadece toplu taşıma trafiğine açıksa haritada Sınıf 7 (Sokak) olarak çizilir.

Kavşakta 2 adet çift çizgili yol ve 1 adet tek yönlü tek çizgili yol kesişiyorsa çift ile tek çizgili yollar arasındaki geçiş görselde gösterilen şekilde çizilir (yeşil oklar izin verilen trafik yönünü gösterir):



3.3.1.5.3.2

İki çift şeritli yol (tek yol ya da iki tek şeritli yol) kavşak için uygunsa kavşaktan sonra bu yol tek şeride indirgenebilir:





3.3.1.5.3.3

Tek çizgili bir yolla kesişerek T kavşağı oluşturan çift çizgili yol birleşme noktasında tek çizgili yola daraltılmaz:





3.3.1.5.3.4

Kavşakta birden fazla tek çizgili yol çift çizgili (bölünmüş) yola çıkıyorsa çizgiler, görselde gösterildiği gibi izin verilen trafik yönlerini ve dönüşleri yansıtmalıdır:

















3.3.1.5.3.5

T şeklindeki kavşaklarda yol kenarları gereksiz dönüş veya yuvarlamalar yapmadan çizilmelidir (arazide bulunsa dahi). Soldaki görselde yer alan yeşil oklar yolu doğru kesen kavşakları, kırmızı oklar için yanlış kesen kavşağı gösterir. Sağdaki görselde yanlış nokta düzeltilmiştir.

Doğru ve yanlış Doğru

Bu, yaya yolları dahil tüm yol sınıflarında geçerlidir. Daha yüksek sınıftan bir yol daha önemsiz bir yola sapıp onunla birleşirse, benzer şekilde kavşak çizilmelidir:

Doğru Yanlış

Dönüşler yalnızca haritada fiziksel bir ayırıcı ya da benzer bir yol işareti olduğunda yumuşak kavisler olarak çizilir:

3.3.1.5.3.6

Dairesel yol bölümleri ortak kesişim noktalarına sahip olmamalıdır:

Doğru Yanlış

3.3.1.6. Kaldırım, yaya yolu ve bisiklet yolu çizim kuralları

3.3.1.6.1

Yaya yolları (Yaya yollarının yol sınıfları) şunlarrdır:

  • genişliği otomobillerin geçişine izin vermeyen yollar,

  • yaya yolları,

  • kaldırımlar,

  • park ve mezarlık yolları,

  • demiryollarından ve taşıt yollarından geçen yaya geçitleri,

  • yaya merdivenleri, köprüler ve tüneller.

Not.

Yaya yolları ve kaldırımlar çizilirken yollar için renk kodlaması kullanılarak yayalara açık ve kapalı yollar özel farklı renklerle gösterilebilir.

Uydu görüntüsünde ayırt edilebilse bile, sınırlı bir bölgede (örneğin, bir avluda) sert kaplaması olmayan (patika türünde) çok fazla sayıda yaya yolu çizmekten çekinmeniz önerilir: Kültürel ve sosyal hizmet alanlarına, dinlenme tesislerine ve toplu taşıma duraklarına erişim sağlayan önemli yolları seçip yalnızca onları çizin.

Not.

Önemli yaya yolları (örneğin, İstanbul'daki İstiklal Caddesi) Sınıf 7'deki bir “Yerleşim yerindeki sokağa” girer ve giriş izni sadece yayalar içindir.

3.3.1.6.1.1

Kaldırıma ya da yaya yoluna benzeyen fakat bu işlevleri olmayan ve bu amaçla yapılmamış objeleri çizmemek gerekir (örneğin, tünel içi kaldırımlar):

Ayrıca, yollar boyunca ana kaldırıma paralel geçen dar geçiş yolları da buna dahildir:

Ayrıca, yol ağından tamamen kopuk olan yaya yolu bölümleri de haritaya çizilmez.

Örneğin, bu köprünün girişi sürekli kapalı olan bir kapıyla engellendiği için köprü üzerindeki yol bölümü haritaya çizilmez:

Üstü sert kaplamalı ve üzerinden araç trafiğinin yasak olduğu tramvay yolları ayrı yollar olarak çizilmemeli:

3.3.1.6.1.2

Kaldırımlar, yaya ve bisiklet yolları kararlaştırılmış“eksen hattına” göre çizilir.

Araç trafiğine kapalı olan meydan türü objelerde yaya yolları için belirgin “aks” çizgilerinin yokluğunda bu objelerin sınırları mümkün olan en kısa yollar boyunca ve mümkün olduğunca dik açılarda çizilir Yaya yolları ayrıca meydan türü objenin etrafında da çizilebilir.

3.3.1.6.2

Yaya geçitlerinin, kaldırımların ve yaya bölgelerinin çizgileri, tüm yol ağıyla bağlantılı bir ağ oluşturmalıdır.

Park ve mezarlık yolları ile yaya yolları ağları, kaldırımlar ya da taşıt yollarıyla, (yol bölümlerinde yayalar için yol kullanma izni özelliğiyle işaretlenerek) gerçekte birleştikleri noktalardan çizgilerlerle birleştirilmelidir.

Örneğin görselde kesintisiz yeşil çizgi kaldırımı, kesik yeşil çizgiler mezarlık yollarını ve kahverengi çizgi taşıt yolları bölümlerini göstermektedir; kesişme noktası ise kırmızı bir okla belirtilmiş. Basitçe anlaşılması için görselde yol ağının küçük bir parçası gösterilmiştir:

3.3.1.6.2.1

Yol ağının yayalara açık bölümleri birbirine bağlı olmayabilir.

apos;ndaki yaya yolları, şehrin diğer bölümlerindeki yaya yollarından izole bir şekilde yol ağında kopuk parçalar oluşturmaktadır ve bunları bağlayan tek yol, yaya girişine kapalı olan A-118 otoyoludur.

Bu gibi durumlarda yapma. yapay olarak, yol ağı yayaları için mevcut olan yalıtılmış parçaları birbirine bağlar ve yayaların erişilebilirliğini eksik olduğu yere işaret eder.

3.3.1.6.3.6 bölümünde açıklanan durumlar istisnadır.

3.3.1.6.3. Yaya kaldırımları
3.3.1.6.3.1

Kaldırımlar, fiziksel ayırıcılarla yolun taşıt geçen kısmından ayırılıyorsa (çim, çit, zincir vb. ile) ayrı yollar olarak çizilir. Yol ile kaldırım arasına yerleştirilen zincirsiz direkler bu tür ayırıcı sayılmaz.

Yolun taşıt geçen kısmına yakın olan kaldırımlar (yoldan sadece bordürlerle ayrılmış olan) yol boyunca Sınıf 1-7 olan ayrı yollar olarak çizilir:

Yaya kaldırımı ile yol arasında dik bir otopark olması şartıyla 8. sınıf yollar boyunca yaya kaldırımın çizilmesine de izin verilir:

3.3.1.6.3.2

Karayollarının kenarları ayrı yollar olarak çizilmez.

Yol bölümü kenarları yayaların geçişine uygunsa, bu durumda yol bölümleri boyunca kadırım çizilmez, fakat bu yol bölümlerine yayalar için yol kullanma izni verilir.

3.3.1.6.3.3

Yaya kaldırımının bittiği fakat yayaların taşıt yolu kenarından yürümeye devam edebildiği yerlerde, yol ağının kesintisizliğini sağlamak üzere yaya kaldırımı çizgisini taşıt yoluna yaya yolu bölümüyle bağlamak gerekir (görselde kesik yeşil çizgiyle gösterilir):

3.3.1.6.3.3.1

Yaya yollarıyla kaldırımı olan otoyolların teknik bağlantısı (Sınıf 1 yollarla) çizilmez. apos;deki çizgi de biter:

3.3.1.6.3.4

Yer üstü ve yer altı yaya geçitlerinin olmadığı ve kavşaklarda hiçbir trafik levhası ya da yol işaretinin (“yaya geçidi çizgilerinin”) bulunmadığı durumlarda, aşağıdaki şartlar karşılanıyorsa yaya yolu kavşağın karşısına kadar kaldırım çizgisinin devamı olarak çizilir:

  • Kesişen yolun geçiş yapılan bölümünün/bölümlerinin 3 ya da daha az sayıda şeride sahip olması,

  • kesişen yolun eksen çizgisi olmaması:

3.3.1.6.3.5

Bir yaya yolunun taşıt yoluna yaklaştığı yerlerde yolların kesişimleri çizilebilir:

  • yayanın geçtiği yol boyunca (eğer mevcutsa),

  • yaya geçidi olmadan (yolu kesen taşıt yollarının arasındaki şeritlerde devamlı yol çizgisi yoksa):

Başka bir yolla kesişen karayolunun devamlı eksen çizgisi varsa yaya yolu ya en yakın yaya geçidine kadar veya (taşıt yolunda bordür yoksa) çıkmaz yol olarak çizilir:

3.3.1.6.3.6
Yaya erişimi olan yol ağının bir kısmının, geri kalan yaya erişimi olan yol ağına bağlantısı olmadığı durumlarda (örneğin, bir sanayi bölgesinden çıkan yollar yaya kaldırımı olmayan bir sokağa bağlandığında) yaya kaldırımına bağlantı sağlamak üzere Sınıf 10 ve yaya erişimi olan bir geçiş yolunun çizilmesine izin verilir.
Böyle durumlarda aşağıdaki koşullar yerine getirilmelidir:
  1. Söz konusu bağlantısız yol bölümünün yaya kaldırımına bağlantı sağlayan geçiş yolu bahçe duvarı veya çim gibi bir engelden geçmemelidir.
  2. Kavşağın kesiştiği otoyolun karşı yönündeki trafik şeritleri refüjle ayrılmamalı veya tek yönde 3 veya daha az sayıda trafik şeridi olmalıdır.
Örneğin:
  • Şu durumda yeşil çizgiyle gösterilen geçiş yolu çizilir:

  • Şu durumda kırmızı çizgiyle gösterilen olası geçiş yolu araya çim gireceği için çizilmemelidir:

  • Şu durumda kırmızı çizgiyle gösterilen olası geçiş yolu genişliği 3 şeritten fazla olan yolu geçeceği için çizilmemelidir:

3.3.1.6.3.7

Havaalanı binası ile ek tesisleri (örneğin otopark gibi) arasında hızlı erişim sağlayan farklı seviyelerdeki yolların haritaya çizilmesine izin verilir.

Bu durumda, binadaki zemin katından geçmeyen yolların düzeyleri 0'dan farklı olmalıdır.

3.3.1.6.4. Yaya geçitleri
3.3.1.6.4.1

Yaya geçidi çizgisi geçidin ortasından geçirilecek şekilde çizilir.

3.3.1.6.4.2

Yaya geçidi yayaların kullanımına açık bir meydanda bitiyorsa, geçidin bitişi ve meydanın yürüme yoluna çıkış noktası sanal yaya yolu bölümleriyle birleştirilir. Bu tür yaya yolları mümkün olduğunca en az sayıda ve birbirine dik olarak çizilir.

Görselde yaya yolları sarı çizgilerle, yer altı geçitleri kesik sarı çizgilerle, sanal bağlantı yolları yeşil çizgilerle gösterilmiştir:

3.3.1.6.4.3

Yer üstü ve yer altındaki yaya geçitlerinin çizgileri iniş/çıkış noktasına kadar devam eder (çok katlı iniş/çıkışlar basitleştirilmiş bir şekilde en fazla 2 katlı çizilmelidir)

3.3.1.6.4.4

Çift yönlü yaya geçitleri (her birinden sadece tek yöne yürünen, birbirine yakın iki farklı “yaya geçidi çizgisi”) tek çizgi olarak iki farklı hareket yönüyle çizilir.

3.3.1.6.4.5

Demiryollarından geçen yaya geçitleri yalnızca şu durumlarda çizilebilir:

  • geçit yerden yüksekse (üst geçit),
  • geçit yerin altındaysa (alt geçit),
  • yol seviyesindeki geçidin bariyer ve özel zemin döşemesi gibi özelliklerle geçit olduğu açıkça gösteriliyorsa (hemzemin geçit).
3.3.1.6.5. Bisiklet yolları

Bisiklet yollarının ayrı bir yol olarak çizilmesi için fiziksel olarak ayrı bir yol bölümüne sahip olması ve/veya yol levhaları ya da çizgileriyle bunun desteklenmesi gerekir:

Tüm diğer durumlarda taşıt yolları (ya da yaya yolları) için Bisikletler yolu kullanabilir özelliğini kapatmak gerekir.

Yaya yolu veya kaldırımından bisiklet yoluna engelsiz bir geçiş varsa bu yaya kaldırımına bağlı yaya yolunu, kullanım izni özelliğini değiştirmeden bisiklet yoluna kadar sürdürerek çizmek gerekir:

3.3.1.6.6

Binaların içindeki bölümlerden (odalardan) geçen yaya yolları kapalı (girişi sınırlı) alanlara yaya erişimini sağlayan kontrol veya muayene noktalarının bulunduğu ayrı ünitelerden geçmediği sürece haritaya çizilmez.

Örneğin:

3.3.1.7. Yollardaki engelleri çizme kuralları

Kontrol noktaları, bariyerler, kapılar, “Girilmez” veya “Trafiğe kapalı” gibi işaretler, yola konan beton bloklar veya demiryolu geçidi gibi engellerle trafiğe kapatılan yol bölümlerinin veya duvarlarla çevrili alanların otomatik oluşturulan rotalarda kullanılmasını önlemek için bu yol bölümleri ve alanlar şu şekilde çizilir:

3.3.1.7.1

Kontrol noktalarının, kapıların ya da açılır bariyerlerin olduğu yol kesimleri (güvenlik güçleri kontrolündeki kontrol noktaları hariç; bunlar “Kısıtlı giriş” olarak işaretlenmez) ayrı yol bölümleri olarak çizilir. Kapının, kontrol noktasının ya da açılır bariyerin bulunduğu noktaya "yol kesişimi" objesi eklenerek iki ayrı yol bölümünün birleşimi oluşturulur, mevcut yol bölümü ise ikiye bölünür:

Bu kesişim bir trafik seyir koşulu olarak (“Kısıtlı giriş” türünde) eklenir.

Not.

Etrafı duvarla çevrilmiş bir alandan çıkış sayısı ne olursa olsun, bunlara giriş kısıtlamaları uygulanmaz.

Etrafları duvarla çevrilmiş bir bölgenin (fabrika, konut, site vb.) birden fazla girişi varsa ve bunlardan biri konuk girişi ve diğerleri hizmet girişleriyse tüm girişler trafik seyir koşulu olarak (“Kısıtlı giriş” türünde) eklenir. Ayrıca, çalışan girişleri için kesişim noktasına Trafik seyir koşulları türünde “yasak manevra” eklenir.

Örneğin, şemada mavi ok ile misafir girişi, kırmızı ile çalışan girişi, yeşil ile yasak manevra alanları gösterilir (girişe yasak olan alanla aynı noktadır):

Not.

Yol bölümlerinin bulunduğu alana bazı girişler kontrollü olup diğerleri kontrollü değilse (bazı girişlerde kontrol noktaları veya bariyerler yoksa) kontrollü olan tüm girişlere her iki yönde geçerli olmak üzere “kısıtlı giriş” türündeki trafik seyir koşulları) uygulanır.

Bir iş merkezi veya konut sitesi gibi bir alana yayaların veya taksilerin girişi yasaksa, girişlerde yaya işaretinin de belirtildiği ilgili yasak manevralar oluşturulur.

Birbirine yakın bariyerler, kapılar veya bariyer + kapı çifti entegre bir kontrol noktası olarak çalışıyorsa, bunlar tek bir "kısıtlı giriş" manevrası olarak haritada gösterilir:

3.3.1.7.2
“Trafiğe kapalı” ve “Motorlu taşıt giremez” trafik işaretleri bulunması Yaşam alanı özelliğiyle belirtilir (bkz.: 3.3.2.15. Yaşam alanı.
3.3.1.7.3

Kontrol noktaları ya da açılır bariyerlerin olduğu bir bölgeye yol ağı çizilirken yol bölümü kullanılabilirliği gerçek durum göz önüne alınarak girilmelidir. Eğer bu bölgenin içerisinde teknik olarak seyahat etmek mümkünse ve bunu yaparken taşıt tipine göre ek bir kısıtlama yoksa (yol işaretleriyle) ve giriş/çıkışta geçiş izni şartı koyulduysa, bu durumda özelliklerden araçlar için yol kullanım izni çıkarılmaz.

Not. Alanına giriş kısıtlaması resmi bir karar ve "Girilmez" işareti olmadan uygulanıyorsa, bu alana girişlerde taksi için yol kullanım izni özelliği devre dışı bırakılmalıdır.
3.3.1.7.4

"Girilmez" işareti bulunması, “yasak manevra” türündeki trafik seyir koşuluyla belirtilir. "Yasak manevra" türündeki trafik seyir koşulu ise işaretin bulunduğu noktanın hemen öncesindeki kavşak noktasının üzerine konur.

İstisnalar
  • Bir bölgeye araçla giriş yalnızca tek bir yoldan sağlanıyorsa ve buranın girişine, “Girilmez” şeklinde bir yol işareti konulmuşsa, fakat aslında bu bölgeye sakinleri veya orada yerleşik olan kurumların çalışanları girebiliyorsa, bu durumda, haritadaki yol ağında, bu bölgenin girişine devam eden en yakın kavşakta, “Kısıtlı giriş” türündeki trafik seyir koşulu belirtilir.
  • Kapalı alana giden tek yol “Girilmez” işaretiyle özel araçlar dışında tüm araçlar için kapalı ise haritada yayalar ve bisikletler hariç olmak üzere herkes için kapalı olarak işaretlenir ve sınıfı 10 (“Yaya ve bisiklet yolları”) olarak belirtilir.

Yolda beton blok ya da hiçbir şekilde ve hiçbir zaman kullanılmayan kapı gibi trafiği imkansız kılan bir engel bulunuyorsa o engelin bulunduğu noktada yol kesilir. ve bu şekilde ortaya çıkan yol kesişimi türü objeyle her iki yönde trafiği yasaklamak üzere “yasak manevra” türündeki 2 adet trafik seyir koşulu ilişkilendirilir.

Çizim bu şekilde yapıldığında, engelin olduğu noktada yol ağının gerekli kesintisizliği sağlanır fakat engelin olduğu noktadan geçen bir rota oluşturulamaz.

Yolun herhangi bir bölümüne her iki ucunda da engellerin bulunması nedeniyle araçla girilemiyorsa (örneğin yolun başı ve sonunda beton bloklar bulunuyorsa), haritada ilgili yolun bölümlerinin Sınıf 10 (Yaya ve bisiklet yolu) olarak belirtilmesi gerekir; bununla birlikte, trafik seyir koşulu haritada “Yasak manevra” türünde oluşturulmaz.

Uyarı.

Yolda kalıcı bir engel bulunuyorsa, engelin yerleştirildiği yerde yol ağının bir bölümünü kesintiye uğratmak gerekir.

Bu tür bir yasak manevra oluşturmak için önceden var olan bir yol ağı kesişiminin kullanmasına izin verilmez.

Doğru Yanlış
3.3.1.7.4.1

Yol üstü veya levha türü trafik işaretleri geçişi yasaklamasına karşın özel izin belgelerine sahip bazı sürücüler yasaklı alanlara araçla girebiliyorsa ilgili trafik koşulu özel istisnalara bakılmaksızın genel trafik kurallarına göre belirlenir. Böylelikle yasak manevra seçeneği doğru, kısıtlı giriş seçeneği yanlış olur. Ayrıntılı bilgi için 3.3.1.7.4 bölümünü okuyun).

3.3.1.7.5

Demiryolu geçidi ile kesişen bir yol ağı çizilirken kesişme noktasında “demiryolu geçidi” türünde (bkz. 3.8.6. Demiryolu geçitleri) bir objenin konumu belirtilir.

3.3.1.7.6

Feribot veya buz geçitlerindeki açılır bariyerler giriş kısıtlaması olarak işaretlenmez.

3.3.1.7.7

Yayalar için trafik yönü özelliği uygulanamıyor; bu nedenle yaya hareketinin bir bariyer veya kapı ile sınırlandığı durumlarda yayaların yoldaki trafik yönünün tersine hareket kısıtlamasının getirilmesine izin verilebilir.

3.3.1.8. Yalnızca belirli mevsimlerde kullanılan yolların çizim kuralları.

Buzul, buz tutmuş deniz, nehir vb.'nin üzerine kurulan geçici yollar veya feribot geçitleri gibi ulaşım yolları sadece belirli mevsimlerde kullanılabilir.

Bu tür geçici yollar genellikle uydu çekimlerinde bulunmaz. Bu nedenle bunlar GPS izleri kullanılarak ve ayrıca bunların varlığını doğrulayan ve başlangıç ile bitiş noktalarını belirleyen resmi bilgilere dayanılarak çizilir.

3.3.1.8.1
Bir feribot geçidi belirlemek için Yapı türü özelliğine “Feribot” değeri verilir. Geçici buz yolları için bu özelliğin değeri boş bırakılır (değer: “Hayır”).
3.3.1.8.2

Özel isimleri olan geçici yollar için “Resmi adı” türündeki isimler belirlenebilir. Bu durumda obje için “haritada görünen adı” boş bırakılır. Bkz.: madde 3.3.3.3.3.4. Özel isme sahip numarasız karayolları.

3.3.1.8.3

Kışın kullanılamaz olan feribot geçitleri yerine aynı veya yakın bir yerde düzenlenen geçici buz yolları (buz yolunun başlangıç ve bitiş noktalarının feribot hattınınkiyle aynı olması koşuluyla), haritada zaten mevcut olan yol bölümlerinin özellikleri düzenlenerek oluşturulur.

Böyle bir durumda haritada mevcut olan feribot hatları haritadan kesinlikle silinmemesi gerekir. Tüm gerekli değişiklikler mevcut yol bölümleri düzenlenerek yapılmak zorundadır.

3.3.1.8.4

Sadece kış mevsiminde oluşup kullanılabilen geçici yaya yolları haritada gösterilmez.

Buzla kaplı göl veya nehirler üzerinden geçen patikalar, kayak izleri gibi geçici yollar bu kuralın kapsamındadır.