3.16.1. Deniz ulaşımı objeleri çizim kuralları
Haritadaki deniz ulaşımı; deniz ulaşımı hat bölümleri, iskeleler ve deniz ulaşımı rotalarıyla gösterilir.
3.16.1.1. Deniz ulaşımı hatları çizim kuralları
Deniz ulaşımı hattı bölümlerini çizerken aşağıdaki kurallara uyulması gerekir:
- 3.16.1.1.1
-
Deniz ulaşımı hatları (rotaları) aşağıdaki ulaşım türleri için çizilir:
- Sadece belirli mevsimlerde faal olanlar dahil, düzenli deniz yolcu hatları,
- Araçsız yolcuların (“yayaların”) da kullanabildiği feribot hatları,
- Fiili olarak faal olan ve hareket saatleri belli olan diğer düzenli deniz yolcu ulaşım hatları.
- 3.16.1.1.2
-
Deniz ulaşım hattı çizgileri araçların gerçek rotalarına mümkün olduğunca uygun bir şekilde çizilmelidir.
Deniz ulaşım hattı çizgilerini çizerken navigasyon atlasları gibi mevcut halka açık kaynaklardaki bilgilerin kullanılmasına izin verilir.
Bu durumda, ilgili rota çizgileri haritaya alınırken gemi veya teknelerin özellikle rıhtım ve iskelenin yakınındaki tüm manevra ve hareketlerinin yalnızca ortalama çizgisi olarak haritaya alınır.
Gemi veya teknelerin hareket rotaları gün boyunca veya farklı günlerde farklılıklar gösteriyorsa en sık kullanılan rota çizgisi haritaya alınır.
Bir yolcu taşıma hattının karşı yönlerdeki trafiği farklı rotalardan gerçekleşiyorsa bu iki farklı rotanın haritaya alınması için bunların düzenli olarak kullanıldığına dair güvenilir doğrulayıcı bilgiler olması gerekir. Bunu yalnızca yetkili çalışanlar yapabilirler.
- 3.16.1.1.3
-
Deniz ulaşım hatları çizilirken uyulması gereken kurallar: 2.6.1.1.1. Çizgi türü objelerin genel çizim kuralı.
- 3.16.1.1.4
-
Özel durumlarda deniz ulaşım istasyonlarının yakınlarında ulaşım hat seçeneklerinin düzgün çalışmasını sağlamak üzere lup şeklinde yardımcı hat bölümleri çizilebilir.
Bu yardımcı (teknik) hat bölümlerini yalnızca toplu taşıma rotalarıyla çalışmaya yetkili olan kullanıcılar çizebilir (bkz.: 3.14.3. Toplu taşıma rota seçenekleri oluşturma ve özellikleri ekleme kuralları).
- 3.16.1.1.5
-
Normal durumlarda deniz veya nehir ulaşım rotalarının çizgileri haritada karadan (örneğin, adalardan, sığlıklardan veya başka türlü kara alanlarından) geçirilemez. Denizin kabarık veya nehirlerde taşkın olduğu zamanlarda çalışan geçici ulaşım hatları bu kuraldan istisnadır.
Örneğin, Rusya'daki Volgograd - Zayçiki veya Arhangelsk - Patrakeyevka ulaşım hatları:
3.16.1.2. Deniz ulaşım istasyonları çizim kuralları
Bölüm:
- 3.16.1.2.1. İskelelerin ve diğer gemi/tekne bağlama yapılarının haritaya alınması
- 3.16.1.2.1.1. Bağlama duvarları
- 3.16.1.2.1.2. Demirleme (bağlama) dubaları ve yüzer rıhtımlar
- 3.16.1.2.1.3. Rıhtımlar
- 3.16.1.2.1.4. Yolcu bindirme ve indirme için donatılmamış iskeleler
- 3.16.1.2.1.5. Gemiye birkaç yaklaşım yolu olan durumlar
- 3.16.1.2.2. Yat kulüplerinin, tekne duraklarının ve marinaların haritaya çizilmesi
- 3.16.1.2.3. Limanların, deniz veya nehir ulaşım hattı durak terminallerinin haritaya çizilmesi
- 3.16.1.2.1. İskelelerin ve diğer gemi/tekne bağlama yapılarının haritaya alınması
-
İskele türü deniz ulaşım istasyonları olarak çizilebilen objeler: İskeleler, rıhtımlar, bağlama duvarları, demirleme (bağlama) dubaları, yat kulüpleri ve marinalar, tekne parkları ve tekne kiralama noktaları, ayrıca deniz ulaşım rotaları üzerindeki yolcu bindirme ve indirme için donatılmamış iskeleler, ayrıca gemi bağlamak için kullanılan yüzer rıhtımlar.
İskele işareti hem ayrı duran tek bir obje için hem de birden çok (bir grup) obje için kullanılabilir.
İşaretin tek obje için kullanıldığı durumlar:
- İskelenin deniz ulaşım hattının bir parçası olarak büyük önem taşıdığı,
- İskelenin, bir limana ait olup onun yapı kompleksinin bir parçası olarak yaygın bir şekilde kullanılan bir isme veya numaraya sahip olduğu ve bu ismin veya numaranın gemi hareket saatleri cetveli gibi resmi belgelerle doğrulandığı,
- İskelenin tarihte önemli bir rol oynadığı için görülmeye değer bir obje olduğu,
- İskelenin ayrıca bir yüzer rıhtıma sahip olduğu,
- İskele veya rıhtım ayrı duran bir tesis olup, yakınlarında başka hiçbir benzer objenin bulunmadığı.
Tüm diğer durumlarda ortak bir iskele simgesi bir grup obje için kullanılır:
- Yat kulüplerine, tekne duraklarına veya marinalara ait iskeleler, dubalar ve bunlara bağlı olan yüzer rıhtımlar söz konusu yat kulübünü, tekne durağını, marinayı vb. bir bütün olarak göstermek üzere tek bir simge ile işaretlenir.
Bu objelerin her birinin ayrı bir numara veya ismi olsa bile bunlar bu durumda ayrı iskeleler olarak gösterilmez.
Aynı bir sahil boyunca birbirine yakın bulunan diğer isimsiz iskeleler, bağlama duvarları, dubalar, geçiş platformları (limanlar, nehir ve deniz ulaşım hattı terminallerine bağlı iskeleler de dahil olmak üzere, kendi isimleri veya numaralarının olmaması veya belirlenememesi kaydıyla).
Bu tür iskeleler, sayısı en fazla 10 adet olan obje grupları olarak işaretlenir. Ortak obje simgesi, obje grubunun ortasına, içindeki en önemli veya en büyük iskeleye yerleştirilir. Ayrıca, grubun bileşimini, iskelelerin belirli bir kuruluşa gerçek veya olası aidiyetine göre ayarlamak da kabul edilebilir.
Not. Özel ismi olan bir iskele de bir grup objeyi gösterebilir. Böyle durumlarda yeni iskeleler oluşturmak gerekmez.
Uyarı. İskele olarak işaretlenemeyecek objeler:- Özel mülk sınırları içinde bulunarak yabancıların erişimine kapalı olan iskeleler ve dubalar:
- Yüzer platformlarda kurulan evler ve hamamlar:
İskeleye benzeyen herhangi bir yapısı bulunmayan yat kulüpleri, tekne kiralama yerleri vb.:
Sürekli kazığa çekilmiş olsa bile kıyıdan yürüyerek erişimi olmayan her türlü gemiler de dahil, her türlü diğer yüzer yapılar.
Böylece; istiridye çiftlikleri, petrol platformları, sallar ve sal durakları, yüzer atölyeler ve yüzer mağazalar, tarayıcı ve emici tarayıcı gemiler:
Durağan olmayan objeleri haritaya alırken sular gemi trafiğine kapanınca bunların kaldırılabileceği göz önünde bulundurulmalıdır. Suların gemi trafiğine kapalı olduğu dönemlerde bu objeler tamirhanelerde vb. kapalı yerlerde durabilir. Böyle bir obje sular gemi trafiğine açık olduğu aylarda düzenli olarak aynı yerde duruyorsa bunu seyirlerin yapılmadığı dönemler için de haritadan silmemek gerekir. Bu tür objeler suların gemi trafiğine kapalı olduğu dönemlerde park edildiği yerlerde işaretlenmez.
Objelerin haritada gösterilme şekli yapı türüne bağlıdır:
- 3.16.1.2.1.1. Bağlama duvarları
-
Gemiler iskelenin bağlama duvarına doğrudan bağlandığında iskele simgesi su objesi sınırına, duvarın ortasındaki bir yere yerleştirilir:
- 3.16.1.2.1.2. Demirleme (bağlama) dubaları ve yüzer rıhtımlar
-
Gemiler dubaya veya yüzer rıhtıma bağlandığında iskele simgesi, iskeleye yaklaşım sağlayan dubalı köprünün başlangıç noktasında su objesi sınırına yerleştirilir:
- 3.16.1.2.1.3. Rıhtımlar
-
- Su yüzeyinin üstünde mesnetlerde (kazıklarda) duran rıhtımlar.
İskele simgesi, suyun üstündeki rıhtım başlangıcına, su objesi sınırına, rıhtım eninin ortasına yerleştirilir:
- Su objesinin sınırlarının içine karanın yapay bir uzantısı olarak giren ve altı temelin üzerinde duran sağlam bir yapı olan rıhtımlar.
İskele simgesi, bu tür rıhtımın kıyıdan en uzak ucuna yerleştirilir.
Böyle bir rıhtım boyunca bulunan iskeleler, normal kıyı şeridi için uygulanan kurallara göre haritaya çizilir.
Önemli. Objeleri haritaya çizerken rıhtımları dalgakıran veya diğer hidroteknik yapılarla karıştırmamak önemlidir. Dalgakıran, limanın su alanını dalgalardan korumak için yapılan ve genellikle gemilerin yaklaşıp bağlanması için tasarlanmamış bir hidroteknik yapıdır. Yine de, özellikle küçük limanlarda, dalgakıranın iç duvarı limana giren gemilerin bağlanması için kullanılabilir. Böyle durumlarda, bu objenin bir gemi bağlama duvarı olarak algılanması önerilir. - 3.16.1.2.1.4. Yolcu bindirme ve indirme için donatılmamış iskeleler
-
Bir iskele yolcu bindirme ve indirme için donatılmamışsa iskele simgesi yolcuların fiilen indiği ve bindiği yerlerde su objesi sınırına yerleştirilir.
- 3.16.1.2.1.5. Gemiye birkaç yaklaşım yolu olan durumlar
-
Karadan gemiye birkaç yaklaşım yolu olduğu durumlarda (örneğin, binen ve inen yolcular için veya su seviyesi değişikken farklı yaklaşım yolları kullanıldığında) iskele simgesi binen yolcular için kullanılan ve sular gemi trafiğine açık olduğu sürece daha çok kullanılan yola yerleştirilir. Diğer yollar ise iskele simgesi ile işaretlenmez.
Gemilerin bağlandığı yapı yolcuları bindirip indirmek için kullanılan yapıdan farklı olduğu durumlarda da aynı kural geçerlidir.
- 3.16.1.2.2. Yat kulüplerinin, tekne duraklarının ve marinaların haritaya çizilmesi
-
“Bir kurum - bir simge” kuralı geçerlidir. Objenin ait olduğu kurum belirlenemiyorsa açıklayıcı ek bilgiler sağlanana kadar birbirine yakın olan tüm rıhtımların aynı bir kuruma ait olduğunu varsaymak önerilir.
İskele simgesi su objesi sınırına ve iskelelere, dubalara veya rıhtımlara ortak giriş noktasına yerleştirilir. Her bir iskelenin veya dubanın karadan özel bir girişi varsa simge, iskele veya dubaların en büyüğüne yerleştirilir. En büyüğü seçilemiyorsa iskele simgesi durağın ortasına yakın bir yere su objesi sınırına yerleştirilir.
- 3.16.1.2.3. Limanların, deniz veya nehir ulaşım hattı durak terminallerinin haritaya çizilmesi
-
Simgeler, adres noktasını gizlemeyecek şekilde yerleştirilir.
Liman simgesi ana kontrol odası binasına, yönetim kulesine vb. yerleştirilir.
Kontrol odası, yönetim kulesi vb. yok veya konumu belirlenemiyorsa liman simgesi limanın ana idari binasına (limanın alan sınırları içinde olması kaydıyla) yerleştirilir. İdari bina belirlenemiyorsa liman simgesi liman alanının ortasına yakın bir yere yerleştirilir.
Su ulaşım hattı durak terminali simgesi ana idari binanın ortasına yakın bir yere yerleştirilir.