4.1.3. Yol ve yol bölümü özellikleri belirleme
Bölüm:
4.1.3.1. Yol sınıfları
Yolların bu sınıfla ilişkilendirilmesi için genel kurallar 3.3.2.1. Sınıf bölümünde verilmiştir.
- 4.1.3.1.1. İlçe yolları (Sınıf 5)
-
Bu sınıfa ait yollara yapılacak atama için genel kurallar 3.3.2.1.5. maddesinde verilmiştir.
Rusya ve eskiden SSCB’nin bir parçası olan diğer ülkeler için ayrıntılı olarak;
Alan Tipi 5. Sınıf Yollar Çok büyük (3000 kişi ve üzeri nüfusu olan) ve büyük (1000–3000 kişi nüfusu olan) yerleşimler ağırlıklı yoğun nüfuslu bölgeler
Sert bir yüzeye sahip ve
- Uzunluğu 10 km’den fazla olan ve ikiden fazla çok büyük veya büyük yerleşim yerleri,
- Uzunluğu 5 km’den fazla olan ve bir adet çok büyük yerleşim yerleri,
- Uzunluğu 15 km’den fazla olan ve beş ve daha fazla orta veya küçük yerleşime giden bir erişim yoludur.
Orta (100–1000 kişi nüfusu olan) ve küçük (100 kişiden az nüfusu olan) yerleşimler ağırlıklı yoğun nüfuslu bölgeler
Aşağıda geçen bölgelere giden yol:
Sert yüzeyin uzunluğu 10 km’den fazla olan ve en az iki-dört orta kırsal yerleşim yerleri,
Sert yüzeyin uzunluğu en az 5 km olan ve büyük veya çok büyük yerleşim yerleri,
Sert yüzeyin uzunluğu 15 km’den fazla olan ve beş ve daha yüksek sayıda küçük yerleşime giden bir erişim yoludur.
Orta (100–1000 kişi nüfusu olan) ve küçük (100 kişiden az nüfusu olan) yerleşimler ağırlıklı yoğun nüfuslu bölgeler
Aşağıda geçen bölgelere giden yol:
Sert yüzeyin uzunluğu 10 km’den fazla olan ve en az iki-dört orta kırsal yerleşim yerleri,
Sert yüzeyin uzunluğu en az 5 km olan ve büyük veya çok büyük yerleşim yerleri,
Orta (100–1000 kişi nüfusu olan) ve küçük (100 kişiden az nüfusu olan) yerleşimler ağırlıklı yoğun nüfuslu bölgeler
Aşağıda geçen bölgelere giden yol:
Sert yüzeyin uzunluğu 10 km’den fazla olan ve en az iki-dört orta kırsal yerleşim yerleri,
Sert yüzeyi olan ve çok büyük veya büyük bir yerleşime giden bir erişim yoludur.
Alan Tipi 5. Sınıf Yollar Çok büyük (3000 kişi ve üzeri nüfusu olan) ve büyük (1000–3000 kişi nüfusu olan) yerleşimler ağırlıklı yoğun nüfuslu bölgeler
Sert bir yüzeye sahip ve
- Uzunluğu 10 km’den fazla olan ve ikiden fazla çok büyük veya büyük yerleşim yerleri,
- Uzunluğu 5 km’den fazla olan ve bir adet çok büyük yerleşim yerleri,
- Uzunluğu 15 km’den fazla olan ve beş ve daha fazla orta veya küçük yerleşime giden bir erişim yoludur.
Orta (100–1000 kişi nüfusu olan) ve küçük (100 kişiden az nüfusu olan) yerleşimler ağırlıklı yoğun nüfuslu bölgeler
Aşağıda geçen bölgelere giden yol:
Sert yüzeyin uzunluğu 10 km’den fazla olan ve en az iki-dört orta kırsal yerleşim yerleri,
Sert yüzeyin uzunluğu en az 5 km olan ve büyük veya çok büyük yerleşim yerleri,
Sert yüzeyin uzunluğu 15 km’den fazla olan ve beş ve daha yüksek sayıda küçük yerleşime giden bir erişim yoludur.
Orta (100–1000 kişi nüfusu olan) ve küçük (100 kişiden az nüfusu olan) yerleşimler ağırlıklı yoğun nüfuslu bölgeler
Aşağıda geçen bölgelere giden yol:
Sert yüzeyin uzunluğu 10 km’den fazla olan ve en az iki-dört orta kırsal yerleşim yerleri,
Sert yüzeyin uzunluğu en az 5 km olan ve büyük veya çok büyük yerleşim yerleri,
Orta (100–1000 kişi nüfusu olan) ve küçük (100 kişiden az nüfusu olan) yerleşimler ağırlıklı yoğun nüfuslu bölgeler
Aşağıda geçen bölgelere giden yol:
Sert yüzeyin uzunluğu 10 km’den fazla olan ve en az iki-dört orta kırsal yerleşim yerleri,
Sert yüzeyi olan ve çok büyük veya büyük bir yerleşime giden bir erişim yoludur.
- 4.1.3.1.2. Yerel öneme sahip yollar (Sınıf 6)
-
Bu sınıfa ait yollara yapılacak atama için genel kurallar 3.3.2.1.6. bölümünde verilmiştir.
Rusya ve eskiden SSCB’nin bir parçası olan diğer ülkeler için ayrıntılı olarak;
Alan Tipi 6. Sınıf Yollar Çok büyük (3000 kişi ve üzeri nüfusu olan) ve büyük (1000–3000 kişi nüfusu olan) yerleşimler ağırlıklı yoğun nüfuslu bölgeler
Sert bir yüzeye sahip ve
- Uzunluğu 10 km’den az olan ve iki-dört büyük veya orta yerleşim yerleri,
- Uzunluğu 5 km’den az olan ve bir adet çok büyük veya büyük yerleşim yerleri,
- Uzunluğu 15 km’den az olan ve beş ve daha fazla orta ve küçük yerleşim ya da yazlık sitelerine giden bir erişim yoludur.
Orta (100–1000 kişi nüfusu olan) ve küçük (100 kişiden az nüfusu olan) yerleşimler ağırlıklı yoğun nüfuslu bölgeler
Sert bir yüzeye sahip ve
- Uzunluğu 10 km’den az olan ve iki-dört orta yerleşim yerleri,
- Uzunluğu 5 km’den az olan ve bir adet çok büyük veya büyük yerleşim yerleri,
- Uzunluğu 15 km’den az olan ve beş ve daha fazla küçük yerleşim ya da yazlık sitelerine giden bir erişim yoludur.
Orta (100–1000 kişi nüfusu olan) ve küçük (100 kişiden az nüfusu olan) yerleşimler ağırlıklı yoğun nüfuslu bölgeler
Sert bir yüzeye sahip ve
- Uzunluğu 10 km’den az olan ve iki-üç orta ve küçük yerleşim yerleri,
- Uzunluğu 5 km’den az olan ve bir adet çok büyük veya büyük yerleşim yerleri,
- Uzunluğu 5 km’den fazla olan ve yazlık sitelerine giden bir erişim yoludur.
Orta (100–1000 kişi nüfusu olan) ve küçük (100 kişiden az nüfusu olan) yerleşimler ağırlıklı yoğun nüfuslu bölgeler
Aşağıda geçen bölgelere giden yol:
- Uzunluğu 10 km’den az olan ve iki-üç orta ve küçük yerleşim yerleri,
- Sert yüzeyin uzunluğu 5 km’den fazla olan ve yazlık siteleri, yataklar ve sanayi tesislerine giden bir erişim yoludur.
Alan Tipi 6. Sınıf Yollar Çok büyük (3000 kişi ve üzeri nüfusu olan) ve büyük (1000–3000 kişi nüfusu olan) yerleşimler ağırlıklı yoğun nüfuslu bölgeler
Sert bir yüzeye sahip ve
- Uzunluğu 10 km’den az olan ve iki-dört büyük veya orta yerleşim yerleri,
- Uzunluğu 5 km’den az olan ve bir adet çok büyük veya büyük yerleşim yerleri,
- Uzunluğu 15 km’den az olan ve beş ve daha fazla orta ve küçük yerleşim ya da yazlık sitelerine giden bir erişim yoludur.
Orta (100–1000 kişi nüfusu olan) ve küçük (100 kişiden az nüfusu olan) yerleşimler ağırlıklı yoğun nüfuslu bölgeler
Sert bir yüzeye sahip ve
- Uzunluğu 10 km’den az olan ve iki-dört orta yerleşim yerleri,
- Uzunluğu 5 km’den az olan ve bir adet çok büyük veya büyük yerleşim yerleri,
- Uzunluğu 15 km’den az olan ve beş ve daha fazla küçük yerleşim ya da yazlık sitelerine giden bir erişim yoludur.
Orta (100–1000 kişi nüfusu olan) ve küçük (100 kişiden az nüfusu olan) yerleşimler ağırlıklı yoğun nüfuslu bölgeler
Sert bir yüzeye sahip ve
- Uzunluğu 10 km’den az olan ve iki-üç orta ve küçük yerleşim yerleri,
- Uzunluğu 5 km’den az olan ve bir adet çok büyük veya büyük yerleşim yerleri,
- Uzunluğu 5 km’den fazla olan ve yazlık sitelerine giden bir erişim yoludur.
Orta (100–1000 kişi nüfusu olan) ve küçük (100 kişiden az nüfusu olan) yerleşimler ağırlıklı yoğun nüfuslu bölgeler
Aşağıda geçen bölgelere giden yol:
- Uzunluğu 10 km’den az olan ve iki-üç orta ve küçük yerleşim yerleri,
- Sert yüzeyin uzunluğu 5 km’den fazla olan ve yazlık siteleri, yataklar ve sanayi tesislerine giden bir erişim yoludur.
4.1.3.2. Yol türü
Yol türü belirlemenin genel kuralları için 3.3.3.2. Yol türü bölümünü okuyun.
- 4.1.3.2.1. “Numaralı Karayolu” Yol Türü
-
“Numaralı Karayolu” Yol Türü (3.3.3.2.2. Numaralı karayolu) aşağıdaki önem taşıyan yollara verilir:
- uluslararası karayolları,
- ulusal öneme sahip karayolları,
- bölgesel önemi olan ve belediyeler arası yollar (Rusya Federasyonu dışında benzer düzeyde önem taşıyan yollar).
Rusya Federasyonu'daki yerel yollar veya Ukrayna'daki kırsal yollar gibi daha düşük önem taşıyan yollara ait objeler (Beyaz Rusya ve Letonya hariç olmak üzere) haritaya eklenmez. Örneğin, M-1 Beyaz Rusya, M-2 Kırım, M-10 Rusya, M-25, A-107, P-132 vb.:
Eğer rotalar uygulanan farklı sınıflandırmalarda (örneğin, Avrupa veya Asya yol ağlarında ve Federal Önemi Taşıyan Kamu Karayolları Listesinde) kısmi olarak birbirine denk geliyorsa (örneğin Avrupa E95 yolu ile M-10 Rusya yolu ya da Doğu Avrupa’yı Kore ile bağlayan AH6, Asian Highway6 ile M-1 Beyaz Rusya, M-5 Ural yolları vb.) bunlara dahil olan yollar bağımsız kartografik objeler olarak tahsis edilir.
Avrupa ya da Asya ağına bağlı yollar için (örneğin, E95 ya da AN6), iki resmi ad (Rusça ve İngilizce dillerinde) girilir.
Rus karayoluna İngilizce isim vermek (örneğin, M-10 Russia) mümkündür fakat şart değildir.
4.1.3.3. Yolları isimlendirme kuralları
Yolların genel isimlendirme kuralları için 3.3.3.3. Yol ismi bölümünü okuyun.
- 4.1.3.3.1
-
Yol isimlendirilmesinde aşağıdaki kurallara uyulacaktır (aşağıda ismin durum kısmı, diğer deyişle ismin bir parçası olan yer ismi türü (örneğin, “cadde”, “sokak” veya “şerit” kelimeleri) ile objenin kendi ismi ayırt edilir):
- 4.1.3.3.1.1
-
İsimdeki tüm kelimeler büyük harfle başlar, aşağıdakiler hariç;
Yer isminin açıklayıcı tür adı: улица, шоссе, линия, тупик, тракт, бульвар, набережная, переулок, vb.;
örneğin, Amiral Ushakov bulvarı, Kuznetskiy Köprüsü caddesi, 1. Hat şeridi;
- “yıl”, “sene” ve“kongre” kelimeleri;
örneğin: Ekim 40 yıl sokağı. Ekim 60. yıl caddesi, 1905 yılı caddesi, Komsomol 19. kongresi caddesi (sayı sıfatlarının yazılışı için ayrıca 4.1.3.4.1.5 ve 4.1.3.4.1.6 md.’ye bakınız);
"ismini taşıyan" kelimesi;
örneğin: Zverev ismini taşıyan sokak, Krasnoyarsk İşçisi Gazetesi ismini taşıyan cadde.
"savaş" kelimesi (tüm hallerde);
örneğin, Büyük Milli savaşında Zaferin 70. yıl bulvarı.
obje ismindeki deniz, nehir, göl gibi su adları;
Örneğin, Kazanka nehri yalı boyu, Griboedov kanalı yalı boyu.
- 4.1.3.3.1.2
-
Resmi isimlerdeki kısaltmalara izin verilmez. Tüm kelimeler tam olarak yazılır. Bu kural kısaltmalar için geçerli değildir. (4.1.3.4.1.7 md.’ye bakınız).
- 4.1.3.3.1.3
-
İsimdeki Kelime Sırası:
- 4.1.3.3.1.3.1
-
Yer isminin durum kısmı (türü);
- 4.1.3.3.1.3.2
-
Sokaklar ve geçitlerin numaralı isimlerinde numara en sonunda yazılır.
Örneğin, sokak No: 1, Tasarlanan geçit No: 5342, geçit No: 657 (sayı sıfatlarının yazılışı için ayrıca 4.1.3.4.1.5 ve 4.1.3.4.1.6 md.’ye bakınız);
- 4.1.3.3.1.4
- Ad ve soyadı, unvan ve soyadı, meslek ve soyadını içeren (ama baba kökenli adı içermeyen) anma isimlerinde ad (tam yazılışı biliniyorsa), unvan ve meslek tam olarak yazılarak isim kısmından önce koyulur; soyadları en sonunda yazılır.
Örneğin: cadde Mareşal Konev, yalı boyu Afanasiy Nikitin, cadde Friedrich Engels.
Ad, baba kökenli ad ve soyadından oluşan isimlerde ad ve baba kökenli ad ilk harfleri ile yazılır. Bu adların ilk harfleri arasında boşluk konmaz.
Örneğin: cadde A. V. Плякина, sokak C. F. Тархова (ama sokak C. F. Тархова ve sokak Тархова C. F.).
- 4.1.3.3.1.5
-
Obje ismi sıra sıfatları içeriyor ise sıra sıfatının doğru yazılışı (yazı veya rakamla, Roma veya Arap rakamlarıyla) resmi kaynaklarda netleştirilmelidir.
Bir idari bölüme bağlı olan ve “Resmi statüsü yok” özelliğiyle işaretlenen bir cadde/sokak, isminde sayı sıfatı içeriyor ise, bu cadde/sokak'ın resmi isminde bu sayı sıfatı her zaman sıra sayı sıfatı olarak yazılır (sayı sıfatının diğer yazılış türleri, “diğer adı” isim türü olarak belirtilebilir).
Örneğin, cadde XX Parti Konseyi, şerit 5-inci Savaş Tepe Hattı, Birinci cadde.
Sayı sıfatlarının yazılışı için ayrıca 3.3.3.3.1 md.’ye bakınız.
- 4.1.3.3.1.6
-
Sayı sıfatlarını içeren isimlerde:
- 4.1.3.3.1.6.1
-
İsimdeki sıra sayı sıfatları aşağıdaki gibi yazılır;
- 4.1.3.3.1.6.2
-
Yol isimlerindeki rakam ile yazılan asıl sayı sıfatlarına ilgili ekler eklenmez.
Örneğin: cadde 11 Kahraman Mayın Çıkarıcı, cadde 33 Kahraman, şerit 26 Bakü Komiseri.
- 4.1.3.3.1.6.3
-
Cadde isimlerindeki rakamla yazılan tarihlere ekler eklenmez.
Örneğin, cadde 8 Mart, şerit 1 Mayıs.
- 4.1.3.3.1.6.4
-
Rakam formatındaki sokak numaraları, tasarlanan ve numaralı geçitlerin numaralarına ekler eklenmez. Yazılışında rakamdan bir boşluk ile ayrılan No işareti kullanılır.
Örneğin: cadde No 1, Tasarlanan geçit No 5342, geçit No 657.
- 4.1.3.3.1.7
- Sokak isimlerindeki tüm kısaltmalar açıklamasız olarak büyük harflerle yazılır.
Örneğin, cadde KPSS.
4.1.3.4. Bisikletler için yol kullanma izni
- 4.1.3.4.1.
-
Yerleşim birimlerinin içinde bisikletler için erişilebilirlik, “tünel” yapı türüne sahip 2-6. sınıf yollarda devre dışıdır.
- 4.1.3.4.2.
-
Rusya Federasyonu, Özbekistan ve Kazakistan sınırları içinde şehirlerde bisikletler için yol kullanma izni 2-5. sınıf yollara paralel olan yaya kaldırımlarında kullanılır, fakat bu yolların kendisinde kullanılmaz.
Not.2-5. sınıf yollarını bisiklet trafiğine kapatmak gerekiyorsa, önce ilgili bisiklet trafik izni yolun her iki yanından geçen yaya kaldırımları için uygulanmalı, aksi takdirde trafiğe kapatma işlemi yapılamaz.
Yaya kaldırımı olmayan yolun trafiğe uygun bir banketi de yoksa bu yol ilgili izin kaldırılarak bisiklet trafiğine kapanır.
- 4.1.3.4.3.
-
2-5. Sınıf yolların adı geçen bölümlerinin bisiklet trafiğine kapanması kendisi bisiklet trafiğine açık fakat mevcut yol ağına bağlı olmayan bir yol ağı kısmının oluşmasıyla sonuçlanıyorsa durumu önlemek için "bisiklet trafiğine açık" seçeneği kullanılmalıdır. Bisiklet trafiğinin bütünlüğünü sağlamak için "bisiklet trafiğine açık" kutusu, iki yol ağı kısmı arasında bağlantı sağlayan minimum sayıda yol bölümü için işaretlenir.