3.14.1. Kara ulaşımı objeleri çizim kuralları

Kara ulaşım objeleri; tramvay hatları, kara ulaşımı durakları ve otogarlardır. Diğer kara ulaşımı hatları haritada çizilmez. Kara ulaşımı rotalarının numaraları duraklarda girilir.

3.14.1.1. Tramvay hattı bölümleri çizim kuralları

Tramvay hattı bölümleri çizilirken aşağıdaki kurallara uyulması gerekir.

3.14.1.1.1

apos;deki tüm çizgi türü objelerin çizim ve düzenlemeleriyle benzerdir, bkz.

3.14.1.1.2

Depoların, yol bakım ve onarım tesislerinin vb.'nin sınırları içindeki tramvay hattı bölümleri haritada gösterilmez. Eski (faal olmayan) bu tür tesislerin sınırları içindeki tramvay hattı bölümleri için de aynı kural uygulanır.

Tramvay hattı çizgileri depo kapısına kadar çizilir.

Kapı yokluğunda ve depo alanının tam olarak nerede başladığının anlaşılamadığı durumlarda tramvay hattı çizgisi ilk makasa kadar devam ettirilir.

Farklı yönlerden gelen tramvay hatları kapıdan sonra 10 m'den kısa bir mesafede bir araya gelip birleşiyorsa ilgili yol çizgileri bu birleşme noktasına kadar sürdürülebilir.

Depo vb. tesislerin sınırlarından geçen tramvay hattından yolcu taşıma trafiği yapılıyorsa bu trafiğin gerçekleştirildiği yol bölümlerinin haritada gösterilmesine izin verilir. Rotadan yolcu taşıma kesildiğinde, tüm rota seçenekleri haritadan kaldırılır ve ilgili tramvay hattı çizgileri de silinir.

3.14.1.1.3

Tramvay hatları tek bir çizgi (tek hat) olarak çizilir.

İstisnalar

  • Tramvaylar için U dönüşleri herhangi bir kısıtlama olmadan çizilir:

  • Tek şeritli tramvay hatlarında bir aracın yoldan ayrılmasını sağlayan barınma hatları herhangi bir kısıtlama olmadan çizilir:

  • Aynı hattın farklı taraflarında bulunan tramvay hatları, ayrı çizgiler şeklinde çizilir:

Tramvay hattı çizgilerinin birleşme noktası makasın arazideki konum noktasına uygun olarak çizilir; makasın tam konumu uydu görüntüsünde seçilemiyorsa ilgili bağlantı noktası yaklaşık olarak haritada gösterilir.

İki şeritli tramvay hatlarında iki ayrı makas birbirinden bir mesafede bulunuyorsa yol çizgileri araçların hareket yönünü değiştirmeyi sağlayan makasın bulunduğu noktada birleşecek şekilde çizilir.

3.14.1.1.4

Hafif raylı ulaşım sistemi objelerinin çizimi yapılırken tramvay hatlarının kullanımıyla ilgili, bkz. bölüm 3.13.1.4.1. Hafif raylı ulaşım sistemi.

3.14.1.1.5

Artık kullanılmayan tramvay hattı bölümleri çok küçük olsalar da “Tramvay hattı” olarak haritada gösterilebilir.

Öte yandan, üzerinden hiçbir zaman tramvay trafiği yapılmamış raylı tesisler (örneğin, bir anıt ya da anıtın bir parçası olarak kullanılan raylar vb.) tramvay hattı olarak gösterilmez; bunların "yerler" katmanında haritaya eklenmesine izin verilir.

3.14.1.2. Kara ulaşımı toplu taşıma araç durakları çizim kuralları

Uyarı.

Bu bölümde, kara halk şehir ve banliyö ulaşım duraklarının yanı sıra otobüs durakları ve otobüs durakları dışında bulunan şehirlerarası otobüs duraklarının çizilmesi için dikkate alınacak kurallar belirtilir.

Garlar ve otobüs terminalleri, marinalar ve hızlı ulaşım ile ilgili ulaşım sistemlerinin duraklarını haritalama kuralları, ilgili bölümlerde açıklanmaktadır.

apos;deki tüm nokta türü objelerin çizim ve düzenleme yöntemleriyle aynıdır, bkz.

Kara ulaşımı duraklarını çizerken aşağıdaki kurallara uyulması gerekir:

3.14.1.2.1

Yolcu indirme ve bindirme noktaları ve toplu taşıma durakları, yolcuların inişi ve binişi için özel bir yapıya sahip olup olmadığına bakılmaksızın Map Editor'de haritaya çizilir. Bunları işlerken durakların gerçek konumu, kayıt defterlerindeki, sitelerdeki vb. bilgilerden daha yüksek önceliğe sahiptir.

Kırsal kesimde durakların gerçek konumu bilinmiyorsa, resmi olarak böyle bir durak bulunmasa bile, toplu taşıma rotasının geçtiği veya yakınında bulunan her kırsal yerleşimde en az bir durak çizmek gerekir (bkz.s. 3.14.1.2.1.2.2).

Aralarında 30 metreden daha az mesafe olan, ancak Sınıf 1-9 yol sınıfıyla veya aralarında geçişi önemli ölçüde engelleyen bir engelle (çit, yapı, yeraltı geçidi, vb.) ayrılmış olan duraklar ve aralarında 30 metreden fazla mesafe olan duraklar, ayrı objeler olarak çizilir.

Birbirine 30 metreden yakın bulunan duraklar tek bir nokta türü objeyle çizilir.

Doğru Yanlış
3.14.1.2.1.1. Donanımlı duraklar

Donanımlı duraklar; yolun durak için genişlediği bir cepte, yolcuların toplu taşıma aracı beklediği üstü kapalı veya açık durakları ifade eder.

Yolcular için iniş-biniş donanımı olan tüm yerler (duraklar) “Kara ulaşımı durağı” olarak çizilir: İniş-biniş donanımı olan durakların işler durumda olması şart değildir, o durak orada varsa fakat toplu taşıma araçları orada hiç durmuyorsa bile o durak donanımlı durak olarak çizilir.

Durak simgesi (nokta türü obje), toplu taşıma araçlarının durduğu yerin yakınındaki üstü kapalı yapının ortasına, üstü kapalı yapı yoksa yolcu bekleme alanına, Yolcu bekleme alanı da yoksa, bu durumda yolun kenarına ya da tretuara, yol cebinin merkezinin karşısına çizilir.

3.14.1.2.1.2. Donanımsız duraklar
3.14.1.2.1.2.1

Donanımsız durak çizimi, şunlar karşılandığı takdirde mümkündür:

  • Resmi makamlarca konulmuş durağın isminin olduğu bir yol işareti varsa;

  • rota boyunca resmi trafik programında bir durak bulunur ve araç üzerinde durmaktadır;

  • güzergahın bir bölümünde tek bir donanımlı durak yoktur ve araç talep üzerine durur; bu durumda, duraklar en popüler iniş/biniş yerlerine (büyük kavşaklarda, meydanlarda, yolcu oluşturan objelerin yakınında, örneğin mağazalar) yerleştirilmeli ve 300 metreden daha fazla sıklıkla çizilmemelidir.

Nokta türü donanımsız duraklar, durak tabelasının olduğu bölgeye konulur; fakat tabela yoksa kaldırımın olduğu bölgeye konulabilir.

3.14.1.2.1.2.2
Banliyö güzergahı (ya da bir bütün olarak ya da kısmen banliyö görevini üstlenen bir şehirlerarası güzergahı) köyden geçiyorsa ve bu köyde hiçbir donanımlı durak bulunmuyorsa ve gerçek güzergah durağından en yakındaki donanımlı durağa olan mesafe en az bir kilometreyse, bu rota için mutlaka bu köyde bir durak çizilmelidir.

Otobüs durağının yeri bilinmiyorsa, o zaman büyük bir dönüş, kavşak, mağaza veya yolcu akışının yoğun olduğu diğer benzeri yerlerin yakınında çizilir.

Bu köyde otobüsün aslında (kayıt ve otobüs istasyonlarının resmi verilerine göre değil) durmadığı güvenilir bir şekilde biliniyorsa, içinde bir durak çizilmez.

Not.

Uzun mesafeli şehirlerarası rota, banliyö hizmetinin iptal edildiği veya ciddi şekilde engellendiği ve yolcuların bölgeyi gezmek için uzun mesafeli bir rota kullandığı gibi bir durumda banliyö rolünü yerine getirir.

3.14.1.2.1.3. Tramvay durakları

Tramvar durakları yolcuların tramvayın gelişini beklediği yere çizilir.

Eğer tramvaya biniş, taşıt yolunun ortasında gerçekleşiyorsa fakat yolcuların bekleme alanı kaldırımdaysa, bu durumda durak kaldırıma çizilir.

Tramvay bekleme alanı diğer toplu ulaşım bekleme alanlarıyla aynıysa, tramvay için ayrı bir durak çizmeye gerek yoktur.

3.14.1.2.1.4. Diğer duraklar

Ayrıca şu toplu taşıma durakları da çizilebilir:

  • burada donanımlı bir durak yoksa, bir kavşakta veya pistten çıkışta, yakındaki bir köye inmek/binmek için donatılmamış yerlerde;

  • otobüs istasyonları ve otobüs istasyon bölgelerinde – bu tür durakları rotaya dahil etmek için (durak, iniş platformları bölgesinin geometrik obje şekli merkezinde çizilir).

3.14.1.2.1.5 Durakların çizilmediği durumlar

Bir durak resmi programda mevcutsa, ancak arazide donanımlı değilse ve aslında araçlar bu durağı durmadan atlıyorsa o zaman toplu taşıma durakları çizilmez.

3.14.1.3. Otogar ve otobüs terminali çizim kuralları

apos;deki tüm nokta türü objelerin çizim ve düzenleme yöntemleriyle aynıdır, bkz.

3.14.1.3.1

Otogar ve otobüs terminali binaları “Otogar” objesi olarak çizilir.

Otogar ve otobüs terminallerindeki diğer yolcu altyapısı binaları (bekleme salonları ve/veya bilet gişeleri), aynı şekilde çizilebilir.

Şu durumlardaki objeler “Otogar” kategorisinde çizilmez:

  • Önem derecesine bakılmaksızın ana otogardan bağlantısız olan duraklar (üstü kapalı, bekleme salonu olan ya da son duraklar);

  • iniş-biniş alanları ve platformlar;

  • yolcu altyapısı olmayan sevk istasyonları, sevk noktaları ve diğer benzer hizmet binaları.

Bir otogar başka bir kuruma ait olan bir binanın sadece belirli bir kısmında yer alıyorsa (örneğin tren garı ya da alışveriş merkezi), bu durumda garın noktası söz konusu binanın çokgeni içerisine yerleştirilir.