Bu video, eğitim felsefesi dersinin bir bölümü olup, Türk eğitim felsefesinin tarihsel gelişimini anlatan eğitim içeriğidir.. Video, İslam öncesi Türk toplumundan başlayarak İslam sonrası, Selçuklu ve Osmanlı dönemlerine ve son olarak Cumhuriyet dönemindeki eğitim felsefesine kadar uzanan bir yapıya sahiptir. Türk eğitim felsefesinin temel kavramları tanıtılmakta, göçebe Türk toplumundaki eğitim sistemi, medreselerdeki eğitim yöntemleri ve Cumhuriyet dönemindeki köy enstitüleri gibi önemli uygulamalar ele alınmaktadır.. Videoda Farabi, İbn Sina, Gazali ve İbn Rüşd gibi İslam düşünürlerinin felsefi yaklaşımları, Selçuklu ve Osmanlı eğitim sistemleri ile Kemalizm eksenindeki eğitim felsefesi detaylı olarak incelenmektedir. Ayrıca konuyla ilgili daha detaylı bilgilerin eğitim felsefesi ders kitabının beşinci ünitesinden ulaşılacağı belirtilmektedir.
İbn Rüşd 1126'da Kurtuba'da doğmuş, 1198'de Marakeş'te vefat etmiştir. 125 civarında eser yazmış, bunların 38'i Aristoteles'in şerhleridir. Batı'da "The Commentator" (Averroes) olarak tanınmıştır
Bu video, İslam felsefesinde meşşai felsefe kavramını açıklayan bir eğitim içeriğidir. Konuşmacı, İslam dünyasındaki felsefi etkinliği genel bir kategori altında sınıflamak için kullanılan "meşşai felsefe" kavramını detaylı şekilde ele almaktadır.. Video, meşşai felsefenin Yunanca "periatos" kelimesinin Arapça tercümesi olduğunu ve Aristoteles felsefesinin doğrudan takipçilerini ifade ettiğini açıklamaktadır. Konuşmacı, İslam dünyasındaki felsefi etkinliğin sadece meşşai felsefe olarak nitelendirilmesinin uygun olmadığını, bu kategorinin yeni anlamlar taşıdığını ve farklı filozoflar arasında (İbn-i Sina, İbn Rüşd, Kindi, Farabi, Ebubekir Razi) tutum farklılıklarının olduğunu vurgulamaktadır. Ayrıca, meşşai felsefenin yeni eflatunculuk, İskenderiye yeni eflatunculuğu ve İslam dünyasındaki kelami birikiminden gelen unsurları da içerdiğini belirtmektedir.
İbn Rüşd, Endülüs'te yetişen önemli bir filozoftur. Telhîsü's-Siyase, İbn Rüşd'ün siyasete dair en önemli eseridir. Eserin Arapça aslı kaybolmuş, çeşitli dillere çevrilmiştir
Bu video, bir konuşmacının bilim-din ilişkisi konusundaki felsefi yaklaşımlarını anlattığı bir eğitim içeriğidir.. Konuşmacı, bilim-din ilişkisini üç farklı yaklaşımla ele alıyor: çatışmacı yaklaşımlar (ateistlerin kullandığı), bağımsızlık yaklaşımları (kompartmantalizasyoncu yaklaşım) ve verimli ilişki yaklaşımları. Kendisi verimli ilişki yaklaşımını savunuyor ve bu yaklaşımın İslam düşünce tarihinde Kindisi, İbn Rüşd ve Batı felsefesinde Libnis gibi düşünürler tarafından savunulduğunu belirtiyor. Video, bilim ve din arasındaki ilişkiyi anlamak isteyenler için temel bir felsefi çerçeve sunuyor.
1126'da Kurtuba'da seçkin bir ailede doğdu. 1169'da halife Ebû Ya'kûb'un davetiyle İşbîliye kadılığına atandı. 1194'te halifeyle arası açılınca Elîsâne'ye sürgün edildi. 1198'de Merakeş'te vefat etti
1126'da Kurtuba'da doğan İbn Rüşd, 1198'de Marakeş'te vefat etmiştir. Aristo'yu Avrupa'ya yeniden tanıtan önemli bir düşünürdür. İslam felsefesinde meşşailiğin temsilcilerindendir. Thomas Aquinas gibi skolastik filozoflar tarafından "Şârih" olarak anılmıştır
Hristiyan felsefesinde Tanrı'nın varlığı ontolojik ve kozmolojik kanıtlarla incelenmiştir. Patristik felsefe, Hristiyan felsefesinin ilk dönemidir. Kavram realizmi, tümellerin Tanrı'nın zihninde ayrı varlık olarak var olduğunu savunur
Bu video, Kurtuba Camii'nde çekilmiş bir belgesel formatında olup, 12. yüzyıl İslam uygarlığının önemli düşünürlerinden İbn Rüşd'ün hayatını ve felsefesini anlatmaktadır.. Video, İbn Rüşd'ün 1126'da Kurtuba'da doğuşundan başlayarak eğitim hayatını, felsefi çalışmalarını ve din-bilim ilişkisi konusundaki görüşlerini kronolojik olarak ele almaktadır. İbn Rüşd'ün Aristoteles'in eserlerini şerh etmesi, din ve felsefenin birbirine karşı olmaması gerektiğini savunması ve Avrupa aydınlanmasında etkisi detaylı şekilde anlatılmaktadır. Ayrıca, İbn Rüşd'ün hem İslam dünyasında hem de Batı'da saygın bir yer edindiği ve felsefi tartışmalarıyla din-bilim ilişkisi üzerine yapılan değerlendirmelerin temelini hazırladığı vurgulanmaktadır.
Bu video, iki kişi arasında geçen bir sohbet formatındadır. Konuşmacılardan biri Neil deGrasse Tyson'un İslam bilim tarihi hakkındaki görüşlerini eleştirmektedir.. Sohbet, Neil deGrasse Tyson'un Gazali'nin matematiğe karşı tutumunun İslam bilimlerinin geri kalmasının sebebi olduğu iddiasını eleştirerek başlar. Konuşmacı, Gazali'nin bilim düşmanı olmadığı, aksine İbn Rüşd gibi düşünürlerle tartıştığı bilgisini paylaşır. Daha sonra Osmanlı İmparatorluğu'nun bilimsel gelişimi, Bizans'ın Osmanlı'ya etkileri, tıp tarihi ve maden kaynakları gibi konulara geçilir. Konuşmacı, Osmanlı'nın bilimsel gelişimindeki sınırlamaları ve Bizans'ın tıp bilgisinin Osmanlı'ya aktarılmasını tartışır.
İslam felsefesi 8-12. yüzyıllar arasında gelişmiştir. Hint-İran ve Yunan felsefesinden etkilenmiştir. Batı felsefesini etkileyerek önemli bir köprü görevi yapmıştır. Arapça, İslam felsefesinin temel ifade diliydi
Bu video, Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi İslam Düşünce Tarihi dersinin sekizinci ünitesini içeren bir eğitim içeriğidir. Eğitmen, İslam düşünce tarihindeki felsefe eleştirileri ve tehafüt geleneğini anlatmaktadır.. Video, eleştiri kavramının tanımıyla başlayıp İslam dünyasında felsefeye karşı yapılan eleştirileri incelemektedir. Gazali'nin "Tehafütü'l-Felasife" eseri ve İbn Rüşd'ün "Telafi Tela Tehafüt" adlı eseri arasındaki tartışmalar ele alınmaktadır. Daha sonra tehafüt geleneğinin Fatih Sultan Mehmet döneminde yeniden canlanması ve Fahrettin Razi, Hocazade, Ali Tusi gibi önemli düşünürlerin katkıları anlatılmaktadır.. Videoda tehafüt geleneğinin konuları dört kategoride değerlendirilmektedir: tabiata ait meseleler, ilahiyata ait meseleler, alemle ilgili meseleler ve gök hakkında meseleler. Ayrıca tehafüt geleneğinin İslam düşünce tarihindeki olumlu ve olumsuz yönleri de değerlendirilmektedir.
Bu video, İstanbul Üniversitesi Bilim Tarihi bölümünden bir akademisyenin gençlere yönelik yaptığı akademik bir sohbet formatındadır. Konuşmacı, rektör İbrahim Hoca ve Fero Hoca gibi kişilerle birlikte seyahat etmektedir.. Konuşmanın ana teması, bilim tarihi ve tarih araştırmasının zorlukları, İslam medeniyetinin dökümü, tarih yazımında objektiflik ve doğru soru sorma yöntemleridir. Konuşmacı, tarih araştırmasının "paramparça olmuş bir aynayı parçalarını bulup eski haline getirme ameliyatı" olduğunu anlatarak, İslam dünyasındaki bilimsel gelişmeleri, nazari düşünce kavramını ve günümüz Müslümanların çağdaş dünyadaki durumunu ele almaktadır.. Konuşmacı ayrıca, tarih anlatımında mistifikasyonun olumsuz etkilerini, Osmanlı dönemindeki bilimsel gelişmeleri yanlış yorumlama örneklerini ve İslam dünyasındaki cebir gelişimini, İbn Rüşd ve İbn Bacce gibi filozofların görüşlerini açıklamaktadır. Video, soru-cevap bölümüyle devam etmektedir.
Bu video, İslam felsefesinde önemli bir yere sahip olan İbn Rüşd'ün hayatını ve felsefi düşüncelerini anlatan bir eğitim içeriğidir. İbn Rüşd, hukuk alanında çalışan, Muvahhidler'e bağlı bir hükümdara bağlı olan ve Aristoteles'in eserlerini yorumlayan bir filozofdur.. Video, İbn Rüşd'ün felsefe ile dinin çelişkili olmadığını savunduğu görüşünü merkeze alır. İbn Rüşd, hiyerarşik bir toplum teorisi ile din ve felsefeyi bağdaştırır, eğitimli elitlerin felsefi düşünebileceğini ve geri kalan herkesin Kur'an'ın öğretilerini harfiyen kabul etmeleri gerektiğini düşünür. Ayrıca, evrenin bir başlangıcı olmadığına, bireysel ölümsüzlüğe inanmasına rağmen Aristoteles'in ruh teorisine göre insanlığın ancak ortak bir zeka aracılığıyla ölümsüz olabileceğini savunur. Video, İbn Rüşd'ün hayatını, eserlerini ve Avrupa'daki etkisini de kronolojik olarak anlatır.
Bu video, bir konuşmacı ve "hocam" olarak hitap edilen bir kişi arasında geçen, İbn Rüşd ve İslam felsefesi hakkında bir sohbet formatındadır. Konuşmacı, İbn Rüşd'ün hayatını ve eserlerini anlatırken, "hocam" da görüşlerini paylaşmaktadır.. Sohbetin ana konusu İbn Rüşd'ün hayatı, felsefi düşünceleri ve İslam dünyasındaki yeri üzerine odaklanmaktadır. İbn Rüşd'ün Aristo'yu en iyi yorumlayan filozof olarak Batı'da "commentator" olarak bilindiği, Gazali'ye karşı "Tehafutu Tehafut" adlı eseri yazdığı ve felsefi düşüncelerinden dolayı Endülüs'te yaşadığı zorluklar anlatılmaktadır. Ayrıca İslam dünyasının felsefe konusundaki gerilemesi ve Kur'an'daki düşünme biçimleri (tezekkür, tefekkür, tedebbür, teakkul ve tefakkuf) hakkında da konuşulmaktadır.
Bu video, bir konuşmacının İslam felsefesi ve kültürel miras hakkında bilgi verdiği bir ders formatındadır. Konuşmacı, Muhammed Abid el-Cabir'in "Felsefi Mirasımız ve Biz" adlı kitabını okuyarak konuyu ele almaktadır.. Video, İslam felsefesinin kültürel mirasa yaklaşımını, İbn Rüşd'ün felsefesinin Avrupa'nın Aydınlanma sürecine etkisini ve İslam düşünce tarihindeki akıl-nakil ilişkisini incelemektedir. Konuşmacı, İslam felsefesindeki akıl-nakil ilişkisi, Batı felsefesiyle karşılaştırmalar ve Arap-Islam düşüncesinin çeşitli safhalarını ele almaktadır.. Videoda ayrıca Farabi'nin felsefi yaklaşımı, Yunan felsefesi ile İslam inancı arasındaki temel farklılıklar ve iktisadi bağımsızlığın medeniyet için önemi gibi konular da incelenmektedir. Konuşmacı, kitabın hacimli olması nedeniyle haftada bir kitap değil, belki bir aya varıncaya kadar yayılacak bir okuma süreci planladığını belirtmektedir.
Bu video, bir eğitimci tarafından sunulan İslam tarihi ve uygarlığı konulu 27 soruluk bir ünite deneme sınavının çözümünü içeren eğitim içeriğidir. Eğitimci, "yavru kurtlar" olarak hitap ettiği öğrencilere yönelik soruları çözmektedir.. Videoda İslam tarihi alanındaki çeşitli konular ele alınmaktadır. Hz. Ali dönemindeki Cemel Vakası, Muaviye'nin halifeliği, Emevi fetihleri, Endülüs Emevileri, Abbasi Halifeleri, Türk-İslam devletleri, Mescid-i Nebevi ve Beytülhikme gibi konular işlenmektedir. Ayrıca İslam medeniyetinde gelişen bilim ve bilim anlayışı, önemli İslam alimleri (İbn Sina, İbn Rüşd, İbnu'l-Heysem, Ut-Biruni, Firdevsi) hakkında sorular çözülmektedir.. Video, İslam tarihi sınavlarına hazırlanan öğrenciler için faydalı bilgiler sunmakta ve her soru için doğru cevaplar açıklanmaktadır. Dört Halife dönemi gelişmeleri ve Hz. Peygamber'in Hendek Muharebesi sırasında Kubbetü't-Türkü çadırında kaldığı bilgisi de paylaşılmaktadır.
Bu video, bir konuşmacının İbn Rüşd'ün bilim-din ilişkisi hakkındaki görüşlerini anlattığı bir eğitim içeriğidir. Konuşmacı, İbn Rüşd'ün "Hikmet Şeriatın" adlı eserinden alıntılar yaparak görüşlerini aktarmaktadır.. Video, İbn Rüşd'ün bilim ve din arasındaki ilişkiyi nasıl gördüğünü ele almaktadır. Konuşmacı, İbn Rüşd'ün "hikmet şeriatın" (dinin kurallarının arkadaşı) olduğunu ve bilimle dini çatıştırmamanın önemini vurguladığını anlatmaktadır. Ayrıca, Kur'an-ı Kerim, evren ve insan arasındaki ilişkiyi açıklamakta ve her müslümanın bu üç unsuru bir anlama faaliyeti içinde olması gerektiğini belirtmektedir.