Indian Mystic Kabir and His Legacy
Kabir lived from 1398 to 1518 CE in Varanasi, India. He was a disciple of Swami Ramananda and a Vaishnava yogi. His poems were written in Sadhukkadi and Bhojpuri dialects
- en.wikipedia.org
Kabir lived from 1398 to 1518 CE in Varanasi, India. He was a disciple of Swami Ramananda and a Vaishnava yogi. His poems were written in Sadhukkadi and Bhojpuri dialects
Bu video, 14. yüzyılda yaşamış olan Divan şairi Nesimi'nin hayatını anlatan bir bilgilendirme içeriğidir. Konuşmacı, Nesimi'nin düşünceleri ve yaşadığı olayları aktarmaktadır.. Video, Nesimi'nin Grufilik tarikatına üye olmasına rağmen, vahdeti vücut kavramını savunarak dönemin dar görüşlülüğüyle mücadele ettiğini anlatıyor. Şairin "Ben Allah'ım" diyerek kendi görüşlerini savunması, dönemin din alimlerinin onu kafirlik suçlamasıyla karşı karşıya bırakması ve sonunda derisi yüzülerek öldürülmesi detaylı şekilde aktarılıyor. Video, Nesimi'nin ölümünden sonra bıraktığı şiirlerden bahsederek sona eriyor.
Classical theism derives from ancient Greek philosophy, particularly Plato and Aristotle. God is conceived as the ultimate, transcendent reality with perfect attributes. Divine simplicity means God's essence and existence are identical. God is immutable, aseity, eternality, omnipotence, omniscience, and omnibenevolence
Bodhisattva refers to someone who has made a resolution to become Buddha. Early texts describe Buddha as an unawakened bodhisatta before awakening. Jataka tales popularized bodhisattva teachings through stories of Sakyamuni
Bu video, Cem Televizyonu'nda yayınlanan "Geleneği Yaşatanlar" programının bir bölümüdür. Programda Profesör Doktor Yaşar Nuri Öztürk ve Alevi İslam Din Hizmetleri Başkanı Ali Yüce gibi konuklar yer almaktadır.. Video, Alevi Bektaşi İslam inancının temel değerleri ve Kur'an'ın doğru anlaşılması üzerine odaklanmaktadır. Programda İslam kavramının anlamı, "La ilahe illallah" ifadesinin önemi, Hz. Hüseyin'in Kerbela mücadelesi, Cuma namazı ve hutbe uygulamalarının tarihsel gelişimi gibi konular ele alınmaktadır. Konuşmacılar, Kur'an'ın sadece bir kitap değil, "yaşayan Kur'an" olarak anlaşılmasının ve uygulanmasının önemini vurgulamaktadır.. Programda ayrıca Emevi ve Abbasi dönemlerinde Kur'an'ın nasıl manipüle edildiği, İslam tarihindeki değişimler ve bunların İslam'ı nasıl etkilediği tartışılmaktadır. Konuşmacılar, Kur'an'ın zulümün düşmanı olduğunu, despot yönetimlerin Kur'an'a uygun olmadığını ve İslam'ın mezhep sınırlamaları değil, insanlık için bir dava olduğunu belirtmektedirler.
Varlık felsefesi varlığın doğasını, yapısını ve türlerini araştırır. Varlığın var olup olmadığı konusunda nihilizm ve realizm görüşleri vardır. Varlığın mahiyeti konusunda materyalizm, idealizm ve düalizm yaklaşımları bulunur. Varlığın mahiyeti konusunda Husserl ve varoluşçular farklı görüşler ileri sürer
Bu videoda Veli Tahir Erdoğan, Bilge Oz Yayınları tarafından basılan on altı kitabın yazarı olarak kendini tanıtmaktadır. Sağlık sorunları nedeniyle ertelediği bu tanışma videosunu, okuyucuların en çok sorduğu soruya cevap vermek amacıyla çekmektedir.. Videoda Veli Tahir Erdoğan, kendisini "ehl-i sünnet çizgisinde yazan bir yazar" olarak tanımlamakta ve sünnet kavramını açıklamaktadır. Ayrıca İslam dini hakkındaki görüşlerini, "aklın yasalarını koyan Allah olduğu gibi, vahye göre şekillenen İslam dininin yasalarını koyan da Allah'tır" ifadesiyle özetlemektedir. Video, yazarın kendini tanıttığı ve İslam dini hakkındaki temel görüşlerini paylaştığı kısa bir tanıtım içeriğidir.
Bu video, Millet Akademi'de bir öğretmenin felsefe dersi için hazırladığı kapsamlı bir eğitim içeriğidir. Öğretmen, öğrencilerin felsefe derslerini ezber yerine şema ve tasnif yaparak daha kolay öğrenmelerini sağlamayı amaçlamaktadır.. Video, felsefe kavram haritası üzerinden yapılandırılmış olup, felsefenin temel konularını ele almaktadır. İlk bölümde felsefenin tanımı, özellikleri, bilgi felsefesi (epistemoloji), ahlak felsefesi ve din felsefesi incelenirken, ikinci bölümde siyaset felsefesi ve varlık felsefesi konuları işlenmektedir.. Her konu için alt başlıklar ve örnekler verilerek, TYT ve MSÜ sınavlarında çıkabilecek soru tipleri hakkında bilgi verilmektedir. Varlık felsefesinde varlığın varlığı, niceliği, varoluşçuluk, idealizm, oluşçuluk ve materyalizm gibi konular, siyaset felsefesinde ise iktidarın kaynağı ve meşruiyeti, ideal düzen var mı soruları gibi konular detaylı olarak açıklanmaktadır.
Bu video, bir eğitim içeriği olup, konuşmacı tanrı tasavvurları hakkında bilgi vermektedir.. Video, felsefenin temel konularından biri olan tanrı tasavvurlarını ele almaktadır. Özellikle teizm kavramı detaylı olarak incelenmektedir. Teizm, tek ilah olduğuna inanan, mutlak güç sahibi, ezeli, ebedi ve hiçbir şeye benzemeyen bir varlık tasavvurudur. Teistlere göre, bu tanrı her şeyi bilir, yaratır, düzenler ve insanlara vahiy göndererek ahlak ve hukuk geliştirir. Video, teizmin diğer tanrı tasavvurlarına göre düşünce tarihinde en çok taraftarı olan ve ortalama dini yaşantıların en çok benimsediği anlayış olduğunu vurgulamaktadır.
Orta Çağ felsefesi dört ana geleneği barındırır: Yahudi, Hristiyan, İslam ve Bizans. Yahudi felsefesi kutsal metinleri alegorik yorumla ele alır. Batı Hristiyan felsefesi patristik (2-8. yüzyıllar) ve skolastik (8-15. yüzyıllar) dönemlerden oluşur. Doğu Hristiyanlığı (5-1453) Hz. İsa ve Tanrı-evren ilişkisi üzerine yoğunlaşır. İslam felsefesi Meşşaîlik ve İşrâkîlik olmak üzere iki ana ekolden oluşur
Bu video, bir konuşmacının konferans kapsamında Maturidilik ve mezheplerin tarihsel yerini anlattığı akademik bir sunumdur. Konuşmacı, Sabri Hoca'ya teşekkür ederek başlamaktadır.. Sunumda İslam düşünce tarihindeki mezheplerin birlikte incelenmesi gerektiği vurgulanmakta ve Maturidilik'in tarihsel gelişimi detaylı olarak ele alınmaktadır. Konuşmacı, Maturidilik'in Hanefi mezhebiyle ilişkisini, Horasan bölgesine özgü bir fikir olarak gelişimini ve zaman içindeki değişimlerini anlatmaktadır.. Ayrıca, Maturidilik'in felsefi yaklaşımlardan kaçınması, korumacı bir tarzda gelişmesi ve dışa dönük olmaması gibi özelliklerine değinilmekte, Maturidilik'in Mutezile, Karramiyye, Küllabiyye gibi diğer İslami fikir akımlarıyla olan ilişkileri ve tarihsel konumu da ele alınmaktadır. Konuşmacı, kimliklerimize odaklanarak çevredeki zenginlikleri görmeden kalabileceğimizi yumurta ve tahta kaşık örneği üzerinden anlatmaktadır.
Bu video, Marmara İlahiyat Fakültesi'nde görev yapan Mustafa Öztürk hakkında eleştirel bir inceleme sunuyor. Konuşmacı, Öztürk'ü "yerli oryantalist" olarak tanımlıyor ve onun Kur'an hakkındaki görüşlerini eleştiriyor.. Video, Öztürk'ün Kur'an hakkındaki üç temel iddiasını inceliyor: Kur'an kıssalarının hikaye, mitoloji ve masaldan ibaret olduğunu, Kur'an'ın indiği döneme hitap eden ve günümüzde geçersiz olduğunu, Kur'an'ın peygamberin vahiy yorumlaması olduğunu. Konuşmacı, bu iddiaların Kur'an'ın gerçek doğasını çürüttüğünü ve Kur'an'ın Allah'ın sözü olduğunu Kur'an ayetleriyle destekliyor. Video, Öztürk'ün bu görüşlerini savunanların tepkisizliğini eleştirerek sona eriyor.
Hristiyan felsefesinde Tanrı'nın varlığı ontolojik ve kozmolojik kanıtlarla incelenmiştir. Patristik felsefe, Hristiyan felsefesinin ilk dönemidir. Kavram realizmi, tümellerin Tanrı'nın zihninde ayrı varlık olarak var olduğunu savunur
Bu video, bir konuşmacının İslam Ansiklopedisi'ndeki icma hakkındaki görüşlerini eleştirdiği bir diyalog formatındadır. Konuşmacı, Erdem Hoca olarak hitap edilen bir kişiyle konuşmaktadır.. Videoda, İslam Ansiklopedisi'nde icma'nın sıralama bakımından üçüncü, kuvvet bakımından ise birinci sırada olduğu ve Kur'an'dan daha kuvvetli olduğu iddiası eleştirilmektedir. Konuşmacı, bu görüşün Kur'an'a uygun olmadığını, İslam ansiklopedisinin bu konudaki yazısının Kur'an'a uygun olmadığını ve yaygın olarak müslümanların zihniyetini yansıttığını belirtmektedir. Ayrıca, ilahiyat fakültelerinde Kur'an merkezli bir eğitim sisteminin kurulması gerektiğini ve 1988'de Samsun'da sunduğu bir bildiride bu konuda önerilerde bulunduğunu anlatmaktadır.
Bu video, Akineton tarafından sunulan bir din felsefesi dersidir. Konuşmacı, tanrı ve evren arasındaki ilişkiyi farklı felsefi yaklaşımlar üzerinden açıklamaktadır.. Video, tanrı ve evren arasındaki dört ana ilişkiyi detaylı olarak ele almaktadır: teizm (tanrı ve evren birbirinden ayrı ama iletişim halinde), deizm (tanrı ve evren birbirinden ayrı ama iletişim halinde değil), panteizm (tanrı ve evren aynı şey) ve paranteizm (tanrı evrenden daha fazlası). İslam'ın teistik yaklaşımı, diğer dinlerin görüşleri ve Spinoza'nın panteizmi gibi örnekler üzerinden konu anlatılmaktadır. Video, izleyicilere hangi yaklaşımın daha mantıklı olduğunu sormakla sonlanmaktadır.
Bu video, Fırat Hoca ile yapılan bir sohbet formatındadır. Konuşmacı, dinin görsel bir alan olmadığını ve inançların rasyonel hesaplamalar yerine duygusal motivasyonlarla oluştuğunu belirtiyor.. Videoda inanç kavramı ve fideizm (inançın akılla temellendirilmesi) üzerine düşünceler paylaşılmaktadır. Konuşmacı, inançların genellikle bir ihtiyaçtan doğduğunu, özellikle hayatın dolu olduğu durumlarda bile bir boşluk hissi yarattığını ve bu boşluktan kaynaklanan bir arayış olduğunu anlatıyor. Ayrıca, inancın bir yorum olduğunu ve herkesin kendi inancına özgür olduğunu vurguluyor.
Bu video, iki kişinin İslam, Hz. Muhammed ve Atatürk hakkında bir sohbetini içermektedir. Konuşmacılardan biri, Ebu Zer'in Hz. Muhammed'e inanan dördüncü insan olduğunu ve Atatürk'ün Hz. Muhammed'i "yeryüzünün gördüğü en büyük insan" olarak tanımladığını belirtmektedir.. Sohbet, İslam'ın gerçek anlamını ve Atatürk'ün İslam'a bakış açısını ele almaktadır. Konuşmacılar, Kur'an'ın en büyük düşmanının zulüm olduğunu, Hz. Muhammed'in Bedir Savaşı'nın İslam'ın kader savaşı olduğunu ve Atatürk'ün İslam'ı rahatsız etmesinin Allah'ın istediği bir şey olduğunu vurgulamaktadır. Ayrıca, Kur'an'ın dininin en büyük düşmanına düşman olmadan Allah'a dost olunamayacağını ve Kur'an'ı mümin olmadan müslüman olunamayacağını tartışmaktadırlar.
Bu video, bir akademisyen tarafından sunulan, umut ve iyimserlik kavramlarını felsefi bir perspektiften ele alan akademik bir söyleşidir. Konuşmacı, konuyu farklı felsefi akımlar ve düşünürler üzerinden incelemektedir.. Söyleşi, büyük dinlerin umutla olan ilişkisinden başlayarak, klasik felsefeden modern felsefeye kadar umut kavramının gelişimini ele almaktadır. Konuşmacı, Robert Scrat gibi düşünürlerin umut karşıtı görüşlerinden, Stoacılık'taki umut ve korku ilişkisinden, Kant'ın "ne umabilirim" sorusundan, Frankfurt Okulu'ndaki ümitsizlik anlayışından ve son olarak Ernst Blok'un umut felsefesine kadar geniş bir yelpazede konuyu incelemektedir.. Söyleşide ayrıca Terry Eagleton'un "trajik umut" kavramı, Ringle Bloom arşivi örneği üzerinden umutun trajik yönü ve Ernst Blok'un umudun üç düzlemde (maddi, fantezi-ütopya ve bilgi) ele alınması gibi detaylar da ele alınmaktadır. Konuşmacı, umut ve iyimserlik arasındaki farkı vurgulayarak, umudun insanın varoluşsal bir parçası olduğunu ve sadece ekonomik koşulları değil, kolektif eylem gücünü de maddi bir güç olarak değerlendirdiğini belirtmektedir.