1927-28'de Kayseri Zincidere ve Denizli'de Köy Muallim Mektepleri açıldı. 1937'de dört Köy Öğretmen Okulu kuruldu. Eğitmen kursları 1936-37'de Eskişehir-Çifteler'de başlatıldı. Eğitmenler 8.675 kişi yetiştirdi ve 1.6 milyon köy çocuğunu eğitti
Bu video, yazar Uğur Mumcu'nun "Serbest Konu" programında yaptığı bir konuşmayı içermektedir. Konuşmacı, Türkiye Cumhuriyeti'nin hukuk devrimi ve laiklik sürecini anlatmaktadır.. Konuşma, Türkiye'nin Batılı yasaları nasıl benimsediğini, köy enstitüleri ve imam hatip okulları arasındaki farkı ve Türkiye'de laiklik anlayışının gelişimini ele almaktadır. Konuşmacı, Mustafa Kemal ve düşün arkadaşlarının laiklik yolunu seçmesinin önemini vurgularken, din sömürüsünü kullanan iktidarların sonunda seçimlerde yenilgiye uğradığını belirtmektedir. Ayrıca, köy enstitüleri ve Kuvayi Milliye'nin Türkiye'de en güçlü sivil örgütlenme modelleri olduğunu savunmaktadır.
Köy enstitüleri 1940-1954 yılları arasında Hasan Ali Yücel ve İsmail Hakkı Tonguç tarafından kurulmuştur. 3 Mart 1924'te Tevhid-i Tedrisat Kanunu ile tüm eğitim kurumları tek çatı altında birleştirilmiştir. Zorunlu eğitim 2004 yılında kademeli olarak 12 yıla çıkarılmıştır
1894'te Sivas'ın Şarkışla ilçesinde doğdu. Yedi yaşında çiçek hastalığından iki gözünü kaybetti. Babasının aldığı bağlama ile müziğe başladı. 1930'da Ahmet Kutsi Tecer ile tanıştı ve Türkiye'yi dolaşmaya başladı. İki evlilik yaptı, çocuklarını kaybetti ve maddi zorluklar yaşadı
25 Ekim 1894'te Sivas'ın Şarkışla ilçesinde doğdu. Yedi yaşında çiçek hastalığından iki gözünü kaybetti. 1930'da Ahmet Kutsi Tecer ile tanıştı ve yurt gezilerine başladı. Köy Enstitüleri'nde saz hocalığı yaptı ve 1965'te maaş bağlandı. 1973'te akciğer kanserinden vefat etti
Bu video, Çanakkale Belediyesi ve Yeni Kuşak Köy Enstitüleri Derneği Çanakkale Şubesi tarafından düzenlenen bir panel sunumudur. Panelde Yeni Kuşak Köy Enstitüleri Derneği kurucu genel başkanı Prof. Dr. Kemal Kocabaş, Buca Eğitim Fakültesi öğretim üyesi Prof. Dr. Ayfer Kocabaş ve Çanakkale Belediyesi Başkan Yardımcısı İrfan Mutlu Ay konuşmacı olarak yer almaktadır.. Panel, "Köy Enstitülerinden Yerel Yönetimlere Arayışlar" konusunu ele almaktadır. Konuşmacılar, köy enstitülerinin 1954 yılında kapatılmasının Türkiye için kaybedilen bir fırsat olduğunu vurgulamakta ve günümüzde yerel yönetimlerin halka ulaşma yöntemlerini tartışmaktadır. Ayrıca Türkiye'nin eğitim sistemi ve geleceği hakkında görüşler paylaşılmaktadır. Panele siyasi parti temsilcileri, sivil toplum kuruluşu temsilcileri, Kepez Kent Konseyi ve Çömü'den genç öğretmen adayları katılmıştır.
17 Aralık 1897'de İstanbul'da doğdu. Mekteb-i Osmânî ve İstanbul Üniversitesi Felsefe Bölümü'nü bitirdi. 1922'de öğretmenliğe başladı
Bu video, köy enstitüleri ve mezunları ile yapılan bir röportaj serisidir. Videoda 83 yaşındaki köy enstitüsü mezunu öğretmen Mahmut Gürel Hoca ve Mustafa Öz Coşan gibi köy enstitüsü mezunları ile sohbet edilmektedir.. Video, Türkiye Cumhuriyeti'nin ilk yıllarında kurulan köy enstitüleri sisteminin tarihçesini, eğitim programını ve mezunlarının hayat hikayelerini ele almaktadır. Röportajlarda mezunların eğitim deneyimleri, öğretmenlik kariyerleri, emeklilik sonrası köy kalkınma çalışmaları ve köy enstitülerinin toplum üzerindeki etkisi anlatılmaktadır.. Röportajlarda köy enstitülerinde verilen eğitim (tarım, sanat, bitkisel ve hayvansal maddeler teknolojisi), mezunların köylerdeki çalışmaları (arıcılık, alabalık yetiştirme, beceri kursları) ve Türkiye'deki eğitim sistemi hakkındaki görüşleri paylaşılmaktadır. Ayrıca köy enstitülerinin fakir ve cahil köylülerin eğitimi ve topluma kazandırılması amacıyla kurulduğu vurgulanmaktadır.
Bu video, eğitim felsefesi dersinin bir bölümü olup, Türk eğitim felsefesinin tarihsel gelişimini anlatan eğitim içeriğidir.. Video, İslam öncesi Türk toplumundan başlayarak İslam sonrası, Selçuklu ve Osmanlı dönemlerine ve son olarak Cumhuriyet dönemindeki eğitim felsefesine kadar uzanan bir yapıya sahiptir. Türk eğitim felsefesinin temel kavramları tanıtılmakta, göçebe Türk toplumundaki eğitim sistemi, medreselerdeki eğitim yöntemleri ve Cumhuriyet dönemindeki köy enstitüleri gibi önemli uygulamalar ele alınmaktadır.. Videoda Farabi, İbn Sina, Gazali ve İbn Rüşd gibi İslam düşünürlerinin felsefi yaklaşımları, Selçuklu ve Osmanlı eğitim sistemleri ile Kemalizm eksenindeki eğitim felsefesi detaylı olarak incelenmektedir. Ayrıca konuyla ilgili daha detaylı bilgilerin eğitim felsefesi ders kitabının beşinci ünitesinden ulaşılacağı belirtilmektedir.
1940'ta Hasan Âli Yücel tarafından ilkokul öğretmeni yetiştirmek için kuruldu. John Dewey'in iş ve eğitimi birleştirme fikrinden esinlenildi. Nüfusun %80'i köylerde yaşıyordu ve okuma yazma oranı %5'ti
Bu video, bir konuşmacının "Türk Tarihinin Kayıp Yılları: 27 Mayıs Bir İhtilal Değil Darbedir" adlı kitabından alıntılar yaparak Köy Enstitüleri'nin kapatılma sürecini tarihsel bir perspektiften ele aldığı bir sunum formatındadır.. Video, Köy Enstitüleri'nin 1940 yılında kurulmasından başlayarak, 1949 yılında CHP iktidarı döneminde işlevlerini yitirmesine ve Demokrat Parti döneminde öğretmen okullarına dönüştürülmesine kadar olan süreci kronolojik olarak anlatmaktadır. Konuşmacı, köy enstitüleri'nin kapatılmasının Demokrat Parti'nin değil, 1946 yılında Recep Peker başbakanlığında Hasan Ali Yücel'in görevden alınmasıyla başladığını ve bu uygulamanın köylü-şehirli ayrımını yarattığını vurgulamaktadır.. Videoda ayrıca, köy enstitüleri'nin kapatılma sürecinin gerçek yüzü, öğrencilerin yaşadığı zorluklar, sağlık sorunları ve kaçışı gibi gerçekler aktarılmaktadır. 1954 yılında Tevfik İleri'nin bu okulları ilköğretim okuluna çevirerek sorunu çözdüğü ve günümüzde yanlış bilgilerin yayıldığı da belirtilmektedir.
Bu video, Türkiye'deki köy enstitüleri'nin kuruluşunu, gelişimini ve kapatılma sürecini anlatan tarihsel bir belgesel formatındadır. Halil Fikret Kanat ve Mustafa Kemal Atatürk gibi dönemin önemli isimlerinin bu projeye katkıları da anlatılmaktadır.. Video, 1923'te Cumhuriyet'in kurulmasından sonra Türkiye'nin eğitim durumunu ve köy enstitüleri'nin nasıl ortaya çıktığını kronolojik olarak anlatmaktadır. Köy enstitüleri'nin eğitim programı, uygulamalı eğitim ilkesi, tarım ve köy ekonomisi üzerindeki etkileri detaylı şekilde ele alınmaktadır. Ayrıca, bu başarılı projenin neden 1954'te kapatıldığı ve karşılaştığı muhalefet nedenleri de açıklanmaktadır.
Bu video, bir öğretmenin öğrencilere İkinci Dünya Savaşı sürecinde Türkiye ve dünya hakkında bilgi verdiği eğitim içeriğidir. Öğretmen, stüdyosunu kendi kurduğunu ve TYT ve AYT kampları yapacağını belirtmektedir.. Video, İkinci Dünya Savaşı'nın Türkiye'ye etkileri, savaş dışı kalma politikası, Milletler Cemiyeti üyeliği, Yalta ve Postdam konferansları, Birleşmiş Milletler'in kuruluşu ve savaş sonrası dünya düzeni gibi konuları ele almaktadır. Öğretmen, soru-cevap formatında konuyu anlatırken, coğrafi bilgiler, ekonomik zorluklar ve sosyal gelişmeler hakkında detaylı açıklamalar yapmaktadır.. Videoda ayrıca Türkiye'nin Milli Korunma Kanunu, bilim adamlarının göçü, eğitim-öğretim alanındaki gelişmeler, köy enstitüleri, Hiroşima ve Nagazaki'ye atom bombası atılması, Stalingrad savunması ve Milletler Cemiyeti'nin zayıflığı gibi konular da işlenmektedir. Öğretmen, sınav hazırlığı için stratejiler ve dikkat edilmesi gereken noktaları da paylaşmaktadır.
Bu video, bir öğretmen tarafından sunulan eğitim tarihi dersi formatındadır. Öğretmen, tahtada notlar alarak öğrencilere eğitim tarihi hakkında bilgi vermektedir.. Video, eğitimin tarihsel temellerini ele almaktadır. İçerikte Mustafa Kemal Atatürk'ün eğitimle ilgili görüşleri, 1918'de Babbit'in hazırladığı eğitim programları kitabı, 1924'te kabul edilen Tevhid-i Tedrisat Kanunu, 1928'de millet mekteplerinin açılması ve 1940'da kurulan köy enstitüleri gibi önemli tarihsel gelişmeler anlatılmaktadır.. Videoda ayrıca Tyler ve Tabada'nın eğitim programları ve öğretimin temel ilkeleri konusundaki çalışmaları, John Deyve'nin Türkiye'ye davet edilmesi ve köy enstitülerinin öğretmen yetiştirme, tarım ve ekonomik faaliyetlerle ilgilenme amaçları gibi konular da detaylı şekilde açıklanmaktadır. Eğitmen, bir sonraki videoda bu dönemden günümüze kadar yapılan çalışmaların inceleneceğini belirtmektedir.
Bu video, köy enstitülerinde düzenlenen haftalık değerlendirme toplantılarını anlatan bir belgesel formatındadır. Videoda Hürrem Arman ve Rauf İnan gibi köy enstitülerinde müdürlük yapan kişilerin anıları aktarılmaktadır.. Video, köy enstitülerinde demokratik bir ortam yaratmanın nasıl sağlandığını göstermektedir. Cumartesi günleri düzenlenen değerlendirme toplantılarında öğrenciler, yöneticiler ve öğretmenler eleştirilir, sorgulanır ve kararlar alınır. İki örnek üzerinden bu süreç anlatılmaktadır: bir süt kooperatifi sorunu ve Cumhurbaşkanı İnönü'ye özel yemek verilmesi konusundaki öğrenci itirazı. Video, köy enstitülerinin eğitim ve demokrasi açısından önemini vurgulayarak, "ne istemiştiniz bizden?" sorusuyla sona erer.
Bu video, bir televizyon programı formatında olup, sunucu ve konuk Hasan Hoca arasında geçen bir röportajı içermektedir. Programda Hasan Hoca'nın Hasanoğlan Köy Enstitüsü'ndeki eğitim hayatı ve köy enstitülerinin tarihi anlatılmaktadır.. Video, Hasanoğlan Köy Enstitüsü'nün kuruluş hikayesini, 1941 yılında nasıl kurulduğunu ve eğitim sisteminin nasıl işlediğini anlatmaktadır. Köy enstitülerinin Türkiye'de açılan onbeşinci enstitü olduğu, öğrencilerin hem eğitim alıp hem de inşaat çalışmaları yaptıkları, günlük rutinleri ve sistemin komünist yetiştirildiği suçlamalarıyla karşılaştığı belirtilmektedir. Ayrıca, köy enstitülerinin ekonomik özgürlük ve siyasal bilinç kazandırıcı bir eğitim modeli olduğu, bu nedenle toprak ağlarını rahatsız ettiği de vurgulanmaktadır.
Bu video, bir konuşmacının Türkiye'nin köy enstitüleri tarihini anlattığı bilgilendirici bir içeriktir. Konuşmacı, Elon Musk'un insan beyni ile makine arasındaki ilişkiyi geliştirmeye yönelik çalışmaları ile başlayıp, köy enstitüleri konusuna geçiş yapmaktadır.. Video, köy enstitüleri'nin 1923'te Mustafa Kemal Atatürk'ün fikirleriyle başlayıp 1940'larda İsmet İnönü ve Hasan Ali Yücel'in çabalarıyla 1940'ta 3803 sayılı yasayla resmi olarak kurulmasını anlatmaktadır. Ardından, köy enstitüleri'nin kapatılması sürecinde iç ve dış baskılar, özellikle büyük toprak sahiplerinin direnişi ve Demokrat Parti'nin iktidara gelişi ele alınmaktadır. Konuşmacı, bir sonraki videoda Atatürk'ü sindiremeyenlerin ve gerici kesimlerin köy enstitüleri'nin kapatılmasındaki rollerini anlatacağını belirtmektedir.
Bu video, Türkiye tarihinin önemli devrimcilerinden biri olan Hasan Ali Yücel'in hayatını ve eğitim reformlarını anlatan bir belgesel formatındadır. Hasan Ali Yücel, felsefe hocası olarak tüm hayatını eğitime adamış ve ikinci Celal Bayar hükümetinde Milli Eğitim Bakanlığı görevini üstlenmiştir.. Video, Hasan Ali Yücel'in eğitim reformlarını kronolojik olarak anlatmaktadır. Üniversiteler Kanunu'nun çıkması, ilköğretim ve üniversite reformu, dünya klasiklerinin Türkçeye çevrilmesi ve özellikle köy enstitüleri projesi detaylı olarak ele alınmaktadır. Ayrıca Yücel'in sanatçı kimliği, şiirleri ve 1961'de vefatına kadar olan hayatı da videoda yer almaktadır.
Bu belgesel, Türkiye Cumhuriyeti'nin eğitim sistemindeki köy enstitüleri hareketini kronolojik olarak anlatmaktadır. Videoda Adana Osmaniye Düzici Köy Enstitüsü'nün kampüsü ziyaret edilmekte ve eski öğrenciler, öğretmenler ve yetkililer anılarını paylaşıyor. Konuşmacılardan biri İsmail Hakkı Tonguç olarak tanımlanıyor.. Belgesel, Mustafa Kemal Atatürk'in başlattığı eğitim hareketini, 1936'da eğitmen kurslarının, 1937'de köy öğretmen okullarının ve 1940'dan itibaren köy enstitülerinin kurulmasını, 1943'te resmi statü kazanmasını ve 1953 yılına kadar 17.341 köy öğretmeni yetiştirmesini anlatıyor. Ayrıca, köy enstitülerinin kapatılmasıyla yaşanan olumsuz etkiler ve bunların "komünist yuvası" olarak ele alınıp kapatıldığı görüşleri de paylaşılıyor.. Videoda köy enstitülerinin eğitim yöntemleri, öğrencilerin hem okuma hem de inşaata katılmaları, kültür ve sanat dersleri, kütüphane çalışmaları gibi detaylar da ele alınıyor. Konuşmacılar, köy enstitülerinin köylerde eğitim yaygınlaşmasındaki önemini ve öğretmen yetiştirme sürecini değerlendirmektedir.