Tarih Yazım Kuralları
Tarihler gün, ay ve yıl sırasıyla yazılır. Tarihler arasına nokta veya eğik çizgi konulabilir. Tarihlere gelen ekler kesme işaretiyle ayrılır
- mynet.com
Tarihler gün, ay ve yıl sırasıyla yazılır. Tarihler arasına nokta veya eğik çizgi konulabilir. Tarihlere gelen ekler kesme işaretiyle ayrılır
Bu video, Fani Beyin YouTube kanalında yayınlanan bilgilendirici bir içeriktir.. Videoda LPG tankının üretim tarihinin nerede yazıldığı sorusuna yanıt verilmektedir. LPG tankının üzerine ay ve yıl olarak üretim tarihi yazıldığı, bu tarihten 10 yıl sonra tankın değiştirilmesi gerektiği belirtilmektedir.
Bu video, bir eğitim dersi formatında olup, bir öğretmen tarafından tarih araştırma ve yazımında dijital dönüşüm konusu anlatılmaktadır.. Ders, dijitalleşme öncesi (analog) tarih yazımı ile dijitalleşme sonrası (dijital) tarih yazımı arasındaki mukayeseli karşılaştırmayı içermektedir. Öğretmen, analog tarihçiliğin fiziki veriler üzerinden yakın okuma ve analiz yapma yöntemini, dijital tarihçiliğin ise sayısal veriler üzerinden interaktif çalışma, dijital arşiv kullanımı ve online çalışmalar yapma yöntemlerini açıklamaktadır. Ayrıca, dijital tarihçiliğin kaynaklarının doğuştan dijital kaynaklar ve sonradan dijitalleştirilmiş kaynaklar olarak iki ana kategoride olduğu belirtilmektedir.
Bu video, bir eğitim dersi formatında tarih metodunun temel kavramlarını anlatan bir içeriktir. Konuşmacı, tarih biliminin temel kavramlarını ve yöntemlerini detaylı şekilde açıklamaktadır.. Video, tarihin tanımı ve konusuyla başlayıp, tarih yazımının üç temel tarzını (hikayeci, öğretici ve araştırmacı) detaylı şekilde ele almaktadır. Daha sonra tarihin sınıflandırılması ve tarihin diğer bilimlerle ilişkisi (coğrafya, felsefe, sosyoloji, iktisat, antropoloji, arkeoloji, etnoloji, etnografi, teknoloji, sanat tarihi, epikgrafi, paleografya, diplomatik, nümizmatik, metroloji ve yer adları) incelenmektedir. Video, tarih metodunun ilk programını tamamlamaktadır.
Sıra sayıları konum ve zamanı gösteren sayılardır. Sayılar genellikle "-th" eki alır. 11, 12 ve 13 sayıları özel "-th" eki alır
"Tarih Söyleşileri" programında sunucu ve Akif Hoca adlı tarihçi arasında geçen bu video, Ahmet Cevdet Paşa'nın hayatı, kariyeri ve eserleri hakkında kapsamlı bir sohbeti içermektedir.. Video, Cevdet Paşa'nın 1823'te Bulgaristan'da doğumundan başlayarak eğitim sürecini, İstanbul'a gelişini, çeşitli nazırlıklar ve valiliklerdeki görevlerini, Meclis-i Ahkam-ı Adliye'deki faaliyetlerini ve Kanun-ı Esasi'nin hazırlanmasındaki rolünü kronolojik olarak ele almaktadır. Ayrıca Cevdet Paşa'nın hukuk anlayışı, siyasi görüşleri, aile hayatı ve "Tarih-i Cevdet", "Tezkire", "Kısas-ı Enbiya" gibi önemli eserleri de detaylı şekilde incelenmektedir.. Programda Cevdet Paşa'nın Osmanlı kültürü ile Batı kültürünün sentezini yapan önemli bir ilim adamı olduğu vurgulanırken, Meclis-i Ahkam-ı Adliye'nin kuruluşu, Nizamiye mahkemelerinin kurulması ve Türkçeye verdiği önem gibi konular da tartışılmaktadır. Konuşmacılar, Cevdet Paşa'nın Osmanlı hukukunun modern kanun tekniğine uygun olarak Türkçe kaleme alınması ve Türkiye Cumhuriyeti'nin Osmanlı hukukunu terk etmesiyle onun kıymetinin takdir edilmediğini belirtmektedir.
Bu video, tarih biliminin temel kavramlarını açıklayan eğitici bir içeriktir.. Video, tarihin tanımı ve temel unsurlarıyla başlayıp, tarih yazımının hikayeci, öğretici ve araştırmacı olmak üzere üç ana türünü anlatmaktadır. Ardından olay ve olgu kavramları, tarih kaynakları (birincil ve ikincil kaynaklar) açıklanmaktadır. Son bölümde ise tarihin zamana, mekana ve konuya göre sınıflandırılması ele alınmaktadır. Video, tarih biliminin temel kavramlarını öğrenmek isteyenler için kapsamlı bir kaynak niteliğindedir.
Dates follow day-month-year order. "The" and "of" are optional but must be used together. Month names can be added before date with comma or "the". Numeric formats use forward slash, hyphen, or period
German dates follow day-month-year order. Single-digit dates use "0" placeholder. Periods follow day and month numbers. No space needed after period
Bu video, tarihçi Hakan Erden'in İlber Ortaylı'nın tarih yazımı hakkındaki eleştirilerini içeren bir röportaj formatındadır. Hakan Erden, İlber Ortaylı'yı tanıyan ve onun kitaplarındaki hataları eleştiren bir akademisyendir.. Videoda, İlber Ortaylı'nın popüler kültür yayınları ve akademik metinleri arasındaki farklar ele alınmakta, tarih yazımında akademik sorumlulukların önemi vurgulanmaktadır. Ayrıca, "Üç Kıtada Osmanlılar" ve "İktisadi ve Sosyal Değişim" gibi kitaplarındaki tarihsel hatalar (İkinci Mahmut'un içki alışkanlıkları, Sırp Sındığı ve Ancalut savaşları, Osmanlı padişahlarının unvanları, Ayasofya'nın kubbesi gibi konulardaki yanlış bilgiler) incelenmektedir.. Videoda ayrıca yeniçerilerin Anadolu'dan devşirilen Türkler arasında da bulunduğu iddiası eleştirilmekte ve 16. yüzyılın son çeyreğinde yeniçerilikin Anadolu'dan gelen Türklerle de devam ettiği, ancak devşirme uygulamasının 1640-1650 yıllarında sona erdiği açıklanmaktadır. Akgün'ün İttihat ve Terakki hakkındaki kitabındaki iddialar da eleştirilmekte, Osmanlı'da sivil paşaların olmadığı ve Talat Paşa'nın sadece askeri müşteri olarak görev yaptığı belirtilmektedir.
Dijital platformlar sayesinde kaynaklara internet üzerinden kolay erişim sağlandı. Dijital arama motorları kaynak taramalarını saatler içinde gerçekleştiriyor. Dijital araçlar tarihçilere yeni analiz yöntemleri sunuyor. Dijital platformlar tarih yazımının daha geniş kitlelere ulaşmasını sağladı
American style uses month-day-year format (May 12, 2022). British style uses day-month-year format (12 May 2022). Day and year are written in numerals, month spelled out
Bu video, tarih disiplini ve kadın tarihi üzerine bir eğitim içeriğidir. Konuşmacı, tarih yazımının eril bir yapıda olduğunu ve kadınların tarihte nasıl temsil edildiğini anlatmaktadır.. Video, tarih yazımının iktidar ilişkilerini nasıl yansıttığını, ana akım tarih yazımının eril bir yapıda olduğunu ve kadınların tarihten dışlandığını açıklamaktadır. İçerikte Foucault ve Scott gibi akademisyenlerin tarih yazımına ilişkin eleştirileri, Osmanlı'da kadınların durumu, kadın tarihi çalışmalarının amaçları ve Türkiye'deki gelişimi ele alınmaktadır. Video, kadın tarihi ve kadın çalışmaları disiplininin temel kavramlarını ve tarihsel gelişimini anlamak isteyenler için faydalı bir kaynaktır.
Bu video, Sınav Yayınları'nın "Yirmidört Adımda TYT AYT Tarih" setinin birinci adımını içeren bir eğitim dersidir. Tarih öğretmeni Ümit Akal, TYT ve AYT sınavlarına hazırlanan öğrencilere tarih biliminin temel kavramlarını anlatmaktadır.. Video, tarih biliminin tanımı ve özellikleriyle başlayıp, tarih araştırmalarının beş aşamalı sürecini (kaynak tarama, tasnif, tahlil-tenkit, terkip) detaylı şekilde açıklamaktadır. Ardından tarihin konuları (siyasi, askeri, ekonomik, kültürel, dini ve sosyal tarih), tarih yazım çeşitleri ve tarihe yardımcı bilimler (coğrafya, etnografya, arkeoloji, antropoloji, nümizmatik, filoloji, kronoloji, diplomasi) ele alınmaktadır.. Video, ÖSYM sınavlarında çıkabilecek soru tiplerine örneklerle değinmekte ve tarihin milli ve toplumsal kimliğin inşasındaki rolü hakkında bilgiler içermektedir. Ayrıca, Leopold von Ranke, İbn Haldun ve Halil İnalcık gibi önemli tarih düşünürlerinin görüşleri ve Atatürk'ün tarih öğretimine verdiği önem de videoda paylaşılmaktadır.
Bu video, İstanbul Üniversitesi Bilim Tarihi bölümünden bir akademisyenin gençlere yönelik yaptığı akademik bir sohbet formatındadır. Konuşmacı, rektör İbrahim Hoca ve Fero Hoca gibi kişilerle birlikte seyahat etmektedir.. Konuşmanın ana teması, bilim tarihi ve tarih araştırmasının zorlukları, İslam medeniyetinin dökümü, tarih yazımında objektiflik ve doğru soru sorma yöntemleridir. Konuşmacı, tarih araştırmasının "paramparça olmuş bir aynayı parçalarını bulup eski haline getirme ameliyatı" olduğunu anlatarak, İslam dünyasındaki bilimsel gelişmeleri, nazari düşünce kavramını ve günümüz Müslümanların çağdaş dünyadaki durumunu ele almaktadır.. Konuşmacı ayrıca, tarih anlatımında mistifikasyonun olumsuz etkilerini, Osmanlı dönemindeki bilimsel gelişmeleri yanlış yorumlama örneklerini ve İslam dünyasındaki cebir gelişimini, İbn Rüşd ve İbn Bacce gibi filozofların görüşlerini açıklamaktadır. Video, soru-cevap bölümüyle devam etmektedir.