Bu video, bir akademik sohbet formatında olup, konuşmacılar arasında bir hocam ve diyalog partnersi bulunmaktadır. Konuşmacılar arasında kitap yazan ve Türk tarih ve dili konusunda bilgi sahibi olan bir akademisyen bulunmaktadır.. Video, Türk dili ve tarihinin incelenmesi üzerine odaklanmaktadır. Konuşmacılar, Türklerin yazının öncüsü olduğu, Türkçenin eski lehçeleri, türkçenin diğer Türk dilleriyle (Tatarca, Kazakça, Kırgızca, Uygurca, Tatarca) ilişkisi ve Türklerin Anadolu'ya yerleşimi gibi konuları tartışmaktadır. Ayrıca, Türk yazısının gelişimi, kısaltmaların kullanımı ve Türklerin farklı bölgelerdeki yazıtları da ele alınmaktadır. Konuşmacılar, Türk tarihini ele alırken karşılaştıkları bilimsel sorunları ve Türkçenin popüler kültürdeki yerini de tartışmaktadır.
Bu video, Yalın Alpay'ın sunduğu "Yada" programının yeni bölümünde, Galatasaray Üniversitesi'nden profesör Nilgün Tutal ile yapılan bir röportajdır. Yalın Alpay, Nilgün Tutal'ın Varlık dergisindeki yazılarından tanışmış ve daha sonra Roma'da sosyal medya üzerinden iletişime geçmiştir.. Programda popüler kültür kavramı, yüksek kültür ve kitle kültürünün karşılaştırılması, Türk televizyon programlarının zaman içindeki değişimleri ve popüler kültürün demokrasiye etkisi gibi konular ele alınmaktadır. Konuşmacılar, popüler kültürün tarihsel gelişimi, televizyon programlarının toplumsal yapıya göre nasıl güncellendiği ve modernitenin projesinin sonlanması gibi geniş kültürel değişimleri tartışmaktadır.. Sohbette ayrıca iletişim kavramının sadece bilgi aktarımı olarak değil, birlikte vakit geçirme, varlığın onaylanması ve duygusal bağ kurma olarak da incelenmesi, Türkiye'de müzakere ve tartışma kültürünün önemi gibi konular da ele alınmaktadır. Video, haftaya yeni bir konuğunla yeni bir konuyu konuşacakları bilgisiyle sonlanmaktadır.
Bu video, Siemens sponsorluğunda gerçekleşen, Fatih Bey, Celal Şengör ve Dücane Cündioğlu gibi akademisyenlerin yer aldığı bir televizyon programıdır. Konuşmacılar arasında jeoloji tarihi üzerine kitap yazan Celal Şengör ve bilim felsefesi konusunda bilgi sahibi bir akademisyen bulunmaktadır.. Program, bilim ve inanç arasındaki farkları, inanç kavramı, iman ve itikat arasındaki farkları, teoloji kelimesinin tarihsel gelişimini ve bilgi türleri gibi felsefi konuları ele almaktadır. Sohbet, sınıflandırma kavramı, hipotezler, bilgi ve anlama arasındaki farklar, evrenin anlamı ve amacı, din-devlet ilişkisi ve devletin sürekliliği gibi geniş bir yelpazede konuları kapsamaktadır.. Programda ayrıca Aristoteles, Sokrates, Platon gibi Yunan filozoflarının görüşleri, Yega Werner'in teolojiyi üç farklı türde sınıflandırması, küme teorisi ve Riemann geometrisi gibi matematiksel kavramlar da tartışılmaktadır. Video, bir sonraki bölümde Descartes ve kesinlik konusunun ele alınacağı bilgisiyle sonlanmaktadır.
Bu video, bir veya iki konuşmacının Türk edebiyatı ve Kur'an hakkında akademik bir sohbetini içermektedir. İlk bölümde Cemil Meriç'in "Bu Ülke" adlı kitabının incelenmesi yapılmakta, ikinci bölümde ise Kur'an'ın edebi özellikleri ve Türk edebiyatının 1974 yılındaki durumu ele alınmaktadır.. Video, iki ana bölümden oluşmaktadır. İlk bölümde Cemil Meriç'in "Bu Ülke" kitabının giriş kısmı, "gerici" kavramı, sloganik kavramlar ve düşünce hürriyeti gibi konular incelenmektedir. İkinci bölümde ise Kur'an'ın mekki ve medeni surelerinin edebi özellikleri, Türk edebiyatının 1974 yılındaki durumu ve "yobazlık" kavramı gibi konular tartışılmaktadır.. Konuşmacılar, Türk aydınlarının durumu, Osmanlı tarihi ve Türk kimliği hakkındaki düşüncelerini paylaşırken, Cemil Meriç'in düzyazı üslubunun kalitesi ve "düşünce namusu" vurgusunun önemi gibi konulara da değinmektedir.
Bu video, Yeditepe Üniversitesi'nde gerçekleşen bir akademik sohbet formatındadır. Konuşmacılar arasında Yaşar Hoca ve diğer akademisyenler bulunmaktadır.. Video, Kur'an-ı Kerim'in okunması, telaffuzu ve anlamlı okunması konularında bir tartışma ile başlar. Ardından Kur'an-ı Kerim'in surelerinin vahyedilme sırası ve günümüzdeki tertip sırası arasındaki farklar ele alınır. Özellikle Alak Suresi'nin vahyedilme sırasındaki ilk sırası ve "İkra oku" emri üzerine durulur. Ayrıca Kur'an'ın ilk emrinin okumak olduğu, ancak zamanla namaz kılmak olarak değiştirildiği iddiası tartışılır. Video, peygamberlerin birbirlerine karşı üstünlük yarıştırılmaması konusunda bir uyarı ile sonlanır.
Bu video, bir sunucu ve Yıldız Teknik Üniversitesi öğretim görevlisi Profesör Dr. Niyazi Kahveci arasında geçen, yaklaşık elli dakika süren bir röportajdır. Konuşmacı, felsefe alanında uzman bir akademisyen olarak Trabzonlu olarak tanıtılmaktadır.. Video, stratejik düşünme, sistematik düşünme ve eleştirel düşünce becerilerinin önemi üzerine odaklanmaktadır. İçerikte felsefi metinlerin doğru okunma yöntemleri, beyin kullanımı, zihinsel bağ kurma ve mantık ilkeleri (özdeşlik, çelişmezlik, yeter sebep) gibi konular ele alınmaktadır. Ayrıca çocukların farklı yaşlarda farklı eğitim yöntemlerine ihtiyaç duyduğu ve Türkiye'de sistematik düşünme becerilerinin eksikliği vurgulanmaktadır.. Videoda ayrıca Rönesans dönemi sanatçıları (Leonardo da Vinci, Michelangelo), Uğur Mumcu ve Adnan Kahveci gibi şehit edilen kişiler hakkında bilgiler paylaşılırken, beynin düz kontak yerine çapraz kontak yaparak daha fazla bağlantı kurduğu ve bu sayede daha fazla bilgi işlemine imkan sağlandığı açıklanmaktadır. Video, toplumsal davranışlar, dinin yanlış kullanımı ve Atatürk'ün "vicdanı hür, fikri hür, düşünmesi hür" sözleriyle sonlanmaktadır.
Bu video, İstanbul Üniversitesi Bilim Tarihi bölümünden bir akademisyenin gençlere yönelik yaptığı akademik bir sohbet formatındadır. Konuşmacı, rektör İbrahim Hoca ve Fero Hoca gibi kişilerle birlikte seyahat etmektedir.. Konuşmanın ana teması, bilim tarihi ve tarih araştırmasının zorlukları, İslam medeniyetinin dökümü, tarih yazımında objektiflik ve doğru soru sorma yöntemleridir. Konuşmacı, tarih araştırmasının "paramparça olmuş bir aynayı parçalarını bulup eski haline getirme ameliyatı" olduğunu anlatarak, İslam dünyasındaki bilimsel gelişmeleri, nazari düşünce kavramını ve günümüz Müslümanların çağdaş dünyadaki durumunu ele almaktadır.. Konuşmacı ayrıca, tarih anlatımında mistifikasyonun olumsuz etkilerini, Osmanlı dönemindeki bilimsel gelişmeleri yanlış yorumlama örneklerini ve İslam dünyasındaki cebir gelişimini, İbn Rüşd ve İbn Bacce gibi filozofların görüşlerini açıklamaktadır. Video, soru-cevap bölümüyle devam etmektedir.
"Bakış Açısı" adlı televizyon programında Prof. Dr. Sinan Canan (Üsküdar Üniversitesi) ve Prof. Dr. Mustafa Öztürk (Marmara Üniversitesi) ile gerçekleştirilen bu sohbet programı, din ve bilim arasındaki ilişkiyi kapsamlı bir şekilde ele almaktadır.. Program, din ve bilimin tanımı ile başlayıp, bu iki kavram arasındaki ilişkiyi çatışma, kompartımanlaşma ve kaynaşma olmak üzere üç farklı yaklaşımdan incelemektedir. Hristiyanlık ve İslam'da din-bilim ilişkisinin tarihsel gelişimi, muhafazakarlık ve dindarlık kavramları, bilimin insanın bedeni üzerindeki etkileri, ekonomik durumun toplumsal tartışmalara etkisi ve son olarak Coronavirus salgınının dinî bakış açısından değerlendirilmesi gibi konular ele alınmaktadır.. Programda ayrıca tasavvuf, Allah kavramı, Kur'an ayetlerinin yorumlanması ve bağlamın bilginin anlaşılabildiği şekildeki rolü gibi konular da tartışılmaktadır. Konuşmacılar, bilimin bir araç olduğunu, insanın sadece bedene indirgenemeyeceğini ve günümüzdeki pandemiyi bir uyarıcı olarak değerlendirmenin önemini vurgulamaktadır. Program, İstanbul'un Türkiye'nin finansal merkezi olması ve sürekli büyüme konularıyla sonlanmaktadır.
Bu video, John Stewart ve David adlı sunucuların Yahudi düşünürleri Rabbi Jonathan Sachs ve Profesör Simon Shama ile gerçekleştirdiği bir sohbet programıdır. Konuşmacılar arasında NYU, Yeshiva Üniversitesi, King's College London ve Columbia Üniversitesi'nde çalışan akademisyenler bulunmaktadır.. Sohbet, Yahudi halkının hayatta kalma başarısı, Yahudilik'in manevi yaşamı, Enlightenment ve Emansipasyon'un Yahudilere etkileri, anti-semitizm ve zionizm arasındaki ilişki, İsrail'in durumu ve Yahudi kimliğinin geleceği gibi konuları ele almaktadır. Konuşmacılar, Yahudi toplumunun etik değerler, eşitlik anlayışı ve bilgiye olan bağlılığı gibi faktörlerin hayatta kalma başarısına katkıda bulunduğu görüşünü paylaşırken, Yahudi kimliğinin geleceği ve Yahudi toplumunun dünya üzerindeki rolü hakkında da tartışmaktadır.. Sohbette ayrıca Jonathan'ın Cambridge Üniversitesi'ndeki deneyimleri, Simon'un "Hikaye ve Yahudiler" serisinin yazarı olması, Jonathan'ın "Gelecek Tense" adlı kitabı ve "Not in God's Name" adlı yeni kitap projesi hakkında bilgiler de paylaşılmaktadır. Konuşmacılar, Yahudi toplumunun hem bireysel hem de kolektif sorumluluk duygusunu birleştiren benzersiz bir yapıya sahip olduğunu vurgulayarak, Yahudilerin "voice of hope" (umut sesi) olarak dünya üzerindeki rolünü tartışmaktadır.
Bu video, tarih uzmanları arasında geçen akademik bir sohbet formatındadır. Konuşmacılar arasında İr Hoca, Nejat Bey, İlber Ortaylı ve diğer tarih uzmanları bulunmaktadır.. Sohbetin ilk bölümünde Fatih Sultan Mehmet'in kişiliği, hıristiyanlıkla ilişkisi ve Papa II. Pius'un Fatih'e yazdığı mektup iddiası ele alınmaktadır. İkinci bölümde ise Köprülü ve Halil İnalcık gibi Türk bilim insanlarının akademik kariyerleri, üniversite reformu dönemindeki rolleri ve bilimsel çalışmaları tartışılmaktadır.. Konuşmacılar, Fatih Sultan Mehmet'in halifelik ünvanını kullanmadığını ve "Hadim-ül Haremeyni Şerife" unvanının "hizmetçi" anlamına gelmediğini açıklamakta, ayrıca Köprülü'nün üniversite diploması olmadan profesörlüğe atanması ve Halil İnalcık'ın 50-60 yaşlarındaki bilimsel çalışmalarına değinmektedir.
Bu video, bir akademisyen tarafından sunulan, bilimsellik, ateizm ve İslam arasındaki ilişkileri ele alan bir sohbet formatındadır. Konuşmacı, elektronik bölümünde eğitim almış, Ankara Üniversitesi'nde eğitim görmüş ve sosyalist olduğunu belirten bir akademisyendir.. Videoda bilimsellik kavramı, evrim teorisi ve İslam arasındaki ilişki detaylı şekilde incelenmektedir. Konuşmacı, evrim teorisini bilimsel olarak eleştirerek, canlıların oluşumunun bilimsel olarak açıklanamayacağını iddia etmekte ve "mümkün", "muhtemel" ve "muhal" kavramlarını kullanarak bilimsellik kriterlerini açıklamaktadır. Ayrıca, İslam dünyasının bilimsel gelişimindeki yükseliş ve düşüş dönemleri, Osmanlı dönemindeki bilimsel gelişmeler ve bunların nedenleri hakkında bilgiler verilmektedir.. Konuşmacı, bilimin bir araç olduğunu ancak bazen ideoloji için manipüle edildiğini vurgulamakta, doğru düşünmenin kriterlerini bilmenin önemini anlatmaktadır. Video, bilimsellik kriterinin bir önermenin yanlışlamaya tabi tutulabilmesi olduğunu vurgulayarak, Allah'ın varlığı tartışmasında bu kuramın nasıl uygulanabileceğini açıklamaktadır. Ayrıca, ateizmin aslında çok tanrıcılık olduğunu ve bir şeyi kabul etmek onun zıddını reddetmek olduğunu savunmaktadır.