10. Sınıf Felsefe Ders Kitabı İçeriği
Felsefe dersi düşünme ve sorgulama becerilerini geliştirir. Öğrencilere eleştirel düşünme yeteneği kazandırır. Etik ve ahlaki değerler üzerinde yoğunlaşır
- evvelcevap.com
Felsefe dersi düşünme ve sorgulama becerilerini geliştirir. Öğrencilere eleştirel düşünme yeteneği kazandırır. Etik ve ahlaki değerler üzerinde yoğunlaşır
"Yeraltı" adlı programda Diamond Tema (Arnavut göçmen, agnostik) ile Fikret Çetin (İslami ilimler hakkında okuyan, araştıran, kendi halinde bir vatandaş) arasında gerçekleşen yaklaşık iki saatlik bir felsefi tartışma.. Programın ana konusu, Diamond Tema'nın "Agnostisizm ve İlahi Tragedya" adlı kitabındaki mantık hataları veya yanlışlar üzerine bir değerlendirme yapmak. Tartışma, agnostisizmin temel prensipleri, Tanrı'nın bilinemezliği, varlık-yokluk kavramları, kanıtlama döngüsü ve mantıksal argümanlar gibi konuları ele almaktadır. Program boyunca Aristoteles, Gazali, Sextus Empiricus gibi felsefe tarihindeki önemli düşünürlerin görüşleri de tartışılmaktadır.. Tartışmada agnostisizmin epistemolojik bir tavır olduğu, bilinemezlik kavramını ele aldığı ve her konuda agnostik olmak zorunda olmadığı vurgulanırken, diğer taraf Tanrı'nın varlığı konusunda daha açık bir iddia yapmaktadır. Video, Empricus'un kuşku argümanlarını incelemeye karar vererek sona ermektedir.
Epistemoloji, bilgiyle ilgilenen ve felsefenin dört ana dalından biri olan bir disiplindir. Bilginin doğası, kaynağı ve gerekçelendirilmesi temel tartışma konularıdır
Bu video, Abdullah Demirkolu'nun sunduğu bir eğitim içeriğidir. Videoda Abdullah Demirkolu ve Sultan adında bir kişi arasında bilgi felsefesi konusu ele alınmaktadır.. Video, bilgi felsefesinin ne olduğunu açıklayarak başlıyor ve epistemoloji (bilgi kuramı) kavramını tanımlıyor. Ardından suje (bilen insan), obje (bilgi kaynağı) ve bilgi kavramları açıklanıyor. Daha sonra felsefe ile bilim arasındaki farklar, gerçeklik ve doğruluk kavramları arasındaki farklar ve doğruluk-anlamlı ilişkisi ele alınıyor. Video, bilginin kaynağı, yapısı, metodu, imkanı, sınırları ve doğruluğu ile ilgili problemleri sorgulayan bilgi felsefesinin temel kavramlarını açıklıyor.
Felsefe, doğru ve tutarlı akıl yürütmeyi içeren düşünsel bir etkinliktir. "Philia" (sevgi) ve "sophia" (bilgi) sözcüklerinden türemiştir. Filozof, bilgiye ulaşmaya çalışan kişidir
Bu video, Arda Yiğit tarafından sunulan bir felsefe dersi formatındadır. Öğretmen, öğrencilere hitap ederek Platon'un bilgi felsefesini anlatmaktadır.. Ders, Platon'un metafiziksel epistemolojisini ve varlık felsefesini ele almaktadır. Öncelikle fenomenler alanı ile idealler alemi arasındaki iki dünya anlayışı açıklanmakta, ardından bilginin üç temel unsuru (özne/zihin hali, bilinen nesne ve bilgi) ve bilginin gelişim süreci "bölünmüş çizgi analoji" ile gösterilmektedir. Daha sonra Aias, Pistis, Dionia ve Noesis bilgi türleri detaylı olarak incelenmekte ve Platon'un mağara hikayesi üzerinden bilginin kaynağı ve aşamaları anlatılmaktadır.. Videoda ayrıca Platon'un felsefesinde matematik ve akılın önemli rolü vurgulanmakta, bilginin kaynağı olarak anımsama süreci ele alınmaktadır. Dersin kaynakları Ahmet Ceviz'in "İlkçağ Felsefesi" ve "Bilgi Felsefesi" kitapları ile Platon'un "Devlet" diyaloğu olarak belirtilmiştir.
Epistemoloji, insan bilgisinin niteliğini inceleyen felsefe dalıdır. Bilgi, özne ile nesne arasındaki ilişkilerden elde edilen zihinsel ürünlerdir. Bilgi aktı, suje ile obje arasındaki ilişkiyi kuran bağlardır
Bu video, İlke ve Bilal tarafından sunulan "Filozofun Yolu" podcastinin bir bölümüdür. Program, bilgi felsefesi serisinin bir parçası olarak İslam felsefesinde bilgi konusunu ele almaktadır.. Video, İslam felsefesinde bilginin nasıl ele alındığını, İslam ile felsefenin ilişkisini ve İslam felsefesindeki önemli filozofların görüşlerini incelemektedir. İçerik, İslam felsefesinin tarihsel gelişimi, İbni Ravendi'nin peygamberlik eleştirileri, Gazali'nin felsefe eleştirisi ve epistemolojik yolculuğu, İbn Haldun'un sosyoloji bilimi ve "El-Muqaddime" eseri gibi konuları kapsamaktadır.. Videoda ayrıca İslam felsefesinin kaynakları, Aristoteles ve Yeni Platonculuk'ın etkisi, İslam felsefesinin 8. yüzyıldan 12. yüzyıla kadar süren gelişimi, filozofların saray elitlerinin koruması altında çalışması ve İslam dünyasındaki bilimsel gelişmeler ele alınmaktadır. Programın sonunda konuşmacılar, bir sonraki bölümde modern çağa geçiş yapacaklarını ve "varlık" kavramını inceleyeceklerini belirtmektedir.
Bu video, bir eğitim dersi formatında olup, konuşmacı ve Buse adlı bir öğrenci arasında fenomenoloji görüşü hakkında bir diyalog içermektedir.. Video, fenomenoloji görüşünün temel prensiplerini açıklamaktadır. Edmund Husserl'in temsilciliği altındaki bu görüş, gerçek olanın fenomenlerin (görünüşlerin) özü olduğunu savunmaktadır. Fenomenlerin özüne ulaşmak için "paranteze alma" adı verilen bir yöntem kullanılmaktadır. Bu yöntem, fenomenlere ait önyargıları, inançları ve bilgileri bir tarafa atarak, nesnelere sıfırdan bakabilmek ve özün bilgisine ulaşmak için bilinç düzenlemesi ve çözümlemesi gerektirmektedir.
Relativism asserts that valuations in a domain are relative to observer's perspective. There are various forms of relativism with varying scope and degrees of controversy. Moral relativism examines differences in moral judgments among people and cultures. Epistemic relativism claims there are no absolute principles regarding belief or rationality
Epistemoloji, bilgi ve bilme koşullarını araştıran felsefe dalıdır. Bilgi, gerekçelendirilmiş doğru inanç olarak tanımlanır. Bilginin üç koşulu: doğruluk, inanç ve gerekçelendirme
Bu video, Funda Keser tarafından sunulan bir eğitim dersidir. Yeni sınav sistemine göre ortak alanda felsefe derslerini anlatan bir içeriktir.. Video, felsefenin tanımı ve özellikleri ile başlayıp, bilgi kavramı ve bilgi türlerini (dinsel, gündelik, sanat, teknik ve bilimsel bilgi) detaylı şekilde ele almaktadır. Ardından felsefe ile bilim arasındaki ilişki incelenmekte, her iki bilginin ortak ve ayrılan yönleri açıklanmaktadır. Son bölümde ise felsefenin günlük hayattaki önemi ve felsefe ile din arasındaki farklar anlatılmaktadır.. Videoda ayrıca bilimlerin sınıflandırılması (formel, doğa ve sosyal bilimler), felsefi bilginin pratik faydaları ve felsefe bilgisinin bilgi üretme süreci de ele alınmaktadır. Video, soru-cevap formatında ilerleyerek konuları pekiştirmekte ve bir sonraki derste epistemoloji konusunun işleneceği belirtilmektedir.
Bu video, bir konuşmacının Nebati bakanının son günlerde kullandığı "heterodoks" ve "epistemoloji" kavramlarını açıklayan bir eğitim içeriğidir.. Videoda konuşmacı, heterodoks kavramının farklı anlamına geldiği, ana akımdan sapmış ve çoğunluktan farklı düşünen grupları ifade ettiği bilgisini vermektedir. Ayrıca heterodoks iktisat kavramının neoklasik iktisatla çelişen ve ana akım ekonominin dışında kabul edilen ekonomik düşünce olduğunu açıklamaktadır. Epistemoloji ise bilgi felsefesi anlamına geldiği ve bilginin her açıdan ele alınması anlamına geldiği belirtilmektedir. Konuşmacı, Nebati bakanının bu kavramları anlamadığını ve belki de birileri tarafından yazılan bilgileri kullandığını düşünmektedir.
Bu video, felsefe öğretmeni Mehmet Aydın Dağdoğan tarafından sunulan bir eğitim dersidir. Öğretmen, bilgi felsefesi (epistemoloji) konusunu öğrencilere anlatmaktadır.. Ders, bilgi türlerini altı grupta incelemektedir: gündelik bilgi, dini bilgi, sanat bilgisi, teknik bilgi, bilimsel bilgi ve felsefi bilgi. Her bilgi türünün özellikleri detaylı olarak açıklanmakta, özellikle bilimsel bilgi ile felsefi bilgi arasındaki farklar karşılaştırmalı olarak sunulmaktadır. Daha sonra bilgi felsefesinin temel problemi olan "genel geçer doğru bilgiye ulaşılabilir mi?" sorusu ele alınmakta ve septisizm (kuşkuculuk) akımı hakkında bilgiler verilmektedir.. Videoda felsefi bilginin konu alanının sınırsız olduğu, metafizik ve ontolojik konularla ilgilendiği; bilimsel bilginin ise konu alanının sınırlı olduğu, doğada gerçekleşen, test edilebilen konular üzerinde durduğu açıklanmaktadır. Ayrıca septisizm akımının kurucusu Piron ve bu akımın temsilcileri (Sofistler, Protagoras, Gorgias) hakkında bilgiler sunulmaktadır.
Bu video, Birmingham Alabama Üniversitesi'nde felsefe dersleri veren Kevin McCane tarafından hazırlanan bir ders anlatımıdır. Konuşmacı, epistemik gerileme problemi konusunu detaylı bir şekilde açıklamaktadır.. Video, epistemik gerileme probleminin ne olduğunu ve tarihsel gelişimini anlatarak başlıyor. Ardından, bu problemle ilgili dört çözüm önerisi sunuluyor: neden zincirinin sona ermesi (temelcilik), sonsuza dek devam etmesi (sonsuzculuk), kendi kendine dönmesi (bağdaşımcılık) ve şüphecilik. Konuşmacı, her bir çözüm önerisini örneklerle açıklıyor ve gerekçelendirmenin yapısını anlamaya yardımcı oluyor.
Bu video, bir eğitimci tarafından sunulan felsefi bir ders formatındadır. Konuşmacı, Descartes'ın felsefi düşüncelerini ve "Metafizik Üzerine Düşünceler" adlı eserini detaylı şekilde ele almaktadır.. Video, Descartes'ın "düşünüyorum, o halde varım" (cogito ergo sum) argümanını merkeze alarak, felsefi sorgulama sürecini adım adım açıklamaktadır. İçerik, Descartes'ın tüm bilgileri sorgulamaya başlayarak, duyu bilgilerinin güvenilirliğini sorgulaması, "kötü niyetli bir cin" teorisi üzerinden dış dünyayı ve kendi varlığını sorgulaması ve sonunda sadece düşünme eyleminin kendisiyle var olduğunu kanıtlaması şeklinde ilerlemektedir.. Videoda ayrıca Descartes'ın balmumu örneği üzerinden algıda değişmezlik kavramı, hayal gücü, özgür irade ve epistemolojik sorgulama gibi konular da ele alınmaktadır. Eserin altı bölümünden oluşan yapısı ve 1641 yılında Latince, 1647 yılında Fransızca olarak yayımlanması da belirtilmektedir.
"Felsefe Dersleri" kanalında yayınlanan bu eğitim videosu, bir öğretmen tarafından sunulan 10. sınıf felsefe dersinin üçüncü ünitesini kapsamaktadır.. Video, bilgi felsefesi (epistemoloji) konusunu kapsamlı şekilde ele almaktadır. İçerikte bilginin kaynağı, bilginin sınırları, ölçütünün ne olduğu, bilginin değeri, doğruluk, gerçeklik ve kurmaca kavramları işlenmektedir. Ayrıca bilgi türleri (gündelik, teknik, bilimsel, sanat, dini ve felsefi bilgi) ve bilgi felsefesinin temel problemleri (doğru bilgi mümkün mü?) ele alınmaktadır.. Video, farklı felsefi akımları ve bu akımları temsil eden filozofları sistematik olarak incelemektedir. Rasyonalizm (Aristoteles, Farabi, Descartes, Hegel), empirizm (John Locke, David Hume, George Berkeley), kritisizm (Kant, Gazali, Bergson, Auguste Comte), entüsyonizm, pozitivizm (Wittgenstein, Bergson, Auguste Comte), pragmatizm (William James, John Dewey), fenomenoloji (Edmund Bursel) ve analitik felsefe (mantıkçı pozitivizm, neo-pozitivizm, dil felsefesi) akımları detaylı şekilde açıklanmaktadır.
Bu video, bir eğitimci tarafından sunulan TYT felsefe sınavına hazırlık amaçlı eğitim içeriğidir. Eğitimci, felsefe ile ilgili bir seri video serisinin ilk bölümü olduğunu belirtmektedir.. Videoda, felsefe, bilim, sanat ve din gibi temel felsefi konular ele alınmaktadır. İçerik, metafizik bilginin ne olduğu, Thomas'ın görüşleri, sanatın etik temeli, bilimsel çalışmaların sosyal problemlere etkisi, felsefenin öznelliği, epistemoloji, estetik, siyaset felsefesi ve bilimsel devrimlerin zorlukları gibi konuları kapsamaktadır.. Eğitimci, her konuyu detaylı bir şekilde analiz ederek örnek sorular çözmekte ve doğru cevaba ulaşma yöntemlerini göstermektedir. Video, TYT felsefe sınavına hazırlanan öğrenciler için kapsamlı bir kaynak niteliğindedir.