Epistemoloji, insan bilgisinin niteliğini inceleyen felsefe dalıdır. Bilgi, özne ile nesne arasındaki ilişkilerden elde edilen zihinsel ürünlerdir. Bilgi aktı, suje ile obje arasındaki ilişkiyi kuran bağlardır
Bilgi, suje ile obje arasındaki ilişkiden çıkan sonuçtur. Doğruluk, düşüncenin gerçeklikle uyuşmasından oluşur. Dogmatikler doğru bilginin mümkün olduğunu savunur
Bu video, Batuhan Yalın tarafından sunulan Prof. Dr. Ahmet Arslan'ın "Felsefeye Giriş" kitabının detaylı bir incelemesidir. Konuşmacı, kitabın metnine bağlı kalarak anlatım yapmayı amaçlıyor.. Video, felsefenin temel dallarını (felsefeye giriş, bilgi felsefesi, bilim felsefesi, varlık felsefesi, ahlak, siyaset, tarih, hukuk, sanat felsefeleri, din felsefesi ve eğitim felsefesi) ele alarak başlıyor ve felsefi bilginin temel özelliklerini Kant'ın felsefi açıklaması üzerinden açıklıyor. İçerik, bilimsel bilgi, felsefi bilgi ve gündelik bilgi arasındaki farkları, felsefenin eleştiri yapısını ve bilgelik sevgisini vurguluyor.. Videoda ayrıca felsefi düşüncenin özellikleri konusuna geçileceği ikinci bölümde felsefenin analitik ve sentetik işlevi konularının ele alınacağı belirtiliyor.
Epistemoloji, insan bilgisinin imkânını, kaynağını ve ölçütlerini araştırır. Bilgi, süje ile obje arasındaki ilişkiden doğan üründür. Dogmatizm doğru bilginin mümkün olduğunu savunur. Empirizm bilginin kaynağının duyumlar ve deneyimler olduğunu söyler. Pozitivizm doğru bilginin bilimsel bilgi olduğunu savunur
Felsefe, bilgelik sevgisi anlamına gelen Philo ve Sophia'dan türemiştir. Felsefe ilk olarak M.Ö. 7. yüzyılda Miletos'ta ortaya çıkmıştır. Felsefenin temel konuları varlık, bilgi ve değerler olarak belirlenmiştir
Bu video, felsefe öğretmeni Mehmet Aydın Dağdoğan tarafından sunulan bir eğitim dersidir. Öğretmen, bilgi felsefesi (epistemoloji) konusunu öğrencilere anlatmaktadır.. Ders, bilgi türlerini altı grupta incelemektedir: gündelik bilgi, dini bilgi, sanat bilgisi, teknik bilgi, bilimsel bilgi ve felsefi bilgi. Her bilgi türünün özellikleri detaylı olarak açıklanmakta, özellikle bilimsel bilgi ile felsefi bilgi arasındaki farklar karşılaştırmalı olarak sunulmaktadır. Daha sonra bilgi felsefesinin temel problemi olan "genel geçer doğru bilgiye ulaşılabilir mi?" sorusu ele alınmakta ve septisizm (kuşkuculuk) akımı hakkında bilgiler verilmektedir.. Videoda felsefi bilginin konu alanının sınırsız olduğu, metafizik ve ontolojik konularla ilgilendiği; bilimsel bilginin ise konu alanının sınırlı olduğu, doğada gerçekleşen, test edilebilen konular üzerinde durduğu açıklanmaktadır. Ayrıca septisizm akımının kurucusu Piron ve bu akımın temsilcileri (Sofistler, Protagoras, Gorgias) hakkında bilgiler sunulmaktadır.
"Felsefe Dersleri" kanalında yayınlanan bu eğitim videosu, bir öğretmen tarafından sunulan 10. sınıf felsefe dersinin üçüncü ünitesini kapsamaktadır.. Video, bilgi felsefesi (epistemoloji) konusunu kapsamlı şekilde ele almaktadır. İçerikte bilginin kaynağı, bilginin sınırları, ölçütünün ne olduğu, bilginin değeri, doğruluk, gerçeklik ve kurmaca kavramları işlenmektedir. Ayrıca bilgi türleri (gündelik, teknik, bilimsel, sanat, dini ve felsefi bilgi) ve bilgi felsefesinin temel problemleri (doğru bilgi mümkün mü?) ele alınmaktadır.. Video, farklı felsefi akımları ve bu akımları temsil eden filozofları sistematik olarak incelemektedir. Rasyonalizm (Aristoteles, Farabi, Descartes, Hegel), empirizm (John Locke, David Hume, George Berkeley), kritisizm (Kant, Gazali, Bergson, Auguste Comte), entüsyonizm, pozitivizm (Wittgenstein, Bergson, Auguste Comte), pragmatizm (William James, John Dewey), fenomenoloji (Edmund Bursel) ve analitik felsefe (mantıkçı pozitivizm, neo-pozitivizm, dil felsefesi) akımları detaylı şekilde açıklanmaktadır.
Bu video, Açık Lise TV kanalında Kezban Hoca ve Handan Hoca tarafından sunulan bir eğitim dersidir. İki öğretmen, bilgi felsefesi konusunu öğrencilere anlatmaktadır.. Videoda bilgi felsefesinin (epistemoloji) tanımı ve konuları ele alınmaktadır. Bilgi felsefesinin bilginin içeriği, nasıl elde edildiği, kaynağı, değeri, sınırları ve temel özellikleri konularını incelediği açıklanmaktadır. Ayrıca bilgi felsefesinin bağımsız bir bilim dalı haline gelmesini sağlayan önemli filozoflar (John Locke, Descartes ve Kant) hakkında bilgi verilmektedir. Video, sınavlarda bilgi felsefesinden soru gelebileceği uyarısıyla öğrencilere önemli noktaları hatırlatmaktadır.
Bilgi felsefesi, bilginin doğasını ve elde edilme yöntemlerini araştıran felsefe dalıdır. Bilgi konusu İlk Çağ'dan beri ele alınmış, felsefi sorun olarak Yeni Çağ'da gelişmiştir. Felsefenin ilk dönemlerinde bilgi nesnesine odaklanılmıştır
Felsefe, Philo (sevgi) ve Sophia (bilgelik) kelimelerinden türemiştir. Felsefenin temel görevi tutarlı ve bütünleştirici düşünmeyi sağlamaktır
Bu video, bir eğitimci tarafından sunulan felsefe dersinin sekizinci ve son bölümüdür. Öğretmen, öğrencilere bilgi felsefesi konusunu detaylı bir şekilde aktarmaktadır.. Video, doğru bilginin imkanını kabul eden dört farklı felsefi görüşü (pozitivizm, analitik felsefe, pragmatizm ve fenomenoloji) detaylı olarak ele almaktadır. Ayrıca bilgi felsefesinin temel kavramları, bilgi türleri ve bilginin doğruluk ölçütleri de açıklanmaktadır.. Videoda doğru bilginin varlığını reddeden septikler ve kabul eden dogmatikler, rasyonalistlerden pragmatizme kadar çeşitli felsefi görüşler karşılaştırılmaktadır. Video, bir sonraki videolarda varlık felsefesine (ontolojiye) geçileceği bilgisiyle sona ermektedir.
Bu video, Abdullah Demirkolu'nun sunduğu bir eğitim içeriğidir. Videoda Abdullah Demirkolu ve Sultan adında bir kişi arasında bilgi felsefesi konusu ele alınmaktadır.. Video, bilgi felsefesinin ne olduğunu açıklayarak başlıyor ve epistemoloji (bilgi kuramı) kavramını tanımlıyor. Ardından suje (bilen insan), obje (bilgi kaynağı) ve bilgi kavramları açıklanıyor. Daha sonra felsefe ile bilim arasındaki farklar, gerçeklik ve doğruluk kavramları arasındaki farklar ve doğruluk-anlamlı ilişkisi ele alınıyor. Video, bilginin kaynağı, yapısı, metodu, imkanı, sınırları ve doğruluğu ile ilgili problemleri sorgulayan bilgi felsefesinin temel kavramlarını açıklıyor.
Bu video, Arda Yiğit tarafından sunulan bir felsefe dersi formatındadır. Öğretmen, öğrencilere hitap ederek Platon'un bilgi felsefesini anlatmaktadır.. Ders, Platon'un metafiziksel epistemolojisini ve varlık felsefesini ele almaktadır. Öncelikle fenomenler alanı ile idealler alemi arasındaki iki dünya anlayışı açıklanmakta, ardından bilginin üç temel unsuru (özne/zihin hali, bilinen nesne ve bilgi) ve bilginin gelişim süreci "bölünmüş çizgi analoji" ile gösterilmektedir. Daha sonra Aias, Pistis, Dionia ve Noesis bilgi türleri detaylı olarak incelenmekte ve Platon'un mağara hikayesi üzerinden bilginin kaynağı ve aşamaları anlatılmaktadır.. Videoda ayrıca Platon'un felsefesinde matematik ve akılın önemli rolü vurgulanmakta, bilginin kaynağı olarak anımsama süreci ele alınmaktadır. Dersin kaynakları Ahmet Ceviz'in "İlkçağ Felsefesi" ve "Bilgi Felsefesi" kitapları ile Platon'un "Devlet" diyaloğu olarak belirtilmiştir.
Bu video, bir öğretmenin TYT felsefe sınavına hazırlık amacıyla sunduğu eğitim içeriğidir. Öğretmen, "sevgili gençler" diye hitap ederek konuyu anlatmaktadır.. Video, bilginin ne olduğunu açıklayarak başlayıp, bilginin oluşabilmesi için gerekli unsurları (özne, nesne ve bilgi aktı) detaylı şekilde açıklamaktadır. Ardından dört temel bilgi aktarımı (algı aktı, anlama aktı, açıklama aktı ve düşünme aktı) örneklerle anlatılmakta ve son olarak bilgi türleri (gündelik bilgi, dini bilgi, sanat bilgisi, bilimsel bilgi ve felsefi bilgi) detaylı şekilde ele alınmaktadır.. Videoda ayrıca bilimsel bilginin formel bilimler, doğal bilimler ve insani beşeri bilimler olmak üzere üç ana kategoride incelendiği belirtilmektedir. Öğretmen, ÖSYM sınavlarında bilgi ile ilgili soruların nasıl sorulabileceğini açıklamakta ve bir sonraki videoda bilginin doğruluğu, kaynağı ve doğruluk ölçütleri gibi konuların ele alınacağını belirtmektedir.
Bu video, bir öğretmen ve öğrenci arasında geçen diyaloglarla sunulan felsefe dersi formatındadır. Öğretmen, felsefenin alt disiplinlerinden bilgi felsefesini (epistemoloji) anlatmaktadır.. Videoda bilginin tanımı ile başlayıp, bilgi felsefesinin temel problemleri ele alınmaktadır. İlk bölümde doğru bilginin varlığı problemi ve bilginin kaynağı konusundaki farklı görüşler (septisizm, dogmatizm, rasyonalizm, empirizm, kritisizm, entiyonizm ve pozitivizm) açıklanırken, ikinci bölümde analitik felsefe, fenomenoloji ve pragmatizm gibi felsefi görüşler incelenmektedir.. Her bir felsefi görüş için örnekler verilmekte ve felsefe tarihindeki önemli düşünürlerin bu görüşlerle ilgili görüşleri paylaşılmaktadır. Analitik felsefenin metafizikten uzak durulması gerektiği, fenomenolojinin önyargısız kavrayışlarla doğru bilgiye ulaşma yöntemi olduğu ve pragmatizmin bilginin işe yaramasıyla doğru olma ilişkisi olduğu açıklanmaktadır.
Bu video, bir öğretmen ve öğrenci arasında geçen diyaloglarla sunulan felsefe dersi formatındadır.. Video, felsefenin tarihsel gelişimini ele alarak, milattan önce altıncı yüzyıldan milattan sonra ikinci yüzyıla kadar olan dönemde önemli filozofları incelemektedir. İlk bölümde sofistlerin bilgi ve ahlak anlayışları, "her koşulda geçerli olabilecek kesin bilgi yoktur" görüşü ve "insan her şeyin ölçüsüdür" prensibi açıklanırken, ikinci bölümde Sokrates'in bu görüşlere karşı duruşu, genel geçer bilginin olduğunu savunması ve mayotik (yönlendirici sorular) ile ironi yöntemleri anlatılmaktadır.. Videoda ayrıca sofistlerin duyu organlarının ve akılın bizi yanılttığı iddiası, bilginin rölatif olduğu fikri ile Sokrates'in bilginin doğuştan geldiğini ve akıl ile ulaşılabileceğini savunması arasındaki temel farklar örneklerle açıklanmaktadır.