Edmund Husserl tarafından 20. yüzyılın ilk çeyreğinde ortaya çıkan felsefe akımıdır. Fenomenoloji bir yöntem olarak tanımlanır, Alfred Schütz ilk önemli ismidir. Heidegger'den Foucault'ya kadar birçok düşünürü etkilemiştir
IPA, fenomenoloji, hermenötik ve idiyografiye dayanan çağdaş bir nitel araştırma yöntemidir. Yöntem, katılımcıların deneyimlerine yükledikleri anlamları ayrıntılı incelemeyi amaçlar. IPA, "ne" ve "nasıl" sorularına odaklanarak karmaşık süreçleri keşfetmeye çalışır
Bu video, Küresel Fikir Atölyesi'nin 15 Eylül 2021 tarihli toplantısını içermektedir. Prof. Dr. Nami Başer ve diğer akademisyenler tarafından sunulan bir felsefe dersi formatında olup, Hegel'in estetik anlayışı ve sanat felsefesi üzerine kapsamlı bir sunum yapılmaktadır.. Video, Hegel'in "Estetik" eserinin içeriği, sanatın üç temel biçimi (sembolik, klasik ve romantik), sanat tarihi ve kültürler arası ilişkiler üzerine odaklanmaktadır. Sunum, Hegel'in "gaz" (Geist) kavramı, fenomenoloji, diyalektik ve sanatın sonu gibi temel felsefi kavramları ele alırken, Eski Yunan sanatından başlayarak tiyatronun gelişimine, Doğu-Batı ilişkilerine ve farklı kültürlerdeki sanat anlayışlarına değinmektedir.. Videoda ayrıca Hegel'in sanat anlayışının din ve felsefe ile ilişkisi, sembol kavramı, yücelik düşüncesi ve Türkçede felsefi kavramların çevirisi gibi konular da tartışılmaktadır. Toplantının son bölümünde katılımcıların soruları yanıtlanmakta ve bazı kitap önerileri yapılmaktadır.
Nitel araştırmalar esnek ve yapılandırılmamış süreçlere sahiptir. Sosyal gerçekliği bağlama göre değişen ve genellenemeyen olgu olarak ele alır. Araştırmacı katılımcı ve aktif konumdadır. Tümevarım ilkesi hakimdir ve çoklu teknikler kullanılır
Bu video, bir eğitmen tarafından sunulan felsefe uzaktan eğitim serisinin üçüncü dersidir.. Videoda varlık felsefesinin temel kavramları, gerçek ve ideal varlık ayrımı, nihilizm ve realizm görüşleri ele alınmaktadır. Ayrıca farklı varlık anlayışları (Herakleitos, Platon, Aristoteles, Demokritos, Thomas Hobbes, Lambert, Descartes) detaylı olarak açıklanmaktadır. İkinci bölümde fenomenoloji felsefesi ve Husserl'ın paranteze alma yöntemi anlatılmaktadır.. Video, varlık felsefesinin sonlandığı ve bir sonraki videoda ahlak felsefesinin ele alınacağı bilgisiyle sonlanmaktadır.
Fenomenoloji, Edmund Husserl tarafından kurulan bir felsefe akımıdır. Fenomen, görünüş ve akıl anlamlarının birleşiminden oluşan bir terimdir. Fenomenler, şeylerin duyulur özellikleri ve insanların eylemleriyle görünür hale gelir
Nitel araştırmalarda araştırma deseni esnek ve etkileşimlidir. Araştırmacı katılımcı rol oynar ve kendi önyargılarını kontrol etmelidir. Veri toplama yöntemleri görüşme, gözlem ve doküman incelemesidir
Bu video, bir felsefe dersi formatında fenomenoloji felsefesini anlatan eğitici bir içeriktir. Konuşmacı, felsefenin zor konularından biri olan fenomenolojiyi detaylı bir şekilde açıklamaktadır.. Video, fenomenolojinin ne olduğunu, temel prensiplerini ve bilinç kavramını ele alıyor. İlk bölümde fenomenolojinin idealizm ile materyalizm arasında yer aldığı, "verili olmak", "paranteze alma" (epoke) ve "doğal tavrın terk edilmesi" gibi temel kavramlar açıklanıyor. İkinci bölümde ise bilinç edimleri (sevmek, düşünmek, merak etmek gibi) ve bunların bilinç fenomenlerini nasıl oluşturduğu anlatılıyor.. Videoda ayrıca fenomenolojinin kurucusu Edmund Husserl'in hayatı, Kant'ın felsefesine yönelik eleştirileri ve teknolojinin gelişmesiyle birlikte fenomenolojinin yeniden gerekli hale geldiği, özellikle sentetik üretim teknolojilerinin "et nedir?" gibi felsefi soruları nasıl gündeme getirdiği örneklerle açıklanıyor.
Bu video, bir sunucu tarafından yönetilen, Jack (yüksek enerji fiziği), Yakup Araz (optik) ve Ongun Arasa (fenomenoloji) alanlarında çalışan bilim insanlarıyla yapılan bir sohbet programıdır. Ayrıca mühendislik tabanlı fizik okuyan bir konuşmacı da katılmaktadır.. Videoda fizikteki teori, fenomenoloji ve deney arasındaki farklar ele alınmakta, özellikle yüksek enerji fiziğinde deney yapmanın maliyetli olması nedeniyle fenomenolojinin (bilgisayar ortamında simülasyon) önemi vurgulanmaktadır. CERN ve Büyük Hadron Çarpıştırıcısı (LHC) hakkında bilgiler verilmekte, teorik bilginin önemi, bilgisayar destekli hesaplamalar ve kuantum ağ teorisi gibi konular tartışılmaktadır.. Konuşmacılar ayrıca Monte Carlo testleri gibi fenomenolojik yöntemlerin teorinin deneye geçişindeki rolünü ve yazılımcıların veya mühendislerin fizik alanında nasıl katkıda bulunabileceği konusunda görüşlerini paylaşmaktadır.
"Felsefe Dersleri" kanalında yayınlanan bu eğitim videosu, bir öğretmen tarafından sunulan 10. sınıf felsefe dersinin üçüncü ünitesini kapsamaktadır.. Video, bilgi felsefesi (epistemoloji) konusunu kapsamlı şekilde ele almaktadır. İçerikte bilginin kaynağı, bilginin sınırları, ölçütünün ne olduğu, bilginin değeri, doğruluk, gerçeklik ve kurmaca kavramları işlenmektedir. Ayrıca bilgi türleri (gündelik, teknik, bilimsel, sanat, dini ve felsefi bilgi) ve bilgi felsefesinin temel problemleri (doğru bilgi mümkün mü?) ele alınmaktadır.. Video, farklı felsefi akımları ve bu akımları temsil eden filozofları sistematik olarak incelemektedir. Rasyonalizm (Aristoteles, Farabi, Descartes, Hegel), empirizm (John Locke, David Hume, George Berkeley), kritisizm (Kant, Gazali, Bergson, Auguste Comte), entüsyonizm, pozitivizm (Wittgenstein, Bergson, Auguste Comte), pragmatizm (William James, John Dewey), fenomenoloji (Edmund Bursel) ve analitik felsefe (mantıkçı pozitivizm, neo-pozitivizm, dil felsefesi) akımları detaylı şekilde açıklanmaktadır.
Nitel araştırma, algıları doğal ortamda bütüncül biçimde ortaya koyan bir süreçtir. 1960'lardan itibaren nicel yöntemlerin sorgulanmasıyla ortaya çıkmıştır. Derinlik, anlama ve anlamaya odaklanır
Bu video, bir felsefe dersi formatında olup, konuşmacı çağdaş felsefe kitabının dördüncü bölümünde Jean-Paul Sartre'ı ele alıyor.. Ders, Sartre'ın varoluşçuluk felsefesinin önemi, hayatı ve eserleri hakkında bilgiler sunuyor. Konuşmacı, Sartre'ın fenomenoloji, varoluşçuluk ve marksizm'den etkilendiğini, temel kavramlarını (bilinç-yönelimsellik, egonun aşkınlığı, kendinde varlık, kendisi için varlık, hiçlik, olumsallık ve özgürlük) açıklıyor ve varoluşçuluk akımının diğer düşünürleriyle (Heidegger, Schopenhauer, Nietzsche, Marcel, Jasper, Side, Ponti) karşılaştırmasını yapıyor. Ayrıca Sartre'ın felsefesinin Türkiye'deki etkisi ve günümüzdeki durumu da ele alınıyor.
Bu video, bir felsefe dersinin kaydıdır. Öğretmen, çağdaş felsefe dersinin ikinci ünitesi olan Edmund Husserl felsefesini anlatmaktadır.. Ders, Husserl'in fenomenolojinin kurucusu olarak kıta felsefesindeki etkisini, hayatını, eserlerini ve temel felsefi kavramlarını (indirgeme, epoke, yönelimsellik, yaşam dünyası) ele almaktadır. Video, Husserl'in yaşam dünyası kavramının solipsizm sorununu nasıl aşmaya çalıştığını, Frankfurt Okulu'nun Husserl'e yönelik eleştirilerini ve Husserl'in kıta felsefesi, analitik felsefe ve sosyolojik bakış açısı üzerindeki etkisini incelemektedir.. Video, bir sonraki ünitede Husserl'in öğrencisi Heidegger'in ele alınacağı bilgisiyle sonlanmaktadır.
Bu video, bir öğretmenin öğrencilere varlık felsefesi konusunu anlattığı eğitim içeriğidir. Öğretmen ve öğrenci arasında geçen diyaloglar üzerinden konu ele alınmaktadır.. Video, varlık felsefesinin tanımı ve temel problemleriyle başlayıp, varlık kavramını reel ve ideal varlık olarak ikiye ayırarak açıklamaktadır. Ardından felsefe ve bilimin varlığa bakış açıları arasındaki farklar ele alınmakta, metafizik kavramı tanıtılmakta ve varlık felsefesindeki temel problemler incelenmektedir. Son bölümde ise idealizm, materyalizm ve düalizm gibi üç temel felsefi görüş detaylı şekilde ele alınmaktadır.. Videoda her bir felsefi görüş için temsilcileri (Platon, Sokrates, Aristo, Farabi, Hegel, Demokritos, Marx, Descartes, Edmund Husserl) ve temel prensipleri açıklanmakta, ayrıca fenomenoloji kavramı ve parantez içine alma yöntemi de kısaca anlatılmaktadır.
Bu video, bir eğitim dersi formatında olup, konuşmacı ve Buse adlı bir öğrenci arasında fenomenoloji görüşü hakkında bir diyalog içermektedir.. Video, fenomenoloji görüşünün temel prensiplerini açıklamaktadır. Edmund Husserl'in temsilciliği altındaki bu görüş, gerçek olanın fenomenlerin (görünüşlerin) özü olduğunu savunmaktadır. Fenomenlerin özüne ulaşmak için "paranteze alma" adı verilen bir yöntem kullanılmaktadır. Bu yöntem, fenomenlere ait önyargıları, inançları ve bilgileri bir tarafa atarak, nesnelere sıfırdan bakabilmek ve özün bilgisine ulaşmak için bilinç düzenlemesi ve çözümlemesi gerektirmektedir.
Bu video, Alman filozof Georg Wilhelm Friedrich Hegel'in hayatını ve felsefi düşüncelerini anlatan bilgilendirici bir içeriktir. Konuşmacı, Hegel'in hayatı, felsefi sistemi ve etkileri hakkında bilgiler vermektedir.. Video, Hegel'in 1770'de Stuttgart'de doğumundan başlayarak eğitim hayatını, profesyonel kariyerini ve felsefi sistemini kronolojik olarak anlatmaktadır. Hegel'in mutlak idealizm, diyalektik, fenomenoloji gibi kavramları ve "efendi-köle diyalektiği" gibi önemli felsefi düşünceleri açıklanmaktadır. Ayrıca Hegel'in ölümünden sonra oluşmuş olan hegelcilik akımları ve onun Aristoteles'ten Marx'a kadar birçok önemli düşünürü etkilediği belirtilmektedir.
Bu video, bir eğitmen tarafından sunulan felsefe dersi formatında hazırlanmış olup, varlık felsefesi ve fenomenoloji konularını ele almaktadır.. Video, varlığın ne olduğu sorusunu merkeze alarak farklı varlık görüşlerini incelemektedir. İlk bölümde varlık oluştur görüşü (süreç felsefesi) ve idealizm anlatılmakta, ikinci bölümde idealizm, materyalizm ve dualizm gibi temel varlık görüşleri detaylandırılmakta, son bölümde ise fenomenoloji felsefesinin temel prensipleri ve varlık anlayışı açıklanmaktadır.. Ders boyunca Herakleitos, White, Sokrates, Platon, Aristoteles, Farabi, Berkeley, Hegel, Demokritos, Lamettrie, Marx ve Descartes gibi önemli filozofların görüşleri ve temsil ettikleri felsefi akımlar ele alınmaktadır. Ayrıca fenomenolojinin parantez içine alma yöntemi, salt sezgi yaklaşımı ve varlığın özünü kavrama çabası gibi konular da detaylı şekilde incelenmektedir.