Orhan Pamuk'un Hayatı ve Eserleri
İstanbul'da doğdu, Nişantaşı'nda laik bir ailede büyüdü. Robert Kolej'den mezun oldu, İTÜ Mimarlık ve İÜ Gazetecilik'te okudu. 1982'de Aylin Türegün ile evlendi, 2002'de boşandı
- teis.yesevi.edu.tr
İstanbul'da doğdu, Nişantaşı'nda laik bir ailede büyüdü. Robert Kolej'den mezun oldu, İTÜ Mimarlık ve İÜ Gazetecilik'te okudu. 1982'de Aylin Türegün ile evlendi, 2002'de boşandı
Bu video, bir öğretmen tarafından sunulan eğitim dersi formatında olup, edebi akımlar hakkında kapsamlı bilgiler içermektedir.. Video, eksisiz tansiyalizm (varoluşçuluk) akımını detaylı şekilde ele alarak başlıyor, ardından modernizm akımını inceliyor ve son olarak postmodernizm kavramını açıklıyor. Her akım için kurucuları, temsilcileri ve Türk edebiyatındaki yansımaları anlatılıyor.. Ders içeriğinde "bulantı" kavramı, modernizmin Aydınlanma çağından başlayarak ortaya çıkışı, postmodernizmin çoğulculuk, ekletizm, okuyucu merkezli yaklaşım, görecelik, ironi, metafiction gibi özellikleri ve Türk edebiyatındaki modernist (Tanpınar, Kafka, Virginia Woolf) ve postmodernist (Oğuz Atay, Orhan Pamuk, Latife Tekin, Yusuf Atılgan) sanatçılar hakkında bilgiler veriliyor. Video, sınavlarda çıkabilecek örnek sorularla destekleniyor.
Decadence emerged in late 19th century France as a movement emphasizing sensationalism. Term originated in Medieval Latin and entered English in 16th century. Refers to decline in art, literature, science, technology, or work ethics
Bu video, bir konuşmacının sosyal bilimler ve sosyoloji alanındaki bir çalıştayda yaptığı konuşmayı içeriyor.. Konuşmacı, marksist, feminist ve postmodernist gibi sosyolojik perspektiflerin Müslüman toplumunu nasıl ele aldığını sorguluyor. Bu perspektiflerin metafiziği elenmesi, bilimsel ve ahlaki geleceğe açıklık gibi temel öncülleri olduğu için, Müslüman inanç ve yaşam tarzını nasıl yansıtabilecekleri konusunda bir sorun ortaya çıkıyor. Konuşmacı, bu akademik düşünüş biçimleri içinde Müslüman olarak nasıl var edilebileceğini sorgulayarak, Müslüman sosyoloji yapmanın zorluklarını vurguluyor.
Hümanizm 14. yüzyılda Avrupa'da ortaya çıkmış, skolastik düşünceye karşıdır. Klasisizm 17. yüzyılda Fransa'da doğmuş, akıl ve kurallara önem vermiştir. Romantizm 18. yüzyılda İngiltere'de doğmuş, duygu ve hayal ön plandadır. Realizm 19. yüzyılda Fransa'da doğmuş, gerçeklikten ayrılmamayı savunmuştur. Natüralizm 19. yüzyılda Fransa'da doğmuş, bilimsel deneye önem vermiştir
Bu video, Türk yazar Latife Tekin'in hayatını ve eserlerini anlatan biyografik bir belgeseldir. 1957 yılında Kayseri'nin Bünyan ilçesinde doğan ve 1966 yılında ailesiyle İstanbul'a göç eden Tekin'in yaşamı ve yazarlık kariyeri ele alınmaktadır.. Video, Tekin'in eğitim hayatını, yazarlık kariyerine geçişini ve yazdığı romanları kronolojik olarak anlatmaktadır. Özellikle ilk romanı "Sevgili Arsız Ölüm" detaylı olarak incelenmekte, kitabın konusu, üslubu ve yazarın postmodernizm akımına uygun bir üslupla köyden kente göçü, yoksulluğu ve gecekondu yaşamını nasıl ele aldığını açıklamaktadır. Ayrıca Tekin'in Bodrum Gümüşlük'te edebiyat evi projesi ve eserlerinin çeşitli dillere çevrilmesi gibi önemli kariyer detayları da paylaşılmaktadır.
Sanat tarihi, görsel estetiğin ön planda olduğu insan yapımı nesnelere odaklanır. Tarih öncesi sanat, Afrika'da 100 bin yıl öncesine uzanan dekoratif eserleri içerir. Lascaux'daki mağara resimleri, Avrupa'daki en eski sanat eserlerindendir. Mezopotamya'da ilk yazı ve zigguratlar ortaya çıkmıştır. Mısır sanatı dini ve sembolik motiflerle karakterizedir
Bu video, bir konuşmacının sosyal medyada yaşanan kötülük ve linç kültürü hakkında düşüncelerini paylaştığı bir monolog formatındadır. Konuşmacı, İngiltere'de yaşayan 40 yaşındaki sanatçı Evre Başak Clark'ın kanserden ölümü ve sosyal medyada yaşadığı linç kampanyası örneğini ele almaktadır.. Video, Evre Başak Clark'ın kanser kampanyası sırasında karşılaştığı ırkçı ve aşağılayıcı saldırılar, ölümünden sonra sosyal medyada yaşanan linç kültürü ve bu durumun toplumsal etkileri üzerine odaklanmaktadır. Konuşmacı, sosyal medyanın kötülükleri nasıl kolaylaştırdığını, linç kültürüne nasıl katkıda bulunduğunu ve bu durumun nasıl çözülebileceğine dair düşüncelerini paylaşmaktadır. Video, Jean Baudrillard'ın felsefesine atıflarla devam ederek, postmodernizm ve teknolojinin toplumsal etkileri üzerine düşüncelerini aktarmaktadır.
Bu video, sosyal bilimler literatüründe kültür ve ideoloji kavramlarını inceleyen bir eğitim içeriğidir. Video, bu kavramların tarihsel gelişimini ve farklı ideolojik perspektiflerden nasıl ele alındığını açıklamaktadır.. Video, kültür kavramının ilk bilimsel tanımından başlayarak, ideolojinin tarihsel gelişimini ve farklı ideolojik perspektiflerden (Marksist, postmodern, küreselleşme) nasıl ele alındığını incelemektedir. İçerikte hegemonya, medeniyetler çatışması, kültürel bütünleşme, asimilasyon, küreselleşme, çok kültürlülük, kültür endüstrisi ve kitle kültürü gibi kavramlar ele alınmaktadır. Video, kültür kavramının ideolojik kullanımının nasıl değerlendirilebileceği ve küresel ve yerel ideolojilerin nasıl iç içe geçtiği sorularına cevap vermektedir.
1926'da Poiters'de doğan Foucault, 1984'te Paris'te AIDS'ten öldü. École Normale Supérieure'de eğitim gördü ve çeşitli üniversitelerde çalıştı. 1960'ta Fransa'ya dönerek felsefe bölüm başkanı oldu
1934'te İnebolu'da doğdu, 1977'de İstanbul'da vefat etti. Ankara Maarif Koleji ve İTÜ İnşaat Fakültesi'nden mezun oldu. Yıldız Teknik Üniversitesi'nde öğretim üyesi olarak çalıştı
Bu video, bir edebiyat incelemesi formatında Orhan Pamuk'un 1994 yılında yayınlanan "Yeni Hayat" romanını detaylı şekilde ele alıyor. Konuşmacı, romanın ana karakterlerini (Osman, Canan, Mehmet ve Doktor Narin) ve hikayesini anlatıyor.. Video, romanın yapısını, karakterlerini ve edebi özelliklerini inceliyor. "Yeni Hayat" romanının "Kara Kitap"tan sonra yazılan, daha az hacimli (250 sayfa) ve o gün içinde geçen bir eser olduğu belirtiliyor. Konuşmacı, romanın metinlerarası yapısını, Dante'nin "Yeni Hayat" şiir kitabı, Rilke'nin "Duo Ağıtları" ve Hayri Man'ın "Pro Unrad" romanı ile bağlantılarını açıklıyor.. Romanın postmodern polisiye kurgu yapısı, aşk hikayesi ve zamansız anlatımı ele alınıyor. Konuşmacı, romanın Orhan Pamuk'un evreni içindeki yerini, "Masumiyet Müzesi" romanının öncüsü olduğunu ve zaman kavramının romandaki önemini vurguluyor. Ayrıca, "Benim Adım Kırmızı" romanı hakkında gelecekte detaylı bir inceleme yapacağını belirtiyor.
Bu video, bir edebiyat dersi formatında Oğuz Atay'ın 1973 yılında Sinan Yayınları tarafından yayınlanan "Tehlikeli Oyunlar" romanını detaylıca inceleyen bir içeriktir. Konuşmacı, romanın postmodern edebiyatın önemli örneklerinden biri olduğunu ve Türk edebiyatında ilk postmodernist roman olarak tanımlandığını belirtmektedir.. Video, romanın oyun kavramının detaylıca işlendiği bir metin olduğunu vurgulayarak başlıyor ve Hikmet Benol, Hüsamettin Tambay, Sevgi, Bilge ve Nurhayat Hanım gibi ana karakterleri ele alıyor. Konuşmacı, romanın postmodernist yapısını, üst kurmaca evrenini ve çoklu anlatım tekniğini analiz ederek, modern insanın yalnızlığı temasını işlediğini ve kara mizah öğelerini içerdiğini açıklıyor.. Videoda ayrıca "Tehlikeli Oyunlar" ile "Tutamayanlar" romanı arasındaki farklar karşılaştırmalı olarak inceleniyor ve Oğuz Atay'ın Shakespeare etkisi gösteriliyor. Konuşmacı, Türk Romanında Postmodernizm Açılımlar kitabında ve Yıldız'ın Oğuz Atay biyografisinde "Tehlikeli Oyunlar" hakkında detaylı bilgiler bulunduğu bilgisini paylaşarak, önümüzdeki hafta Oğuz Atay'ın kara mizahını anlatacağını duyuruyor.
Bu video, bir eğitim içeriği olup, konuşmacı modernist ve postmodernist eserlerde kullanılan anlatım tekniklerini anlatmaktadır.. Video, bilinç akışı tekniğini detaylı olarak ele alarak başlıyor ve iç çözümleme ile bilinç akışı arasındaki farkları açıklıyor. Ardından montaj, metinler arasılık, pastiş ve aodi gibi anlatım tekniklerini sırayla inceliyor. Her teknik için tanım ve örnekler veriliyor, özellikle bilinç akışı üzerinde duruluyor. Video, sınavlarda başarılı olmak isteyen öğrencilere yönelik hazırlanmış bir eğitim içeriğidir.
Bu video, Açık TV'de yayınlanan bir eğitim içeriğidir. Sunucu, Edebiyat 8 sitesinde 2023 Aralık sınavındaki edebiyat sorularını çözmektedir.. Videoda toplam 10 edebiyat sorusu çözülmektedir. Sorular postmodernizm, Türk edebiyatı sanatçıları (Ahmet Kutsi Tecer, Trofoğlu, Cengiz Aytmatov), edebi türler (deneme, nutuk), yazım kuralları, noktalama işaretleri ve edebi eserlerin özellikleri gibi konuları kapsamaktadır. Her soru için sunucu, doğru cevabı açıklamakta ve gerekirse ilgili edebi eserler hakkında kısa bilgiler vermektedir.
Bu video, bir kitap inceleme formatında olup, konuşmacı Milan Kundera'nın "Var Olmanın Dayanılmaz Hafifliği" romanını değerlendiriyor.. Konuşmacı, 334 sayfalık bu romanın politik ve felsefik öğeler barındıran, Prag Baharını ve Sovyet işgalini anlatan bir eser olduğunu belirtiyor. Romanda Teresa, Thomas, Sabrina ve Franz adlı dört karakter yer alıyor ve konuşmacı özellikle romanın felsefik anlatımlarını ve postmodern öğelerini beğendiğini ifade ediyor. Ayrıca, romanın Türkiye'de edebiyat severler dışında pek hitap ettiği bir kitle olmadığını ve deprem sonrası sorumluluk almanın önemini vurguluyor.
Bu video, bir konuşmacının postmodernizm felsefesini eleştirdiği bir sunum formatındadır. Konuşmacı, postmodernistlerin Türkiye ve dünya hakkındaki görüşlerini ve bu görüşlerin arkasındaki motivasyonları analiz etmektedir.. Video, postmodernistlerin kültür, tarih ve sanat hakkındaki iddialarını eleştirerek başlıyor. Konuşmacı, postmodernistlerin "gelecek tasarlanamaz" ve "geçmiş sona ermiş" gibi iddialarını sorguluyor ve bunların estetik değer ve gelecek tasarımı açısından çelişkili olduğunu açıklıyor. Ayrıca, postmodernistlerin Amerika'daki özel küratörler, Soros'un etkisi ve Türkiye'deki televizyon ve vakıf üniversitelerindeki etkisi hakkında bilgiler veriyor. Video, postmodernizmin "gebermekte olan bir güç" olduğunu ve bu nedenle din dahil her şeyi kullanarak ayakta kalmaya çalıştığını vurgulayarak sona eriyor.
Bu video, Açıklise TV'de yayınlanan bir eğitim dersidir. Sunucu ve Türkan Hoca adlı bir öğretmen, 1980 sonrası Türk romanı konusunu anlatmaktadır.. Ders, 1980 sonrası Türk romanının yapısını ve özellikleri üzerine odaklanmaktadır. Öncelikle 1980 öncesi ve sonrası roman anlayışlarındaki farklar açıklanmakta, ardından 12 Eylül sonrası Türk romanında işlenen konular (batılılaşma problemi, tarihe kaçış, iç göçler, kentleşme, ideolojik kimlik bunalımları, erkek-kadın eşitliği, ilişkiler ve kuşaklar arası çatışma) ele alınmaktadır. Ayrıca postmodernizm akımı, anlatım teknikleri ve dönemin önemli yazarları (Orhan Pamuk, Latife Tekin, Bilge Karasu, Ahmet Ümit, Hasan Ali Toptaş vb.) hakkında bilgiler verilmektedir.