Bu video, bir eğitmen tarafından sunulan matematik dersi formatındadır. Eğitmen, tahtada çizimler yaparak konuları açıklamaktadır.. Video, tümevarım kavramı ve güçlü tümevarım tekniğini ele alarak başlamakta, ardından graf teorisine geçmektedir. Özellikle, her köşesinin derecesi çift olan bağlantılı grafların Euler yürüyüşü (öğeler yürüyüşü) bulunduğunu tümevarım yöntemi kullanarak kanıtlamaktadır. Anlatım, normal tümevarım ve güçlü tümevarım arasındaki farkları açıklayarak, ardından graf teorisindeki Euler çizgisi kavramını ve bunun kanıtını adım adım göstermektedir.. Videoda, domino taşları benzetmesiyle tümevarım tekniğinin sezgisel anlatımı yapılmakta, ardından bağlantılı ve her köşesinin derecesi çift olan graflarda bir döngü bulma, bu döngüyü graften çıkarma ve kalan parçaları birleştirme adımları detaylı olarak açıklanmaktadır. İzleyicilere tahtaya çizim yapmaları ve derecelerin çift kalma özelliğini gözlemlemeleri önerilmektedir.
Bu video, Austin Texas Üniversitesi'nde felsefe dersleri veren Sinan Doğramacı tarafından hazırlanan bir felsefe dersinin anlatımıdır.. Video, Nelson Goodman'ın sunduğu "Grew Bilmecesi" konusunu ele almaktadır. Goodman, tümevarımlı argümanların sadece biçimlerine değil, içeriğine de bağlı olduğunu göstermek için iki benzer argümanı karşılaştırmaktadır. İlk argüman "geçmişte gözlemlenen tüm zümrütler yeşildir, gözlemlenen tüm zümrütler ve gözlemlenecek olanlar yeşildir" şeklinde olup, ikinci argüman ise "geçmişte gözlemlenen tüm zümrütler grew'dur, gözlemlenen tüm zümrütler ve gözlemlenecek olanlar grew'dur" şeklinde olup, ikinci argümanın sezgisel olarak yanlış olduğu gösterilmektedir. Video, tümevarımlı mantığın ve doğrulama teorisinin sadece biçimlere değil, içeriğe de bağlı olduğunu vurgulamaktadır.
Bu video, bir eğitim dersi formatında olup, bir öğretmen tarafından akıl yürütme konusu anlatılmaktadır.. Ders, akıl yürütmenin özellikleri ve biçimleri üzerine odaklanmaktadır. Öncelikle akıl yürütmenin tanımı yapılarak, önermelerden başka önermelere mantıksal yolla varma süreci açıklanmaktadır. Ardından akıl yürütmenin üç temel biçimi detaylı olarak ele alınmaktadır: tümdengelim (dedüksiyon), tüme varım (endüksiyon) ve analoji (benzetim). Her bir akıl yürütme biçimi için örnekler verilerek, bu biçimlerin nasıl işlediği ve günlük hayattaki uygulamaları açıklanmaktadır.
Aristoteles gözlem ve akıl yürütmeyi temel alan ilk sistematik bilimsel incelemeyi yaptı. Ortaçağ düşünürleri tümevarım ve tümdengelim yöntemlerini geliştirdi. Bacon, Aristotelesçi yöntemi eleştirerek tümevarımcılığı savundu
Bu video, İngiliz filozofu Francis Bacon'ın bilimsel bilginin tek gerçek yöntem olarak gördüğü tümevarım yönteminin gereği gibi kullanılmasını engelleyen önyargıları açıklayan bir eğitim içeriğidir.. Video, Bacon'ın "idoller" kavramını dört başlık altında incelemektedir: soy idolleri (insan doğasında yerleşik önyargılar), mağara idolleri (her insanın kendi yapısı nedeniyle doğan önyargılar), çarşı idolleri (dil kalıplarından kaynaklanan önyargılar) ve tiyatro idolleri (eski teorilere ve otoritelere inanmaktan doğan önyargılar). Her bir idol türü için örnekler verilerek, bu önyargıların bilimsel araştırmayı nasıl engellediği açıklanmaktadır.
Bu video, bir matematik eğitim içeriğidir ve konuşmacı bir sayının sıfırıncı kuvvetinin bir çıkması konusunu detaylı bir şekilde ele almaktadır.. Video, bir sayının sıfırıncı kuvvetinin bir çıkması ile ilgili yaygın açıklamaları ve bunların hatalarını incelemektedir. Konuşmacı önce üç farklı açıklamayı ve bunların hatalarını açıklar, ardından gerçek matematiksel tanımı tümevarım yöntemiyle sunar. Üs alma fonksiyonunun ve faktöriyel fonksiyonunun tümevarımla tanımlandığı, sıfırıncı kuvvetin bir seçilmesinin bir tercih olduğu ve bu seçimin matematiksel yapıyı nasıl etkilediği anlatılmaktadır.
Bilgi, insanın zihinsel faaliyetleriyle elde ettiği ürünlerdir. Bilim, geçerliliği kabul edilmiş sistemli bilgiler bütünüdür. Bilimsel araştırma, sistematik veri toplama ve analiz sürecidir
Bu video, bir eğitmen tarafından sunulan eğitim içeriğidir ve paragraf konusunda konu ve ana düşünce sorularının çözüm yöntemlerini anlatmaktadır.. Videoda, konu ve ana düşünce sorularının çözümünde tümdengelim ve tümevarım yöntemlerinin nasıl kullanıldığı açıklanmaktadır. Eğitmen, çeşitli örnekler üzerinden (sanatçıların amacı, şiirin anlaşılır olması, okul öncesi dönemdeki öğrenme, çocuk dil gelişimi ve yalan hakkında) ana düşünce sorularının nasıl çözüleceğini adım adım göstermektedir. Ayrıca sanat eleştirisi konusunda evrensel konuların nasıl işlendiğinin önemi ve sanat yapılarının değerlendirilmesinde içerikten ziyade üslup ve özgünlüğün ön plana çıkması gerektiği vurgulanmaktadır.. Her örnek için paragrafın içeriği analiz edilerek doğru cevap bulunmakta ve yanlış seçenekler neden yanlış olduğu açıklanmaktadır. Video, bir sorunun çözümüyle sona ermektedir.
Bu video, bir matematik eğitim içeriğidir. Eğitmen, matematikteki toplam formüllerinin tümevarım metodu ile ispatını anlatmaktadır.. Videoda ardışık tek sayıların kareler toplam formülünün tümevarım metodu ile ispatı adım adım gösterilmektedir. Önce n=1 ve n=2 durumları için formülün doğruluğu kontrol edilmekte, ardından n=k için formülün doğruluğu ispatlanmakta ve son olarak n=k+1 için formülün doğruluğu gösterilmektedir. Video, matematik öğrenmenin ve üretmenin bir dil olduğunu vurgulayarak sonlanmaktadır.
Bu video, matematik eğitimi formatında bir ders anlatımıdır. Eğitmen, tümevarım yöntemi ile ispat konusunu örnek bir soru üzerinden açıklamaktadır.. Videoda, "3n < n!" eşitsizliğinin tümevarım yöntemiyle ispatı adım adım gösterilmektedir. Eğitmen önce tümevarım yönteminin üç temel adımını (en küçük eleman için ispat, n=k için kabul, n=k+1 için ispat) açıklar, ardından 7'den başlayarak tüm kümede bu eşitsizliğin doğruluğunu matematiksel işlemlerle kanıtlar. Video, tümevarım yöntemi ile ispat yapmak isteyen öğrenciler için faydalı bir örnek sunmaktadır.
Mantık, doğru düşünmenin ilke ve kurallarını inceler. Akıl yürütme, bilinenlerden bilinmeyenlere ulaşma faaliyetidir. Mantık ilminin amacı var olan bilgilerden yeni bilgi elde etmektir
Bu video, bir eğitimci tarafından sunulan AYT mantık dersinin kapsamlı bir öğretici içeriğidir. Eğitimci, öğrencilere hitap ederek mantık konularını günlük dilde örneklerle açıklamaktadır.. Video, mantığın Aristoteles tarafından kurulduğu bilgisiyle başlayıp, mantık doğrusu, bilgi doğrusu, önerme, akıl yürütme, öncül ve sonuç kavramlarını ele almaktadır. Daha sonra tutarlılık, tutarsızlık ve doğruluk değeri kavramları açıklanmakta, akıl ilkeleri (özdeşlik, çelişmezlik, üç halin imkansızlığı ve yeter sebep ilişkisi) detaylı şekilde anlatılmaktadır. Son bölümde ise akıl yürütme yöntemleri (tüme varım, tümdengelim ve anoloji) karşılaştırılarak açıklanmaktadır.. Videoda tümevarımın eksik ve tam tüme varım olarak ikiye ayrıldığı belirtilmekte ve tümevarım ile tümdengelim arasındaki farkı hatırlamak için "tüm" kelimesinin ardından gelen harflere göre (e: endüksiyon, d: dedüksiyon) bir hatırlatma tekniği sunulmaktadır.
Bu video, bir eğitmen tarafından sunulan eğitim dersi formatında akıl yürütme yöntemlerini anlatan bir içeriktir.. Video, dört ana akıl yürütme yöntemini detaylı olarak ele almaktadır: tümdengelim (dedüksiyon), tümevarım (endüksiyon), analoji ve hepten gitmeli (objektif) akıl yürütme. Her bir yöntem için formüller, özellikleri ve günlük hayattan örnekler verilmektedir. Tümdengelim genelden özele, bütünden parçaya ve tümelden tikele doğru ilerlerken, tümevarım özelden genele, parçadan bütüne ve tikelden tümele doğru ilerlemektedir.. Videoda ayrıca tümevarımın zorunlu veya geçerli bir akıl yürütme yöntemi olmadığı vurgulanmakta ve analojinin özelden özele giden yapısı ile hepten gitmeli akıl yürütmenin objektif yaklaşımı gibi konular örneklerle açıklanmaktadır.
Nicel araştırma pozitivist yaklaşıma dayanır ve toplumsal olguları ölçülebilir kabul eder. Nitel araştırma yorumlayıcı yaklaşıma dayanır ve toplumsal olguları derinlemesine inceler. Nicel araştırmada tümdengelim, nitel araştırmada tümevarım kullanılır. Nicel araştırmada kapalı uçlu, nitel araştırmada açık uçlu sorular sorulur
Bu video, bir matematik problemi çözümünü adım adım gösteren bir eğitim içeriğidir. Anlatıcı, tekrarlanan bir denklem problemi üzerinde çalışmaktadır.. Videoda, a₁ = 1 ve aₙ = aₙ₊₁ + aₙ₋₁ denklemiyle verilen bir problem ele alınmaktadır. Anlatıcı önce denklemi kısaltarak basitleştiriyor, ardından a₂ ve a₃ terimlerini bularak bir desen tespit ediyor. Tümevarım yöntemiyle bu desenin tüm terimlerde geçerli olduğunu kanıtlıyor ve son olarak a₁00'ün kök 100 olduğunu buluyor.
Bu video, bir matematik eğitmeni tarafından sunulan bir ders anlatımıdır. Eğitmen, matematik indüksiyon metodu (tümevarım metodu) kullanarak bir ispat sorusunu çözmektedir.. Videoda, 1'e eşit ve 1'den büyük doğal sayılar için bir eşitliğin sağlandığı gösterilmektedir. Eğitmen önce tümevarım metodunun temel prensiplerini açıklar, ardından n=1 ve n=2 için eşitliğin doğruluğunu gösterir. Son olarak, n=k için eşitliğin doğruluğunu kabul ederek n=k+1 için eşitliğin doğruluğunu ispatlar. Video, matematiksel ispat tekniklerini öğrenmek isteyenler için faydalı bir kaynaktır.
Dil, kültürü ve düşünme şekillerini yansıtan sembollerle edinilen aktarım aracıdır. Tümevarım, öncüllerden hareketle genel yargılara ulaşma yöntemidir. Argüman, bir fikri desteklemek için yapılan kanıtlamadır. Tümdengelim, düşüncenin tutarlı olması için gerekli mantık ilkeleridir
Akıl yürütme, mevcut bilgilerden yeni sonuçlar elde etme yöntemidir. İslam felsefesinde akıl yürütme yöntemine istidlal denir. Doğru sonuç için somut veriler gereklidir
Bu video, bir eğitmen tarafından sunulan mantık dersi formatında hazırlanmış eğitim içeriğidir.. Videoda öncelikle tümdengelim ilkesi (de diksiyon ilkesi) tanıtılmakta, ardından tümevarım ve tümdengelim kavramları arasındaki farklar örneklerle açıklanmaktadır. Tümdengelim ilkesinin genelden özele doğru ilerleyen, bütünü parçalara ayırıp sonra tekrar bütünlüğe ulaşan bir yöntem olduğu vurgulanırken, tümevarım ve tümdengelim arasındaki farklar Ankara-İzmir ve İtalya-Weir örnekleri üzerinden gösterilmektedir.. Videoda ayrıca tümdengelim ilkesinin sadece sunuş yoluyla öğretimde değil, şarkı sözleri öğretimi, şiir öğretimi ve psikomotor becerilerin öğretimi gibi üç farklı alanda da kullanıldığı örneklerle açıklanmaktadır. Tümdengelim ve tümevarım ilkelerinin nasıl ayırt edilebileceğine dair püf noktaları da içermektedir.
Bu video, matematik eğitimi formatında bir ders anlatımıdır. Eğitmen, tümevarım ile ispat konusunu örnek bir soru üzerinden açıklamaktadır.. Videoda, "n bir doğal sayı olmak üzere 6^n-1 ifadesinin her n için 5 ile tam bölündüğünü ispatlayınız" sorusu adım adım çözülmektedir. Eğitmen, tümevarım ispatının üç temel adımını (kümenin en küçük elemanı için ispat, varsayım ve son olarak bir sonraki eleman için ispat) detaylı olarak göstermekte ve her adımı matematiksel işlemlerle açıklamaktadır. Video, tümevarım ispatının temel prensiplerini öğrenmek isteyenler için faydalı bir kaynaktır.