Bu video, bir eğitim dersi formatında olup, bir öğretmen tarafından akıl yürütme biçimleri konusu anlatılmaktadır.. Videoda tümdengelim akıl yürütme biçimine odaklanılmaktadır. Öğretmen, tümdengelinin "genelden özele" veya "tümelden tikele" olarak tanımlandığını ve yeni bilgi vermediğini, sonuçların zorunlu olarak çıkarıldığını açıklamaktadır. Ders boyunca çeşitli örnekler üzerinden tümdengelinin nasıl uygulandığı gösterilmektedir: bardak suyu, Sokrates, hamsi, Jüpiter ve 10A sınıfı öğrencileri gibi örneklerle tümdengelinin mantıksal yapısı ve uygulanışı detaylı olarak anlatılmaktadır.
Akıl yürütme, mevcut bilgilerden yeni sonuçlar elde etme yöntemidir. İslam felsefesinde akıl yürütme yöntemine istidlal denir. Doğru sonuç için somut veriler gereklidir
Dil, kültürü ve düşünme şekillerini yansıtan sembollerle edinilen aktarım aracıdır. Tümevarım, öncüllerden hareketle genel yargılara ulaşma yöntemidir. Argüman, bir fikri desteklemek için yapılan kanıtlamadır. Tümdengelim, düşüncenin tutarlı olması için gerekli mantık ilkeleridir
Bu video, bir eğitmen tarafından sunulan mantık dersi formatında hazırlanmış eğitim içeriğidir.. Videoda öncelikle tümdengelim ilkesi (de diksiyon ilkesi) tanıtılmakta, ardından tümevarım ve tümdengelim kavramları arasındaki farklar örneklerle açıklanmaktadır. Tümdengelim ilkesinin genelden özele doğru ilerleyen, bütünü parçalara ayırıp sonra tekrar bütünlüğe ulaşan bir yöntem olduğu vurgulanırken, tümevarım ve tümdengelim arasındaki farklar Ankara-İzmir ve İtalya-Weir örnekleri üzerinden gösterilmektedir.. Videoda ayrıca tümdengelim ilkesinin sadece sunuş yoluyla öğretimde değil, şarkı sözleri öğretimi, şiir öğretimi ve psikomotor becerilerin öğretimi gibi üç farklı alanda da kullanıldığı örneklerle açıklanmaktadır. Tümdengelim ve tümevarım ilkelerinin nasıl ayırt edilebileceğine dair püf noktaları da içermektedir.
Bu video, bir eğitmen tarafından sunulan eğitim dersi formatında akıl yürütme yöntemlerini anlatan bir içeriktir.. Video, dört ana akıl yürütme yöntemini detaylı olarak ele almaktadır: tümdengelim (dedüksiyon), tümevarım (endüksiyon), analoji ve hepten gitmeli (objektif) akıl yürütme. Her bir yöntem için formüller, özellikleri ve günlük hayattan örnekler verilmektedir. Tümdengelim genelden özele, bütünden parçaya ve tümelden tikele doğru ilerlerken, tümevarım özelden genele, parçadan bütüne ve tikelden tümele doğru ilerlemektedir.. Videoda ayrıca tümevarımın zorunlu veya geçerli bir akıl yürütme yöntemi olmadığı vurgulanmakta ve analojinin özelden özele giden yapısı ile hepten gitmeli akıl yürütmenin objektif yaklaşımı gibi konular örneklerle açıklanmaktadır.
Both inductive and deductive reasoning are used in logic and science. Scientists use both methods in the scientific method. Sherlock Holmes is often associated with deductive reasoning
Aristoteles gözlem ve akıl yürütmeyi temel alan ilk sistematik bilimsel incelemeyi yaptı. Ortaçağ düşünürleri tümevarım ve tümdengelim yöntemlerini geliştirdi. Bacon, Aristotelesçi yöntemi eleştirerek tümevarımcılığı savundu
Bu video, bir öğretmenin 10. sınıf öğrencilerine felsefe dersinin "Felsefeyle Düşünme" ünitesini anlattığı eğitim içeriğidir.. Videoda akıl yürütme ve argümantasyon kavramları detaylı olarak ele alınmaktadır. Öncelikle önermelerin tanımı, özellikleri ve tekil, tikel, tümel olarak sınıflandırılması açıklanmakta, ardından argümantasyon kavramı ve öncül-sonuç önermesi anlatılmaktadır. Son olarak akıl yürütme türleri olan tümdengelim, tüme varım ve analoji örneklerle açıklanmaktadır.. Video, görüş alanlarının (siyasi, ahlaki, bilimsel, sanatsal, felsefi, dini) tanıtımıyla başlayıp, Descartes'in "en küçük doğru olmama ihtimali olan bir şeyi doğru kabul etmeyin" sözüyle sonlanmaktadır. Bir sonraki videoda tutarlılık, çelişiklik, doğruluk ve gerçeklik kavramlarının ele alınacağı belirtilmektedir.
Mantık, doğru düşünmenin ilke ve kurallarını inceler. Akıl yürütme, bilinenlerden bilinmeyenlere ulaşma faaliyetidir. Mantık ilminin amacı var olan bilgilerden yeni bilgi elde etmektir
Nicel araştırma pozitivist yaklaşıma dayanır ve toplumsal olguları ölçülebilir kabul eder. Nitel araştırma yorumlayıcı yaklaşıma dayanır ve toplumsal olguları derinlemesine inceler. Nicel araştırmada tümdengelim, nitel araştırmada tümevarım kullanılır. Nicel araştırmada kapalı uçlu, nitel araştırmada açık uçlu sorular sorulur
Bu video, Nord Illinois Üniversitesi'nde ders veren Geoff Pin tarafından hazırlanan bir eğitim dersidir. Eleştirel düşünceye giriş serisinin bir parçası olarak sunulmaktadır.. Video, tümdengelimsel argümanlar konusunu ele almaktadır. Öncelikle argümanın tanımı yapılarak, tümdengelimsel argümanların özellikleri açıklanmaktadır. Ardından geçerli ve sağlam argüman kavramları detaylı olarak incelenmekte, günlük hayattaki kullanımlarıyla filozofik anlamları arasındaki farklar örneklerle gösterilmektedir. Son olarak, bir argümanın geçerliliğini ve öncüllerinin doğruluğunu nasıl değerlendirebileceğimiz konusunda bilgiler verilmektedir.
Bu video, bir öğretmenin öğrencilere sosyal bilgiler dersindeki soruları çözdüğü ve akıl yürütme türlerini anlattığı eğitim içeriğidir.. Video üç ana bölümden oluşmaktadır: İlk bölümde ahlak, Hegel'in varlık görüşü, Platon ve Aristoteles'in doğruluk ölçütleri gibi sosyal bilgiler konuları ele alınmaktadır. İkinci bölümde toplumsal olgular, sosyal statü, sosyal rol, cins kavramı gibi konular işlenmektedir. Son bölümde ise tümdengelim akıl yürütme türü "bütün psikologlar bilim insanıdır, Doğan Cüceloğlu bir psikologdur, o halde Doğan Cüceloğlu bir bilim insanıdır" örneği üzerinden açıklanmaktadır.. Videoda her soru için öğretmen, parçaları analiz ederek doğru cevaba nasıl ulaşılacağını detaylı şekilde açıklamakta ve gerekli kavramları ve kuralları öğrencilere rehberlik etmektedir.
Bu video, bir matematik öğretmeninin öğrencilere yönelik verdiği soyut matematik dersidir. Öğretmen, Balıkesir'de bulunan bir öğrenciyle sohbet ederek dersi başlatmaktadır.. Videoda matematiksel ispat yöntemleri detaylı olarak ele alınmaktadır. Öğretmen önce tümevarım ve tümdengelim yöntemlerini açıklamakta, ardından doğrudan ispat, dolaylı ispat ve olmayana ergi metodunu örneklerle anlatmaktadır. Özellikle tek sayıların özellikleri ve ispatları üzerinde durulmakta, "n karenin karesi tek olabilir" gibi örnekler verilmektedir.. Videoda matematiksel ifadelerin doğruluğunu kontrol etmek için dikkat edilmesi gereken noktalar vurgulanmakta ve "a çarpı b ise a üzeri b artı b üzeri a çifttir" gibi ifadelerin doğruluğunu sorgulamaktadır. Video yaklaşık on dakika ara verilerek devam edecektir.
Bu video, Ozan Pişkin tarafından sunulan bir eğitim dersidir. Öğretmen, klasik mantık konusunu detaylı şekilde anlatmaktadır.. Video, klasik mantığın tanımı ve kurucusu Aristoteles ile başlayıp, mantığın dört temel ilkesini (özdeşlik, çelişmezlik, halin imkansızlığı ve yeterli neden ilkesi) açıklamaktadır. Ardından mantıksal düşünme ve akıl yürütme yöntemleri ele alınmakta, tümdengelim, tüme varım ve analoji (benzeşim) yöntemleri örneklerle anlatılmaktadır. Ders, 2013-2018 yılları arasında çıkmış sınav sorularının çözümüyle sonlanmaktadır.. Öğretmen, konuları günlük hayattan örneklerle pekiştirmekte ve her bir akıl yürütme yöntemini detaylı şekilde açıklamaktadır. Video, birinci ünitenin özetlenmesiyle tamamlanmaktadır.
Bu video, bir eğitim dersi formatında akıl yürütme biçimlerini anlatan bir içeriktir. Konuşmacı, akıl yürütme biçimlerini detaylı bir şekilde açıklamaktadır.. Video, akıl yürütme biçimlerinin üç temel türünü ele almaktadır: tümdengelim, tümevarım ve analoji. Her bir akıl yürütme biçimi için örnekler verilerek, tümdengelimde genel yargıdan özel yargıya, tümevarımda özel yargılardan genel yargıya ve analojide özel yargılardan başka bir özel yargıya nasıl ulaşıldığı açıklanmaktadır. Ayrıca analojik yargıların mantıksal geçerliliğinin pek olmadığı ve sonuçların zorunlu ve kesin olamadığı vurgulanmaktadır.
Bu video, matematik eğitimi formatında tümevarım ve tümdengelim kavramlarını açıklayan bir içeriktir.. Video, bir kasabanın nüfus verilerini kullanarak tümevarım ve tümdengelim kavramlarını karşılaştırmaktadır. Önce tümevarımın bir örüntü veya trend bulma ve genelleme yapma süreci anlatılmakta, ardından tümdengelimin veri kümesinden doğru bilgileri çıkarma yöntemi açıklanmaktadır. Son olarak, kasabanın 2016, 2018 ve 2020 yıllarındaki nüfusunu tahmin etmek için tümevarımın nasıl kullanılacağı örneklerle gösterilmektedir.
Bu video, bir eğitim dersi formatında olup, bir öğretmen tarafından akıl yürütme konusu anlatılmaktadır.. Ders, akıl yürütmenin özellikleri ve biçimleri üzerine odaklanmaktadır. Öncelikle akıl yürütmenin tanımı yapılarak, önermelerden başka önermelere mantıksal yolla varma süreci açıklanmaktadır. Ardından akıl yürütmenin üç temel biçimi detaylı olarak ele alınmaktadır: tümdengelim (dedüksiyon), tüme varım (endüksiyon) ve analoji (benzetim). Her bir akıl yürütme biçimi için örnekler verilerek, bu biçimlerin nasıl işlediği ve günlük hayattaki uygulamaları açıklanmaktadır.
Bu video, bir eğitmen tarafından sunulan eğitim içeriğidir ve paragraf konusunda konu ve ana düşünce sorularının çözüm yöntemlerini anlatmaktadır.. Videoda, konu ve ana düşünce sorularının çözümünde tümdengelim ve tümevarım yöntemlerinin nasıl kullanıldığı açıklanmaktadır. Eğitmen, çeşitli örnekler üzerinden (sanatçıların amacı, şiirin anlaşılır olması, okul öncesi dönemdeki öğrenme, çocuk dil gelişimi ve yalan hakkında) ana düşünce sorularının nasıl çözüleceğini adım adım göstermektedir. Ayrıca sanat eleştirisi konusunda evrensel konuların nasıl işlendiğinin önemi ve sanat yapılarının değerlendirilmesinde içerikten ziyade üslup ve özgünlüğün ön plana çıkması gerektiği vurgulanmaktadır.. Her örnek için paragrafın içeriği analiz edilerek doğru cevap bulunmakta ve yanlış seçenekler neden yanlış olduğu açıklanmaktadır. Video, bir sorunun çözümüyle sona ermektedir.
Bu video, bir eğitimci tarafından sunulan mantık dersidir. Eğitmen, sınavlarda sıkça çıkan mantık konularını detaylı şekilde anlatmaktadır.. Video, çıkarım (akıl yürütme) konusunu ele alarak başlamakta ve tümdengelim yöntemi ile Aristoteles karesi (karşı oğlum karesi) konularını açıklamaktadır. Ardından döndürme kavramına geçilerek düz döndürme ve ters döndürme türleri örneklerle anlatılmaktadır.. Videoda önermelerin nitelik ve niceliği (tümel/tikel, olumlu/olumsuz) üzerinde durulmakta, karşı oğlum karesindeki A, E, I, O harflerinin anlamları ve karşıtlık ilişkileri açıklanmaktadır. Eğitmen, konuyu pekiştirmek için sınav soruları çözerek püf noktalarını sunmaktadır.