Bu video, bir eğitimci tarafından sunulan felsefe dersinin onuncu bölümüdür. Eğitimci, varlık felsefesi (ontoloji) konusunu öğrencilere anlatmaktadır.. Video, varlık felsefesinin üç temel problem alanını ele almaktadır: varlığın olup olmadığı problemi (nihilizm ve realizm), varlığın niceliği problemi (monizm, düalizm ve plüralizm) ve varlığın niteliği problemi (oluş, ideal, madde, hem madde hem ideal ve fenomen olarak kabul edilen görüşler). Her problem alanı için temel görüşler ve temsilcileri detaylı olarak açıklanmaktadır.. Videoda varlık felsefesinin temel kuramcıları (Plato, Aristoteles, Farabi, Hegel, Descartes, Demokritos, Marx ve Husserl) tanıtılmakta ve Gorgias, Tales, Empedokles gibi felsefe tarihindeki önemli düşünürlerin görüşleri anlatılmaktadır.
Bu video, ontoloji kavramını açıklayan bir eğitim içeriğidir.. Video, ontolojinin kökenini ve anlamını açıklayarak başlar, ardından metafizik ile ilişkisini anlatır. Aristoteles'in metafizik anlayışının ontoloji ve teoloji arasındaki ilişkiyi, ortaçağ'da teolojinin ontolojiyi nasıl etkilediğini ve 1679-1754 yılları arasında yaşamış Alman filozof Christian Wolf'un bu duruma verdiği çözümü ele alır. Son bölümde ise ontolojik araştırmalarda yanıt aranan temel sorular listelenir.
Bu video, bir felsefe dersi veya eğitim içeriği formatında olup, konuşmacı nedensellik ve zaman arasındaki ilişkiyi ele alıyor.. Video, nedenselliğin zamanla alakalı olup olmadığı sorusuna odaklanıyor. Konuşmacı, nedenselliğin zaman-mekan içinde olması gerektiğini kabul ederken, neden-sonuç ilişkisinin zaman içinde değil, ontolojik olarak öncüllerin sonuçlardan önce olması gerektiğini savunuyor. Allah'ın evreni yaratması ve zamanın ortaya çıkışı arasındaki ilişkiyi açıklamak için, nedenselliğin anlık olarak kurulabileceği ve evrenin yaratılmasıyla birlikte zamanın da belirdiği görüşünü sunuyor.
Felsefe dersi düşünme ve sorgulama becerilerini geliştirir. Öğrencilere eleştirel düşünme yeteneği kazandırır. Etik ve ahlaki değerler üzerinde yoğunlaşır
Gazel, aruzun mef û lü / fâ i lâ tü / me fâ î lü / fâ i lün kalıbıyla yazılmıştır. Dış yapı unsurları harfler, heceler, ölçü ve mısra-beyit-bend yapısını içerir
Bu video, bir akademisyen tarafından sunulan, İbn-i Sina ve Aristoteles felsefelerinde "suret" kavramını ele alan akademik bir sunumdur. Konuşmacı, kendi doktora tezini referans göstererek konuyu detaylı şekilde incelemektedir.. Sunum, suret kavramının felsefi tarihindeki gelişimini, Eflatun'dan başlayarak Aristoteles ve İbn-i Sina'ya kadar olan süreci ele almaktadır. Konuşmacı, İbn-i Sina'nın suret düşüncesi, varlık-mahiyet ayrımı ve vacip-mümkün ayrımı gibi kavramları Aristoteles felsefesiyle karşılaştırarak incelemektedir. Video, suret kavramının doğa felsefesi, ontoloji ve ahlak felsefesi açısından farklı anlamlarını da ele almaktadır.. Sunumda ayrıca, Aristoteles felsefesindeki dönüşümlerin nedenleri, Yunan felsefesinin İslam dünyasına aktarılması süreci ve İbn-i Sina'nın bu felsefi geleneğe katkıları da incelenmektedir. Konuşmacı, tezinin üç-dört bölümden oluştuğunu belirterek, suret kavramının felsefi tarihindeki yeri ve İbn-i Sina'nın bu kavram üzerindeki yeniliklerini vurgulamaktadır.
Metafizik, görünenin ötesinde ve bilim dışı konuları inceleyen felsefe dalıdır. Yunanca "meta" (sonra) ve "phyusika" (doğa) kelimelerinden türemiştir. Aristoteles'e göre metafizik, "par excellence" bilgeliktir
Ontoloji, varlığı ve varolanları nelik ve nasıllıkları bakımından inceleyen felsefe dalıdır. Terim ilk kez 1606'da Lorhardus tarafından kullanılmıştır. Yunanca "ontos" (var olan) ve "logos" (akıl) kelimelerinden oluşmuştur
Bu video, Blem TV tarafından hazırlanan Ramazan Sohbetleri programının bir bölümüdür. Programda Bursa Uludağ Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Felsefe ve Din Bilimleri Bölüm Başkanı Prof. Dr. Kasım Küçükalp konuk olarak yer almaktadır.. Program, "Dayp ve Nübüvvet İlişkisi Bağlamında Sünnetin Ontolojik Statüsü" konusunu ele almaktadır. Video, fenomenolojinin teori öncesi bir refleksiyon arayışı olarak tanımlanmasıyla başlayıp, dinin ne olduğu sorusuna felsefi bir bakış açısıyla yaklaşmaktadır. Son bölümde ise peygamberin ontolojik statüsü bağlamında "din sünnettir" ifadesinin anlamı üzerinde durulmaktadır.. Programda felsefe-din ilişkisi, sekülerlik, postmodern söylemler ve teori kavramı gibi konular tartışılmakta, İslam'ın ontolojik unsurları (Allah, kitap ve peygamber) detaylı şekilde ele alınmaktadır. Ayrıca, sünnetin yol ve usul anlamına geldiği, müminlerin Allah'la doğrudan vahiy ilişkisi kuramadıkları için peygamberin pratiklerine tabi olmaları gerektiği vurgulanmaktadır.
Aristoteles'in felsefesi mantık, ontoloji, epistemoloji, etik ve siyaset arasında bütünlüklü bir ilişki kurar. İnsan madde ve formun bileşiminden oluşan, etkinlik halinde var olan bir varlıktır. İyi, her şeyin kendi türüne özgü ereğini gerçekleştirme arzusudur
Bu video, bir konuşmacının ontoloji ve epistemoloji kavramlarını açıklayan felsefi bir sohbet formatındadır.. Konuşmacı, ontolojinin varlığın genel bilimi olduğunu ve seküler bilgi temelinde varlığın temel özelliklerini tanımladığını anlatır. Ardından 17. yüzyılda Leibniz tarafından icat edilen bu kavramın, İslam dünyası toplumlarının felsefeye şüpheyle bakmasıyla Avrupa felsefesinin ontolojik bağımsızlık kazanması sürecini ele alır. Video, epistemolojinin bilgi ile ilgili problemleri ele aldığını ve günümüzde Türkiye'de Batılı epistemolojinin baskısı altında olduğumuzu vurgulayarak, Müslümanların ontolojik ve epistemolojik bağımlılıktan kurtulması için düşünmeye, üretmeye ve sorgulamaya cesaret etmeleri gerektiğini belirtir.
Bu video, bir öğretmen/eğitimci tarafından sunulan felsefe dersi formatında hazırlanmış eğitim içeriğidir. Öğretmen, öğrencilere hitap ederek varlık felsefesi (ontoloji) konusunu anlatmaktadır.. Video, varlık felsefesinin ne olduğunu, konu alanını ve bilimle arasındaki farkları ele almaktadır. İlk bölümde varlık felsefesinin varlığı konu alan bir felsefe alanı olduğu, varlığın ilk maddesi (arke) sorusuyla başladığı ve gerçek/reel varlık ile ideal/düşünsel varlık arasındaki farklar açıklanırken, ikinci bölümde metafizik ile ontoloji arasındaki farklar detaylı şekilde incelenmektedir.. Video, TYT sınavına hazırlık kapsamında önemli bir konu olarak varlık felsefesinin önemi vurgulanarak ilerlemekte ve varlık felsefesinin problemlerine değinecek ikinci bir bölümün geleceğini duyurarak sona ermektedir.
Varlık, var olan her şeydir ve insan bilincinden bağımsız veya bağımlı olabilir. Felsefe varlığı bütünsel olarak açıklamak ve bilimler arası bağı göstermek ister
Bu video, bir konuşmacının reenkarnasyon konusunu İslam açısından ele aldığı bir sohbet formatındadır. Konuşmacı, Pelin Hanım ile de görüşmüş olduğunu belirtiyor.. Video, reenkarnasyonun İslam'daki yeri ve delilleri üzerine odaklanıyor. Konuşmacı, Kur'an'da öldükten sonra reenkarnasyonla ilgili bir izah olmadığını, İslam'ın Allah merkezli bir ontoloji anlayışına dayandığını ve ölümden sonra yeniden yaratılışın Allah'ın kudretiyle gerçekleştiğini anlatıyor. Ayrıca reenkarnasyonun hipnoz ve çocuk yaşantıları gibi delillerinin yanıltıcı olduğunu, "Texas keskin nişancı hatası" olarak adlandırdığı mantık hatasını açıklıyor. Video, reenkarnasyon dışında telepatik iletişim, sahtekarlık ve kültürel inşa hipotezi gibi alternatif açıklamaları da ele alıyor.
Bu video, İbnu'l-Arabi'nin insan-ı kamil kavramını açıklayan akademik bir sunumdur. Konuşmacı, İbnu'l-Arabi'nin bu kavram hakkındaki görüşlerini detaylı şekilde anlatmaktadır.. Video, insan-ı kamil kavramının İbnu'l-Arabi'ye göre anlamı, bu kavramın çeşitli terimlerle ifade edilmesi ve bu terimlerin anlamları üzerine odaklanmaktadır. İbnu'l-Arabi'nin insan-ı kamil kavramını "hak ve alem arasındaki ayırıcı ve birleştirici sınır" olarak tanımlaması, bu kavramın ontolojik ve epistemolojik yönleri ve insan-ı kamil ile Muhammed'in ilişkisi detaylı şekilde ele alınmaktadır. Ayrıca, insan-ı kamil kavramının farklı tasavvufi düşünürler tarafından nasıl ifade edildiği de açıklanmaktadır.
Bu video, bir felsefe dersinin kaydıdır. Öğretmen, öğrencilere genel felsefe veya felsefeye giriş dersinin üçüncü bölümünde metafizik kapsamında ontoloji konusunu anlatmaktadır.. Ders, ontoloji ve varlık sorunlarını ele alarak başlıyor ve Aristoteles'in cevher (essence) ve töz (matter) kavramları üzerinden Platon'un idealar kuramı ve Aristoteles'in bu kurama yönelik eleştirileri inceliyor. Ardından modern felsefi yaklaşımlar olan nominalizm (adcılık) ve konseptualizm tartışılıyor. Dersin sonunda, terimlerin anlamları ve varlık sorunu üzerinde duruluyor.. Derste ayrıca Descartes'teki madde-zihin dualizmi, determinizm ve özgür irade çatışması gibi metafiziksel sorunlar da ele alınmakta, Russell Paradoksu üzerinden gerçekçiliğin eleştirilmesi ve dil ile kavramlar arasındaki ilişki tartışılmaktadır. Öğretmen, felsefenin zorluğunu vurgulayarak, felsefi soruların bilimsel ve dini tartışmalardaki önemini anlatmaktadır.
Bu video, Felsefe Atölyesi tarafından sunulan TYT AYT kampının üçüncü ünitesi olan "Felsefenin Temel Konuları ve Problemleri" dersinin bir bölümüdür. Bir öğretmen tarafından varlık felsefesi konusu detaylı bir şekilde anlatılmaktadır.. Video, felsefenin temel konularından biri olan varlık felsefesini ele almaktadır. İçerikte varlığın tanımı, türleri, metafizik, ontoloji kavramları, varlığın var olup olmadığı problemi ve çeşitli varlık anlayışları (realizm, nihilizm, oluşuluk, idealizm, materyalizm, dualizm, fenomenoloji) detaylı olarak açıklanmaktadır. Ayrıca çağdaş varlık görüşleri olan yeni ontoloji, pragmatizm ve varoluşçuluk akımları da ele alınmaktadır.. Öğretmen, konuyu tablolar ve örneklerle destekleyerek anlatmakta, TYT ve AYT sınavlarında çıkabilecek soru tipleri üzerinden konuyu pekiştirmektedir. Video, bir ünite sonu olarak sunulmuş olup, Herakleitos ve Parmenides'in evren hakkındaki görüşleri, monizm, dualizm ve plüralizm gibi varlığın niceliği akımları gibi temel felsefi konuları da içermektedir.
Bu video, iki kişi arasında geçen bir diyalog formatındadır. Konuşmacılardan biri Balıkesir Üniversitesi'nde okuyan bir ateist, diğeri ise materyalist bir ateist olarak kendini tanımlamaktadır.. Videoda ateizm ve yaratılış felsefesi arasındaki çatışma ele alınmaktadır. Ateist konuşmacı, inançların dünyanın ontolojisini açıklayamadığını ve bilim ile ters düştüğünü belirtirken, diğer konuşmacı "yaratıcı ressam" örneği üzerinden yaratılış felsefesini savunmaktadır. Diyalog, Selimiye Camii örneği üzerinden başlayıp, insan vücudunun karmaşık yapısı ve yaratılış süreci üzerine yoğunlaşmaktadır. Konuşmacılar, yaratılışın nasıl gerçekleştiği konusunda dört farklı seçenek sunarak tartışmayı sürdürmektedir.