Ontoloji, varlığı ve varolanları nelik ve nasıllıkları bakımından inceleyen felsefe dalıdır. Terim ilk kez 1606'da Lorhardus tarafından kullanılmıştır. Yunanca "ontos" (var olan) ve "logos" (akıl) kelimelerinden oluşmuştur
Bu video, bir eğitimci tarafından sunulan sekiz haftalık bir programın ilk dersidir. Eğitimci, iktisat biliminin insan üzerine odaklandığını ve bu nedenle diğer bilim dallarından ayrı düşünülemeyeceğini vurgulamaktadır.. Ders, mantık konusunu ele alarak başlamakta ve kelimelerin anlamı, tasavvur ve lisan kavramlarını incelemektedir. Eğitimci, günlük hayatta yaşanan anlaşmazlıkların temel nedenlerinden birinin kelimelerin farklı anlamlara sahip olması olduğunu vurgulayarak, Kur'an'daki yaratılış kavramlarını ve bunların doğru anlaşılmamasının toplumsal ve bilimsel algı üzerindeki olumsuz etkilerini açıklamaktadır.. Konuşmacı, ileride iktisat, ahlak, siyaset, hukuk ve tabiat bilimleri gibi konulara da değineceğini belirtmekte ve İslami kavramların (nimet, rızk, melek, tevhid, zaman ve mekan) matematiksel kavramlarla karşılaştırılmasını yapmaktadır. Ayrıca, evrim teorisi ve fizik biliminin pragmatik yaklaşımı gibi konulara da değinilmektedir.
Bu video, Diamond adlı bir eğitimci tarafından sunulan felsefe dersi formatındadır. Konuşmacı, Wittgenstein'ın hayatı, felsefesi ve özellikle dil felsefesine odaklanmaktadır.. Video, Wittgenstein'ın 1889'da Yahudi kökenli bir Avusturyalı olarak doğumundan başlayarak, "Tractatus Logico-Philosophicus" kitabını yazması ve felsefe alanında ses getirmeye başlamasını anlatmaktadır. Ardından dil felsefesindeki yaklaşımı, dilin sembolik bir araç olduğu iddiası, anlam probleminin çözümü ve "anti-felsefe" kavramı ele alınmaktadır.. Videoda ayrıca adlandırma, anlamlandırma, psikolojik anlam ve dilsel anlam arasındaki farklar, nesnelerin ilişkileri ve tariflerin sınırları gibi konular da incelenmektedir. Konuşmacı, Wittgenstein'ın felsefe anlayışının günümüzdeki yeri hakkında da görüşlerini paylaşmakta ve izleyicilere Wittgenstein'ın kitaplarını okumaları için tavsiye etmektedir.
Philosophy of language investigates language's nature and relations with users. Western inquiry dates back to 5th century BC with Socrates, Plato, Aristotle. Medieval philosophers focused on language subtleties and usage. Modern philosophy's "linguistic turn" began in early 20th century
Ambiguity is the property of signs bearing multiple legitimate interpretations. Lexical ambiguity occurs when words have different meanings despite homophony. Syntactic ambiguity arises from multiple LFs corresponding to the same sentence. Phrasal ambiguity involves different syntactic structures for the same phrase
1900'de Brighton'da doğdu, Oxford'da felsefe eğitimi aldı. İkinci Dünya Savaşı'na kadar Christ Church'te öğretmenlik yaptı. Oxford'da profesörlük yaptı ve Aristotelian Society başkanlığı yaptı
Bu video, bir eğitimci tarafından sunulan din felsefesi konu anlatım dersidir. Eğitimci, din dili konusunu detaylı bir şekilde ele almaktadır.. Video, din dilinin ne olduğunu açıklayarak başlıyor ve dil felsefesinin 20. yüzyılda analitik felsefenin alt dalı olarak geliştiğini anlatıyor. Ardından din dilinin üç farklı yaklaşımını inceliyor: doğrulama ilkesi ve yanlışlama ilkesi, dil oyunları, tenzihi din dili, dini sembolizm ve analojik yaklaşım. Her bir yaklaşım detaylı olarak açıklanmakta ve örneklerle pekiştirilmektedir.. Videoda Alfred Ayer, Anthony Flew, Ludwig Wittgenstein ve Thomas Aquinas gibi önemli filozofların din dili yaklaşımlarına katkıları ele alınmaktadır. Ayrıca "tanrı vardır" ifadesinin mantıkçı pozitivizm açısından nasıl değerlendirildiği incelenmekte ve bir sonraki derste dini çeşitliliğin anlatılacağı belirtilmektedir.
Postmodern roman, 20. yüzyılın ikinci yarısından itibaren edebiyatta ortaya çıkmıştır. Cervantes'in Don Kişot'u postmodernizmin öncüsü olarak kabul edilir. Thomas Mann, Joyce gibi modernist yazarlar postmodern romanın öncülerindendir. Beat Kuşağı yazarları sürrealist bir etki yaratmıştır. Borges'in metinlerinde üst-anlatı ve parodi ögeleri görülür
Bu video, dil felsefesi dersi için hazırlanmış bir eğitim içeriğidir. Konuşmacı, Russell'ın betimleme kuramını detaylı bir şekilde anlatmaktadır.. Video, Russell'ın betimleme kuramının temel kavramlarını açıklamaktadır. Öncelikle bilgi ayrımı (tanışıklık ve betimleme yollu bilgi) ele alınmakta, ardından duyu verileri, tümeller ve önermesel fonksiyonlar kavramları açıklanmaktadır. Daha sonra belirli ve belirsiz betimlemeler, özel adlar ve varlık tümceleri ile ilgili Russell'ın görüşleri anlatılmaktadır. Video, Frege ile Russell arasındaki görüş farklılıklarına da değinerek sonlanmaktadır.
Bu video, City College of New York Üniversitesi Felsefe Bölümü'nde doçent doktor olan Kate Riche'nin verdiği bir felsefi ders anlatımıdır.. Video, anlamın kaynağı hakkındaki iki temel felsefi yaklaşımı incelemektedir: internalist (içselcilik) ve eksternalist (dışsalcılık) teorileri. Internalist teoride Paul Grace'in konuşmacı niyetinin anlamı belirlediği görüşü, eksternalist teoride ise Hilary Putnam'ın anlamların psikolojik ruh halleri değil, dış dünyayla ilişkili olduğu görüşü detaylı olarak açıklanmaktadır.. Videoda ayrıca Patlama adlı bir kişinin geliştirdiği örnekler ve "ikiz dünya" düşünce deneyi kullanılarak bu iki görüş karşılaştırılmakta, temel anlama ilişkin sorular ele alınmaktadır.
Dil ve düşünce birbirinden ayrılmaz parçalardır. Dil düşüncenin kalıbı ve somutlaştırıcısıdır. Düşüncenin düşünce olabilmesi için dillenmesi gerekir
Bu video, bir akademisyen tarafından sunulan, altı oturumdan oluşan bir yaz okulu dersinin ilk bölümüdür. Konuşmacı, Platon'un Kratilos diyaloğunda adlandırma ve dil düşüncesini merkeze alarak Antik Yunan kültürüne dair kapsamlı bir inceleme sunmaktadır.. Ders, Antik Yunan'da ad ve varlık arasındaki ilişkiyi, adlandırma ritüellerini, panik oyunlarını (agon), şan kavramını ve Pindaros'un şiirlerindeki sembolizmi ele almaktadır. Konuşmacı, Yunan kültürü içinde adın varlıkla olan özdeşliğini, şan kavramının evrimini ve Platon'un ad ve varlık anlayışını detaylı şekilde incelemektedir.. Dersin yapısı, ilk bölümde Platon'un Kratilos diyaloğuna giriş yapıldıktan sonra, Yunan panik oyunları, şan kavramı, Olimpia Oyunları, Yunan şiirinin şifreli yapısı ve son olarak Platon'un ad ve varlık anlayışı üzerine yoğunlaşmaktadır. Konuşmacı, Michel Foucault'un "Kelimeler, Kelimeler ve Şeyler" eserini de referans göstererek Yunan felsefesinde bilgi ve teori kavramlarının tarihsel gelişimini ele almaktadır.
Bu video, Numen Felsefe kanalında yayınlanan bir eğitim içeriğidir. Konuşmacı, dil felsefesinin temel kavramlarını ve sorularını detaylı şekilde anlatmaktadır.. Video, dil felsefesinin ne olduğunu açıklayarak başlayıp, dil felsefesinin dilbilimden farkını vurgulamaktadır. Ardından dil felsefesindeki temel kavramlar (anlam, kavram, terim, özne-yüklem ikilisi, gönderme, bağlam, doğruluk değeri) ve üç çalışma alanı (sentaks, semantik ve pragmatik) ele alınmaktadır. Daha sonra dil ve düşünce arasındaki ilişkiyi çeşitli felsefi kuramlar üzerinden incelemekte ve son bölümde anlam kuramlarının sınıflandırılması, Frege, Russell ve Wittgenstein gibi önemli filozofların dil felsefesindeki görüşleri detaylı olarak açıklanmaktadır.. Video, dil felsefesinin temel sorularını ve bu sorulara verilen farklı yaklaşımları (dilsel görelilik tezi, sentetik örnek, Phodor'un düşünce dili tezi, Vygotsky'nin sosyokültürel tezi, edimsel ve saptayıcı cümleler teorisi, ideci, gönderge, davranışçı ve pragmatik yaklaşımlar) inceleyerek ilerlemektedir. Ayrıca anlam ve gönderge ayrımı, betimlemeler kuramı, özel adların türleri ve Kripke'nin model argümanı gibi konular da ele alınmaktadır.
Bu video, Maltepe Üniversitesi Felsefe Bölümü öğretim görevlisi olan Hoca ve diğer konuşmacıların (Oruç Hoca, Cumhur Bey) Wittgenstein'ın "Tractatus Logico-Philosophicus" eserini ele aldığı bir akademik söyleşidir. 2021 yılında Gençtein'in Trakyatüsünü almak için düzenlenen bir etkinlikte gerçekleştirilen söyleşi, öğrencilere ve felsefe meraklılarına yönelik hazırlanmıştır.. Söyleşi, Wittgenstein'ın erken dönemi çalışmalarını, özellikle "Tractatus Logico-Philosophicus" eserinin yapısını ve temel kavramlarını incelemektedir. Konuşmacılar, Wittgenstein'ın dil, anlam, tasarım, doğruluk ve dış dünya ilişkileri hakkındaki görüşlerini, anlamlı ve anlamsız tümceler kavramını, mantıksal biçim teorisini ve "dilin sınırları dünyanın sınırlarıdır" ifadesini detaylı olarak ele almaktadır. Söyleşinin sonunda katılımcıların soruları yanıtlanarak, mantıkçı pozitivizm ile Wittgenstein arasındaki ilişki, dil-kültür ilişkisi ve etik konuları da tartışılmaktadır.. Söyleşide ayrıca Wittgenstein'ın ilk ve ikinci dönem felsefi yaklaşımındaki değişimler, günlük dilin kullanım bağlamının ilk dönem çalışmalarında göz ardı edilmesi, ikinci dönemde ise dikkate alınması ve Traktus'un günümüz felsefesine etkisi gibi konular da ele alınmaktadır. Video, felsefe öğrencileri veya Wittgenstein'ın felsefe anlayışını öğrenmek isteyenler için kapsamlı bilgiler sunmaktadır.
Bu video, iki konuşmacının (biri Thomas olarak adlandırılan) felsefi konuları tartıştığı bir sohbet formatındadır. Konuşmacılar analitik ekolden gelen felsefeci John Rawls ve Wittgenstein'ın çalışmaları üzerine derinlemesine konuşmaktadır.. Video, John Rawls'un "Cehalet Peçesi" düşünce deneyinden başlayarak, Wittgenstein'ın "böceği" düşüncesi ve dil anlayışına geçiş yapmaktadır. Konuşmacılar, adalet teorisi, dilsel konsensus, kural silsilesi ve kişisel tecrübelerin toplumsal bağlamdaki yeri gibi felsefi kavramları ele almaktadır. Sohbet, dilin sadece içerik değil, dil oyunları ve bağlamın önemli olduğunu vurgulayarak, farklı dillerin etkisi ve kelimelerin anlamlarının zaman içinde nasıl değiştiği konularını da kapsamaktadır.. Konuşmacılar ayrıca zengin ve fakir sınıflar arasındaki çelişkiler, miras kavramı, özgürlük ve eşitlik gibi toplumsal konuları da tartışmakta, gelişmiş devletlerin geçmiş eşitsizliklerden nasıl yararlandığını ve Wittgenstein'ın böcek deneyi üzerinden kişisel içeriklerin dilsel konsensus için önemsiz olduğu görüşünü paylaşmaktadırlar.
Bu video, Ortaçağ İslam aydınları arasında "Muallim-i Sani" olarak bilinen Farabi'nin hayatını ve eserlerini anlatan bir eğitim içeriğidir.. Video, Farabi'nin kökeni, yaşadığı yerler ve eğitim hayatı hakkında bilgiler sunarak başlıyor. Ardından Aristo'nun eserlerini Arapça'ya çevirmesi, özellikle "Organon" kitabını sekiz cilt haline getirmesi anlatılıyor. Farabi'nin mantık, dil felsefesi, doğa felsefesi, metafizik ve psikoloji alanlarındaki çalışmaları, geliştirdiği "sudur" teorisi ve müzik aletleri konusundaki katkıları ele alınıyor.
Bu video, Klasik Düşünce Okulu'nda gerçekleşen bir akademik etkinliğinde Ayhan Hoca'nın sunduğu felsefe dersidir. Sunumda ayrıca Oğuz Hoca ve Ekrem Hoca gibi felsefe uzmanları da yer almaktadır.. Video, Aristoteles'in felsefi perspektifini ve Platon ile olan ilişkisini ele almaktadır. Ayhan Hoca, standart Aristoteles anlatımlarından farklı olarak, Oğuz Hoca'nın bıraktığı yerden devam ederek Aristoteles'in perspektifinde açılmayan ve açılabilecek konuları incelemektedir. Sunum, Aristoteles'in varlık anlayışı, dil kavramları, onoma (ad) kavramı, "değişimde aynı kalan" tanrısı, unsurlar ve canlılar arasındaki ilişki, zaman ve değişimin anlayışı gibi konuları kapsamaktadır.. Ayrıca Aristoteles'in felsefesinde bağıntısal ilişkilerin rolü, türler-cinsler kavramları ve Aristoteles'in Platon'a karşı yürüttüğü polemik, felsefi perspektif farklılıkları ve bilfiil olan üzerinden imkan ve zorunluluk meseleleri de detaylı olarak ele alınmaktadır.
Bu video, bir akademik ders formatında Platon'un "Kratilos" (Cratylus) diyalogunu detaylı şekilde ele alan bir eğitim içeriğidir. Konuşmacı, Platon'un dil felsefesini ve adların doğası hakkındaki görüşlerini anlatmaktadır.. Ders, Platon'un adlandırma sürecini, adların gizli güçlerini (dinamis) ve harflerin semantik değerlerini incelemektedir. Video, "nomotetes" (ad yasa koyucu) kavramından başlayarak, adların doğası, etimoloji ve semantik yapısı üzerine Platon'un düşüncelerini adım adım açıklamaktadır. Ayrıca, Platon'un ahlak ve siyaset felsefesinin dilin özsel temele oturmasıyla mümkün olduğu vurgulanmaktadır.. Ders içeriğinde Platon'un "mükemmel dil" kavramı, anamnesis (hatırlama) fikri ve taklit kuramı gibi temel felsefi kavramlar ele alınmaktadır. Konuşmacı, Platon'un düşüncelerini Aristoteles ve diğer felsefi akımlarla karşılaştırarak, Platon'un dil anlayışının ahlak ve siyasetle olan derin ilişkisini vurgulamaktadır. Video, "tahkim edilmiş bir dil olmadan tahkim edilmiş bir ahlak ve siyaset kurmanın mümkün olmadığını" ifade ederek sona ermektedir.
Bu video, bir akademik ders formatında olup, bir konuşmacı tarafından Platon'un "Kratilos" eserinin detaylı analizi sunulmaktadır. Konuşmacı, öğrencilere hitap ederek felsefi kavramları açıklamaktadır.. Video, Platon'un adlandırma problemi, dil ve varlık arasındaki ilişki üzerine odaklanmaktadır. "Nomos" (yasa) ve "physis" (doğal) kavramlarının yunan kültürü içindeki anlamları, mekik metaforu, sofistlerin dil manipülasyonu ve Platon'un ideal (idea) kavramının gelişimi ele alınmaktadır. Ders, Platon'un "Onoma" (Ad) felsefesinin temel kavramlarını, logos (mantık), rema (retorik) ve onoma (ad) arasındaki dinamikleri ve Yunan toplumunda dillerin konumunu incelemektedir.. Videoda ayrıca Platon'un politik düşünceleri, "ethos" (nasıl yaşayacağız) ve "politea" (iyi bir yönetim) kavramları, tiran, sofist ve filozof kavramları arasındaki ilişkiler ve Atina'daki politik uygulamaları da tartışılmaktadır. Konuşmacı, Platon'un Kratos metnindeki etimolojik tartışmaları ve ad ve yasa arasındaki ilişkiyi parodik bir dille anlatarak derin felsefi düşünceleri aktarmaktadır.