Bu video, felsefe dersi formatında empirizm (deneycilik) felsefi akımını anlatan bir eğitim içeriğidir.. Video, empirizmin rasyonalizmin tam zıttı olduğunu açıklayarak başlıyor. Empirizmin temel prensipleri olarak bilginin tek kaynağının duyum, algı, gözlem ve deneyimler olduğu, insanın zihninde doğuştan hiçbir bilgi olmadığı ve her şeyin deneyim sonucu oluştuğu anlatılıyor. Ayrıca empiristlerin temsilcileri (Demokritos, Bacon, Locke, David Hume, Hops ve Berkeley) ve duyumcular olarak adlandırılan bir akım hakkında bilgi veriliyor. Video, John Locke'un insan zihnini "boş bir levha" olarak tanımlamasıyla sona eriyor.
Bilginin sınırları ve ölçütleri felsefede önemli tartışma konularıdır. Bazı düşünürler bilgiye sınır çekmiş, bazıları sınır olmadığını savunmuştur
Bu video, bir eğitim dersi formatında bilgi felsefesi (epistemoloji) ve bilgi kuramı konularını anlatan bir öğretim materyalidir. Konuşmacı, öğrencilere hitap ederek bilgi felsefesinin temel kavramlarını ve bilgi türlerini açıklamaktadır.. Video, bilginin oluşum sürecini, bilgi türlerini ve bilgi felsefesinin temel kavramlarını ele almaktadır. İlk bölümde suje (özne) ve obje (nesne) kavramları tanımlanmakta, gündelik, dini, sanat, teknik ve bilimsel bilgi türleri incelenmektedir. İkinci bölümde ise felsefi bilginin özellikleri (tümel bakış açısı, subjektiflik, eleştirellik, kesinliksizlik, kümülatiflik, refleksif düşünce) ve bilgi kuramının temel kavramları (gerçeklik, doğruluk, anlamlılık, temellendirme) açıklanmaktadır.. Video boyunca konuyla ilgili çıkmış sınav soruları çözülerek konular pekiştirilmekte ve yeniçağda felsefenin bilim felsefesine dönüşümü gibi tarihsel bilgiler de sunulmaktadır.
Bu video, Osman Brütec tarafından sunulan Eski Yunan'da Felsefe serisinin dördüncü bölümüdür. Konuşmacı, Platon'un felsefesini anlatmaktadır.. Videoda Platon'un gerçek bilginin olanı olduğu gibi görmek anlamına geldiği kavramı ele alınmaktadır. Platon'a göre, insanın Lete ırmağından su içerek dünyaya geldiği ve dünyada doksa (zan, kanaat) içinde yaşadığı anlatılmaktadır. Gerçek bilgiye ulaşmak için insanın doksa'dan çıkması, etrafındaki nesnelerin hakikatini görmesi ve anamnezis (unutma halinin geri döndürülmesi) süreci açıklanmaktadır. Konuşmacı, Platon'un felsefesinin Aristoteles'in felsefesinden farklı olduğunu ve Platon'un anlattığı felsefenin düşünerek yapılabilecek bir şey olmadığını vurgulamaktadır.
Bu video, "Özel Öğretmen" kanalında yayınlanan bir eğitim içeriğidir. Bir öğretmen, 9. sınıf öğrencilerine bilgi kuramı dersi için hazırlanmış yazılı sınav sorularının çözümlerini sunmaktadır.. Videoda bilgi kuramı dersinin temel kavramları ve sınavlarda çıkabilecek soru tipleri ele alınmaktadır. İçerikte bilgi nedir, bilgi süreci, özne, obje, duyum, ihtiyaç, inanç, kanaat, önyargı, epistemoloji gibi temel kavramlar açıklanmakta ve eşleştirme, doğru-yanlış ve çoktan seçmeli soru örnekleri çözülmektedir.. Videoda ayrıca Aristoteles'in bilgi görüşü, tabula rasa kavramı, bilimsel bilgi, kritisizm akımı, bilginin ölçütleri, nedensellik ilkesi, Piro'nun görüşleri, bilgi türleri, Kant'ın bilgi teorisi, Gazali'nin inanç görüşü ve felsefe akımları (rasyonalizm, septisizm, empirizm, entüisyonizm) hakkında bilgiler verilmektedir. Video, öğrencilerin sınavlarda karşılaşabilecekleri soru tiplerini ve doğru cevapları göstererek yardımcı olmayı amaçlamaktadır.
Bireyleşme, tür özelliklerinin bireylerde kendini gösterme sürecidir. Thomas Aquinas bireyleşme ilkesini madde olarak göstermiştir. Madde, form aracılığıyla bireyleşerek duyusal algıya konu olur
Bu video, bir grup arkadaşın (Dilara, Olcan, Oğuz, Barış Hoca ve Burçak) felsefe konularını tartıştığı bir sohbet formatında çekilmiş olup, son bölümde film çekimi için hazırlıklar yapılmaktadır.. Video, Descartes'ın ruh ve beden ilişkisi görüşleriyle başlayıp, doğru bilgi kavramı, Tanrı'nın bilgisi ve insanın bilgisi arasındaki ilişki, fenomenoloji görüşü gibi felsefi konuları ele almaktadır. İlk bölümde felsefi tartışmalar yapılmakta, ikinci bölümde ise film çekimi için Bilge, Aus Kontu, Gazali ve Kanto adlı karakterlerin rolleri açıklanmaktadır.. Videoda akıl ve algı arasındaki ilişki, matematiksel bilginin doğruluğu, bilimsel yöntemlerin sınırları ve bilimsel bilginin sınırları gibi felsefi sorular günlük hayattan örneklerle açıklanmaktadır.
Bu video, bir röportaj formatında olup, sunucu Haktan Uysal ile bir eğitim uzmanı arasında geçen bir diyalogu içermektedir. Konuşmacı, Milli Eğitim Bakanı Ziya Selçuk'un açıkladığı ortaöğretim programı hakkında bilgi vermektedir.. Video, ortaöğretimde yapılacak düzenlemeleri detaylı şekilde ele almaktadır. Özellikle 2020-2021 eğitim öğretim yılından itibaren uygulamaya geçecek olan programda ders saatlerinin azalacağı, liselere kariyer ofisleri geleceği, seçmeli derslerin önemi artacağı ve bilgi kuramının zorunlu ders haline geleceği belirtilmektedir. Ayrıca, 12. sınıfta yenilikçi dersler, dengeli ders çizelgesi ve Haziran aylarında proje sunumları gibi yaşam becerileri etkinlikleri de programın içeriğinde yer almaktadır.
Bu video, Alman düşünürü Immanuel Kant'ın felsefesini açıklayan bir eğitim içeriğidir.. Video, Kant'ın eleştirel felsefesinin temel prensiplerini anlatmaktadır. Kant'ın kuşkuculuk ve dogmatizmden uzak durma çabası, insan aklının bilgi yetilerini sorgulama tavrı ve metafizik bilgisine yaklaşımını ele almaktadır. Kant'ın felsefesinde öncelikle insan aklının güçleri incelenmekte, bilginin doğası araştırılmakta ve insanın neyi bilip neyi bilemeyeceği belirlenmektedir.
Empirizm, tüm bilginin kaynağının deneyim olduğunu savunan felsefi görüştür. İnsan zihninde doğuştan hiçbir bilgi (tabula rasa) bulunmaz. Bilgi sadece duyu organları aracılığıyla elde edilir. Deneyciler deneyime önsel (a priori) bilgiyi yadsır
Sahip olunan bilgilerin doğruluğundan emin olunabilir mi?. Doğruluğun tek bir ölçütü olup olmadığı sorgulanıyor. Doğruya ulaşmak için yapılabilecekler tartışılıyor
Sofistler bilginin kaynağını duyum bilgisine dayandırmışlardır. Fenomenalizmin ve şüpheciliğin sıkı savunucuları olmuşlardır. Bilgide rölativizme neden olmuşlardır
Bu video, Esra Topçu tarafından sunulan bir eğitim içeriğidir ve Kant felsefesindeki "transendental" kavramını açıklamaktadır.. Videoda transendental kavramının ne anlama geldiği, kökeni ve Kant'ın felsefesindeki önemi ele alınmaktadır. Konuşmacı önce "transendental", "transendent" ve "immanent" kavramlarını tanımlar, ardından Kant öncesi metafizikteki rasyonalist ve empirist akımları karşılaştırır ve Kant'ın bu iki akımı birleştirerek bilgiyi temellendirme çabasını anlatır. Transendansal felsefenin temel prensibi olarak, dış dünyayı zihnimizdeki önceden var olan kavramlarla bilmenin ve bu kavramların ortaklığı ile dış dünyadan edindiğimiz bilginin birleşmesiyle bilgi nesnesinin oluştuğu açıklanmaktadır.. Video, Kant'ın transendental felsefesinin modern sinirbilimle olan benzerliklerini de vurgulamakta ve bir sonraki videoda kan felsefesine devam edileceğini belirtmektedir.
Bu video, felsefi bir anlatım formatında fikirlerin kaynaklarını ele alan bir metin okumasıdır.. Video, fikirlerin düşüncenin nesneleri olduğunu vurgulayarak başlar ve insanın zihinlerinde bulunan fikirlerin nereden geldiğini incelemektedir. Konuşmacı, fikirlerin iki temel kaynağını açıklar: dışsal duyulur nesneler ve zihnin içsel işlemleri. Duyum, dışsal nesnelerden gelen algıları ifade ederken, düşünüm ise zihnin kendi işlemlerini gözlemlemesiyle oluşan fikirleri ifade eder. Video, çocukların dünyaya gelişinden itibaren fikirlerinin nasıl edinildiğini örneklerle açıklamakta ve tüm fikirlerin bu iki kaynaktan geldiğini savunmaktadır.
Postmodernizm, 1960'lardan itibaren önem kazanan modern ötesi bir harekettir. İlk kez 1947'de Arnold Toynbee tarafından kullanılmıştır. Lyotard, Derrida, Foucault gibi düşünürler postmodernizmin önemli temsilcileridir
Bu video, bir felsefe tarihi dersinin üçüncü haftasında sunulan, Kant'ın felsefesini anlatan eğitim içeriğidir. Öğretmen, Kant'ın (1724-1804) felsefe tarihindeki önemi ve felsefesinin dört temel bağlamını (bilgi kuramı, ahlak, estetik ve aydınlanma düşüncesi) ele almaktadır.. Video, Kant'ın bilgi kuramı ve yargı anlayışı üzerine odaklanmaktadır. İlk olarak Kant'ın bilme yetileri (duyarlılık, anlama, imgeleme ve akıl) ve bunların deneyimle ilişkisi açıklanmakta, ardından a priori, aposteriori ve saf bilgi kavramları tanıtılmaktadır. Daha sonra Kant'ın yargı teorisi detaylı şekilde incelenmekte, analitik ve sentetik yargılar arasındaki farklar örneklerle anlatılmakta ve son olarak sentetik a priori yargılar konusu ele alınmaktadır.. Ders, Kant'ın deneyimcilik ve akılcılığı birleştiren transandantal felsefe tarzını vurgulamakta, geleneksel metafizikten ayrılışını ve felsefenin bilime karşı konumunu kaybetmesini açıklamaktadır. Video, öğrencilere notlarını gözden geçirmeleri ve konuyu kendi başlarına derinleştirmeleri tavsiyesiyle sonlanmaktadır.