Bu video, bir eğitimci tarafından sunulan İbn Haldun'un felsefi ve sosyolojik düşüncelerini anlatan bir ders formatındadır. Konuşmacı, öğrencilere hitap ederek İbn Haldun'un teorilerini detaylı şekilde açıklamaktadır.. Video, İbn Haldun'un tarih felsefesi ve sosyolojinin kurucusu olarak kabul edildiğini anlatarak başlıyor ve "umran" (imar, toplumsal yaşam) ve "asabiyet" kavramlarını merkeze alarak toplumsal gelişim sürecini ele alıyor. İbn Haldun'un devlet teorisi, devletlerin beş aşaması (zafer, istibdat, ferah, sulh ve israf) ve devletlerin ömrü konuları detaylı şekilde açıklanmaktadır.. Videoda ayrıca İbn Haldun'un "bedevi umran" (göçebe toplum) ve "hazari umran" (medeni toplum) kavramları, Osmanlı İmparatorluğu'nun İbn Haldun teorisi ışığında yorumlanması, iklimin karaktere etkisi ve devletlerin de insanlar gibi doğup büyüyerek ölme süreci gibi konular da ele alınmaktadır. Konuşmacı, Kur'an ayetleri ve Hz. Musa'nın hikâyesi üzerinden İbn Haldun'un görüşlerini açıklamakta ve Osmanlı'nın 600 yıl süreyle varlığını sürdürmesinin nedenlerini teorisi ışığında yorumlamaktadır.
1332'de Tunus'ta doğdu, 1406'da Kahire'de vefat etti. Tunus, Fas, Gırnata ve Mısır'da devlet görevlerinde bulundu. Siyasi iftiralar nedeniyle iki yıl hapis yattı. Endülüs'te elçilik yaptı, İspanya Kralı'nın hayranlığını kazandı
Devlet, doğada var olan ve insan doğasından önce gelen doğal bir varlıktır. Devletin amacı mutluluk ve erdemli yaşamdır. Devlet, aile ve bireyden önce gelir ve özgürlükleri güvence altına alır
Bu video, bir akademik ders formatında olup, İbn Haldun'un "Mukaddime" eserinin ve özellikle "asabiyet" kavramının detaylı analizini içermektedir. Konuşmacılar arasında Ahmet Hoca, Cemil Hoca, İbrahim Hoca ve öğrenciler bulunmaktadır.. Video, İbn Haldun'un mukaddimenin üç temel unsuru (asabiyet, coğrafya ve nübüvvet) üzerine odaklanmakta, özellikle asabiyet kavramının toplumsal ve siyasi boyutlarını incelemektedir. Ders boyunca asabiyetin türleri, şehir ve davet (kabile) hayatları arasındaki farklar, devlet yapısı ve adalet kavramı ele alınmaktadır. Ayrıca, İbn Haldun'un teorilerinin modern siyasi süreçlerdeki uygulamaları (Trump seçim kampanyası, Brexit, Afganistan örneği) da tartışılmaktadır.. Dersin sonunda, bir sonraki oturumda İbn Haldun'un devlet kavramı üzerinde durulacağı belirtilmektedir. Konuşmacılar, İbn Haldun'un teorik çalışmaları ve bunların pratikteki uygulanabilirliği, asabiyet kavramının farklı dillere çevrildiğinde karşılaşılan zorluklar gibi konuları da ele almaktadır.
Aristoteles, Platon'un ideal biçimler öğretisini eleştirerek felsefesine başlar. İnsan doğası gereği toplumsal bir varlıktır ve devlette yaşamını sürdürür. Devletin temel amacı erdemli yurttaşlar yetiştirmektir. Devlet, siyasal bir birliktelik ve en yüksek iyi olarak tanımlanır
Bu video, bir eğitimci tarafından sunulan siyaset felsefesi dersidir. Konuşmacı, Aristoteles'in "Politika" eserindeki görüşlerini ve ideal rejimi detaylı şekilde ele almaktadır.. Video, Aristoteles'in devlet kavramını, insanın politik bir canlı olduğunu ve devletin temel amacı insanların asilce ve mutlu bir şekilde yaşamasını sağlamak olduğunu açıklayarak başlıyor. Ardından vatandaşlık kavramı, anayasanın önemi ve siyasal rejimlerin sayı, sınıf ve adalet ölçütlerine göre sınıflandırılması anlatılıyor. Son bölümde ise Aristoteles'in ideal yönetim biçimi olarak krallığı tercih ettiği ve bu mümkün değilse erdemliler aristokrasisini önerdiği belirtiliyor.. Sunumda ayrıca Aristoteles'in felsefi düşüncelerinin günümüz toplumuna nasıl uygulanabileceği üzerine düşünceler paylaşılıyor. Seçimler, yurttaşların eşitliği, devletin doğal bir gelişimin neticesi olduğu ve demokrasinin gerçek bir çare olup olmadığı gibi konular ele alınarak, Aristoteles'in felsefi düşüncelerinin günümüz toplumunda nasıl değerlendirilebileceği üzerine düşündürücü sorularla video sonlanıyor.
İbn Haldun 1332-1406 yılları arasında Tunus'ta yaşamıştır. En önemli eseri Mukaddime, 7 ciltlik dünya tarihinin giriş kitabıdır. Ernest Gellner onu "sosyologların en tarafsızı" olarak tanımlamıştır
Antik Yunan'da polis kavramı ve demokrasi tartışmaları ele alınır. Platon ve Aristoteles devlet ve yurttaşlık üzerine düşünürler. Roma'da krallıktan imparatorluğa geçiş ve monarşiye geçiş süreci incelenir
İnsanlar üç sınıfa ayrılır: çalışanlar, bekçiler ve yöneticiler. İşçi sınıfı devletin maddi ihtiyaçlarını karşılar. Bekçiler güvenliği sağlar ve devleti dış tehditlere karşı korur. Yöneticiler devleti yönetir ve bilgeliğe sahiptir
Bu video, bir kişinin son meclis konuşmasını içeren bir kaynaktan alıntılar sunmaktadır. Konuşmacı, Cumhuriyet programı ve devlet idaresi hakkında görüşlerini paylaşıyor.. Videoda, konuşmacının Cumhuriyet programının prensiplerinin gökten indiği sanılan semavi kitaplardaki ayetlerle karşılaştırılmaması gerektiği vurgulanıyor. Konuşmacı, ilhamlarının gökten veya gaipten değil, hayattan ve tabiattan geldiğini belirtiyor ve bu prensiplerin daha üstün olduğunu ifade ediyor. Video, bu temel fikir üzerine kurulmuş bir konuşmanın son bölümünü içeriyor.
Bu video, bir eğitimci tarafından sunulan anayasa hukuku dersinin bir bölümüdür. Eğitimci, öğrencilere hitap ederek anayasa hukuku konularını anlatmaktadır.. Video, iki ana bölümden oluşmaktadır. İlk bölümde anayasa hukuku konuları üzerine doğru-yanlış etkinliği yapılmakta, devlet unsurları, devlet şekilleri, hükümet modelleri, demokrasi anlayışları ve anayasa türleri gibi temel kavramlar ele alınmaktadır. İkinci bölümde ise Türk tarihindeki önemli anayasalar (1921, 1924, 1961 ve 1982) karşılaştırmalı olarak incelenmekte ve 2010 ve 2017 anayasa değişiklikleri hakkında bilgiler verilmektedir.. Videoda ayrıca 1982 anayasasının en uzun süre yürürlükte kalan anayasa olduğu, 1924, 1961 ve 1982 anayasalarının ortak hükümleri gibi önemli bilgiler de paylaşılmaktadır.
Bu video, bir akademisyen tarafından sunulan felsefe dersi formatında olup, Platon'un siyasi felsefesi, adalet anlayışı ve devlet teorisi üzerine kapsamlı bir analiz sunmaktadır.. Video, Platon'un totaliter devlet teorisi, "kim yönetmeli?" sorusu, filozof kral kavramı ve entelektüelizmi ele alarak başlıyor. Ardından devletin temel görevi olan vatandaşların özgürlüklerini koruma sorunu, Platon'un liderlik prensipleri ve eğitimi inceleniyor. Son bölümde ise Sokrates'in entelektüelizmi ile Platon'un otoriter entelektüelizmi karşılaştırılıyor.. Konuşmacı, Platon'un faydacı (utiliteryan) ahlak anlayışını, "bilge yönetsin" prensibini ve diyalektik eğitim yaklaşımını eleştirel bir bakış açısıyla incelemekte, aynı zamanda Platon'un "kan ve toprak" miti gibi ırkçılık düşüncelerine de değinmektedir. Video, günümüz demokrasilerindeki sorumluluktan kaçınma eğilimini eleştirerek, siyasi kurumların nasıl organize edilmesi gerektiği konusunda düşüncelerini paylaşmaktadır.
Bu video, bir eğitim dersi formatında olup, bir eğitmen tarafından siyaset felsefesinde ütopyalar konusu anlatılmaktadır.. Video, ütopyanın tanımı ve türleriyle başlayıp, Platon'un Devleti, Farabi'nin El-Medinetü'l-Fazıla, Thomas Moore'un Ütopyası, Campanella'nın Güneş Ülkesi ve Orwell'ın 1984 gibi önemli ütopya eserlerini incelemektedir. Daha sonra birey-devlet ilişkisi konusuna geçilerek, ilk çağlardan günümüze kadar bu ilişkinin nasıl geliştiği anlatılmaktadır. Video, siyaset felsefesinde devletin nasıl ortaya çıktığı, egemenlik biçimleri ve ideal devletin var olup olmadığı gibi temel konuları toparlayarak sonlanmaktadır.
Bu video, bir akademik ortamda gerçekleşen, bir hocanın ve öğrencilerin (Uğurcan, Ahmet Burak, Muhammed, Meryem, Cansel ve Bernard) katılımıyla John Locke'un siyasi felsefesini ele aldığı bir ders formatındadır.. Video, John Locke'un yönetim biçimleri, devlet teorisi, yasama-yürütme-yargı güçlerinin ayrılığı, doğal durum ve topluluk durumu kavramları, emek teorisi ve mülkiyet hakkına dair görüşlerini kapsamlı şekilde ele almaktadır. Ders, Locke'un felsefi düşüncelerinin temel unsurlarını sistematik bir şekilde inceleyerek, öğrencilere sunum yapmaları ve tartışmaları şeklinde ilerlemektedir.. Videoda ayrıca Thomas Hobbes'ın felsefesiyle karşılaştırmalar yapılarak, Locke'un klasik liberalizmle ilişkisi, siyasi iktidar kavramı, doğa durumu anlayışı, adalet ve ceza uygulaması, savaş durumu, meşru müdafaa, kölelik ve mülkiyet hakkına dair görüşleri detaylı olarak incelenmektedir. Türkiye'deki siyasi yapı ve toplumsal dinamiklerin Locke'un teorileri ışığında değerlendirilmesi de sunumun bir parçasıdır.
Bu video, bir konuşmacının Kropotkin'in Londra kutlamasında yaptığı konuşmanın özeti hakkında düşüncelerini paylaştığı bir içeriktir.. Konuşmacı, komünün az şey yapmasına rağmen dünyaya büyük fikirler fırlattığını belirtiyor. Özellikle "devletin yukarıdan değil aşağıdan gelmesi gerektiği" ve "doğada özel mülkiyet hakları diye bir şey olmadığı" fikirlerinin önemini vurguluyor. Video, bu fikirlerin gelecekte hayatımıza uyarlanabilir olması umuduyla sonlanıyor.
Bu video, "Sil Baştan Felsefe" serisinin bir parçası olan bir eğitim dersidir. Konuşmacı, siyaset felsefesi konusunu sistematik bir şekilde anlatmaktadır.. Video, siyaset felsefesinin tanımı ve temel kavramlarını ele alarak başlamakta, ardından devletin doğası ve ideal düzen arayışlarına odaklanmaktadır. İçerikte iktidar kaynağının insan doğasından, dinden veya toplumsal iradeden alınması, egemenliğin kullanış biçimleri, meşrutiyetin ölçüsü, bireyin temel hakları ve bürokrasinin önemi gibi konular incelenmektedir.. Videoda ayrıca Platon ve Aristoteles gibi önemli düşünürlerin devlet anlayışları, Farabi'nin Medinetü'l-Fazıla, Thomas More'un Ütopyası gibi ütopya örnekleri ve birey-devlet ilişkisi tartışılmaktadır. Modern toplumlarda devletin bireyden daha kollayıcı bir konuma geldiği vurgulanmaktadır.
Bu video, Sokrates ve Adimantos arasında geçen felsefi bir diyalogu içermektedir. Diyalog, bir devletin yapısı ve yönetimi hakkında derinlemesine bir tartışma sunmaktadır.. Videoda, bir devletin mutluluğunun nasıl sağlanacağı, koruyucuların (devletin yöneticileri) rolü ve toplumun farklı sınıflarının (çiftçiler, çömlekçiler, eskiciler) görevleri ele alınmaktadır. Sokrates, Adimantos'un savunmalarına karşı, devletin bütün yurttaşlara mutluluk sağlaması gerektiğini ve koruyucuların da bu amaca hizmet etmesi gerektiğini savunmaktadır. Ayrıca zenginlik ve yoksulluğun sanatçıları nasıl etkilediği, devletin savaş gücü ve sınırları gibi konular da tartışılmaktadır. Diyalog, eğitim ve öğretimin devletin en önemli kuralı olduğu vurgusuyla sonlanmaktadır.
Bu video, bir felsefeci tarafından sunulan Spinoza'nın siyaset felsefesini anlatan eğitim içeriğidir. Konuşmacı, 17. yüzyılda Hollanda'da yaşamış olan Spinoza'nın görüşlerini detaylı şekilde aktarmaktadır.. Video, Spinoza'nın devletin amacı, toplumun kurulması, yasaların önemi ve yönetim türleri hakkında görüşlerini ele almaktadır. Spinoza'ya göre devletin amacı güvenlik ve rahatlık olup, toplumun kurulması sadece savunma için değil iş bölümünü gerçekleştirmek için de gereklidir. Ayrıca, düşünce özgürlüğü, demokrasinin temel amacı ve yasaların oy birliğiyle yapılması gerektiği vurgulanmaktadır.. Videoda ayrıca Spinoza'nın adalet, düşmanlık, ihanet ve din konularındaki görüşleri de yer almaktadır. Spinoza'nın Thomas Hobbes'e karşı eleştirisi de sunumun sonunda ele alınmaktadır.