871-72'de Türkistan'ın Fârâb şehrinde doğdu. Bağdat'ta İbnü's-Serrâc'dan Arapça, Ebû Bişr Mettâ'dan mantık öğrendi. 941'de Dımaşk'a gitti, 950'de seksen yaşında orada öldü. Yetmişten fazla dil bildiği rivayet edilir
Orta Çağ felsefesi 200-1500 yılları arasını kapsar. Din merkezli düşünce egemen olmuş, felsefe dinin hizmetine girmiştir. İlk Çağ'dan farklı olarak toplumların felsefesidir
Allah'ın doğrudan âlem yaratması tevhid ilkesiyle bağdaşmaz. Yaratmanın zaman kavramıyla ilgili paradokslar ortaya çıkar. Âlemdeki kötülüğün Allah'a yüklenmesi eleştirilir
Bu video, bir eğitimci tarafından sunulan ÖSYM tarih dersi formatındadır. Eğitimci, öğrencilere Türk-Islam dünyasındaki önemli bilginleri ve mimari eserleri anlatmaktadır.. Video, Türk-Islam filozofları (Farabi, İbni Sina, Biruni, Harezmi, İbn Rüşd) hakkında bilgiler vererek başlıyor ve her birinin önemli eserlerini, alanlarını ve tarihsel önemini açıklıyor. Ardından İslam anlayışında resim sanatının haram sayılmasından dolayı gelişen sanat dalları (minyatür, hat sanatı, teship, vitray) anlatılıyor. Son bölümde ise ilk Türk-Islam devletlerindeki mimari eserler (Büyük Selçuklu, Karahanlı ve Gazneliler dönemlerindeki önemli camiler, türbeler ve medreseler) hakkında bilgiler veriliyor.
Bu video, Türk kökenli filozof Farabi'nin hayatını ve düşüncelerini anlatan bir eğitim içeriğidir. Konuşmacı, Farabi'nin 10. yüzyılda yaşamış, Kazakistan topraklarından gelen ve Bağdat'ta şöhret kazanmış önemli bir düşünür olduğunu belirtiyor.. Video, Farabi'nin Bağdat'taki ilim divanına davet edilmesi ve orada gösterdiği bilgeliği anlatan bir hikayeyle başlıyor. Hikaye, Farabi'nin dini ve akli ilimlerdeki yetkinliğini, müzik konusundaki bilgisini ve pratik müzik performansını gösteriyor. Konuşmacı, Farabi'nin "erdemli şehir" kavramının mucidi olarak bilinmesine rağmen, mantık, felsefe, kozmoloji ve siyaset bilimi gibi farklı alanlarda da önemli eserler bıraktığını vurguluyor. Video, Farabi'nin "bütünlüklü bakış açısı"nın günümüz için önemini vurgulayarak sona eriyor.
MEB Yayınları'nın 7. sınıf Türkçe ders kitabı sayfa 68-71'de yer almaktadır. Kitap, Ya İstiklal Ya Ölüm dinleme metni ve etkinlik cevaplarını içermektedir. Etkinlikler, bağımsızlık mücadelesinin önemini vurgulamaktadır
Bu video, bir öğretmenin öğrencilere felsefe tarihi dersi verdiği eğitim içeriğidir. Öğretmen, felsefe tarihi konularını öğrencilere anlatmaktadır.. Video, Sokrates'in felsefesi ve yöntemleriyle başlayıp, Platon'un idealar dünyası ve duyular dünyası kavramlarını açıklamaktadır. Ardından Aristoteles'in "birinci öğretmen" olarak nitelendirilmesi ve Platon'dan farklı olarak duyu organlarıyla elde edilen bilgilerin gerçek olduğunu savunması anlatılmaktadır. Son bölümde ise Farabi'nin "ikinci öğretmen" olarak tanıtılması, 879-950 yılları arasında yaşamış Türk-Islam filozofu olduğu ve Aristoteles'in düşüncelerini İslam'a uyarlaması ele alınmaktadır.. Ders içeriğinde Sokrates'in ironi ve matik yöntemleri, Platon'un mağara metaforu, Aristoteles'in duyu organlarıyla elde edilen bilgilerin gerçek olduğunu savunması ve Farabi'nin varlıkların sıralanışının en tepesinde Tanrı'yı koyması gibi önemli felsefi kavramlar detaylı şekilde açıklanmaktadır.
İslam'ın yayılması naklî ilimleri ortaya çıkarmıştır. Beytü'l-hikme ve medreseler akli ilimleri geliştirmiştir. Farabi ilimleri teorik ve pratik olarak ikiye ayırmıştır
Farabi, "İkinci Aristo" lakabıyla tanınan ünlü bir İslam filozofudur. 871-72 yılında Türkistan'ın Vesiç şehrinde dünyaya geldi. Babası Vesiç Kalesi kumandanıydı
Bu video, bir eğitimci tarafından sunulan akademik bir ders formatındadır. Konuşmacı, İslam düşünce tarihinde bilimlerin birliği ve tasnifi konusunu detaylı şekilde ele almaktadır.. Video, İslam dünyasında akli (felsefi) ve nakli (dini) bilimler arasındaki ayrımı, Hz. Peygamberle irtibat kurma yöntemlerini ve bilimlerin tasnifi konusundaki farklı görüşleri incelemektedir. İçerik, bilimlerin oluşum sürecinden başlayarak, Farabi, İbni Sina ve Gazali gibi önemli İslam düşünürlerinin bilim tasnif geleneğine katkılarını, Abbasiler döneminde tercüme faaliyetlerini ve İslam medeniyetindeki bilimsel gelişmeleri kronolojik olarak anlatmaktadır.. Ders ayrıca İslam düşünce geleneğinde Hz. Peygamberle irtibat kurma için geliştirilen üç temel yöntemi (kelamcılar tarafından "nazar ve istiklal", sufiler tarafından "riyazet ve mücadele", fakihler tarafından "haber yöntemi") ve Razi döneminde bilimlerin birliğinin nasıl gerçekleştiği gibi konuları da kapsamaktadır. Konuşmacı, Tahsin Görgün gibi akademisyenlerin çalışmalarından da bahsetmektedir.
Bu video, bir öğretmenin 11. sınıf felsefe dersinin 2. ünitesinin İslam felsefesi konusunu anlattığı eğitim içeriğidir.. Video, İslam felsefesinin temel özellikleri, farklı akımları ve temsilcileri ile başlayıp, yaratıcı varlığı kanıtlama problemi, devlet görüşleri ve akıl-inanç ilişkisi gibi konuları ele almaktadır. İçerik, İslam felsefesindeki önemli filozofların (Farabi, İbni Sina, İbni Rüşd, İbni Haldun) görüşlerini ve bu görüşlerin yazılı sınav sorularına nasıl yansıtılacağını içermektedir.. Videoda ayrıca İslam felsefesinin Antik Yunan felsefesine ait çevirilerin Antakya, Harran, İran ve İskenderiye'de yapıldığı, bu çevirilerin Doğu ile Batı arasındaki bağlantıyı kurduğu ve 8-9. yüzyıllarda İslam coğrafyasında yapılan çeviri faaliyetlerinin İslam felsefesine etkisi de anlatılmaktadır.
Bu video, bir öğretmenin 11. sınıf öğrencilerine felsefe dersi için 1. dönem 1. yazılı sınavına hazırlık amacıyla hazırladığı eğitim içeriğidir.. Video, yazılı sınavının üç bölümünden oluşmaktadır: klasik sorular (her soru 10 puan), doğru-yanlış sorular (her soru 5 puan) ve boşluk doldurma soruları (her soru 5 puan). Öğretmen, arke kavramı, Platon ve Aristoteles'in diğer filozoflardan farkları, Platon'un ideal devlet anlayışı, Aristoteles'in altın orta öğretisi ve İslam filozoflarından Farabi'nin erdemli şehir anlayışı gibi konuları örnek sorular üzerinden açıklamaktadır. Video sonunda öğretmen, öğrencilere felsefe dersinin detaylı bir alan olduğunu belirterek kitaplarındaki ölçme ve değerlendirme sorularına da bakmalarını tavsiye etmektedir.
Bu video, Türk Kültür ve Medeniyet Tarihi dersinin bir bölümüdür ve eğitim ve bilim ünitesini ele almaktadır.. Video, İslam dünyasında eğitim ve bilime önem veren ilk Türk-Islam devletlerini incelemektedir. Karahanlılar, Büyük Selçuklu Devleti ve Türkiye Selçukluları dönemindeki eğitim kurumları, medreseler, şifahaneler ve rasathaneler hakkında bilgiler verilmektedir. Ayrıca, Türk-Islam tarihinin önemli bilim insanları (El-Cezeri, Harezmi, Farabi, İbn-i Sina, Biruni, El-Hazini) ve onların katkıları detaylı olarak anlatılmaktadır. Ahilik sistemindeki mesleki eğitim sistemi ve Kutadgu Bilig ile Divanü Lügatit Türk gibi önemli eserler de videoda yer almaktadır.
Bu video, eğitim felsefesi dersinin bir bölümü olup, Türk eğitim felsefesinin tarihsel gelişimini anlatan eğitim içeriğidir.. Video, İslam öncesi Türk toplumundan başlayarak İslam sonrası, Selçuklu ve Osmanlı dönemlerine ve son olarak Cumhuriyet dönemindeki eğitim felsefesine kadar uzanan bir yapıya sahiptir. Türk eğitim felsefesinin temel kavramları tanıtılmakta, göçebe Türk toplumundaki eğitim sistemi, medreselerdeki eğitim yöntemleri ve Cumhuriyet dönemindeki köy enstitüleri gibi önemli uygulamalar ele alınmaktadır.. Videoda Farabi, İbn Sina, Gazali ve İbn Rüşd gibi İslam düşünürlerinin felsefi yaklaşımları, Selçuklu ve Osmanlı eğitim sistemleri ile Kemalizm eksenindeki eğitim felsefesi detaylı olarak incelenmektedir. Ayrıca konuyla ilgili daha detaylı bilgilerin eğitim felsefesi ders kitabının beşinci ünitesinden ulaşılacağı belirtilmektedir.
Bu video, bir akademisyen tarafından sunulan İslam felsefesine dair kapsamlı bir ders formatındadır. Konuşmacı, öğrencilere felsefi kavramları ve teorileri anlatırken interaktif bir şekilde dersi ilerletmektedir.. Ders, İslam felsefesindeki nazar yönteminin temelleriyle başlayıp, mantık sanatı, bilgi teorisi ve felsefi algılama sürecine odaklanmaktadır. Video boyunca nesnelerin varlığı, bilinebilirliği, ruhun farklı aşamaları (nefs-i emmare, nefs-i levvame, nefs-i mülheme), bilginin nasıl oluştuğu ve felsefi kavramlar (mahiyet, hüviyet, zati özellikler) gibi konular ele alınmaktadır.. Ders içeriğinde Farabi, İbn-i Sina gibi İslam filozoflarının görüşleri, Aristoteles'ten gelen mantık kavramları ve Meşşai filozoflarının bilgi teorisi detaylı olarak incelenmektedir. Ayrıca, nazar yönteminin metafizik kabulleri, algılama sürecinin üç aşaması (hayal gücü, vehim ve akıl) ve insanın bilgi alma sürecindeki özel konumu gibi konular da dersin önemli bölümleridir.
Bu video, bir tarih dersi formatında olup, bir öğretmen ve öğrenci arasında geçen diyalogları içermektedir. Öğretmen, İslam Türk İslam devletlerindeki hukuk, edebiyat ve bilim konularını anlatmaktadır.. Video, İslam Türk İslam devletlerindeki hukuk sistemi (örfi ve şeri hukuk), eğitim kurumları (gulamhane ve medrese) ve önemli bilim adamları hakkında bilgiler sunmaktadır. Öncelikle hukuk türleri ve görevlileri (emirdat, kadı, kadı kudat, kadın eşk) açıklanmakta, ardından medrese sistemi ve önemli medreseler (Nizamiye Medresesi, Nişabur Medresesi) anlatılmaktadır. Son bölümde ise Farabi, Gazali, İbni Sina, Ali Kuş, Cabir binayadır ve İbn Rüşd gibi önemli bilim adamlarının hayatları ve katkıları ele alınmaktadır.
Bu video, Kampüs Kanalı'ndan bir eğitimci tarafından sunulan kapsamlı bir İslam tarihi dersidir. Konuşmacı, İslam tarihinin temel dönemlerini kronolojik olarak anlatmaktadır.. Video, İslam'ın doğduğu dönemdeki dünya haritası ve Arap Yarımadası'nın yapısıyla başlayıp, Hz. Muhammed'in hayatı, peygamberlik dönemi ve hicretiyle devam etmektedir. Ardından dört halife dönemi, Emevi devleti, Abbasiler dönemi ve Türk devletleri (Tolunoğulları, Takavoğlu, Fatimler ve Memlükler) ele alınmaktadır. Son bölümde ise İslam medeniyetinin sosyal, ekonomik, dil-edebiyat ve bilim-sanat alanlarındaki gelişmeleri incelenmektedir.. Videoda ayrıca İslam dünyasındaki önemli şahsiyetler (Farabi, İbni Sina), fetihler, devlet teşkilatları, ordu ve donanma sistemleri hakkında detaylı bilgiler sunulmaktadır. Eğitimci, konuları pekiştirmek için soru-cevap formatında sorular çözmekte ve öğrencilere tarih anlayışında değişimlerin nasıl gerçekleştiğini açıklamaktadır.
Bu video, bir eğitimci tarafından sunulan İslam tarihi ve medeniyet dersinin kapsamlı bir anlatımıdır. Eğitimci, öğrencilere hitap ederek tarihsel olayları kronolojik olarak aktarmaktadır.. Video, Emeviler ve Abbasiler dönemlerinden başlayarak İslam medeniyetinin gelişimini ele almaktadır. İlk bölümde Emeviler dönemindeki halifelik sistemi, Sünni-Şii ayrımı ve Abbasi Devleti'nin yükselişi anlatılırken, ikinci bölümde Mısır'da kurulan Türk devletleri (Tolunoğulları, İsidler, Eyyubiler ve Memlükler) ve İslam medeniyetinin bilimsel gelişimi incelenmektedir. Son bölümde ise İslam'daki dört mezhep ve İslam medeniyetindeki sanat geleneği ele alınmaktadır.. Ders içeriğinde İslam medeniyetindeki önemli bilim adamları (Farabi, İbni Sina, İmam Gazali, İbn Rüşd, İbni Haldun), mimari eserler (Ümeyye Camii, Kubbetü's-Sahra, Kurtuba Camii, Elhamra Sarayı) ve Türkiye'de yaygın olan Hanefilik mezhebi hakkında detaylı bilgiler sunulmaktadır.
Bu video, 11. sınıf felsefe dersinin ikinci ünitesi olan "M.Ö. 2.15. Yüzyıl Felsefesinin İslam Filozofları" konusunu anlatan bir eğitim içeriğidir.. Video, İslam felsefesinin önemli düşünürlerini kronolojik olarak ele almaktadır. İlk bölümde Farabi'nin (870-950) tanrı anlayışı, varlık görüşü ve sudur kuramı anlatılırken, ikinci bölümde İbn-i Sina (980-1037), Gazali (1058-1111) ve İbn Rüşd'ün (Averroes) felsefi görüşleri karşılaştırmalı olarak incelenmektedir.. Videoda her filozofun tanrı kavramı, varlık teorisi, bilgi kaynakları, mutluluk anlayışı ve felsefe-din ilişkisi gibi temel felsefi konular detaylı şekilde açıklanmaktadır. Özellikle Gazali'nin Farabi ve İbn Sina'ya karşı eleştirileri ve İbn Rüşd'ün çift gerçek kuramı gibi önemli felsefi yaklaşımlar vurgulanmaktadır.
Bu video, İslam felsefesinde önemli bir yere sahip olan Farabi'nin hayatını ve eserlerini anlatan bir eğitim içeriğidir.. Video, Farabi'nin 871 yılında Türkistan'ın Farap şehri yakınlarındaki Vesite'de doğumundan başlayarak eğitim hayatını, felsefi düşüncelerini ve eserlerini kronolojik olarak anlatmaktadır. Farabi'nin İslam felsefesinde Meşai ekolünü sistematize etmesi, Aristo'dan sonra "Muallim-i Sani" unvanıyla anılması ve İbn-i Sina gibi sonraki filozofları etkilemesi vurgulanmaktadır. Ayrıca "Medinetü'l-Fazıl", "Siyasetü'l-Medeniye", "Kitabu'l-Huruf" ve "Kitabu'l-Mille" gibi başlıca eserleri ve 950 yılında 80 yaşında hayatını kaybetmesi de belirtilmektedir.