Bu video, bir öğretmen tarafından sunulan eğitim dersi formatında olup, eski Türkçe metinlerin analizi ve dilbilimsel dönüşümler üzerine odaklanmaktadır.. Ders, 9. yüzyıldan kalma "İrak Bitik" adlı eski bir metindeki "Onbir İrak" parçasını incelemektedir. Öğretmen, eski Türkçedeki ses ve harf değişikliklerini, t-d dönüşümünü, k-g dönüşümünü gibi dilbilimsel konuları açıklamakta ve "sarık", "atlık", "sapçı", "yağız", "yalbaç" gibi sözcüklerin günümüz Türkçesine nasıl dönüştüğünü göstermektedir.. Videoda ayrıca "edgü" (iyi) sözcüğünün tarihsel dönüşümü detaylı olarak ele alınmakta ve metindeki karakterlerin (sarılı savcı ve yağız adlı yalvaç) iyi haberler getirdiği anlatılmaktadır. Ders, izleyicilere eski metinleri okuma ve anlama konusunda özgüven kazandırmayı amaçlamaktadır.
XV. ve XVI. yüzyıl Osmanlı Türkçesinin genel dil yapısını gösteren metinler incelenmiştir. Metinler 20. yüzyıl başlarında matbaada basılmış Osmanlı tarihi eserleridir. Her metnin sonunda bilinmeyen kelimelerin anlamları küçük sözlükte yer almaktadır. Metinler sadeleştirilmiş hali ve dilbilgisi unsurlarıyla birlikte sunulmaktadır
Modern isimler arasından seçilemeyenler için Eski Türkçe isimler öneriliyor. Liste Türk kültürü ve tarihini yansıtan isimleri içeriyor
Bu video, bir Türkçe dilbilgisi dersidir. Bir öğretmen, öğrencilere Türkçe'deki ses olaylarını açıklamaktadır.. Videoda "ben" ve "sen" sözcüklerindeki arsızlaşma olayı detaylı olarak incelenmektedir. Öğretmen, bu ses olayının sebebini Eski Türkçe'ye dayanarak anlatmaktadır. Özellikle n ve g seslerinin bir araya geldiğinde veya nk seslerinin bir araya geldiğinde nazal n'ye dönüşmesi ve bu durumun kendinden önceki ünlüyü kalınlaştırması (damarsızlaşma) konusu üzerinde durulmaktadır.
Bu video, Türk dilinin tarihsel gelişimini anlatan eğitici bir içeriktir. Önceki bölümde Eski Türkçe'nin anlatıldığı bir serinin devamıdır.. Video, Eski Türkçe'nin parçalanması ve yeni yazı dillerinin ortaya çıkışı üzerine odaklanmaktadır. Özellikle Kuzeydoğu Türkçesi'nin (Harezm ve Kıpçak Türkçesi) tarihsel gelişimi, coğrafi yayılımı ve önemli eserleri detaylı olarak anlatılmaktadır. Harezm Türkçesi'nin önemli eserleri (Zemahşeri'nin Muhakemet'ül-Edebî, Rabguzi'nin Kısasül-Enbiyası, Genceli Nizami'nin Hüsrev-ü Şirin'i, Harezmi'nin Muhabbet Namesi, Mahmud bin Ali'nin Nehcü'l-Feradisi) ve Kıpçak Türkçesi'nin önemli eserleri (Et-Tuhfetü'z-Zekiye fil-Lügatit Türk, Ed-Dürrretü'l-Mudiye fil-Lügatit Türk, Seyfi Sarayi'nin Gülistan Tercümesi) hakkında bilgiler verilmektedir. Video, Kuzeydoğu Türkçesi'nin diğer kolu olan Çağatay Türkçesi'nin anlatımının yarın yapılacağı bilgisiyle sonlanmaktadır.
Bu video, bir eğitmen tarafından sunulan Türkçe dilbilgisi eğitim içeriğidir. Eğitmen, öğrencilere hitap ederek Eski Türkçe dönemi dilbilgisi konularını anlatmaktadır.. Videoda Orhon ve Uygur Türkçesi döneminin dilbilgisi özellikleri detaylı olarak incelenmektedir. Çoğul ekleri, iyelik ekleri, belirtme hal ekleri, emir kipi çekimleri, yönelme eki, zamir çekimleri, çekim eki, tamlama ve sıfat eki gibi konular örneklerle açıklanmaktadır. Ayrıca "sakın" zarflarının kullanımı, "öldü" kelimesinin istek anlamında kullanımı ve "mayın" ekinin tarihsel gelişimi gibi konular da ele alınmaktadır.. Video, ÖSYM sınavlarına hazırlık için önemli bilgiler içermekte olup, Türkçe dilbilgisi öğrenmek isteyenler için faydalı bir kaynak niteliğindedir. Eski Türkçe döneminden gelen eklere dair bilgiler ve Orhon Türkçesi'nin diğer Türkçe dönemleriyle karşılaştırması yapılarak dilin zaman içindeki değişimi de incelenmektedir.
Karahanlı Türkçesi 11-13. yüzyıllar arasında Kaşgar'da gelişti. Devletin kurucusu Bilge Kül Kadır Han'dır. 950'de Saltuk Buğra Han'ın İslamiyeti kabulüyle ilk İslam-Türk devleti kuruldu. Devletin sınırları Doğu Türkistan'dan Maveraünnehir'e kadar genişledi
Türk dili 8. yüzyıldan 13. yüzyıla kadar Eski Türkçe olarak gelişmiştir. Köktürkçe, Eski Uygurca ve Karahanlı Türkçesi olmak üzere üç ana dönemden oluşur. Karahanlı Türkçesi, Eski Türkçeden Orta Türkçeye geçişin ilk aşamasıdır
Âyat, ayetleri ve insanı manen uyandıran işaretleri ifade eder. Bencileyin, benim gibi anlamında kullanılan eski Türkçe zarftır. Bîzâr, bıkmış, usanmış ve tedirgin anlamlarına gelir. Çalab/Çalap, Müslüman Türklerin Allah'a hitap eden isimlerinden biridir
Bu video, Türkçe'de kullanılan akrabalık sözcüklerinin kökenlerini anlatan eğitici bir içeriktir.. Video, aile ve akrabalar için kullanılan "dayı", "teyze", "amca" ve "hala" gibi sözcüklerin Eski Türkçe'deki kökenlerini açıklamaktadır. Her bir sözcüğün nasıl oluştuğu, hangi akrabaları tanımladığı ve zaman içinde nasıl değiştiği detaylı olarak anlatılmaktadır. Ayrıca, evlilikle başlayan sonradan edinilen akrabalık ilişkilerinin bir sonraki bölümde inceleneceği belirtilmektedir.
Bu video, Türkçe'nin tarihsel gelişimini anlatan eğitici bir içeriktir.. Video, Türkçe'nin tarihsel gelişimini iki ana döneme ayırarak açıklamaktadır: Eski Türkçe Dönemi (8-13. yüzyıllar) ve Orta Türkçe Dönemi (13. yüzyıldan günümüze). Eski Türkçe Dönemi'nde sözlü ve yazılı edebiyat ürünlerinin özellikleri, Orta Türkçe Dönemi'nde ise kuzeydoğu ve batı Türkçesi'nin alt dalları detaylı olarak anlatılmaktadır. Video, günümüzde Türkiye'de kullanılan Türkçe'nin Orta Türkçe döneminden Batı Türkçesi'ne, oradan da Türkiye Türkçesi'ne evrildiğini vurgulayarak sona ermektedir.
Aba saygıdeğer kişi, bazı Türk boylarında ana veya baba anlamına gelir. Abak temiz, iffetli, namuslu kişi demektir. Abar gösteriş, heybetlilik, baş eğmez anlamlarına gelir. Abay aydınlık, hayret uyandıran anlamındadır
Bu video, bir kişinin dizi izleme deneyimini ve eski Türkçe kullanımının günlük hayata etkisini anlattığı bir içeriktir. Konuşmacı, "Vikings" dizisini izlediğini ve eski Türkçe kullanarak konuşmaya alıştığını belirtiyor.. Videoda konuşmacı, dizi izlemeye başlamadan önce çok fazla dönem dizi ve filmi izlemediğini, ancak şu anda "Vikings" dizisini sevdiğini ve ikinci sezondayken olduğunu paylaşıyor. Ayrıca, eski Türkçe kullanımının günlük hayatta nasıl etkili olduğunu ve izleyicilerin yorumlarının karakter analizlerinde nasıl yardımcı olduğunu anlatıyor.
Bu video, "Sınav Uzmanı" kanalında içerik üreten bir eğitimci tarafından sunulan Türkçe sınav sorularının çözümünü içeren eğitim içeriğidir.. Videoda eğitimci, Eski Türkçe ve Türkçe dersi sınavlarından çeşitli soruları adım adım çözmektedir. İçerikte internet mağazası sorunları, kanaat kavramı, kahve çekirdeği tarihi, kütüphane verileri, sandviç tekniği, krizi fırsata çevirme, reklam etkileri, bahçe kroki analizi, yazım yanlışı tespiti ve fiilimsiler konusundan isim fiil kullanımı gibi farklı soru tipleri ele alınmaktadır.. Eğitimci her soru için detaylı açıklamalar yaparak çözüm taktikleri sunmakta ve öğrencilerin videoyu durdurup kendi başlarına çözmelerini önermektedir. Video, Türkçe dersi sınavlarına hazırlanan öğrenciler için faydalı bir kaynak niteliğindedir.
Bu video, Türkçe'nin tarihi ve dil dönemleri hakkında bilgi veren eğitici bir içeriktir. Program, Türkçenin kökeni, tarihi ve önemli dönemlerini kronolojik olarak anlatmaktadır.. Video, Türkçenin Ural-Altay dil ailesinin Altay koluna mensup olduğu bilgisiyle başlayıp, dilin tarihini incelemektedir. Türkçenin yazıyla izlenebilen dönemleri (Hun dönemi, Eski Türkçe dönemi, Orta Türkçe dönemi, Kuzey Türkçesi, Doğu (Çağatay) Türkçesi ve Batı (Eski Oğuz) Türkçesi) detaylı olarak ele alınmaktadır. Her dönem için önemli yazılı belgeler, edebi eserler ve dilbilimsel gelişmeler hakkında bilgiler sunulmaktadır. Video, Türkçenin bin üç yüz yıldan fazla bir zamandır yazı dili olarak takip edilen bir dil olduğunu ve yazıyla izlenilemeyen dönemlerinin günümüzden yedi-sekiz bin yıl geriye gittiğini belirterek sonlanmaktadır.
Bu video, Zafer Şık kanalında yayınlanan bir eğitim içeriğidir. Eğitmen, temel seviye bir arşiv belgesini okuyarak izleyicilere belge okuma tekniklerini göstermektedir.. Videoda Ankara Mütesellimi Mesut A. tarafından gönderilen bir emirname okunmaktadır. Eğitmen, belgenin imla kurallarını, kelime anlamlarını ve metin yapısını detaylı şekilde açıklamaktadır. Belge, bir eşkıyanın ele geçirilmesi ve cezalandırılması konusunda emir içermektedir. Video, arşiv merakı olanlar ve üniversitede ilgili bölümleri okuyan öğrenciler için hazırlanmıştır.
Bu video, iki kişi arasında geçen kısa bir sohbet formatındadır. Konuşmacılardan biri "Berkay" olarak adlandırılmaktadır.. Videoda "domal" kelimesinin kökeni ve anlamı açıklanmaktadır. "Domal" kelimesinin eskiden "tomal" olarak şişirmek, top haline gelmek fiilinden evrilmiş, eski Türkçe'de "ton dolu dolgun" sözcüğü ile birleştirilerek "domal" haline geldiği anlatılmaktadır. Video, bu bilginin paylaşılması ve kısa bir diyalogla sona ermektedir.
Bu video, bir eğitim dersi formatında olup, bir eğitmen tarafından arşiv belgelerinin nasıl okunacağını göstermektedir.. Videoda eğitmen, muhtelif belgelerden kesilen metin parçalarını kullanarak kelime okuma tekniklerini göstermektedir. Özellikle "Numeroğlu Tezkire", "hükümeti seniyye", "irade-i seniyenin", "dahiliye nazırı", "memo'dur" gibi kelimelerin nasıl okunacağı ve yazılacağı detaylı olarak anlatılmaktadır. Ayrıca tarih okuma ve metin bölümlerinin nasıl ayırt edileceği de gösterilmektedir. Video, bir sonraki derste devam edileceği belirtilerek sona ermektedir.