Koşuk, yiğitlik ve aşk konularını işleyen dörtlüklerden oluşan lirik şiirlerdir. Sagu, cenaze törenlerinde söylenen ağıt niteliğindeki şiirlerdir
Nazım, duygu ve düşüncelerin dizelerle ölçülü ve uyaklı anlatımıdır. Manzum, nazımla yazılmış, duygu ve heyecan içeren edebi anlatım biçimidir. Mensur şiir, düzyazı biçiminde yazılan şiir inceliğidir
Bu video, bir eğitimci tarafından sunulan Türk halk edebiyatı ve Divan şiirine ait bir ders formatındadır. Anlatıcı, Kutadgu Bilig adlı eser ve Ökdlmiş'in hikâyesinden alıntılar yaparak Türk halk edebiyatını açıklamaktadır.. Video, Ökdlmiş'in hükümdar Künto'nun hizmetine girmesiyle başlayıp, iki karakter arasındaki diyalogları, Ökdlmiş'in faydalı ve zararlı şeyler hakkında bilgilerini ve hükümdarın ona hediye vermesini anlatmaktadır. Daha sonra Türkçenin etimolojik kökenleri, eski anlamları ve kelime köklerinin modern Türkçe'ye geçiş süreçleri incelenmektedir. Son bölümde ise komutan, ulu hacip ve kapı başı gibi pozisyonların olması gereken özellikler detaylı olarak açıklanmaktadır.. Videoda ayrıca eski Türk beyliklerinde beylik işi, vezirin özellikleri, "bodun" ve "kara" gibi kelimelerin "sıradan halk" anlamına geldiği ve beyler ile bodun/kara arasındaki ilişki gibi kültür tarihi konuları da ele alınmaktadır. Anlatıcı, Reşat Ahmed Arat'ın tercümesine dayanarak şiirin anlamını ve kelime kullanımını detaylı şekilde açıklamaktadır.
Bu video, Dijital Hoca tarafından uzaktan eğitim platformu üzerinden sunulan bir eğitim dersidir. Öğretmen, Eski Türk Edebiyatı konusunda nazım biçimleri ve özellikle gazel türü hakkında detaylı bilgiler vermektedir.. Video, nazım biçimi ve nazım türü kavramlarının ayrımıyla başlayıp, nazım biçimlerini belirleyen unsurları açıklamaktadır. Ardından gazel türünün kökeni, özellikleri, uyak örgüsü ve farklı gazel türleri (mutavvel, mülemma, zulme tali, musammat, müzeyyel, mükerrer, gazel-i muvaşah, müracaa, yekahen) detaylı şekilde ele alınmaktadır.. Videoda ayrıca gazelin yapısal özellikleri, iade sanatı, reddi matla ve reddi mısra kavramları da açıklanmaktadır. Divan şiiri tarihinde en çok gazel yazan sanatçılar (Edirneli Nazmi, Türki, Zati, Muhibbi) ve diğer şiir türlerinde en çok yazan şairler (Lami Çelebi, Enderunlu Vasıf, Emiri, Yahya Nazim) hakkında bilgiler verilmektedir. Video, gazelin son ustası olarak Yahya Kemal Beyatlı'nın tanıtımıyla sona ermektedir.
Bu video, Divan Edebiyatı sanatçıları serisinin bir parçası olup, 17. yüzyıl Divan şairlerini tanıtan bir eğitim içeriğidir.. Video, 17. yüzyılın Türk edebiyatının kendi kimliğini bulduğu bir dönem olduğunu açıklayarak başlıyor ve dönemin önemli şairlerini tek tek inceliyor. Nefi, Nabi, Şeyhülislam Yahya, Nevizade, Azmizade Haleti, Naili, Neşati ve Atayi gibi şairlerin hayatları, edebi özellikleri ve önemli eserleri hakkında detaylı bilgiler veriliyor. Her şair için şiir tarzları, dil özellikleri ve dönemin edebi akımlarına katkıları açıklanıyor.
Neşâti'ye göre sevgili canıyla birlikte gitmiş, dost sohbetlerini bile istemiyor. Şeyh Galib'e göre sevgilinin itibarı ve şöhreti tüm dünyada kendisine ait. Nef'î'ye göre sevgilinin eşiğine yüz sürmesem o an ölürüm
Bu video, birkaç kişinin Türk edebiyatı hakkında yaptığı bir sohbeti içermektedir. Konuşmacılar arasında Halil Hoca, Yavuz ve Tuncay Bey gibi isimler bulunmaktadır.. Sohbetin ana konusu Türk edebiyatının çeşitli yönleri ve edebiyatın eğitimdeki yeri üzerine odaklanmaktadır. Konuşmacılar, divan şiiri, halk edebiyatı, müstehcen şiirler ve çocuklara hitap eden şiirler hakkında görüşlerini paylaşmaktadırlar. Ayrıca, Galip Paşa'nın şiirleri, Faruk Nafiz Han, Ziya Gökalp gibi şairlerin eserleri ve Polonez Blavatsky gibi teozofi kurucuları hakkında da bilgiler verilmektedir.
Tanzimat şairleri şiirin konusunu ve anlatımını değiştirdiler. Divan şiiri geleneği biçimsel olarak devam etti. Aruz ölçüsü ve hece vezni kullanıldı. Şiirde konuşma diline yaklaşma çabası görüldü
Bu video, bir öğretmen ve Onur Hoca/Vural adlı yardımcılar tarafından sunulan 9. sınıf Türkçe dersinin şiir konusunu içeren eğitim içeriğidir.. Video, şiirin tanımı ve özellikleri ile başlayıp, nazım birimi (mısra, beyit, dörtlük, bent) kavramlarını örneklerle açıklamaktadır. Ardından Türk edebiyatındaki üç önemli şiir geleneği (halk şiiri, divan şiiri, yeni Türk şiiri) ve bunların nazım şekilleri ile nazım türleri anlatılmaktadır. Son bölümde ise şiir ölçüleri (hece ölçüsü, aruz ölçüsü ve serbest ölçü) detaylı olarak incelenmektedir.. Videoda ayrıca şiirde ahenk unsurları (aliterasyon, asonans, ölçü, kafiye ve redif) tanıtılmakta ve hece ölçüsü konusuna giriş yapılmaktadır. Aruz ölçüsünde uzun ve kısa heceler, takdir kavramı ve aruz kusurları (imale, zihaf, vasıl, ulama) açıklanmıştır. Kafiye konusunun sonraki videolarda işleneceği belirtilmektedir.
Bu video, bir edebiyat dersi formatında çekilmiş bir komedi sketçidir. Videoda Zühtü adında bir edebiyat öğretmeni ve öğrencileri yer almaktadır.. Videoda Zühtü, edebiyat dersinin sadece divan edebiyatı ve divan şiiri olduğunu, kafiyesiz şiirin olmadığını savunmaktadır. Öğrencilere divan şiiri örnekleri okutmaya çalışırken, öğrencilerin tepkileri ve öğretmenin sert tavırları komik bir ortam yaratmaktadır. Ayrıca videoda kimya dersinde laboratuvar deneyleri sırasında yaşanan bir olay da gösterilmektedir.
1852'de İstanbul'da aristokrat bir ailede doğdu. Paris'te kolejde ve Amerikan Koleji'nde eğitim gördü. Çeşitli elçiliklerde görev yaptı ve Cumhuriyet döneminde milletvekili oldu
İstanbul Kandilli'de doğan Ziya Paşa, 1880'de Adana'da vefat etti. On altı yaşında Dâire-i Sadâret-i Uzmâ'da kâtip olarak çalışmaya başladı. 1867'de Yeni Osmanlılar Cemiyeti'ne üye olarak Paris'e kaçtı. 1868'de Londra'da Hürriyet gazetesini Namık Kemal'le birlikte çıkardı. Çeşitli valilik görevlerinde bulundu ve önemli imar faaliyetleri gerçekleştirdi
Bu video, bir eğitim dersi formatında olup, bir öğretmen tarafından şiirde nazım birimleri konusu anlatılmaktadır.. Videoda şiirin temel yapısı olan nazım birimleri detaylı olarak ele alınmaktadır. Öncelikle nazım biriminin tanımı yapılarak, ardından üç farklı nazım birimi (beyit, dörtlük/kıta ve bent) açıklanmaktadır. Her bir nazım birimi için örnekler verilmekte ve hangi şiir türlerinde (divan şiiri, halk şiiri veya serbest şiir) hangi nazım birimlerinin kullanıldığı belirtilmektedir. Video, şiir yapısını anlamak isteyenler için temel bilgiler sunmaktadır.
Bu video, bir öğretmenin edebi sanatlar kapsamında hüsn-ü talil sanatını anlattığı eğitim içeriğidir.. Videoda hüsn-ü talil sanatının tanımı, anlamı ve özellikleri açıklanmaktadır. Öğretmen, hüsn-ü talil'in "güzel sebeplendirme" olarak tanımlandığını ve bir olayı asıl sebebinden daha güzel bir sebebe bağlama sanatı olduğunu anlatmaktadır. Daha sonra bu sanatı örneklerle açıklamakta, özellikle Divan şiirinde sıkça kullanıldığını belirtmektedir. Video, çeşitli edebi örneklerle hüsn-ü talil sanatının nasıl uygulandığını göstermektedir.
Bu video, bir eğitimci tarafından sunulan Divan edebiyatı dersidir. Eğitimci, gazel nazım biçimini detaylı bir şekilde anlatmaktadır.. Videoda gazelin tanımı ve özellikleri açıklanmaktadır. Gazelin beyitlerle yazıldığı, genellikle 7 beyitten oluştuğu, kafiye düzeninin aa a a a a a a a şeklinde olduğu, matla ve matta beyitlerinin önemi, beytü'l-gazel (şah beyit) kavramı ve yek- ahenk ile yek- avaz gazel türleri anlatılmaktadır. Ayrıca Fuzuli'nin bir gazeli örnek olarak verilerek, şiirin dil yapısı, ölçüsü ve kafiye düzeni incelenmektedir. Video, sınavlarda gazel sorularını çözmek için ipuçları da içermektedir.
Bu video, bir eğitim içeriği olup, konuşmacı tarafından Tanzimat dönemi şiiri hakkında bilgi verilmektedir.. Video, Tanzimat edebiyatının iki dönem altındaki şiir özelliklerini detaylı şekilde anlatmaktadır. İlk bölümde sanat toplum içindir görüşü benimsenen, toplumsal konuları işleyen ve divan şiirine bağlı kalan ilk dönem özellikleri açıklanırken, ikinci bölümde sanat için sanat anlayışı benimsenen, bireysel konuları işleyen ve daha süslü dil kullanan ikinci dönem özellikleri ele alınmaktadır. Video, iki örnek şiir üzerinden bu dönemlerin nasıl ayırt edilebileceğini göstermekte ve AYT sınavlarında soru potansiyeline sahip olan bu konuyu kısaca hatırlatmaktadır.
Bu video, bir eğitim dersi formatında olup, bir öğretmen tarafından Tanzimat Dönemi Edebiyatı konusu anlatılmaktadır.. Video, Batı uygarlığı çevresinde gelişen Türk edebiyatının Tanzimat Dönemi'ni ele almaktadır. Öncelikle Osmanlı Devleti'nin 17. yüzyıldan itibaren yaşadığı gerileme ve 1839'da ilan edilen Tanzimat Fermanı'nın önemi anlatılmaktadır. Ardından Tanzimat Edebiyatı'nın hazırlık dönemi (1839-1860) ve bu dönemde çıkarılan önemli gazeteler (Takvimi Vekayi, Tercüman-ı Ahval, Tasvir-i Efkar, Muhbir, Hürriyet, İbret, Tercüman-ı Hakikat, Sabah, Tercüman-ı Şark, Mizan) detaylı olarak incelenmektedir. Son olarak Tanzimat sanatçılarının genel özellikleri ve Divan şiirinin bu dönemdeki durumu açıklanmaktadır.
Bu video, akademik bir ortamda gerçekleşen, şerh kavramı ve Klasik Türk edebiyatı üzerine bir sunum ve tartışma formatındadır. Özlem Hoca, Yunus Dolu Hoca, Songül Hoca ve diğer sayın hocaların katılımıyla gerçekleştirilen sunumda, şerh metodolojisi ve Divan şiirinin tasavvufî anlamları incelenmektedir.. Video, şerh kavramının tanımı ve tarihsel gelişimiyle başlayıp, farklı şerh yöntemlerini ele almaktadır. Ardından 15. yüzyıl Klasik Türk edebiyatının özellikleri ve Necati Bey'in gazelinin detaylı şerhi yapılmaktadır. Sunumda, şerh yaparken dikkat edilmesi gereken hususlar, başvurulması gereken kaynaklar ve Divan şiirindeki tasavvufî terimlerin anlamları incelenmektedir.. Videoda ayrıca Ali Tarla, Ha İpek, Tuncay Kortan Tamer, Cemil Çinçin ve Dursun Ali Toker gibi şerh metodolojisi üzerinde çalışan önemli isimler ele alınmakta, Mevlana'nın Mesnevi'si'nin şerh geleneğindeki önemi ve Arena Tarla'nın metin şerhi konusundaki katkıları vurgulanmaktadır. Necati Bey'in "Benzettim" adlı redifli manzumesi üzerinden beyitler tek tek incelenmekte ve her beyitteki kelime anlamları, benzetmeler, söz sanatları ve tasavvufî anlamlar açıklanmaktadır.
Bu video, Cumhuriyet dönemi Türk şiirinin en büyük temsilcilerinden Yahya Kemal Beyatlı hakkında bir sohbet programıdır. Programda konuşmacılar, şairin şiir anlayışı, kişiliği ve tarihsel bağlamı hakkında bilgiler paylaşmaktadır.. Videoda Yahya Kemal Beyatlı'nın Divan şiiri ile modern şiir arasındaki köprü olarak nitelendirilmesi, mükemmeliyetçi kişiliği ve şiirlerindeki sağlamlık vurgusu ele alınmaktadır. Ayrıca şairin Fransa'daki deneyimleri, Jön Türklerle olan ilişkisi, Albert Sorel'in etkisi ve şiirlerinin bestelenmesi gibi konular da tartışılmaktadır. Program, şairin vefatından sonra şiirlerinin basılmaması ve bunun nedenleri hakkında bilgilerle sonlanmaktadır.