Göktürk, Bozkurt, Ergenekon gibi destanlar öne çıkıyor. Kaşgarlı Mahmut'un Divan-ı Lügat'it Türk'ü önemli eserler arasında
Bu video, Pir Sultan Abdal'ın hayatını konu alan bir film veya müzikal eseridir. Hikayede Pir Sultan Abdal, kızı Sanem, oğlu Ali, Hızır Paşa ve diğer karakterler yer almaktadır.. Video, Pir Sultan Abdal'ın halka yardım etme çabaları ve adalet arayışı etrafında şekillenmektedir. İlk bölümde Pir Sultan'ın haram yemez olduğunu kanıtlaması için bir deney yapması ve halka yardım etmesi gösterilirken, ikinci bölümde sürgün edilmesi, halkının zulme uğraması ve sonunda geri döndüğünde iftira edilerek idam edilme cezasına çarpması anlatılmaktadır.. Videoda Pir Sultan'ın halka olan sevgisi, zulümle mücadele etmesi ve adalet arayışı vurgulanırken, Hızır Paşa'nın zulümleri ve halkının yaşadığı zorluklar da işlenmektedir.
Bu video, Türkçe şiirlerin okunduğu bir performanstır. Videoda "Uğrun uğrun" ve "Neylesin malı yumdukça" başlıklı iki farklı şiir dizeleri okunmaktadır.. Videoda okunan şiirlerde acem kız, kaş, göz, burnu fındık ağzı gibi güzellik özellikleri anlatılmaktadır. Şiirlerin yapısı tekrarlanan dizelerden oluşmakta ve Türk halk edebiyatından örnekler sunmaktadır.
İslamiyet öncesi Türk edebiyatının devamı niteliğindedir. 13. yüzyıldan günümüze kadar Anadolu'da sürmüştür. Şiirler saz eşliğinde, bağlama ile söylenir. Hece ölçüsü ve yalın dil kullanılır. Aşk, tabiat, ayrılık gibi temalar işlenir
Bu video, Deniz Hoca tarafından sunulan 10. sınıf edebiyat dersinin şiir ünitesini kapsayan kapsamlı bir eğitim içeriğidir. Öğretmen, üniversite sınavlarında AYT edebiyatta soruların üçte birinin bu üniteden geldiğini belirterek konunun önemini vurgulamaktadır.. Video, Türk edebiyatının tüm şiir türlerini sistematik bir şekilde ele almaktadır. İçerikte İslam öncesi Türk şiiri, geçiş dönemi Türk edebiyatı, halk edebiyatı, divan edebiyatı ve isim tamlamaları konuları sırasıyla anlatılmaktadır. Özellikle İslam öncesi Türk şiiri, Ahmet Yesevi'nin "Divan Hikmeti", halk edebiyatının özellikleri ve divan edebiyatının nazım biçimleri (gazel, kaside) detaylı olarak açıklanmaktadır.. Videoda ayrıca kasidenin bölümleri, konularına göre kasidelerin farklı isimleri ve isim tamlamaları (belirtili, belirtisiz, zincirleme) örneklerle anlatılmaktadır. Öğretmen, sınavlarda çıkabilecek önemli bilgileri vurgulayarak öğrencilere yardımcı olmayı amaçlamaktadır.
Mani, aşk başta olmak üzere her konuda yazılan anonim halk edebiyatı nazım türüdür. Genellikle 7 heceli dört dizeden oluşur. Kafiye düzeni aaxa veya aaxa şeklindedir. İlk iki dize hazırlık dizeleridir, son iki dize asıl anlatıyı içerir
Nazım biçimi, eserin dış yapısını ve dizelerin düzenlenişini ifade eder. Dize, manzumenin en küçük birimi olup bağımsız dizelerden oluşur. Bent, belli sayıda dizenin bir araya gelmesiyle meydana gelen yapıdır
Bu video, Nevşehir doğumlu şair Sadi Tetik ile yapılan bir röportajdır. Sadi Tetik, 1955 doğumlu, Konya Selçuk Eğitim Enstitüsü'nden mezun olmuş ve 31 yıl edebiyat öğretmenliği yapmış bir şairdir.. Videoda Sadi Tetik'in çocukluğundan başlayarak şiirle olan ilişkisini, edebi çalışmalarını ve yaşamı anlatılmaktadır. Röportajda şairin babasının erken ölümü, annesinin onun ve kardeşlerinin büyütmesi, şiir yazmaya 17 yaşında başlaması ve halk edebiyatı ile divan edebiyatı tarzlarında eserler vermesi ele alınmaktadır. Ayrıca eşiyle yaşadığı zorluklar, ikinci evliliği ve şairlik yolculuğu da paylaşılmaktadır.. Videoda şairin şiirlerinden örnekler ve bestelenen şarkılarından bir parçası sesli olarak sunulmaktadır. Sadi Tetik, Türkiye Cumhuriyeti Kültür ve Turizm Bakanlığı'nın ozan cemallı halk şairi olarak tanınmakta ve Nevşehir Şairler ve Yazarlar Derneği'nin kurucu başkanı olarak görev yapmaktadır.
"Onun Sınıf Tayfam" kanalında yayınlanan bu eğitim videosunda, Deniz Hoca tarafından Türkçe şiir bilgisi detaylı bir şekilde anlatılmaktadır.. Video, şiirin tanımı ve özellikleriyle başlayıp, şiirin temel unsurlarını (tema, konu) açıklamaktadır. Ardından şiirdeki ahenk unsurları (hece ölçüsü, aruz ölçüsü, serbest ölçü, kafiye, redif, kahve şeması, aliterasyon ve asonans) örneklerle anlatılmaktadır. Son bölümde ise nazım birimleri (dize, beyit, dörtlük, bent) ve bunların Divan ve Halk edebiyatındaki kullanım alanları ele alınmaktadır.. Öğretmen, özellikle sınavlarda çıkabilecek konulara vurgu yaparak, hece ölçüsünün halk edebiyatında, aruz ölçüsünün divan edebiyatında ve serbest ölçünün Cumhuriyet döneminde kullanıldığını belirtmektedir. Video, şiir bilgisini öğrenmek isteyenler için kapsamlı bir kaynak niteliğindedir.
Nurullah Ataç'a göre yeni şiir dış görünüşte eskiyebilir, özünde değişmeyebilir. Yeni şair, kendinden öncekilerden farklı özgün bir öz taşır. Yeni şiir zamanla eskir, vezinsiz ve kafiyesiz şiir zamanla alışılır
Koşuk, sagu, sav ve destan olmak üzere dört temel tür vardır. Koşuk, 7-11'li hece ölçüsüyle yiğitlik ve doğa konularını işler. Sagu, ölen kişiler için kopuz eşliğinde söylenen ağıttır. Sav, atasözlerinin karşılığıdır. Destanlar, milletleri yücelten uzun manzume hikayelerdir
Bu video, Yıldız TV'de yayınlanan, sunucu Sercan ve konukları Sinan Erkeker, Hasan Amca ve Cemal Coşkun (Yıldız TV'nin genel koordinatörü) ile birlikte düzenlenen bir anma programıdır.. Program, Aşık Mahzuni Şerif'in 1940'da Kahramanmaraş'ta doğumundan 2002'de Almanya'da vefatına kadar olan hayatını kronolojik olarak anlatmaktadır. İçerikte Mahzuni Şerif'in "Domdom Kurşunu", "Der Mahzuni Sine", "Sarı Saçlı Mavi Gözlüm", "Yiğit Muhtaç Olmuş Kuru Soğana" ve "Dindir Acını" gibi eserlerinin seslendirilmesi, onun halk müziği dünyasındaki önemi ve sade Türkçe kullanımı vurgulanmaktadır.. Programda ayrıca aşıklık geleneği, atışma geleneği ve Türk halk müziğinin önemi ele alınmaktadır. Mahzuni Şerif'in "Mahzuni" mahlasının anlamı, onun dünyadaki tüm ezilen halkların mahzunisi olmak istediği düşüncesi ve Neşet Ertaş'ın ona yazdığı şiir de programda yer almaktadır.
Bu video, Deniz Hoca tarafından sunulan 10. sınıf halk edebiyatı dersidir. Hoca, halk edebiyatının en yaygın ve sevilen nazım biçimlerinden biri olan koşma hakkında detaylı bilgiler vermektedir.. Videoda koşmanın tanımı, özellikleri ve yapısı anlatılmaktadır. Koşmanın dörtlük nazım birimi, hece ölçüsü, kafiye şeması ve redif özellikleri açıklanmaktadır. Ayrıca Karacaoğlan'dan bir koşma örneği üzerinden bu özellikler uygulamalı olarak gösterilmektedir. Video, koşmaların konularına göre dört başlıkta sınıflandırılması (güzelleme, koçaklama, taşlama ve ağıt) ile sonlanmaktadır.
Bu video, Türk halk şiirinin bir performansını içermektedir. Video boyunca tekrarlanan nakaratlar ve dörtlükler şeklinde düzenlenmiş sözler sunulmaktadır.. Video, insanın kaderini, dertleri ve yüreğindeki yaraları konu alan halk şiirlerinden oluşmaktadır. Şiirlerde "insanoglunun kaderi yaşanmadan sezilmezmiş", "yazı kalır, acı diner, sızı kalır" gibi temalar işlenmektedir. Performans, tekrarlanan nakaratlar ve dörtlükler şeklinde düzenlenmiş olup, Türk halk edebiyatının derinliklerini yansıtmaktadır.
Bu video, Deniz Hoca tarafından sunulan 10. sınıf edebiyat dersinin şiir ünitesi kapsamında türkü konusunu anlatan bir eğitim içeriğidir.. Videoda türkünün tanımı, özellikleri ve sınıflandırılması detaylı olarak açıklanmaktadır. Türkü, müzik eşine söylenen anonim halk edebiyatının önemli bir nazım biçimi olarak tanımlanmakta, iki bölümden oluştuğu (bent ve kavuşsak) ve çeşitli konulara göre sınıflandırıldığı anlatılmaktadır. Ayrıca türkülerin ezgilerine göre kırık havalar ve uzun havalar olarak, konularına göre ninni, çocuk türküleri, aşk türküleri gibi farklı türlerde olduğu ve yapılarına göre dörtlükten beş dizeye kadar değişen dizelerden oluştuğu belirtilmektedir. Video, bir türkü örneği üzerinden türkünün yapısını göstererek sonlanmaktadır.