Fuzuli'nin Su Kasidesi ve Edebi Özellikleri
Kaside bir na't olup, peygamber hakkında yazılmıştır. Divan edebiyatında en başa münacatlar, sonra na'tler gelir. Kasidenin vezni Fâilâtün Fâilâtün Fâilün'dür
- liseedebiyat.com
Kaside bir na't olup, peygamber hakkında yazılmıştır. Divan edebiyatında en başa münacatlar, sonra na'tler gelir. Kasidenin vezni Fâilâtün Fâilâtün Fâilün'dür
Bu video, bir konuşmacının Ramazan veda kaside ve geleneklerini anlattığı dini bir sohbet formatındadır. Konuşmacı, izleyicilere Ramazan veda kaside ve geleneklerini açıklamaktadır.. Videoda Ramazan veda kaside ve gelenekleri detaylı olarak anlatılmaktadır. Konuşmacı, "Elveda, Elveda, Elveda ya şehri Ramazan" kasideyi okuyarak başlar ve bu kasideyi Ramazan'dan kurtulmak için değil, insanları tövbeye yöneltecek şekilde okunacağını açıklar. Ayrıca veda haccı kavramı, Ramazan'ın bitmesiyle ilgili doğru tutum ve Ramazan'ın devam etmesiyle ilgili duygular hakkında bilgiler verir. Video, konuşmacının izleyicilere Ramazan'ın hala devam ettiğini hatırlatması ve sohbetin hayırlara vesile olmasını dilemesiyle sona erer.
Bu video, Peygamber aşığı İmam Musa İri'nin yazdığı "Kasideyi Bürde" adlı kasidenin okunmasını içermektedir. Kaside, İmam Musa İri'nin felç olması ve Peygamber Efendimiz'in rüyasında ona şifa vermesiyle ilgili bir hikayeyle başlamaktadır.. Video, önce kasidenin hikayesini anlatarak başlıyor, ardından kasidenin Arapça ve Türkçe bölümlerinin okunmasını içermektedir. Kaside, Peygamber Efendimiz'in şefaatini, onun hakkında olan sevgiyi ve onun için dua etmeyi konu almaktadır. Video, kasidenin tekrarlanan nakaratlarıyla devam ederek sona ermektedir.
Kaside nesib bölümünde bahar mevsimi tasvir edilmektedir. Nesib bölümüne "bahariyye" adı verilmiştir. Kaside 33-99 beyit arasında yazılmıştır. Kafiye düzeni aa-ba-ca-da şeklindedir
Mısra, aruz vezniyle yazılmış beytin yarısıdır. Beyit, aruz vezniyle yazılmış iki mısralık nazım birimidir. Mısra-ı berceste, güzel ve anlamlı tek mısradır
Bu video, bir din adamının Hz. Muhammed'e (s.a.v.) olan sevgisini ifade eden kaside ve beytler okumasını içeren dini bir sohbet formatındadır.. Videoda öncelikle Hz. Muhammed'e duygusal bir kaside okunmakta, ardından Hz. Muhammed'in yüceltilmesi üzerine beytler anlatılmaktadır. Kaside, Hz. Muhammed'in büyüklüğü, şefaat gücü ve ona yapılan dualar hakkında duygusal ifadeler içermektedir, beytler ise Hz. Muhammed'in insan olarak yaratılmış olmasına rağmen Allah'ın yarattıklarının en hayırlısı olduğu vurgusuyla devam etmektedir.. Videoda ayrıca Ehl-i Sünnet'in yaşadığı zorluklar ve Hz. Muhammed'in bu zorluklara karşı şefaat etmesi için yapılan dualar da yer almaktadır. "Salli ve sellim" duası sık sık tekrarlanmaktadır.
Kaside, en az 15 beyitten oluşan, kafiyeli ve aynı vezinle yazılan nazım biçimidir. Arap edebiyatından Fars ve Türk edebiyatlarına geçmiştir. Genellikle 31-99 beyit arasında değişen uzunluktadır. Kafiye düzeni aa xa xa xa xa xa xa şeklindedir
Bu video, bir konuşmacının Fuzuli'nin bir kasidesinin detaylı analizini sunduğu akademik bir eğitim içeriğidir. Konuşmacı, kasidenin beyitlerini tek tek inceleyerek her birinin anlamını ve edebi sanatlarını açıklamaktadır.. Video, kasidenin su teması etrafında oluşturduğu metaforlar, benzetmeler ve leff-neşre dayalı ilişkileri detaylı olarak ele almaktadır. İçerik, kasidenin giriş beytinden başlayarak her bir beytin kelime kelime analizini yapmakta, ardından Hz. Muhammed'e hitap eden bölümlere geçmektedir. Şairin aşk, hasret, ayrılık ve Hz. Muhammed'in şefaati temalarını nasıl işlediği incelenmektedir.. Videoda ayrıca Fuzuli'nin şiirlerindeki "RT" ve "Züha" kavramları arasındaki karşıtlık, Hz. Peygamber'in servi ağacı olarak temsil edilmesi, ölüm sonrası hasret ve vasiyetler gibi konular da ele alınmaktadır. Kasidenin nesit bölümünden methiyeye geçiş, Hz. Muhammed'in "seyyidi nev-i beşer" olarak nitelendirilmesi ve onun mucizelerinin sonsuz bir deniz olarak nitelendirilmesi gibi konular da detaylı olarak açıklanmaktadır.
Koşuk, 7'li hece ölçüsüyle söylenen sevgi ve kahramanlık konulu lirik şiirlerdir. Destan, savaş ve göç gibi olağanüstü olayları anlatan şiirlerdir. Sagu, cenaze törenlerinde söylenen yas şiirleridir. Sav, atasözlerinin karşılığı olan özlü sözlerdir
Nazım birimi genellikle beyittir ve aruz ölçüsü kullanılır. Dili Arapça, Farsça ve Türkçe karışımı Osmanlıca'dır. 13. yüzyılda başlayıp 19. yüzyıl sonlarına kadar sürmüştür. Sanat yapma amacı ön plandadır ve nesre az yer verilmiştir
Bu video, Türk Dili ve Edebiyatı öğretmeni Elif tarafından sunulan bir eğitim içeriğidir. Öğretmen, Divan edebiyatı'ndaki önemli nazım türlerini detaylı olarak anlatmaktadır.. Video, üç ana bölümden oluşmaktadır: İlk bölümde gazelin özellikleri, yapısı ve türleri (yek ahenk, yek a) açıklanmaktadır. İkinci bölümde kasidenin özellikleri, bölümleri (nesip, girişgah, methiye, tegazzül, fahriye, doğa) ve türleri (tevhid, münacaat, nad, methiye, kaside) anlatılmaktadır. Son bölümde ise şarkının özellikleri, yapısı ve konuları ele alınmaktadır. Her tür için kafiye düzeni, beyit sayısı ve konuları hakkında bilgiler verilmektedir.
Bu video, Deniz Hoca tarafından sunulan 10. sınıf edebiyat dersinin şiir ünitesini kapsayan kapsamlı bir eğitim içeriğidir. Öğretmen, üniversite sınavlarında AYT edebiyatta soruların üçte birinin bu üniteden geldiğini belirterek konunun önemini vurgulamaktadır.. Video, Türk edebiyatının tüm şiir türlerini sistematik bir şekilde ele almaktadır. İçerikte İslam öncesi Türk şiiri, geçiş dönemi Türk edebiyatı, halk edebiyatı, divan edebiyatı ve isim tamlamaları konuları sırasıyla anlatılmaktadır. Özellikle İslam öncesi Türk şiiri, Ahmet Yesevi'nin "Divan Hikmeti", halk edebiyatının özellikleri ve divan edebiyatının nazım biçimleri (gazel, kaside) detaylı olarak açıklanmaktadır.. Videoda ayrıca kasidenin bölümleri, konularına göre kasidelerin farklı isimleri ve isim tamlamaları (belirtili, belirtisiz, zincirleme) örneklerle anlatılmaktadır. Öğretmen, sınavlarda çıkabilecek önemli bilgileri vurgulayarak öğrencilere yardımcı olmayı amaçlamaktadır.
Bu video, bir eğitimci tarafından sunulan Eski Türk Edebiyatı dersinin bir bölümüdür. Eğitimci, öğrencilere nazım şekilleri konusunu detaylı şekilde anlatmaktadır.. Video, nazım şekillerinin tanıtımıyla başlayıp, mısra, beyit, bent gibi temel nazım birimlerini açıklamaktadır. Ardından mısra-i berceste, mısra-ı azade, musarra, mukafa, müfre, şah beyit, merhum beyit, mermer beyit, matla ve matta gibi nazım türleri anlatılmaktadır. Özellikle kaside türü detaylı olarak ele alınmakta, kökeni, yapısı, bölümleri ve özellikleri örneklerle açıklanmaktadır.. Videoda ayrıca kasidelerin kafiye şemaları (reddi matla, musammat), bölümleri (nesip/teşbih, girizgah, methiye/maksat, tegazzül, nefi, dua), adlandırılma şekilleri ve divanda nasıl sıralandığı (Allah'tan başlayarak, peygamber, dört halife, din büyükleri, padişah, sadrazam, şeyhülislam, vezir) gibi konular da işlenmektedir. Video, nazım şekillerine devam edileceği bilgisiyle sonlanmaktadır.
Bu video, bir edebiyat programı formatında olup, sunucu ve Kıymet Üstadım Hayati İnanç arasında geçen, Osmanlı edebiyatının önemli şairlerinden Ahmet Paşa'nın hayatını ve eserlerini inceleyen bir sohbeti içermektedir.. Videoda Ahmet Paşa'nın "şairlerin sultanı" olarak kabul edildiği, Fatih Sultan Mehmet ile olan ilişkisi, hapisteyken yazdığı Kerem kasidesi ve Necati Bey ile olan edebi rekabeti ele alınmaktadır. Ayrıca Ahmet Paşa'nın şiirlerindeki dini motifler, peygamber sevgisi, Allah'a ve Resulüne hürmeti, padişahlara yazdığı kasideler ve Divan edebiyatının gelişimi detaylı olarak incelenmektedir.. Programda Ahmet Paşa'nın şiirlerindeki kelimelerin etimolojik anlamları açıklanmakta, "pelas" gibi eski kelimelerin günümüzdeki karşılıkları ve şiirlerin derin anlamları anlatılmaktadır. Video, Ahmet Paşa'nın Bursa'daki türbesine yapılan bir ziyaretle sonlanmaktadır.
Bu video, bir edebiyat programı formatında olup, sunucu ve Necmettin Erbakan Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi'nden Yardımcı Doçent Dr. Şerif ve Akpınar arasında geçen bir sohbeti içermektedir.. Videoda Fuzuli'nin "Su" kasidesi detaylı olarak incelenmektedir. Konuşmacılar, kasidenin naat türü olduğunu belirterek, Fuzuli'nin Hz. Peygamber'e olan sevgisini su metaforuyla nasıl ifade ettiğini, kasidenin içeriğini ve sembolik anlamlarını beyit beyit analiz etmektedir. Ayrıca Divan edebiyatındaki Rind ve Zahid felsefeleri de ele alınmaktadır.. Videoda su, gözyaşı, gül, kılıç gibi tekrar eden imajlar üzerinden şiirlerin derin anlamları açıklanmakta, Fuzuli'nin ızdırab şairi kimliği vurgulanmakta ve kasidenin sembolik anlamları incelenmektedir. Servi'nin Allah'ı, kumrunun Fuzuli'nin kendisini, suyun ise Hz. Peygamber'i temsil ettiği açıklanırken, kasidenin Peygamber Efendimiz'in mucizeleri, şefaat isteği ve Kıyamet gününe dair anlatımlar içeren "kıyamete kadar dünyaya bıraktığı en hayırlı sebil" olduğu belirtilmektedir.
Bu video, Divan Edebiyatı serisinin bir parçası olup, bir eğitim içeriği sunmaktadır. Konuşmacı, Divan Edebiyatı'ndaki nazım biçimlerini detaylı bir şekilde anlatmaktadır.. Video, Divan Edebiyatı'ndaki nazım biçimlerini üç ana kategoride ele almaktadır: beyitte yazılanlar, dörtlükte yazılanlar ve bentle yazılanlar. Bu videoda özellikle beyitte yazılanlar detaylı olarak incelenmektedir. Gazel, kaside, kıta, müstezat ve mesnevi gibi nazım biçimlerinin özellikleri, kafiye düzenleri, bölümleri ve örnekleri açıklanmaktadır. Video, bir sonraki bölümde dörtlüklerle ve bentlerle yazılan nazım biçimlerinin ele alınacağını belirterek sona ermektedir.