Bedruddin Muhammed b. AbdiHalı'nın el-Burhan'ı, klasik tefsir ve Kur'an ilimlerinin en önemli eserlerindendir. Eser yedi ana bölümden oluşmakta ve 450'den fazla kaynak içermektedir. Zerkeşî'nin mukaddimesinde Kur'an'ın ilahi bir kaynak olduğu vurgulanmıştır
Anlambilim, anlamları inceleyen bilim dalıdır. Felsefi yaklaşım göstergeler ve göndergeleri arasındaki bağlantıyı inceler. Dilbilimsel yaklaşım anlam değişiklikleri ve dil yapısını araştırır
Bu video, Türkçe'nin dilbilimsel özellikleri ve tarihsel gelişimi hakkında bilgi veren eğitici bir içeriktir. Program, Türkçenin Altay dil ailesinin altay koluna mensup olduğu bilgisiyle başlayıp, dilin tarihsel dönemlerini detaylı şekilde anlatmaktadır.. Video, Türkçenin yazıyla izlenebilen tarihi dönemlerini kronolojik olarak ele almaktadır. Hun dönemi, Eski Türkçe dönemi (Köktürk ve Uygur), Orta Türkçe dönemi, Kuzey Türkçesi, Doğu (Çağatay) Türkçesi ve Batı (Eski Oğuz) Türkçesi dönemleri hakkında bilgiler verilmektedir. Her dönem için önemli yazılı belgeler, edebi eserler ve dilbilimsel gelişmeler anlatılmaktadır. Program, Türkçenin bin üç yüz yıldan fazla bir zamandır yazı dili olarak takip edilen bir dil olduğunu ve yazıyla izlenilemeyen dönemlerinin günümüzden yedi-sekiz bin yıl geriye gittiğini belirterek sonlanmaktadır.
Bu video, bir eğitmen tarafından sunulan kültürel ve dilbilimsel bir ders formatındadır. Eğitmen, Kürtçe dilinin etimolojisi ve Neolitik Dönem hakkında bilimsel bilgiler paylaşmaktadır.. Video, "saman" kelimesinin etimolojisi ve kültürel önemi etrafında şekillenmektedir. Eğitmen, buğdayın Kürdistan'daki keşfi, insanlığın avcılıkten tarıma geçiş süreci ve bu süreçte ortaya çıkan çeşitli kelimelerin kökenlerini anlatmaktadır. Özellikle "kadin" (saman deposu), "kalem", "kama", "kaval" gibi kelimelerin Kürtçe kökenleri ve bunların diğer dillere (Yunanca, Türkçe, Arapça) geçiş süreçleri detaylı şekilde incelenmektedir.. Videoda ayrıca, Neolitik Dönem Devrimi sırasında insanlığın toprağa yerleşmesi, hayvanların evcilleştirilmesi ve bu süreçte ortaya çıkan teknolojik gelişmeler hakkında bilimsel bilgiler sunulmaktadır. Eğitmen, Türk Tarih Kurumu sözlüğü ve diğer etimoloji kaynaklarını kullanarak, "hışım", "hışırtı", "kaş", "keş" gibi kelimelerin Kürtçe kökenlerini ve bunların Türkçe'ye geçiş süreçlerini açıklamaktadır.
Türkmen dili, Türkmenistan'ın devlet dili ve dünya Türkmenlerinin dilidir. Dilbilimsel olarak Altay dil ailesinin Oğuz koluna girer. 22 milyon dünya Türkmeninin, 5 milyon Türkmenistanlının dilidir
Bu video, Büşra Hanım'ın Avar halkı hakkında yaptığı akademik bir sunum formatındadır. Konuşmacı, Avar kökenli olup doktora tezini bu konu üzerine hazırladığını belirtmektedir.. Sunum, Kuzey Kafkasya'daki göçlerden başlayarak Avarların tarihsel gelişimini, kökenlerini, Avrupa ve Kafkasya'daki yerleşimlerini ve kültürel özelliklerini ele almaktadır. Video, Avarların dilbilimsel özellikleri, genetik yapısı, fiziksel özellikleri ve tarihsel figürleri hakkında detaylı bilgiler içermektedir. Ayrıca konuşmacının DNA test sonuçları ve bunların Avarların kökenlerini nasıl aydınlattığı da sunumun önemli bir bölümüdür.. Sunumda Avarların Türkçenin yanı sıra Macar diline de benzerlikler taşıyan dil yapısı, geleneksel gelenekleri, müzik aletleri ve Türk toplumundaki yerleri gibi konular da ele alınmaktadır. Video, uluslararası öğrenci kurultayı'nda sunulmuş bir makaleye dayanmakta ve sonunda izleyicilerle soru-cevap bölümü yapılmaktadır.
"Bay" sözcüğü Orhun Yazıtları'ndan (1300 yıl önce) gelmektedir. "Kadın" sözcüğü "katun"dan türemiş, "kadın" t-d, "hatun" k-h değişimiyle oluşmuştur. 1935 Soyadı Kanunu feodal unvanların kullanımını yasaklamıştır
Konuşma, düşünce ve dil bileşenlerinin etkileşimiyle gerçekleşir. Konuşma süreci kavramlaştırma, biçimlendirme ve boğumlama aşamalarından oluşur. Sesbilimsel yapı sözcük üretimini, sözdizimsel yapı cümle oluşumunu sağlar
Sırpça 9.410 Türkçe kelimeyle en çok kelime alan dil. Ermenice 5.260 kelime ile ikinci sırada. Urduca 5.000 kelime ile üçüncü sırada
Bu video, arkeolojik ve dilbilimsel konuları anlatan bilgilendirici bir içeriktir. Videoda Tevfik Esenç, Georges Dumezil ve Jean-François Champollion gibi önemli dilbilimciler ve arkeologlar hakkında bilgiler verilmektedir.. Video, iki ana bölümden oluşmaktadır. İlk bölümde Rosetta Taşı'nın keşfi ve Mısır hiyerogliflerinin çözülmesinin arkeoloji için dönüm noktası olduğu anlatılmaktadır. İkinci bölümde ise dünya dillerinin soyu tükenmesi konusu ele alınmakta, özellikle Ubıhça dilinin son konuşmacısı Tevfik Esenç ve Georges Dumezil'in bu dillerin kurtarılmasına yaptığı katkılar vurgulanmaktadır. Video, dillerin ölümü ve yok olma süreci hakkında istatistiksel bilgilerle devam etmektedir.
Bu video, bir konuşmacının alfabelerin kökenleri hakkında bilgi verdiği eğitici bir içeriktir.. Video, Latin alfabesinin çivi yazısından geldiği teorisini ele alarak başlıyor ve alfabelerin tarihsel gelişimini anlatıyor. Konuşmacı, Mısır hiyerogliflerinden başlayarak Sümerlerin çivi yazısına, Sami'lerin bu yazıyı harfe dönüştürmesine ve son olarak Fenikelilerin Avrupa'ya götürmesine kadar olan süreci açıklıyor. Ayrıca, farklı alfabeler arasındaki benzerlikleri (özellikle Arapça ve çivi yazısı arasındaki örtüşmeleri) detaylı şekilde inceliyor ve Arapça'nın dilbilimsel özellikleri hakkında bilgiler veriyor.
Bu video, Mehmet Mahur Tulum tarafından sunulan "Çağdaş Türk Yazı Dilleri II" kitabının üçüncü ünitesinin (Tatar Türkçesi) eğitim içeriğidir.. Video, Tatar adının etimolojisi ve tarihsel gelişimiyle başlayıp, Tatar Türklerinin yaşadığı İdil-Kama bölgesi, tarihsel süreçleri ve Rusya ile olan ilişkilerini anlatmaktadır. Daha sonra Tatar Türkçesinin dilbilimsel özellikleri, lehçeleri, ses bilgisi ve edebiyat tarihi ele alınmaktadır. Son bölümde ise Tataristan Cumhuriyeti'nin coğrafi konumu, nüfusu ve başkenti Kazan hakkında bilgiler verilmektedir. Video, Tatar Türkçesinin ses bilgisinden örnekler ve fiil çekimleri ile sonlanmaktadır.
Bu video, 600 yıllık Yovnich Kitabı'nın gizemini anlatan bir belgesel formatındadır. Videoda İngiltere'de Broadwer Üniversitesi'nde çalışan uygulamalı dilbilim profesörü Stephen Box'ın kitabın şifresini çözme çalışmaları ele alınmaktadır.. Video, Yovnich Kitabı'nın 1912 yılında Wilfrid Yovnich tarafından İtalya'da satın alınmasıyla başlayıp, kitabın içeriğindeki egzotik bitkiler, gizemli insanlar ve yıldızlar ile ilgili çizimlerin ve metinlerin incelenmesine odaklanıyor. Kitabın bilinen hiçbir dilde anlam ifade etmeyen metni, kriptologlar, şifre çözücüler ve bilim adamları tarafından uzun yıllar boyunca çözülmeye çalışılmış, ancak sonuçsuz kalmıştır. Profesör Box'ın analitik yaklaşımı ve dilbilimsel çalışmalarıyla kitabın bir kısmının çözüldüğü, bu çözümün dilbilim ve kriptoloji dünyasında heyecan yarattığı belirtiliyor.
"Her Şeyin Kökeninde" adlı programın bu bölümünde, dilbilim mezunu ve tarih lisansı ile edebiyat master ve doktora yapmış Pelin Battle ile İngilizce'nin kökeni ve tarihsel gelişimi ele alınmaktadır.. Video, İngilizce'nin Hint-Avrupa dil ailesinden ve Germenik dillerden biri olduğunu açıklayarak başlıyor, ardından Angle, Saksan, Jut ve Friz gibi Germen kabilelerinin İngiltere'ye göçü, Roma istilası, Viking ve Norman etkileri ile dilin evrimsel sürecini kronolojik olarak anlatıyor. Eski İngilizce, Orta İngilizce ve Erken Modern İngilizce dönemleri detaylı şekilde inceleniyor ve günümüzdeki farklı İngilizce lehçeleri (Amerikan, İngiliz, Avustralya, Güney Afrika, Kanada) ele alınıyor.. Videoda ayrıca İngilizce'nin dünya dili haline gelmesi, Samuel Johnson'un 1755'te hazırladığı ilk İngilizce sözlüğü ve Oxford İngilizce Sözlüğü'nün tarihi de anlatılmaktadır. İngilizce'nin 2 milyon kelimeye sahip olması ve bu sayede iş makalesi yazmak için elverişli olduğu, ancak şiirsel metinler yazmak için Türkçe'nin daha iyi olduğu vurgulanmaktadır.
Bu video, bir konuşmacının dilbilimsel kavramları açıklayan akademik bir sunum formatındadır. Konuşmacı, daha önce de benzer konuları ele aldığını belirtmektedir.. Video, kelimelerin sözlüklerde yalın halde bulunması ve dilin geniş zamanı arasındaki benzerlikleri incelemektedir. Konuşmacı, kelimelerin sözlüklerde maddeler olarak, yalın ve yalıtılmış bir halde durduğunu, cümle içine girdiklerinde ise anlamlarına kavuştuğunu açıklar. Ayrıca isimlerin anlamı olmadığı, sadece bir bütünlük içinde tuttuğu ve bu durumun hem kelimeler hem de insanlar için benzer bir yalınlık ve yalnızlık hissi yarattığı konusunda düşüncelerini paylaşır.
Bu video, bir televizyon programı formatında olup, sunucu ve konuklar arasında geçen bir sohbeti içermektedir. Konuklar arasında Kazım Mirşan ve Arif Nihat gibi isimler bulunmaktadır.. Programda Türk kültürünün kökeni, tarihsel izleri ve dilbilimsel özellikleri ele alınmaktadır. Konuşmacılar, Orta Asya'dan Doğu Anadolu'ya, oradan Mezopotamya ve Mısır'a kadar uzanan Türk kültürünün tarihsel yolculuğunu anlatmaktadır. Ayrıca, Mısır hiyerogliflerindeki Türkçe izleri, Midas Anıtı'nın gerçek adının "Midai" olduğu iddiası ve Atatürk'ün harf inkılabının önemi gibi konular tartışılmaktadır. Programda izleyici aramaları da yer almaktadır.
Bu video, bir eğitim içeriği olup, konuşmacı Chomsky'nin dilbilimi kuramlarını anlatmaktadır.. Video, Chomsky'nin dilbilimi anlayışını detaylı şekilde ele almaktadır. Chomsky'nin dilin evrensel olduğunu, insanın doğuştan dil yetisiyle geldiğini, tüm dillerin ortak kategoriler içerdiğini ve derin yapı ile yüzey yapı arasındaki ilişkiyi açıklamaktadır. Ayrıca edinç ve edim kavramları, tüm dillerin eşit olduğu görüşü ve Chomsky'nin kuramının diğer dilbilimciler (Saussure, Sabir) ile karşılaştırması da yapılmaktadır. Video, KPSS ve ÖABT sınavlarına hazırlananlar için geçmiş yıllarda çıkan sorularla Chomsky'nin kuramının uygulamalarını göstermektedir.
Bu video, Asım Hoca tarafından sunulan bir dilbilimi dersidir. Asım Hoca, "Fakir Derler" adlı tamlayan soru bankası yazarıdır ve videoda Chomsky'yi incelemektedir.. Videoda Chomsky'nin 1928'de Amerika'nın Philadelphia şehrinde doğduğu, dilbilimine olan katkıları ve üretimsel-dönüşümsel dilbilgisi anlayışı ele alınmaktadır. Chomsky'nin doğuştancı teorisi, dilin doğuştan gelen bir yeti olduğu görüşü, cümlelere verdiği önem ve sınırsız cümle üretme yeteneği detaylı olarak açıklanmaktadır. Ayrıca Chomsky'nin kazandırdığı kavramlar (sayısal dizge, mantık, kural, ilke, derin yapı, yüzey yapı, taban, ulamsal bileşim, edim ve edinç) hakkında bilgiler verilmektedir.
Bu video, "Tanrı Tarihi" adlı bir kitabın dördüncü bölümünü anlatan bir eğitim içeriğidir. Konuşmacı, tanrı düşüncesinin tarihsel gelişimini ele almaktadır.. Video, tanrı düşüncesinin farklı dinlerdeki benzerliklerini ve bu düşüncenin insan zihni üzerindeki etkilerini incelemektedir. Konuşmacı, Yahudi, Hristiyan ve Müslüman dinlerindeki tek tanrı kavramını ele alırken, tanrı düşüncesinin genellikle acılı mücadele ve gerilimle elde edildiğini vurgulamaktadır. Ayrıca, tanrı kavramının dilbilimsel boyutları, özellikle erkeklik-dişilik ilişkisi ve mitolojinin tanrı düşüncesindeki rolü de tartışılmaktadır. Video, tanrı kavramının günümüzdeki anlamı üzerine düşündürücü bir soruyla sonlanmaktadır.