• Buradasın

    Harf Devrimi

    Özetteki ilgi çekici içerikler

    • Osmanlıca Sempozyumu

      Bu video, Muradiye Mezunlar Derneği tarafından düzenlenen bir sempozyumun kaydıdır. Konuşmacılar arasında Büyükşehirler Federasyonu Genel Başkanı Hilmi Göknar, Muradiye Mezunlar Derneği Başkanı Tuncay Çelik, Kızılcaman Belediye Başkanı Muhittin Güney ve akademisyenler Prof. Dr. Ahmet Akgündüz, Prof. Dr. Hayati Develi, Doç. Dr. Uğur Ünal ve hukuk tarihi profesörü bulunmaktadır.. Sempozyumun ana konusu "Osmanlıca" olup, "Yeni Türkiye" vizyonu kapsamında Osmanlıca'nın önemi tartışılmaktadır. Video, sempozyumun açılış konuşmalarıyla başlayıp, akademisyenlerin Osmanlıca alfabesi, Türk kültürünün bağlantısı ve Harf Devrimi hakkında sunumlarıyla devam etmektedir.. Konuşmacılar, Osmanlıca'nın bir dil mi yoksa alfabe mi olduğu, Osmanlıca'nın Türkçeyle ilişkisi ve Latin harflerinin kabul edilmesinin Türk milletini tarihinden koparmak için bir "cinayet" olduğu iddiasını savunmaktadır. Ayrıca, Mustafa Kemal ve İsmet İnönü'nün Latin harflerini kabul etme gerekçeleri, Fuat Köprülü gibi akademisyenlerin görüşleri ve 1922-1923 yıllarındaki tartışmalar ele alınmaktadır.

      • youtube.com
    • Osmanlıca Alfabesinin Özellikleri ve Harf Devrimi

      Osmanlıca, Arapça harfler ve Farsça seslerden oluşan karma bir alfabeydi. Yazı sağdan sola yazılırdı ve dört temel harf yeterliydi. Ünlüler kullanılmadan m,k,m ve l harfleri yan yana getirilirdi. Harfler sağdan sola yazılırdı ve sözcükleri tahmin etmek zorundaydı

      • abdullahabdurrahman.wordpress.com
    • Türkiye'de Harf Devrimi

      1 Kasım 1928'de Latin alfabesi kabul edildi. Yeni alfabe Türk dilinin seslerini karşılamak için özel harfler içerir. Arap alfabesi 900 yıl boyunca Türkçenin yazımında kullanıldı

      • tr.wikipedia.org
    • Harf Devrimi ve Türk Operası

      Latin harflerini kabul eden ilk Müslüman devlet Arnavutlar, ilk Türk devleti Azerbaycan'dır. Harf devrimi Türkiye'de ulusal ve dini çatışmalara yol açtı. İsmet Paşa tedrici ve ikili kullanım gerektiğini savundu. 1935'te okuma yazma oranı %20 iken, imparatorluk yıkıldığında %90'dı

      • hurriyet.com.tr
    • Osmanlıca Dersi ve Eğitim Politikaları Tartışması

      "İşte Sancak" adlı televizyon programında, Prof. Dr. Muhammed Nurdoğan, Zeynep Karahan (AK Parti milletvekili), Dilek Akagün Yılmaz (CHP Uşak Milletvekili), Önder Yılmaz (Eğitim-İş Sendikası Genel Eğitim Sekreteri) ve diğer konuklar yer almaktadır.. Program, imam hatip liselerinde Osmanlıca dersinin zorunlu hale getirilmesi kararını ve eğitim şurası'nın aldığı diğer kararları ele almaktadır. Konuşmacılar arasında Osmanlıca'nın eğitimde yer alması, Türk dilinin gelişimi, Harf Devrimi, Cumhuriyet değerleri ve eğitim sisteminin dinle ilişkisi gibi konular tartışılmaktadır. Program, Osmanlıca dersi tartışmasından başlayıp, eğitim politikaları, din eğitimi ve üniversitelerdeki baskı sorunlarına kadar geniş bir yelpazede konuları kapsamaktadır.. Programda ayrıca 4+4+4 sistemi, imam hatip liselerinin artması, din kültürü ve ahlak dersi, kılık kıyafet yönetmeliği ve türban kullanımı gibi eğitim sistemindeki güncel sorunlar da ele alınmaktadır. Konuşmacılar arasında eğitim şurası kararlarının kamusal bir karar alma mekanizması olmadığı ve %94'ü sivil unsurlardan (%6'ı kamudan) oluşan bir yapıda alınan kararlar olduğu vurgulanmaktadır.

      • youtube.com
    • Osmanlıcadan Latin Alfabesine Geçiş

      Osmanlıca 13-20. yüzyıllar arasında kullanılan Arapça ve Farsça etkisinde bir dildi. Türkçülük hareketleri 20. yüzyılın başlarında dilde sadeleşme fikrini doğurdu. İlk Latin alfabesi önerileri 1860'larda Azerbaycanlı Feth Ali Ahundzade tarafından ortaya atıldı

      • kocaeliaydinlarocagi.org.tr
    • Türk Harf Devrimi'nin Tarihi

      Osmanlı'da Arap alfabesi okuma-yazma becerilerini sınırlıyordu. Latin alfabesi 29 harften oluşuyor ve Türkçenin yapısına uygun. Atatürk, 1928'de alfabe konusunda harekete geçti

      • haberekspres.com.tr
    • Harf Devrimi Süreci ve Tartışmaları

      Türkler tarih boyunca Orhun, Brahmi, Uygur gibi çeşitli alfabeler kullanmıştır. Osmanlı'da en uzun ömürlü alfabe Arap alfabesidir. Yavuz Sultan Selim'in halifeliği alfabe kullanımını azaltmıştır

      • tarihakli.com.tr
    • Harf Devrimi'nin Açılışı

      Bu video, 9 Ağustos 1929'da Sarayburnu'nda gerçekleşen Harf Devrimi'nin açılış konuşmasını ve sonrasında Büyükada'daki olayları anlatan bir belgesel formatındadır.. Videoda, Atatürk'ün halka hitap ederek harf devrimini açıklaması ve yeni harflerin kabul edilmesi gerektiğini belirtmesi anlatılmaktadır. Atatürk, Türk milletinin okuma yazma bilmeyenlerin çokluğu nedeniyle utanmaması gerektiğini, bu durumun Türk karakterinin anlaşılmaması sonucu olduğunu vurgulamaktadır. Konuşma sonrası halkın coşkusunu gösteren sahneler ve sonrasında Büyükada'daki yat kulübünde yaşanan olaylar da videoda yer almaktadır.

      • youtube.com
    • Divan-ı Lügati Türk'ün Yeniden Hayata Geçirilmesi

      Bu video, Divan-ı Lügati Türk'ün yeniden hayata geçirilme sürecini anlatan tarihsel bir anlatımdır. Ali Emiri Efendi, Talat Paşa, Kilisli Rıfat Efendi, Mustafa Kemal Atatürk ve dönemin Milli Eğitim Bakanı Reşit Galip gibi önemli tarihi şahsiyetlerin rolleri ele alınmaktadır.. Video, Divan-ı Lügati Türk'ün basımını engelleyen Ali Emiri Efendi'nin şartını kabul etmesi, Kilisli Rıfat Efendi'nin eseri yeniden tercüme etmesi ve Cumhuriyet'in ilanından sonra Mustafa Kemal Atatürk'ün esere olan ilgisini anlatmaktadır. Anlatım, Türk kültürünün önemli bir eseri olan Divan-ı Lügati Türk'ün Latin harfleriyle Türkçeye kazandırılması sürecini ve bu eserin Atatürk'ün harf devrimiyle olan bağlantısını vurgulamaktadır.

      • youtube.com
    • İsmet İnönü'nün Harf Devrimi Hakkındaki Görüşleri

      Bu video, konuşmacının İsmet İnönü'nün hatıralarından alıntılar yaparak harf devrimi hakkındaki görüşlerini aktardığı bir sunum formatındadır. Konuşmacı, İnönü'nün 1987 yılında Milliyet Gazetesi'nde yazı dizisi olarak basılan hatıralarından ve Ankara Bilgi Yayınevi tarafından yayınlanan ikinci cildinden alıntılar yapmaktadır.. Video, İsmet İnönü'nün harf devriminin gerçek sebebinin okuma yazma kolaylığı değil, kültür değişikliğini kolaylaştırmak olduğunu belirttiği ifadeleri içerir. Konuşmacı, İnönü'nün "Arap kültüründen koptuk" ifadesini kullanarak, bu ifadenin İslam kültürüne atıfta bulunduğu görüşünü savunur ve İnönü'nün bu konudaki tutumunu eleştirir.

      • youtube.com
    • Kültür ve Tarih Üzerine Bir Sohbet

      Bu video, bir sunucu ve üç konuk (bir belediye başkanı, Metin Uca ve Kürşat) arasında geçen bir sohbet programıdır. Konuklar arasında bir belediye başkanı ve Metin Uca bulunmaktadır.. Programda öncelikle Kemal Sunal'ın "Zübük" adlı filmi hakkında konuşulmaktadır. Ardından Türk dilinin değişimi ve Atatürk'ün harf devrimi konusu ele alınmaktadır. Metin Uca, Atatürk'ün harf devrimini hızlandırmak için Osman Zeki Üngör'ün hazırladığı "Harfler Marşı"nı anlatmaktadır. Video, Türk kültürünün ve dilinin değişimi hakkındaki farklı görüşleri tartışarak, Atatürk'ün devrimci ruhunu vurgulamaktadır.

      • youtube.com
    • Harf Devrimi Hakkında Bilgilendirici Video

      Bu video, Atatürk'ün sözleriyle başlayan ve harf devrimi hakkında bilgi veren eğitici bir içeriktir.. Video, harf devriminin neden yapıldığı ve sonuçları üzerine odaklanmaktadır. İçerikte önce Türk dilinin Arap harfleriyle yazılması ve bunun getirdiği sorunlar anlatılmakta, ardından 1 Kasım 1928'de Latin esasına dayalı Türk harflerinin kabul edilmesi açıklanmaktadır. Daha sonra harf devriminin sebepleri (Arap harflerinin Türkçe'ye uygun olmaması, okuma-yazmanın kolaylaştırılması, Batı medeniyetiyle entegrasyon) ve sağladığı faydalar (kültür inkilabına yol açması, okuma alışkanlığını artırması, dilde sadeleştirme akımına hız vermesi) detaylı şekilde ele alınmaktadır.

      • youtube.com
    • Atatürk'ün Bilim ve Matematikle İlişkisi

      Bu video, Türkiye Cumhuriyeti'nin kurucusu Mustafa Kemal Atatürk'ün bilim ve matematikle olan ilişkisini anlatan bir belgesel formatındadır. 1881 yılında Selanik'te doğan Atatürk'ün çocukluk yıllarından başlayarak eğitim hayatı ve bilimsel katkıları kronolojik olarak anlatılmaktadır.. Video, Atatürk'ün matematik tutkusunu, Selanik Askeri Rüştiyesi ve Manastır Askeri İdadisi'ndeki başarılarını, askeri kariyerindeki başarılarını ve Türkiye Cumhuriyeti'nin kuruluşundaki bilimsel devrimlerini ele almaktadır. Özellikle harf devrimi kapsamında Türkçe'ye çevirdiği matematiksel terimler, Sivas Kongresi'nde geometri dersini Türkçe terimlerle anlatması ve Nazi Almanyası döneminde Albert Einstein'in Türkiye'ye bilim insanları getirmesi gibi önemli bilimsel katkıları vurgulanmaktadır.

      • youtube.com
    • Harf Devrimi ve Okuma Yazma Oranı

      Bu video, bir konuşmacının harf devrimi konusunda bilgi verdiği bir sunum formatındadır.. Konuşmacı, harf devrimi olmasaydı ne olacağını ele alarak, Osmanlıca'nın yasaklanmasıyla milletin hafızasının bittiği iddiasını reddediyor. Okuma yazma oranının düşük olduğu bir millet olacağını belirtiyor ve erkekler arasında okuma yazma bilenlerin sadece %8 olduğunu söylüyor. Video, Atatürk'ün milletinin her ferdini okuryazar yapmak istediğini vurgulayarak sona eriyor.

      • youtube.com
    • Türkiye'de Harf Devrimi ve Türk Tarihi

      Bu video, "Kör Tarih" serisinin bir bölümü olup, bir eğitimci tarafından sunulan tarih anlatımı formatındadır. Konuşmacı, Cumhurbaşkanı'nın 10 Kasım anma programında harf devrimini eleştirmesi üzerine bu konuyu ele almaktadır.. Video, Türklerin tarihsel alfabelerini kronolojik olarak anlatarak başlıyor ve Osmanlıca'nın Arapça ve Fars alfabesiyle yazılmasının Türkçenin ses uyumuna uygun olmadığını açıklıyor. Ardından Latin alfabesine geçişin nedenleri, Türkçenin sekiz sesli harfinin sadece üçünün Arap-Fars alfabesinde yazılabildiği ve bu durumun askeri iletişimde sorunlara yol açtığı örneklerle anlatılıyor.. Sunumda ayrıca harf devriminin "bir gecede cahil kaldık" gibi yanlış algıların yanı sıra, Türk milletleriyle iletişim kurma ve dünya ile iletişim kurma gibi olumlu sonuçları da açıklanmaktadır. Konuşmacı, harf devriminin kuşaklar arası iletişimi kopardığı iddiasının dilbilimsel çerçevede gerçek olmadığını ve bu tür söylemlerin siyasi amaçlarla yaratıldığını belirterek sonlanmaktadır.

      • youtube.com
    • Dinamit Programı: Siyasi ve Eğitim Sistem Tartışmaları

      "Dinamit" adlı televizyon programında sunucu Gürkan Hacır ve konuklar arasında siyasi ve eğitim sistem konuları üzerine kapsamlı bir tartışma gerçekleşmektedir. Konuklar arasında Prof. Dr. Ümit Özdağ, Rasim Ozan Kütahyalı, Nevzat Çiçek, Ahmet Gündoğdu (Eğitim Bir Sen Genel Başkanı) ve Ümit Zileli bulunmaktadır.. Program, Şişli Belediye Başkanlığı seçimleri ve Mustafa Sarıgül'ün belediye başkanlığına getirilmesi tartışmasıyla başlayıp, Osmanlıca eğitimin lise müfredatına eklenebilmesi, harf devrimi, karma eğitim sistemi ve turizm meslek lisesinde alkollü içki servisi dersi gibi eğitim sistemine ilişkin konuları ele almaktadır. Tartışmalar, toplumsal korkular ve anayasal uygulamalar arasındaki çelişkiler gibi geniş bir yelpazede konuları kapsamaktadır.. Programda özellikle Osmanlıca eğitimin seçmeli veya zorunlu olması, harf devriminin tarihsel süreci, karma eğitim sisteminin avantaj ve dezavantajları, turizm meslek lisesinde alkollü içki servisi dersinin yasal yorumlanması ve öğretmen maaşı gibi konular detaylı olarak tartışılmaktadır. Konuşmacılar, bu konularda farklı görüşlerini paylaşırken, eğitim sisteminin demokratik normalleşme sürecinin bir parçası olduğu vurgusu da yapılmaktadır.

      • youtube.com
    • Harf Devrimi ve Eğitim Sistemi Üzerine Bir Tartışma

      Bu video, Sinan Meydan'ın sunduğu bir tartışma programıdır. Konuşmacı, eğitim müfredatını belirleyen kurumda görev yapmaktadır.. Video, harf devrimi sonrası toplumun okuryazarlık durumunu ve Osmanlı tarihi anlatımının bilimselliğini ele almaktadır. Konuşmacı, 1927 nüfus sayım istatistiklerini paylaşarak Osmanlı dönemindeki okuryazarlık oranlarının düşük olduğunu, özellikle kadınların okuryazarlık oranının çok düşük olduğunu göstermekte ve Cumhuriyet döneminde okuryazarlığın nasıl arttığını açıklamaktadır.. Ayrıca, "harf devrimi oldu, geçmişimizden koptuk" algısının yanlış olduğunu, Cumhuriyet'in Türk tarihini sistematik olarak yazabilmek için Türk Tarih Kurumu ve Ankara Dil Tarih-Coğrafya Fakültesi gibi kurumları kurduğunu vurgulamaktadır. Video, mezar taşlarının okunamaması, alfabenin değişmesinin gelişmeyle ilişkisi ve diğer ülkelerin alfabelerini değiştirmemesi gibi konulara değinmekte ve Amerikan Başkanı Joe Biden'in Beyaz Saray'dan yaptığı bir açıklamaya geçişle sona ermektedir.

      • youtube.com
  • Yazeka sinir ağı makaleleri veya videoları özetliyor