Türkçenin yazılı metinleri VII-XIII. yüzyıllar arasını kapsar. Göktürk, Uygur ve Karahanlı metinlerinde Eski Türkçe özellikleri görülür
Bu video, konuşmacının İsmet İnönü'nün hatıralarından alıntılar yaparak harf devrimi hakkındaki görüşlerini aktardığı bir sunum formatındadır. Konuşmacı, İnönü'nün 1987 yılında Milliyet Gazetesi'nde yazı dizisi olarak basılan hatıralarından ve Ankara Bilgi Yayınevi tarafından yayınlanan ikinci cildinden alıntılar yapmaktadır.. Video, İsmet İnönü'nün harf devriminin gerçek sebebinin okuma yazma kolaylığı değil, kültür değişikliğini kolaylaştırmak olduğunu belirttiği ifadeleri içerir. Konuşmacı, İnönü'nün "Arap kültüründen koptuk" ifadesini kullanarak, bu ifadenin İslam kültürüne atıfta bulunduğu görüşünü savunur ve İnönü'nün bu konudaki tutumunu eleştirir.
Bu video, Sinan Meydan'ın sunduğu bir tartışma programıdır. Konuşmacı, eğitim müfredatını belirleyen kurumda görev yapmaktadır.. Video, harf devrimi sonrası toplumun okuryazarlık durumunu ve Osmanlı tarihi anlatımının bilimselliğini ele almaktadır. Konuşmacı, 1927 nüfus sayım istatistiklerini paylaşarak Osmanlı dönemindeki okuryazarlık oranlarının düşük olduğunu, özellikle kadınların okuryazarlık oranının çok düşük olduğunu göstermekte ve Cumhuriyet döneminde okuryazarlığın nasıl arttığını açıklamaktadır.. Ayrıca, "harf devrimi oldu, geçmişimizden koptuk" algısının yanlış olduğunu, Cumhuriyet'in Türk tarihini sistematik olarak yazabilmek için Türk Tarih Kurumu ve Ankara Dil Tarih-Coğrafya Fakültesi gibi kurumları kurduğunu vurgulamaktadır. Video, mezar taşlarının okunamaması, alfabenin değişmesinin gelişmeyle ilişkisi ve diğer ülkelerin alfabelerini değiştirmemesi gibi konulara değinmekte ve Amerikan Başkanı Joe Biden'in Beyaz Saray'dan yaptığı bir açıklamaya geçişle sona ermektedir.
Bu video, Muradiye Mezunlar Derneği tarafından düzenlenen bir sempozyumun kaydıdır. Konuşmacılar arasında Büyükşehirler Federasyonu Genel Başkanı Hilmi Göknar, Muradiye Mezunlar Derneği Başkanı Tuncay Çelik, Kızılcaman Belediye Başkanı Muhittin Güney ve akademisyenler Prof. Dr. Ahmet Akgündüz, Prof. Dr. Hayati Develi, Doç. Dr. Uğur Ünal ve hukuk tarihi profesörü bulunmaktadır.. Sempozyumun ana konusu "Osmanlıca" olup, "Yeni Türkiye" vizyonu kapsamında Osmanlıca'nın önemi tartışılmaktadır. Video, sempozyumun açılış konuşmalarıyla başlayıp, akademisyenlerin Osmanlıca alfabesi, Türk kültürünün bağlantısı ve Harf Devrimi hakkında sunumlarıyla devam etmektedir.. Konuşmacılar, Osmanlıca'nın bir dil mi yoksa alfabe mi olduğu, Osmanlıca'nın Türkçeyle ilişkisi ve Latin harflerinin kabul edilmesinin Türk milletini tarihinden koparmak için bir "cinayet" olduğu iddiasını savunmaktadır. Ayrıca, Mustafa Kemal ve İsmet İnönü'nün Latin harflerini kabul etme gerekçeleri, Fuat Köprülü gibi akademisyenlerin görüşleri ve 1922-1923 yıllarındaki tartışmalar ele alınmaktadır.
Osmanlıca 13-20. yüzyıllar arasında kullanılan Arapça ve Farsça etkisinde bir dildi. Türkçülük hareketleri 20. yüzyılın başlarında dilde sadeleşme fikrini doğurdu. İlk Latin alfabesi önerileri 1860'larda Azerbaycanlı Feth Ali Ahundzade tarafından ortaya atıldı
1 Kasım 1928'de Latin alfabesi kabul edildi. Yeni alfabe Türk dilinin seslerini karşılamak için özel harfler içerir. Arap alfabesi 900 yıl boyunca Türkçenin yazımında kullanıldı
Karpat'a göre 10 yaş üstü nüfusun %54'ü okuryazardı. 1894'te hiçbir ilde okula giden öğrenci oranı %10'u geçmiyordu. 1927 sayımında okuryazarlık oranı %10 olarak tespit edildi
"İşte Sancak" adlı televizyon programında, Prof. Dr. Muhammed Nurdoğan, Zeynep Karahan (AK Parti milletvekili), Dilek Akagün Yılmaz (CHP Uşak Milletvekili), Önder Yılmaz (Eğitim-İş Sendikası Genel Eğitim Sekreteri) ve diğer konuklar yer almaktadır.. Program, imam hatip liselerinde Osmanlıca dersinin zorunlu hale getirilmesi kararını ve eğitim şurası'nın aldığı diğer kararları ele almaktadır. Konuşmacılar arasında Osmanlıca'nın eğitimde yer alması, Türk dilinin gelişimi, Harf Devrimi, Cumhuriyet değerleri ve eğitim sisteminin dinle ilişkisi gibi konular tartışılmaktadır. Program, Osmanlıca dersi tartışmasından başlayıp, eğitim politikaları, din eğitimi ve üniversitelerdeki baskı sorunlarına kadar geniş bir yelpazede konuları kapsamaktadır.. Programda ayrıca 4+4+4 sistemi, imam hatip liselerinin artması, din kültürü ve ahlak dersi, kılık kıyafet yönetmeliği ve türban kullanımı gibi eğitim sistemindeki güncel sorunlar da ele alınmaktadır. Konuşmacılar arasında eğitim şurası kararlarının kamusal bir karar alma mekanizması olmadığı ve %94'ü sivil unsurlardan (%6'ı kamudan) oluşan bir yapıda alınan kararlar olduğu vurgulanmaktadır.
Atatürk'ün kara tahta başındaki ders fotoğrafı Sivas'ta çekilmiştir. Fotoğrafın altında "Gazi Sivas'ta yeni Türk harflerini öğretirken" kaydı vardır. Kayseri'de çekilen fotoğrafın altında "Eylül 1928" tarihi yazılıdır
Yazı, mağara döneminden günümüze kadar farklı toplumlarda gelişmiştir. İlk yazı sistemi Sümerler tarafından geliştirilen çivi yazısıdır. Fenikeliler MÖ 1500'de sesleri yazıya çeviren devrim niteliğinde bir alfabe tasarlamıştır. Roma alfabesi MS 113'te Trajan yazı tipiyle bugünkü halini almıştır
Bu video, bir konuşmacının Osmanlı ve Cumhuriyet dönemlerinde yaşanan olayları ve iddiaları ele aldığı bilgilendirici bir içeriktir. Konuşmacı, Gürkan Hacır, Mustafa Armağan ve Müfit Yüksel gibi araştırmacıların çalışmalarından da bahsetmektedir.. Video, "sabataycılık" kavramını "kripto yahudi" olarak tanımlayarak başlıyor ve Yahudilerin tarihsel gelişimini kronolojik olarak anlatıyor. Ardından Sabatay Sevi'nin hayatı, Osmanlı topraklarına gelişinden Müslüman olma kararı almasına, dönmelik hareketinin kökenine ve üç ana gruba (Karakaşiler, Yakubiler ve Kapancılar) bölünmesine kadar detaylı bilgiler sunuluyor. Son bölümde ise sabataycıların Türkiye'deki durumu, mezarlıkları ve bazı Yahudi yayınlarından alınan ifadeler ele alınıyor.. Videoda ayrıca Osmanlı ve Cumhuriyet dönemlerindeki bazı olayların (İttihat ve Terakki, Birinci Dünya Savaşı, harf devrimi, hilafetin ilgası, Musul meselesi, Atatürk'ün mezarının değiştirilmesi) "sabataycılar" tarafından yapıldığı iddiaları da paylaşılıyor. Konuşmacı, bu konuyu daha detaylı inceleyeceğini belirterek, tarihsel olayları değerlendirirken sabatayizm gerçeğini dikkate almanın önemini vurguluyor.
Bu video, "Bir Kelime" adlı bir programın bir bölümüdür. Program, Türk dilinin zengin içeriğini ve köklü tarihini incelemektedir.. Video, "yaz" kelimesinin kökenini ve tarihsel gelişimini anlatarak başlar. Yaz kelimesinin Uygur Türklerinden günümüze uzanan tarihsel süreci, eski Türklerdeki cenaze törenleri ve sagu geleneği ele alınır. Ardından 10 Kasım'ın Atatürk'ün ölüm günü olduğu ve Türk alfabesinin 1 Kasım 1928'de ilan edildiği harf devrimi anlatılır. Video, Atatürk'ün harf devrimi için yaptığı çalışmalar, 1928'de yeni alfabenin halka tanıtılması ve 24 Kasım 1928'de Atatürk'e "Millet Mektepleri Başöğretmenliği" unvanının verilmesi gibi önemli tarihsel olayları kronolojik olarak sunar.
Bu video, bir konuşmacının harf devrimi konusunda bilgi verdiği bir sunum formatındadır.. Konuşmacı, harf devrimi olmasaydı ne olacağını ele alarak, Osmanlıca'nın yasaklanmasıyla milletin hafızasının bittiği iddiasını reddediyor. Okuma yazma oranının düşük olduğu bir millet olacağını belirtiyor ve erkekler arasında okuma yazma bilenlerin sadece %8 olduğunu söylüyor. Video, Atatürk'ün milletinin her ferdini okuryazar yapmak istediğini vurgulayarak sona eriyor.
Bu video, Divan-ı Lügati Türk'ün yeniden hayata geçirilme sürecini anlatan tarihsel bir anlatımdır. Ali Emiri Efendi, Talat Paşa, Kilisli Rıfat Efendi, Mustafa Kemal Atatürk ve dönemin Milli Eğitim Bakanı Reşit Galip gibi önemli tarihi şahsiyetlerin rolleri ele alınmaktadır.. Video, Divan-ı Lügati Türk'ün basımını engelleyen Ali Emiri Efendi'nin şartını kabul etmesi, Kilisli Rıfat Efendi'nin eseri yeniden tercüme etmesi ve Cumhuriyet'in ilanından sonra Mustafa Kemal Atatürk'ün esere olan ilgisini anlatmaktadır. Anlatım, Türk kültürünün önemli bir eseri olan Divan-ı Lügati Türk'ün Latin harfleriyle Türkçeye kazandırılması sürecini ve bu eserin Atatürk'ün harf devrimiyle olan bağlantısını vurgulamaktadır.
Bu video, 9 Ağustos 1929'da Sarayburnu'nda gerçekleşen Harf Devrimi'nin açılış konuşmasını ve sonrasında Büyükada'daki olayları anlatan bir belgesel formatındadır.. Videoda, Atatürk'ün halka hitap ederek harf devrimini açıklaması ve yeni harflerin kabul edilmesi gerektiğini belirtmesi anlatılmaktadır. Atatürk, Türk milletinin okuma yazma bilmeyenlerin çokluğu nedeniyle utanmaması gerektiğini, bu durumun Türk karakterinin anlaşılmaması sonucu olduğunu vurgulamaktadır. Konuşma sonrası halkın coşkusunu gösteren sahneler ve sonrasında Büyükada'daki yat kulübünde yaşanan olaylar da videoda yer almaktadır.
Bu video, Türkiye Cumhuriyeti'nin kurucusu Mustafa Kemal Atatürk'ün bilim ve matematikle olan ilişkisini anlatan bir belgesel formatındadır. 1881 yılında Selanik'te doğan Atatürk'ün çocukluk yıllarından başlayarak eğitim hayatı ve bilimsel katkıları kronolojik olarak anlatılmaktadır.. Video, Atatürk'ün matematik tutkusunu, Selanik Askeri Rüştiyesi ve Manastır Askeri İdadisi'ndeki başarılarını, askeri kariyerindeki başarılarını ve Türkiye Cumhuriyeti'nin kuruluşundaki bilimsel devrimlerini ele almaktadır. Özellikle harf devrimi kapsamında Türkçe'ye çevirdiği matematiksel terimler, Sivas Kongresi'nde geometri dersini Türkçe terimlerle anlatması ve Nazi Almanyası döneminde Albert Einstein'in Türkiye'ye bilim insanları getirmesi gibi önemli bilimsel katkıları vurgulanmaktadır.
Bu video, bir sunucu ve üç konuk (bir belediye başkanı, Metin Uca ve Kürşat) arasında geçen bir sohbet programıdır. Konuklar arasında bir belediye başkanı ve Metin Uca bulunmaktadır.. Programda öncelikle Kemal Sunal'ın "Zübük" adlı filmi hakkında konuşulmaktadır. Ardından Türk dilinin değişimi ve Atatürk'ün harf devrimi konusu ele alınmaktadır. Metin Uca, Atatürk'ün harf devrimini hızlandırmak için Osman Zeki Üngör'ün hazırladığı "Harfler Marşı"nı anlatmaktadır. Video, Türk kültürünün ve dilinin değişimi hakkındaki farklı görüşleri tartışarak, Atatürk'ün devrimci ruhunu vurgulamaktadır.
"Dinamit" adlı televizyon programında sunucu Gürkan Hacır ve konuklar arasında siyasi ve eğitim sistem konuları üzerine kapsamlı bir tartışma gerçekleşmektedir. Konuklar arasında Prof. Dr. Ümit Özdağ, Rasim Ozan Kütahyalı, Nevzat Çiçek, Ahmet Gündoğdu (Eğitim Bir Sen Genel Başkanı) ve Ümit Zileli bulunmaktadır.. Program, Şişli Belediye Başkanlığı seçimleri ve Mustafa Sarıgül'ün belediye başkanlığına getirilmesi tartışmasıyla başlayıp, Osmanlıca eğitimin lise müfredatına eklenebilmesi, harf devrimi, karma eğitim sistemi ve turizm meslek lisesinde alkollü içki servisi dersi gibi eğitim sistemine ilişkin konuları ele almaktadır. Tartışmalar, toplumsal korkular ve anayasal uygulamalar arasındaki çelişkiler gibi geniş bir yelpazede konuları kapsamaktadır.. Programda özellikle Osmanlıca eğitimin seçmeli veya zorunlu olması, harf devriminin tarihsel süreci, karma eğitim sisteminin avantaj ve dezavantajları, turizm meslek lisesinde alkollü içki servisi dersinin yasal yorumlanması ve öğretmen maaşı gibi konular detaylı olarak tartışılmaktadır. Konuşmacılar, bu konularda farklı görüşlerini paylaşırken, eğitim sisteminin demokratik normalleşme sürecinin bir parçası olduğu vurgusu da yapılmaktadır.