Anlatma tekniğinde anlatıcı olayları ve insanları okuyucuya aktarır. Gösterme tekniğinde olaylar ve karakterler doğrudan sunulur. Diyalog tekniği kahramanların karşılıklı konuşmalarını içerir. Bilinç akışı, kahramanın iç dünyasını düzensiz şekilde aktarır. İç konuşma, kahramanın sessiz biçimde kendisiyle konuşmasıdır
Modernist literature emerged in late 19th and early 20th centuries. Movement broke traditional writing conventions and experimented with form. Ezra Pound's maxim "Make it new" exemplifies modernist experimentation. Modernism reacted to technological advances and societal changes
Bu video, bir öğretmen tarafından sunulan eğitim dersi formatında olup, modern ve postmodern sanatçıların roman ve hikayelerinde kullandıkları anlatım tekniklerini detaylı şekilde anlatmaktadır.. Ders, 2019 AYT ve 2020 TYT Türkçe sınavlarında sorulan sorular üzerinden başlayarak, bilinç akışı, iç çözümleme, geriye dönüş, pastiş, parodi, tekrar (led motif), gösterme tekniği, diyalog, monolog (iç monolog), ironi, özetleme tekniği, montaj ve kolaj gibi çeşitli anlatım tekniklerini açıklamaktadır. Her teknik için tanımlar, özellikleri ve örnekler verilmektedir.. Videoda özellikle bilinç akışı ve iç çözümleme arasındaki farklar vurgulanmakta, Latife Tekin'in "Sevgili Arsız Ölüm" eserindeki pastiş tekniği örneği de paylaşılmaktadır. Bu içerik, edebi anlatım tekniklerini anlamak ve tespit etmek isteyenler için faydalı bir kaynak niteliğindedir.
Bu video, bir eğitim içeriği olup konuşmacı modern edebiyatta sıkça kullanılan "bilinç akışı" kavramını anlatmaktadır.. Video, bilinç akışının ne olduğunu açıklayarak başlıyor ve bu teknikle neden ilgilenildiğini günlük hayattaki düşünce sürecini romanlara nasıl aktardığını örneklerle açıklıyor. Konuşmacı, bilinç akışının günlük düşünce mantığını romanlara nasıl uyguladığını gösteriyor ve bu tekniği kullanan dünya ve Türk edebiyatındaki önemli eserleri (James Joyce'un Ulysses, Virginia Woolf'un Mrs. Dalloway, Yusuf Atılgan'ın Aydan ve Anayurt Oteli, Orhan Pamuk'un Sessizdir) tanıtıyor.
Türk şiirinde hece ve aruz olmak üzere iki ölçü kullanılmıştır. Aruz, Arap edebiyatından İran edebiyatına geçmiş bir şiir ölçüsüdür. Aruz vezninin görevi şiirde ritmi sağlamaktır
Hece ölçüsü, şiir dizelerindeki hece sayısının eşit olduğu milli ölçüdür. Türkçede heceler uzunluk kısalık bakımından benzer değerdedir. Kalıplar 2'liden 20'lilere kadar çıkar. Bir kalıp en az 2, en çok 5 duraklı olabilir
Bu video, bir eğitimci tarafından sunulan anlatım teknikleri dersinin ikinci bölümüdür. Eğitimci, öğrencilere edebi teknikleri detaylı bir şekilde anlatmaktadır.. Videoda üst kurmaca, metinler arasılık, pastiş, parodi, ironi, montaj, led motive ve kolaj gibi anlatım teknikleri ele alınmaktadır. Her bir teknik için tanımlar, özellikleri ve örnekler verilmekte, özellikle ÖSYM sınavlarında sıkça karşılaşılan teknikler vurgulanmaktadır.. Eğitimci, Orhan Pamuk'un "Kara" ve Oğuz Atay'ın "Tutunamayanlar" gibi önemli eserlerden örnekler kullanmakta ve pastiş ile parodi arasındaki farkları açıklamaktadır. Ayrıca bilinç akışı, iç çözümleme, iç monolog gibi diğer önemli teknikler de videoda yer almaktadır.
Bu video, bir yazarla yapılan röportajın bir bölümüdür. Yazar, kitabını imzalarken bir okuyucuyla konuşmaktadır.. Yazar, tarihi olayları anlatırken kurgu ve bilgiyi birleştiren bir teknik kullandığını açıklıyor. Dickens ve Tolstoy gibi büyük yazarların da benzer teknikleri kullandığını belirtiyor. Kitabında Seren Atlas Struma gemisinin gerçek hikayesini anlatırken, Profesör Maximilian Wagner, Nadya ve Maya gibi kurgu ürünlerinden karakterler koyduğunu, böylece tarihi olayları daha iyi anlaşılabileceğini ifade ediyor.
Karakterlerin duygu ve düşüncelerini doğal akışla aktarır. Yazarın kendi duygularını okuyucuya aktarmasını sağlar. Anlatıma derinlik kazandırır
Bilinç akışı, zihnin hızlı düşünme eylemini denetimsiz yazıya dönüştürme tekniğidir. İç monologdan farklı olarak dil kullanımında serbestlik sağlar. Noktalama işaretleri genellikle kullanılmaz veya asgari düzeyde kullanılır. Anlatıcı birinci şahıs (ben) olup iç sesin yansıtılması amaçlanır
Bu video, "İşte Hoca" olarak kendini tanıtan bir eğitmenin Türkçe edebiyat deneme sınavının çözümünü anlattığı kapsamlı bir eğitim içeriğidir. Eğitmen, Alper Tunga adında bir öğrenciden de yardım alarak soruları ele almaktadır.. Videoda 1'den 24'e kadar olan Türkçe edebiyat soruları adım adım çözülmektedir. İçerik, boşluk doldurma, metin anlama, edebi teknikler (mecaz, kişileştirme, bilinç akışı, istifam, tezat, tenasüp, telmi), Türk edebiyatı tarihi, edebi eserler, şairler, edebi akımlar ve eser türleri gibi konuları kapsamaktadır.. Eğitmen her soru için detaylı açıklamalar yaparak doğru cevaba ulaşma yöntemlerini göstermekte ve sınav stratejileri, zaman yönetimi hakkında tavsiyelerde bulunmaktadır. Video, sınav öncesi tekrar için faydalı bir deneme çözümü sunmakta ve özellikle edebiyat sınavına hazırlanan öğrenciler için hazırlanmıştır.
Bu video, Türkçehane kanalında yayınlanan bir eğitim içeriğidir. Bir eğitmen, Limit Yayınları'nın AYT Edebiyat soru bankasındaki hikaye, yapı, teknik ve türle ilgili testi çözmektedir.. Videoda hikaye türleri hakkında bilgi verilerek sorular çözülmektedir. Özellikle olay öyküsü (Maupasant tarzı öykü), durum kesit öyküsü (Çehov tarzı öykü) ve kısa hikaye (flash fiction) türleri üzerinde durulmaktadır. Her soru için doğru cevap açıklanmakta ve yanlış seçenekler neden yanlış olduğu anlatılmaktadır.. Videoda ayrıca Maupasant tarzı öykünün edebiyatımızdaki en büyük temsilcisi olarak Ömer Seyfettin'in adı boş bırakılan yere getirilmesi gerektiği, durum öyküsünün edebiyatımızdaki ilk uygulayıcılarının başında Yakup Kadri Karaosmanoğlu değil, Memduh Şevket Esendal ve Sait Faik Abasıyanık'ın yer aldığı gibi önemli bilgiler de paylaşılmaktadır.
Bu video, bir eğitmen tarafından sunulan AYT (Üniversiteye Giriş Sınavı) edebiyat soru çözüm dersidir. Eğitmen, öğrencilere hitap ederek çeşitli edebiyat sorularını çözümlüyor ve detaylı açıklamalar yapıyor.. Video, AYT edebiyat sınavına hazırlık amacıyla çeşitli soru tiplerini içermektedir. İlk bölümde boşluk doldurma, tahmin anlamı ve paragraf tamamlama soruları çözülmekte, ardından Türk edebiyatının önemli yazarları, edebi hareketleri ve eserleri ele alınmaktadır. Son bölümde ise Türk destanları, mensur şiir, halk edebiyatı, Kepez şiiri, Garip şiiri ve İkinci Yeni gibi konular işlenmektedir.. Videoda ayrıca edebi teknikler (benzetme, betimleme, iç konuşma), edebiyat türleri (mesnevi, semai, divan edebiyatı) ve edebi akımlar (romantizm) hakkında sorular çözülmekte, Nefi'nin "Siha mı Kaza mı" eseri, Genç Kalemler ve Mavi hareketleri gibi Türk edebiyatının önemli konuları da ele alınmaktadır.
Bu video, bir öğretmen tarafından sunulan Türkçe dil bilgisi ve edebiyat konularını içeren kapsamlı bir eğitim içeriğidir.. Video, Türkçe dersinde anlatım teknikleri ve düşünce geliştirme yöntemlerini detaylı şekilde ele almaktadır. İçerikte açıklama, tartışma, betimleme ve öyküleme gibi anlatım teknikleri, tanımlama, karşılaştırma, örneklendirme gibi düşünce geliştirme yöntemleri ve bilinç akışı, duyularla ilgili anlatım gibi edebi teknikler açıklanmaktadır. Ayrıca dilin işlevleri ve farklı anlatım türleri (kanıtlayıcı, epik, emredici, düşsel vb.) örneklerle anlatılmaktadır.. Videoda ÖSYM sınavlarından alınan örnek sorular çözülerek konular pekiştirilmekte ve sınavlarda çıkabilecek soru tipleri gösterilmektedir. "Doğu Karadeniz'in Yaylaları" ve Orhan Veli Kanık hakkındaki metinler gibi örnekler üzerinden anlatım teknikleri ve düşünce geliştirme yöntemleri uygulamalı olarak incelenmektedir.
Bu video, bir edebiyat yarışması programıdır. Programda sunucu ve yarışmacılar yer almaktadır. Yarışmacılar arasında geçen haftaki yarışmacı ve yeni bir yarışmacı bulunmaktadır.. Program, edebiyat konularını içeren soru-cevap formatında ilerlemektedir. İlk bölümde Şeyh Galib'in "Hüsnü Aşk" eserinin günümüzdeki roman hali sorulurken, diğer bölümlerde postmodern edebiyat, önemli yazarlar ve edebi teknikler (ironi, parodi, pastiş, üst kurmaca) hakkında sorular yöneltilmektedir. Program sonunda yarışmacılar kelime oyunu tarzında bir oyunla devam etmekte ve sunucu, videonun açıklama kısmında yer alan konu ile alakalı PDF'ye göz atmalarını tavsiye etmektedir.
Bu video, Türkçe soru bankasının 6. ünitesindeki 24. testin çözümlerini içeren bir eğitim içeriğidir. Bir eğitmen tarafından sunulan videoda, postmodern roman özellikleri ve Türk edebiyatındaki önemli yazarlar hakkında sorular çözülmektedir.. Video, toplam sekiz sorudan oluşmaktadır. Sorular postmodern romanın özellikleri (okurla diyalog kurma, düş ile gerçekliğin bir arada verilmesi, metinler arası ilişkiler), Türk edebiyatındaki önemli yazarlar (Rasim Özdenören, Ferit Edgü, Oğuz Atay, Adalet Ağaoğlu) ve edebi teknikler (iç monolog, bilinç akışı, çoğulcu bakış açısı) hakkında bilgi içermektedir. Her soru için seçenekler sunulmakta ve doğru cevaplar açıklanmaktadır.
Bu video, bir eğitmen tarafından sunulan Türk edebiyatı konulu eğitim içeriğidir.. Video, Türk edebiyatı tarihindeki önemli eserler, yazarlar ve edebi akımlar hakkında soru-cevap formatında ilerlemektedir. İlk bölümde Oğuz Atay'ın "Tutunamayanlar", Cevat Şakir Kabaağaçlı, Yaşar Kemal ve Cumhuriyet dönemi Türk edebiyatı sanatçıları ele alınırken, ikinci bölümde modernizm özellikleri ve Oğuz Atay'ın "Tutunamayanlar" romanından örnekler üzerinden saptamaların doğruluğu analiz edilmektedir.. Videoda ayrıca kahraman bakış açısı, bilinç akışı tekniği ve tezli roman geleneği gibi edebi kavramlar açıklanmakta, Peyami Safa'nın eserleri hakkında bilgiler verilmekte ve "Dokuzuncu Hariciye Koğuşu" ile "Sözde Kızlar" arasındaki fark vurgulanmaktadır.
Bu video, bir eğitim içeriği olup, konuşmacı betimleme yazışma konusunu anlatmaktadır.. Video, betimleme yazışmasının ne olduğunu açıklayarak başlıyor. Betimleme, şekil, renk, ortam ve özellikler hakkında bilgilerin gözlemle edilip okuyucunun zihninde canlanmasıyla anlatılmasıdır. Konuşmacı, "mavi deniz, mavi gök birbiriyle kucaklaşırdı" ve "nazlı, suları yok denecek kadar azalan bir derenin aktığı yol" gibi örneklerle betimleme yazışmasının nasıl yapıldığını gösteriyor.
Bu video, Enes Avcı tarafından sunulan bir eğitim dersidir. Öğretmen, öğrencilere hitap ederek Türk edebiyatındaki ve internet çevresinde gelişen metin türlerini detaylı şekilde anlatmaktadır.. Videoda makale, deneme, eleştiri, fıkra, sohbet, röportaj, mülakat ve haber yazısı gibi metin türleri sırasıyla incelenmektedir. Her bir türün tanımı, özellikleri, edebiyatımızdaki gelişimi ve önemli örnekleri ele alınmaktadır. Ayrıca haber yazısı için beş n bir k kuralı ve ters piramit tekniği gibi teknik detaylar da sunulmaktadır.. Ders içeriğinde Namık Kemal, Recaizade Mahmut Ekrem, Ahmet Rasim, Falih Rıfkı Atay, Yaşar Kemal, Eşref Saat ve Şevket Rado gibi Türk edebiyatındaki önemli yazarların eserleri ve teknikleri de açıklanmaktadır. Ayrıca habercilikte kullanılan terimler (ajans, iktibas, muhabir, subaş, sütun, sansasyonel haber, asparagas, manşet, blok, e-posta) tanıtılmaktadır.