Sözcükte Anlam Türleri ve İlişkileri
Sözcüğün sözlükteki ilk anlamıdır. "Ayak" sözcüğü "annesinin ayakları çok ağrımıştı" örneğinde temel anlamdadır
- lisedestek.com
Sözcüğün sözlükteki ilk anlamıdır. "Ayak" sözcüğü "annesinin ayakları çok ağrımıştı" örneğinde temel anlamdadır
Bu video, bir öğretmenin TYT Türkçe sınavına hazırlık amacıyla sunduğu eğitim içeriğidir. Öğretmen, tahtada notlar alarak konuları açıklamaktadır.. Video, Türkçe'deki söz sanatlarını kapsamlı şekilde ele almaktadır. İlk bölümde mecaz-ı mürsel (ad aktarması) konusu, ardından kinaye, teşhis (kişileştirme), intak (konuşturma), mübalağa, abartı ve kinayeli anlatım (tersini kastetme, iğneleme, laf sokma) gibi söz sanatları detaylı şekilde anlatılmaktadır. Her bir söz sanatı için tanımlar verilmiş, günlük hayattan örneklerle konu pekiştirilmiştir.. Öğretmen, her bir söz sanatının nasıl tespit edileceğini, hangi durumlarda kullanıldığını ve sınavlarda nasıl sorulabileceğini açıklamakta, ayrıca mecaz-ı mürselin temel mantığını parça-bütün ilişkisi, iç-dış ilişkisi, mekan-insan ilişkisi gibi farklı örneklerle anlatmaktadır.
Edebi sanatlar, dilin anlam ve sembolik gücünü kullanarak anlatımı zenginleştirir. Divan edebiyatında az sözle çok şey anlatmak için kullanılır. Şiirde edebi sanatların kullanımı büyük yetenek gerektirir
Bu video, bir öğretmenin öğrencilere Türkçe sanat konularını anlattığı eğitim içeriğidir. Öğretmen, sanatların nasıl tespit edileceğini ve sınavlarda nasıl kullanılabileceğini açıklamaktadır.. Videoda kinaye, mecaz-ı mürsel ve istihare gibi sanat türleri detaylı olarak ele alınmaktadır. Öğretmen önce bu sanatların temel özelliklerini açıklar, ardından her birinin gerçek anlamda kullanılmayan kelimeleri nasıl kullandığını örneklerle anlatır. Özellikle mecaz-ı mürsel'in "kelimeye tamamen yeni bir anlam verilmesi" olduğu ve "yüz karasıdır", "yüzüm yere düştü", "zülfü diline dil bağladım" gibi örneklerle gösterilmektedir.. Video, öğrencilere bu sanatları bulmaları için pratik uygulamalar içermekte ve sınavlarda nasıl kullanılabileceğini göstermektedir. Ayrıca hüsnü tahlil gibi diğer sanat türleri de kısaca ele alınmakta, ancak mecaz-ı mürsel'in daha yaygın ve anlaşılır bir sanat türü olduğu vurgulanmaktadır.
Edebi sanatlar, duygu ve düşüncelerin etkileyici aktarımı için dilin sembolik gücünü kullanır. Sanatçılar anlatımlarında teşbih, istiare, mecaz gibi söz sanatlarından yararlanır
Teşbih, zayıf varlığın güçlü olana benzetilmesidir. İstiare, bir sözcüğü kendi anlamı dışında kullanma sanatıdır. Mecaz-ı mürsel, bir sözcüğün benzetme amacı gütmeden kullanılmasıdır. Teşhis, insan özelliklerinin başka varlıklara aktarılmasıdır. İntak, insan dışı varlıkları insan gibi konuşturmadır
Teşbih, benzetme yoluyla zayıf olanı güçlü olana benzetme sanatıdır. İstiare, benzetilen şeyin adını eğreti olarak kullanma sanatıdır. Mecaz, gerçek anlamından farklı anlamlarda kullanma sanatıdır. Kinaye, sözü gerçek anlamının dışında kullanma sanatıdır. Tariz, tersini dolaylı yoldan söyleme sanatıdır
Bu video, Ahmet Hoca ve Doğu Hoca'nın yer aldığı bir eğitim içeriğidir. İki hoca, Türkçe dilbilgisi konularından kinaye kavramını açıklamaktadır.. Videoda kinayenin tanımı ve özellikleri detaylı olarak anlatılmaktadır. Kinayenin "bir söz veya söz grubunu hem gerçek hem mecaz anlama gelecek şekilde kullanmak" olduğu vurgulanmaktadır. Hoca, "eli açık bir insandır", "icim oyuk derdim büyük anın çün iniyorum", "karşımda göğüs geren taş bağlar mısın" ve "cep delik, cepken delik" gibi örneklerle kinayenin nasıl kullanıldığını göstermektedir. Ayrıca, günümüzdeki kinayeli konuşma ile kinaye kavramının hiçbir alakası olmadığı özellikle belirtilmektedir.
Söz sanatları ifadeye zenginlik katmak ve etkiyi artırmak için kullanılır. Benzetme, zayıf olanı kuvvetli olana benzetme sanatıdır. Abartma, bir durumu olduğundan büyük veya küçük gösterme sanatıdır. Kişileştirme, insan dışındaki varlıklara insan özellikleri verilmesidir. Konuşturma, insan dışındaki varlıkları konuşturmadır
Bu video, bir eğitimci tarafından sunulan Türkçe şiir sanatları dersidir. Eğitimci, edebi sanatları detaylı şekilde anlatmaktadır.. Video, çeşitli şiir sanatlarını kapsamlı bir şekilde ele almaktadır. İlk olarak mecaz-ı mürsel tanımı ve şartları açıklanmakta, ardından istiare sanatı, kinaye, teşbih, teşbih-i beli, hüsnü talil, tecahül-ü arif ve istifham gibi sanatlar örneklerle anlatılmaktadır. Son bölümde ise lef-ü neşir kavramı ve alt türleri mürettep lef-ü neşir ile müşevveş lef-ü neşir detaylı şekilde açıklanmaktadır.. Videoda her sanat için gerçek ve mecazi anlamlar arasındaki farklar, benzerlikler ve örnekler üzerinden konular pekiştirilmektedir. Necip Fazıl, Baki, Sümbül ve Beneşe gibi şairlerin beyitleri kullanılarak konular somutlaştırılmıştır. Ayrıca sanatlar arasındaki farklar ve benzerlikler de örneklerle açıklanarak öğrencilere daha iyi anlaşılması sağlanmıştır.
Bu video, bir öğretmenin Türkçe dil bilgisi dersinde söz sanatlarını anlattığı eğitim içeriğidir. Öğretmen, üçüncü ünitenin devamı olarak edebi sanatları detaylı şekilde ele almaktadır.. Video, teşbih (benzetme) sanatının dört unsuru ile başlayıp, istihare, kişileştirme, intak, mecaz-ı mürsel, kinaye, tevriye, tezat, tarih, mübalağa, terim, hüsnü talil, tecavü arif, irsali mesel, tekrar, tenasüp, lef neşte, cinas ve ahenk unsurları (aliterasyon, asonans, nida) gibi çeşitli söz sanatlarını kapsamlı şekilde açıklamaktadır. Her bir söz sanatı için örnekler verilerek, hangi unsurların hangi sanatlarda bulunduğu ve aralarındaki farklar gösterilmektedir.. Video, şiir örnekleri üzerinden söz sanatlarını anlatmakta ve gerçek ile mecaz anlamlar, eş sesli sözcükler, zıt durumlar ve tekrarlar gibi konuları ele almaktadır. Şiir sanatlarını öğrenmek isteyenler için kapsamlı bir kaynak niteliğindedir.
Bu video, iki farklı sahneyi içeren bir dizi veya film bölümüdür. İlk sahnede Nazlı ve Ali karakterleri ev arama konusunda konuşurken, ikinci sahnede bir doktor ve hastası yer almaktadır.. Video, kinaye kavramının açıklanmasıyla başlar ve ardından ev arama sahnesine geçer. Nazlı, Ali'ye alt daireyi tanıtmaya çalışır. Daha sonra hastane sahnesinde, bir hasta doktoruna kusmuk testi yaptırır ve doktorun verdiği cevap üzerine endişelenir. Video, kinaye kavramının günlük hayattaki kullanımı ve hastane ortamında yaşanan bir durum üzerine odaklanmaktadır.
Bu video, bir eğitim dersi formatında kinaye söz sanatını anlatan bir içeriktir. Konuşmacı, kinayenin ne olduğunu ve günlük hayatta nasıl kullanıldığını açıklamaktadır.. Video, kinayenin tanımıyla başlayıp, atasözleri ve deyimlerde kinayenin nasıl kullanıldığını örneklerle açıklamaktadır. Mum dibine ışık vermez, zor günümde elimden tuttu, beli bükülmek, yüzü gülmek gibi örnekler üzerinden kinayenin gerçek ve mecaz anlamlarını karşılaştırmaktadır. Ayrıca tevriye ile kinayeyi ayırt etmek için örnekler verilmekte ve soru çözümleri yapılmaktadır.
Bu video, bir eğitim içeriği olup, konuşmacı söz sanatları konusunu anlatmaktadır. Konuşmacı, üçüncü videoda kinaye, teşhis ve intak gibi söz sanatlarını açıklamaktadır.. Video, kinayenin tanımıyla başlayıp örneklerle açıklanmaktadır. Kinayenin bir sözün hem gerçek hem mecaz anlamının kastedilerek esas itibariyle mecaz anlamının söylenmesidir. Ardından teşhis (kişileştirme) ve intak (konuşturma) kavramları ele alınmakta, her biri için örnekler verilmektedir. Konuşmacı, teşhisin insan dışı varlıklara insan özelliği kazandırma olduğunu ve intakta ise insan dışındaki cansız varlıkların konuşturulduğunu vurgulamaktadır. Video, bir ödüllü soru ile izleyicilere interaktif bir deneyim sunmaktadır.
Bu video, bir öğretmen tarafından sunulan Türkçe dilbilgisi eğitim içeriğidir. Öğretmen, öğrencilere hitap ederek konuları açıklamaktadır.. Video, sözcüklerin mecaz anlam kazandırma yollarını kapsamlı şekilde ele almaktadır. İçerik, güzel adlandırma, dolaylama, kinaye, mecaz-ı mürsel ve aktarmalar gibi mecaz türlerini örneklerle açıklamaktadır. Her bir mecaz türü için çeşitli örnekler verilerek, hangi kelimelerin hangi anlamlara geldiği ve bunların nasıl mecaz anlama geldiği gösterilmektedir.. Videoda ayrıca parantez içi ünlem işaretinin kullanımı, alay salı söyleyiş ile ironi arasındaki farklar ve kişileştirme gibi konular da ele alınmaktadır. Dersin sonunda öğrencilere test çözme ödevi verilmekte ve bir sonraki derste söz öbeklerine geçileceği belirtilmektedir.
Bu video, birkaç kişi arasında geçen kısa bir sohbeti içermektedir. Konuşmada "beyefendi" olarak hitap edilen bir kişi ve diğer konuşmacılar bulunmaktadır.. Videoda konuşmacılar bir kişinin üçüncü kata basması hakkında konuşmaktadırlar. Bir kişi tişörtün içine bir şey sokmuş ve diğer konuşmacılar bu durumu yorumlamaktadır. Video, bir kinaye hakkında yapılan bir yorumla sona ermektedir.
Bu video, Ahmet Hoca tarafından sunulan bir eğitim dersidir. Hoca, edebi sanatlar konusunu anlatmaktadır.. Videoda edebi sanatlar detaylı olarak ele alınmaktadır. İlk olarak kinaye kavramı açıklanmakta, ardından mecaz-ı mürsel (benzetme ilişkisi olmadan bir sözü başka bir söz yerine kullanma) anlatılmaktadır. Daha sonra teşhis (kişileştirme) ve intak (cansız varlıkları konuşturma) sanatları örneklerle açıklanmaktadır. Hoca, bu sanatlar arasındaki ilişkileri ve aralarındaki farkları vurgulayarak, özellikle intak sanatının teşhis sanatının olduğu her yerde olduğunu ve teşhis sanatının olduğu her yerde intak sanatının da olabileceğini belirtmektedir.
Bu video, bir öğretmenin Türkçe edebiyat dersinde söz sanatları konusunu anlattığı eğitim içeriğidir. Öğretmen, öğrencilere hitap ederek konuyu detaylı şekilde açıklamaktadır.. Videoda söz sanatlarının çeşitli türleri ele alınmaktadır. İlk bölümde kinaye (değmece) ve tevriye kavramları anlatılırken, ikinci bölümde hüsn-ü talil (güzel nedenleme) ve telmi (hatırlatma) açıklanmaktadır. Her bir söz sanatı için günlük hayattan ve tarihi olaylardan örnekler verilerek konu pekiştirilmektedir.. Video, üniversite sınavlarında çıkabilecek soru tiplerini de içermekte ve söz sanatlarının üç bölümlük bir serinin ikinci bölümüdür. Üçüncü videoda görüşmek üzere sona ermektedir.