Bu video, bir öğretmenin TYT Türkçe sınavına hazırlık amacıyla sunduğu eğitim içeriğidir. Öğretmen, tahtada notlar alarak konuları açıklamaktadır.. Video, Türkçe'deki söz sanatlarını kapsamlı şekilde ele almaktadır. İlk bölümde mecaz-ı mürsel (ad aktarması) konusu, ardından kinaye, teşhis (kişileştirme), intak (konuşturma), mübalağa, abartı ve kinayeli anlatım (tersini kastetme, iğneleme, laf sokma) gibi söz sanatları detaylı şekilde anlatılmaktadır. Her bir söz sanatı için tanımlar verilmiş, günlük hayattan örneklerle konu pekiştirilmiştir.. Öğretmen, her bir söz sanatının nasıl tespit edileceğini, hangi durumlarda kullanıldığını ve sınavlarda nasıl sorulabileceğini açıklamakta, ayrıca mecaz-ı mürselin temel mantığını parça-bütün ilişkisi, iç-dış ilişkisi, mekan-insan ilişkisi gibi farklı örneklerle anlatmaktadır.
Bu video, bir öğretmenin öğrencilere Türkçe sanat konularını anlattığı eğitim içeriğidir. Öğretmen, sanatların nasıl tespit edileceğini ve sınavlarda nasıl kullanılabileceğini açıklamaktadır.. Videoda kinaye, mecaz-ı mürsel ve istihare gibi sanat türleri detaylı olarak ele alınmaktadır. Öğretmen önce bu sanatların temel özelliklerini açıklar, ardından her birinin gerçek anlamda kullanılmayan kelimeleri nasıl kullandığını örneklerle anlatır. Özellikle mecaz-ı mürsel'in "kelimeye tamamen yeni bir anlam verilmesi" olduğu ve "yüz karasıdır", "yüzüm yere düştü", "zülfü diline dil bağladım" gibi örneklerle gösterilmektedir.. Video, öğrencilere bu sanatları bulmaları için pratik uygulamalar içermekte ve sınavlarda nasıl kullanılabileceğini göstermektedir. Ayrıca hüsnü tahlil gibi diğer sanat türleri de kısaca ele alınmakta, ancak mecaz-ı mürsel'in daha yaygın ve anlaşılır bir sanat türü olduğu vurgulanmaktadır.
Söz sanatları, edebi eserlerde anlatımı güçlendirmek için kullanılan yöntemlerdir. Şairler ve yazarlar okuyucunun duygularını harekete geçirmeyi hedefler
Teşbih, zayıf varlığın güçlü olana benzetilmesidir. İstiare, bir sözcüğü kendi anlamı dışında kullanma sanatıdır. Mecaz-ı mürsel, bir sözcüğün benzetme amacı gütmeden kullanılmasıdır. Teşhis, insan özelliklerinin başka varlıklara aktarılmasıdır. İntak, insan dışı varlıkları insan gibi konuşturmadır
Teşbih, benzetme yoluyla zayıf olanı güçlü olana benzetme sanatıdır. İstiare, benzetilen şeyin adını eğreti olarak kullanma sanatıdır. Mecaz, gerçek anlamından farklı anlamlarda kullanma sanatıdır. Kinaye, sözü gerçek anlamının dışında kullanma sanatıdır. Tariz, tersini dolaylı yoldan söyleme sanatıdır
Bu video, Ahmet Hoca ve Doğu Hoca'nın yer aldığı bir eğitim içeriğidir. İki hoca, Türkçe dilbilgisi konularından kinaye kavramını açıklamaktadır.. Videoda kinayenin tanımı ve özellikleri detaylı olarak anlatılmaktadır. Kinayenin "bir söz veya söz grubunu hem gerçek hem mecaz anlama gelecek şekilde kullanmak" olduğu vurgulanmaktadır. Hoca, "eli açık bir insandır", "icim oyuk derdim büyük anın çün iniyorum", "karşımda göğüs geren taş bağlar mısın" ve "cep delik, cepken delik" gibi örneklerle kinayenin nasıl kullanıldığını göstermektedir. Ayrıca, günümüzdeki kinayeli konuşma ile kinaye kavramının hiçbir alakası olmadığı özellikle belirtilmektedir.
Bu video, iki farklı sahneyi içeren bir dizi veya film bölümüdür. İlk sahnede Nazlı ve Ali karakterleri ev arama konusunda konuşurken, ikinci sahnede bir doktor ve hastası yer almaktadır.. Video, kinaye kavramının açıklanmasıyla başlar ve ardından ev arama sahnesine geçer. Nazlı, Ali'ye alt daireyi tanıtmaya çalışır. Daha sonra hastane sahnesinde, bir hasta doktoruna kusmuk testi yaptırır ve doktorun verdiği cevap üzerine endişelenir. Video, kinaye kavramının günlük hayattaki kullanımı ve hastane ortamında yaşanan bir durum üzerine odaklanmaktadır.
Bu video, Deniz Hoca tarafından sunulan 9. sınıf Türkçe dersidir. Eğitimci, edebi sanatlar konusunu detaylı bir şekilde anlatmaktadır.. Videoda edebi sanatlar konusu kapsamlı şekilde ele alınmakta ve çeşitli edebi sanatlar tanımlanmaktadır. İlk bölümde benzetme sanatları (teşbih, teşbih belidir, istiare) anlatılırken, ikinci bölümde tenasüp, tezat, telmi, hüsnü talil, tecavü arif, kinaye, tarih iğneleme, irsali mesel ve mübalağa gibi diğer edebi sanatlar örneklerle açıklanmaktadır.. Video, 10., 11. ve 12. sınıflarda sınavlarda sıkça karşılaşılan bu konuyu öğrenmek isteyen öğrenciler için hazırlanmıştır. Her bir edebi sanat için tanım, özellikleri ve günlük hayattan örnekler verilerek konu pekiştirilmektedir.
Edebi sanatlar, duygu ve düşüncelerin etkileyici aktarımı için dilin sembolik gücünü kullanır. Sanatçılar anlatımlarında teşbih, istiare, mecaz gibi söz sanatlarından yararlanır
Söz sanatları, edebi eserlerde anlatımı güçlendirmek için kullanılan özel tekniklerdir. Teşbih, istiare, mecaz, kinaye, tezat ve tevriye başlıca söz sanatlarıdır
Bu video, Eyüp Hoca tarafından sunulan bir Türkçe dersidir. Hoca, Türkçe mini test serisinin bir parçası olarak deyimler, atasözleri ve kinaye konusunu ele almaktadır.. Videoda yedi soruluk bir mini test çözülmektedir. Hoca, kinayeyi kinayeli söyleyişle karıştırmamak gerektiğini vurgulayarak, kinayenin bir sözün hem gerçek hem mecaz anlama gelmesi olduğunu açıklamaktadır. Testte deyimlerin yakın anlamları, atasözlerinin gerçek anlamları ve soya çekim anlamları gibi konular işlenmektedir. Her soru için detaylı açıklamalar yapılarak doğru cevaplar verilmektedir.
Bu video, bir öğretmenin Türkçe dil bilgisi dersinde söz sanatlarını anlattığı eğitim içeriğidir. Öğretmen, üçüncü ünitenin devamı olarak edebi sanatları detaylı şekilde ele almaktadır.. Video, teşbih (benzetme) sanatının dört unsuru ile başlayıp, istihare, kişileştirme, intak, mecaz-ı mürsel, kinaye, tevriye, tezat, tarih, mübalağa, terim, hüsnü talil, tecavü arif, irsali mesel, tekrar, tenasüp, lef neşte, cinas ve ahenk unsurları (aliterasyon, asonans, nida) gibi çeşitli söz sanatlarını kapsamlı şekilde açıklamaktadır. Her bir söz sanatı için örnekler verilerek, hangi unsurların hangi sanatlarda bulunduğu ve aralarındaki farklar gösterilmektedir.. Video, şiir örnekleri üzerinden söz sanatlarını anlatmakta ve gerçek ile mecaz anlamlar, eş sesli sözcükler, zıt durumlar ve tekrarlar gibi konuları ele almaktadır. Şiir sanatlarını öğrenmek isteyenler için kapsamlı bir kaynak niteliğindedir.
Bu video, bir öğretmenin Türkçe dil bilgisi konularını anlattığı eğitim içeriğidir. Öğretmen, tahtaya notlar alarak konuları detaylı şekilde açıklamaktadır.. Video, sözcüğe mecaz anlam kazandırma yöntemlerini kapsamlı şekilde ele almaktadır. İçerikte güzel adlandırma, dolaylama, dokundurma, kinaye, ad aktarması (mecaz-ı mürsel), aktarmalar ve benzetme gibi konular örneklerle açıklanmaktadır. Her bir kavram, farklı örneklerle pekiştirilmiş ve test sorularında nasıl karşılaşılabileceği hakkında bilgiler verilmiştir.. Videoda ayrıca benzetmenin dört unsuru (benzetilen, kendisine benzetilen, benzetme yönü ve benzetme edatı) ayrıntılı olarak anlatılmakta ve ÖSYM sınavlarında çıkabilecek soru tiplerine değinilmektedir. Video, öğrencilere ödev verilerek sona ermiş ve bir sonraki videoda "kalıplaşmamış söz öbekleri" konusunun işleneceği belirtilmiştir.
Sözcüğün sözlükteki ilk anlamıdır. "Ayak" sözcüğü "annesinin ayakları çok ağrımıştı" örneğinde temel anlamdadır
Bu video, bir öğretmen tarafından sunulan Türkçe dil bilgisi eğitim içeriğidir.. Videoda anlam olaylarının beş farklı türü detaylı şekilde ele alınmaktadır: dolaylama, güzel adlandırma, kinaye (dengince), iğneleme (dokundurma) ve benzetme. Ayrıca deyim aktarmaları ve ad aktarması (mecaz-ı mürsel) konuları da örneklerle açıklanmaktadır. Video, sözcüğün ve sözün anlamı ünitesinin son başlığını işleyecek bir sonraki derse geçişle sona ermektedir.. Her bir anlam olayı için tanımlar verilmiş ve çeşitli örnekler sunulmuştur. Özellikle benzetme konusunda dört öğe (benzeyen, kendisine benzetilen, benzetme yönü ve benzetme edatı) açıklanmakta, kişileştirme kavramı da ele alınmaktadır. Ad aktarmasının ise benzetme ilgisi olmaksızın parça-bütün, yazar-eser ve iç-dış ilişkileri içeren bir kavram olduğu anlatılmaktadır.
Bu video, Eyüp Hoca tarafından sunulan "Kısa Kısa Edebiyat Notları" serisinin bir bölümüdür. Eyüp Hoca, tarih sanatı konusunu anlatmaktadır.. Videoda tarih sanatının tanımı, özellikleri ve örnekleri detaylı olarak açıklanmaktadır. Tarih sanatının kinayeyle karıştırılmaması gerektiği, bir sözün görünürdeki anlamının tam tersi amaçlanarak kullanılmasıyla gerçekleştirildiği belirtilmektedir. Eyüp Hoca, günlük hayattan ve şiirlerden örnekler vererek tarih sanatının nasıl kullanıldığını göstermekte ve bu sanatın iş hayatında ve ilişkilerde nasıl etkili olduğunu açıklamaktadır.
Bu video, bir eğitim içeriği olup, konuşmacı söz sanatları konusunu anlatmaktadır. Konuşmacı, üçüncü videoda kinaye, teşhis ve intak gibi söz sanatlarını açıklamaktadır.. Video, kinayenin tanımıyla başlayıp örneklerle açıklanmaktadır. Kinayenin bir sözün hem gerçek hem mecaz anlamının kastedilerek esas itibariyle mecaz anlamının söylenmesidir. Ardından teşhis (kişileştirme) ve intak (konuşturma) kavramları ele alınmakta, her biri için örnekler verilmektedir. Konuşmacı, teşhisin insan dışı varlıklara insan özelliği kazandırma olduğunu ve intakta ise insan dışındaki cansız varlıkların konuşturulduğunu vurgulamaktadır. Video, bir ödüllü soru ile izleyicilere interaktif bir deneyim sunmaktadır.