Safsata, akıl yürütmede yapılan yanlış çıkarsamalardır. İlk bakışta ikna edici görünse de sahte argümanlardır
"Felsefe Dersleri" kanalından bir eğitimci tarafından sunulan bu video, 10. sınıf öğrencilerinin felsefe sınavına hazırlık amacıyla hazırlanmış kapsamlı bir ders içeriğidir.. Video, felsefenin tanımı ve özellikleri ile başlayıp, felsefi düşünceyi diğer düşüncelerden ayıran unsurları, felsefi düşüncenin bilime, topluma ve bireye katkılarını ele almaktadır. Daha sonra akıl yürütme kavramı, üç tür akıl yürütme (tümdengelim, tüme varım ve analoji), tutarlılık, gerçeklik, doğruluk, temellendirme ve önerme gibi temel felsefi kavramlar açıklanmaktadır. Son bölümde ise felsefi soruların özellikleri ve sınavlarda çıkabilecek soru tipleri hakkında bilgiler verilmektedir.. Video, özellikle ÖSYM sınavlarında çıkabilecek sorulara yönelik bilgiler içermekte ve öğrencilere önemli kavramları vurgulamaktadır. Felsefi düşüncenin sorgulayıcı, sistemli, tutarlı, toplumsal hayattan etkilenen, refleksif, kümülatif ve evrensel özellikleri detaylı şekilde anlatılmaktadır.
Bu video, Durmuş Kılıç tarafından sunulan bir eğitim içeriğidir. Durmuş Kılıç, daha önce sözel mantık videoları ve tablo yöntemi ile akıllı tablolar oluşturma konularını ele almıştır.. Videoda, yerleştirme yöntemi ile çözülebilecek bir sözel mantık sorusu çözülmektedir. Soru, bir markette A, B, C, D, E markalı yağların raflara nasıl yerleştirildiğini sorgulamaktadır. Durmuş Kılıç, soruyu adım adım analiz ederek iki farklı olasılık sunmakta ve ardından verilen seçenekleri değerlendirerek doğru cevapları açıklamaktadır. Video, sözel mantık problemlerinin çözüm tekniklerini öğrenmek isteyenler için faydalı bir kaynaktır.
Bu video, bir kişinin okul deneyimini anlattığı kısa bir hikaye formatındadır. Anlatıcı Jakob adında bir öğrencidir.. Videoda, Jakob'un okulda yaşadığı bir olay anlatılmaktadır. Öğretmen, "kimisi akıllı değil" diye bir soru sorduğunda Jakob da ayağa kalkar. Öğretmen ona "Jakob, sen oldukça akıllı" der, ancak Jakob "sadece bir kişi ayakta kalmasının doğru olmadığını" düşünür.
Sınavda 13 soru ve 25 dakika süre verilmiştir. Her doğru cevap için %10, yanlış cevaplar için %10 puan verilmiştir
Sorular mantıksal akıl yürütme ve problem çözme becerilerini ölçmeyi amaçlar. Sorular 1-6. sorular arasında yer alır
Felsefe, Yunanca "bilgelik sevgisi" anlamına gelen philosophia'dan türemiştir. İlk kez MÖ 6. yüzyılda Pythagoras tarafından kullanılmıştır. Antik Yunan'da sistematik hale gelmiş, İslam dünyasında Kindî ile başlamıştır
Bu video, Akıl ve Zeka Oyunları Eğitimi Selim tarafından sunulan bir eğitim içeriğidir. Selim, Tasof'un Oyuncu Beyinler Turnuvası'nda yer alan kare karalamaca akıl yürütme ve işlem oyununu anlatmaktadır.. Videoda kare karalamaca oyununun temel kuralları detaylı bir şekilde açıklanmaktadır. Oyunun amacı satır ve sütunlarda yazılan sayı kadar aralıksız karalama yapmaktır. Selim önce kuralları resimler üzerinden göstermekte, ardından beş x beş temel seviye bir kare karalamaca oyununu adım adım çözmektedir. Oyun sırasında çift rakamların nasıl işleneceği, kesin olan satır veya sütunlardan nasıl başlanacağı gibi stratejiler de paylaşılmaktadır.
Bu video, "Özel Öğretmen" kanalında bir öğretmen tarafından sunulan eğitim içeriğidir. Öğretmen, 12. sınıf mantık dersi için sınav hazırlığı yapmaktadır.. Video, mantık dersinin temel kavramlarını ve sınav sorularını içermektedir. İlk bölümde akıl ilkeleri, Aristoteles ve Organon, mantık-felsefe ilişkisi gibi konular örneklerle açıklanırken, ikinci bölümde önerme, akıl yürütme, genel-özel kavramlar, mantık doğrusu ve somut-soyut terimler gibi temel kavramlar ele alınmaktadır.. Videoda doğru-yanlış soruları, çoktan seçmeli sorular ve mantık doğrusu bulma soruları çözülmekte, boşluk doldurma soruları da incelenmektedir. İçerik, 12. sınıf öğrencilerinin 1. dönem 1. yazılı sınavına hazırlık için faydalı bir kaynak niteliğindedir.
Fıkralar hayata dair mesajlar veriyor. Parayı veren düdüğü çalar. Göl mayalandığında ya tutar ya tutmaz. Din ve dünya işleri ayrıdır
Bu video, bir eğitimci tarafından sunulan MEB AGS sınavına hazırlık amaçlı eğitim içeriğidir. Eğitimci, sınavın kapsamı ve içeriği hakkında detaylı bilgiler vermektedir.. Videoda MEB AGS sınavının 80 sorudan oluştuğu, sayısal yetenek bölümünün sadece sayısal mantık sorularından değil, akıl yürütme ve muhakeme becerilerinin ölçülmesini amaçladığı açıklanmaktadır. Sınavın matematik bölümünde rasyonel sayılar, ondalık sayılar, denklem çözme, üslü sayılar, köklü sayılar, tek çift sayılar, ardışık sayılar, faktöriyel, basamak analizi, bölme bölünebilme, basit eşitsizlik, mutlak değer, özel sayılar, çarpanlara ayırma, oran orantı, grafik problemleri, küme, fonksiyon, sayma, permütasyon, kombinasyon ve olasılık gibi konuların soru olarak çıkabileceği belirtilmektedir.. Video ayrıca sınavın mülakat olmayacağı ve puanların atama puanı olarak kullanılacağı bilgisini içermektedir. Matematik altyapısı zayıf olan öğrenciler için özel hazırlanmış bir soru bankası ve video ders notu hakkında da bilgi verilmektedir.
Fen bilimleri eğitimi problem çözme ve karar verme deneyimi kazandırır. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli'nde 13 farklı fen bilimleri becerisi tanımlanmıştır. Beceriler birbiriyle ilişkili ve süreç bileşenleriyle birlikte kullanılmalıdır
Bu video, Ozan Şişkin tarafından sunulan bir eğitim dersidir. Eğitimci, mantık konularını detaylı şekilde anlatmakta ve sınav sorularını çözmektedir.. Videoda mantık konusunun temel kavramları, akıl yürütme yöntemleri ve önerme türleri ele alınmaktadır. Aristoteles'in mantık sistemi, kavram çeşitleri (tümel, tekil, tikel, kolektif, distribütif, olumlu, olumsuz, somut, soyut), önerme çeşitleri (tüme varım, tümdengelim, analogi) ve mantık ilkeleri (çelişmezlik ilkesi, tam girişimlik, eşitlik) gibi konular örneklerle açıklanmaktadır.. Video, 2013-2018 yılları arasında sınavlarda çıkmış soruları çözerek konuları pekiştirmekte ve öğrencilere sınav stratejileri hakkında tavsiyelerde bulunmaktadır. Ayrıca klasik mantığın üç ana alanı (kavramlar mantığı, önermeler mantığı, çıkarımlar mantığı) hakkında bilgiler verilmektedir.
Bu video, bir eğitim içeriği olup, konuşmacı tarafından düşünceyi geliştirme yolları konusu anlatılmaktadır.. Video, düşünceyi geliştirme yollarını altı ana başlık altında ele almaktadır: tanımlama, karşılaştırma, örneklendirme, tanık gösterme, benzetme ve sayısal verilerden yararlanma. Her bir yöntem için tanımlar ve örnekler verilmekte, ardından bu yöntemlerin nasıl tespit edileceği konusunda sorular çözülmektedir. Video, öğrencilere düşünceyi geliştirme tekniklerini anlamaları ve uygulamaları için faydalı bir kaynak niteliğindedir.
Bu video, bir eğitmen tarafından sunulan sembolik mantık dersinin bir bölümüdür. Eğitmen, öğrencilere sembolik mantık konularını adım adım anlatmaktadır.. Videoda 2010 ve 2014 yılları arasında çıkmış sınav soruları çözülmektedir. İçerik, önerme kavramı, tutarsızlık, olumsal doğruluk, çok anlamlılık, anlam bulanıklığı, sembolleştirmenin nedenleri, sentaktik ve semantik özellikler, doğrusal önerme eklemleri, basit ve bileşik önermeler, koşul eklemi, doğruluk tabloları, çelişki önermesi, tümel evetleme, tikel evetleme, olumsuz önerme, totoloji ve olumsal önerme gibi temel mantık kavramlarını kapsamaktadır.. Eğitmen her soruyu detaylı olarak çözerken, kavramların tanımlarını yaparak ve seçenekler arasında doğru cevabı bulmak için mantıksal yöntemleri göstermektedir. Video, öğrencilere sembolik mantık konularını pekiştirmeleri için faydalı bir kaynak niteliğindedir ve ikinci on beş sorunun çözümünün bir sonraki videoda yapılacağı belirtilmektedir.
Bu video, bir eğitmen tarafından sunulan matematik problemlerinin çözümünü içeren eğitim içeriğidir. Eğitmen, öğrencilere hitap ederek çeşitli matematik problemlerini adım adım açıklamaktadır.. Videoda toplam on iki farklı matematik problemi çözülmektedir. Problemler arasında eş karelerden oluşan şekiller, zarların yüzeylerindeki noktalar, dikdörtgenlerin köşegenleri, dijital saatlerdeki bozuk çubuklar, küpün köşelerine yazılan sayılar, sanayi sitelerinin bloklarını boyama ve özel saatlerde akrep-yelkovan hareketleri gibi çeşitli konular yer almaktadır.. Her problem için eğitmen, çözüm yöntemini detaylı olarak anlatmakta, gerekli hesaplamaları göstermekte ve öğrencilerin sık yaptığı hataları vurgulamaktadır. Video, Acil Yayınları'nın problemler fasikülündeki soruların yanı sıra "Problemler Kitabı"nın başlangıç sorularını da içermektedir.
Bu video, bir eğitim dersi formatında olup, bir öğretmen tarafından akıl yürütme biçimleri konusu anlatılmaktadır.. Videoda tümdengelim akıl yürütme biçimine odaklanılmaktadır. Öğretmen, tümdengelinin "genelden özele" veya "tümelden tikele" olarak tanımlandığını ve yeni bilgi vermediğini, sonuçların zorunlu olarak çıkarıldığını açıklamaktadır. Ders boyunca çeşitli örnekler üzerinden tümdengelinin nasıl uygulandığı gösterilmektedir: bardak suyu, Sokrates, hamsi, Jüpiter ve 10A sınıfı öğrencileri gibi örneklerle tümdengelinin mantıksal yapısı ve uygulanışı detaylı olarak anlatılmaktadır.
Bu video, bir psikolog ve GATA'da görev yapmış bir konuşmacının psikolojik ve dini konuları ele aldığı bir sohbet formatındadır. Konuşmacı, vesvese, takıntı, stres yönetimi, narsizm, enaniyet ve tevhid gibi konuları detaylı şekilde incelemektedir.. Video, vesvese ve takıntının ne olduğu ve nasıl yönetilebileceği ile başlayıp, stres yönetimi teknikleri, narsizm ve enaniyet kavramları, tasavvufî düşünceler, Kur'an-ı Kerim'in hakikat anlayışı ve insanın karar verme mekanizması gibi konuları ele almaktadır. Konuşmacı, psikolojik sağlık ve dini inançlar arasındaki bağlantıları, modern bilimsel kavramlarla dini görüşler arasında bağlantılar kurarak açıklamaktadır.. Videoda ayrıca Türkiye'nin dünya genelinde en hızlı antidepresan satışı yapan ülkelerden biri olduğu bilgisi paylaşılırken, insanın ben bilinci, akıl yürütme yöntemleri, özgür irade ve niyetin önemi gibi konular da ele alınmaktadır. Konuşmacı, İmami Gazali'nin enaniyet hakkındaki görüşlerini aktararak, tevhid inancının akla en yakın varoluş teorisi olduğunu savunmaktadır.
Bu video, bir eğitimci tarafından sunulan AYT mantık dersinin kapsamlı bir öğretici içeriğidir. Eğitimci, öğrencilere hitap ederek mantık konularını günlük dilde örneklerle açıklamaktadır.. Video, mantığın Aristoteles tarafından kurulduğu bilgisiyle başlayıp, mantık doğrusu, bilgi doğrusu, önerme, akıl yürütme, öncül ve sonuç kavramlarını ele almaktadır. Daha sonra tutarlılık, tutarsızlık ve doğruluk değeri kavramları açıklanmakta, akıl ilkeleri (özdeşlik, çelişmezlik, üç halin imkansızlığı ve yeter sebep ilişkisi) detaylı şekilde anlatılmaktadır. Son bölümde ise akıl yürütme yöntemleri (tüme varım, tümdengelim ve anoloji) karşılaştırılarak açıklanmaktadır.. Videoda tümevarımın eksik ve tam tüme varım olarak ikiye ayrıldığı belirtilmekte ve tümevarım ile tümdengelim arasındaki farkı hatırlamak için "tüm" kelimesinin ardından gelen harflere göre (e: endüksiyon, d: dedüksiyon) bir hatırlatma tekniği sunulmaktadır.