MÖ 469'da Atina'da doğan Sokrates, heykeltıraş Sophroniskos'un oğludur. Ksanthippi ile evli olduğu ve üç çocuk sahibi olduğu söylenir. Alçakgönüllü yaşam tarzı ve felsefeyle ilgilenmesiyle tanınmıştır. MÖ 399'da gençleri zehirlemekle suçlanarak ölüme mahkum edilmiştir
Bu video, "Düşünce Adası" adlı bir programda Platon'un "Devlet" eserinin dokuzuncu ve onuncu bölümlerinin anlatıldığı eğitim içeriğidir. İlk bölümde Sokrates ve bir diyalog ortağı arasında geçen diyaloglar yer alırken, ikinci bölümde Homeros'un "On Kitabı"nın son bölümleri okunup yorumlanmaktadır.. Video, demokrasiden zorbalığa geçişin hikayesini, zorbalığın insan üzerindeki etkilerini ve Platon'un yönetim şekilleri hakkındaki görüşlerini ele almaktadır. Daha sonra Homeros'un eserindeki doğruluk, ölüm ve ahiret konularını, ölülerin Hades'in ülkesine giderken karşılaştıkları iki kapı ve doğru-kötülerin ayrı ayrı yollara ayrılması hikayesini anlatmaktadır.. Videoda ayrıca tiyatroların insanları nasıl etkilediği, krallığın en iyi yönetim şekli olduğu ve doğruluk ve bilgelikten ayrılmamanın hem bu dünyada hem de ahirette mutluluğa yol açacağı vurgulanmaktadır.
Bu video, felsefeyi herkesin anlayabileceği dille anlatan bir eğitim içeriğidir. Konuşmacı, Sokratik yöntemin ne olduğunu açıklamaktadır.. Video, Sokratik yöntemin tanımı ve özellikleri üzerine odaklanmaktadır. Sokrates'in bu yöntemi, bilginin öğrenme değil hatırlatma olduğunu iddia edenlere karşı kullandığı, Platon'un Menon diyaloğundan bilinen bir yöntemdir. Sokratik yöntem üç aşamalı olarak gerçekleşir: karşıdaki kişiye sorular sorarak neyi bilmediği tespit edilir, ironi uygulanır ve son olarak fikir doğurtulur. Ayrıca bu yöntem günümüzde aktif öğretim yöntemlerinden biri olarak eğitim sisteminde "Sokratik yöntem ve buldurma yöntemi" adıyla da uygulanmaktadır.
Bu video, Platon'un felsefe tarihindeki önemi ve eserlerinin tarihsel yayılımı hakkında bilgi veren bir anlatım formatıyla başlayıp, ardından iki kişi arasında geçen felsefi bir diyalogla devam etmektedir.. Video, Platon'un hayatı ve felsefi katkıları hakkında kısa bir girişle başlayıp, ünlü mağara alegorisinin tam metnini sunmaktadır. Alegori, mağarada yaşayan mahkumların gölgeleri gerçek sanması, serbest bırakıldıklarında ışığa alışması ve gerçek varlıkları kavraması sürecini anlatmaktadır. Daha sonra bu alegorinin gerçek dünyaya, güneş ışığına ve ruhun ussal dünyaya yükselişine nasıl uygulanabileceği tartışılır.. Videoda ayrıca bilginin doğası, ruhun gelişimi ve eğitim sürecinin doğası hakkında görüşler paylaşılır. Konuşmacılar, bilginin ruhta zaten var olduğunu ve akıl yürütme ile bu bilginin keşfedilebileceğini savunurlar.
Platon MÖ 424/3'te Atina'da doğmuş, Sokrates'in öğrencisiyken idam edilmiştir. İlk üniversite olan Akademi'nin kurucusu ve düşünce tarihinde dönüm noktasıdır. Hayatı hakkında çok az kaynak bulunmakta, Diogenes Laertios'a dayanmaktadır
Bu video, Platon'un felsefe anlayışını açıklayan eğitici bir içeriktir. Konuşmacı, Platon'un yaşadığı dönemin düşünsel özelliklerini ve bilgi felsefesindeki temel kavramları anlatmaktadır.. Video, Platon'un bilgi ve varlık anlayışını detaylı şekilde ele almaktadır. Önce bilginin ne olduğu ve bilginin kaynağı konusundaki farklı görüşler (dogmatikler, rasyonalistler, kuşkucular) açıklanmakta, ardından Platon'un anımsama kuramı, idealar teorisi ve bölünmüş çizgi benzetmesi anlatılmaktadır. Son olarak, Platon'un mağara alegorisi üzerinden bilgiye bakış açısı ve eğitimin önemi açıklanmaktadır. Video, Platon'un felsefesinin temel unsurlarını ve bu felsefenin nasıl kanıtlanabileceği konusunda bilgiler sunmaktadır.
Bu video, bir Türk dizisinin bölümünden alınan sahneleri içermektedir. Kamran, Feride, Seyfettin, Selim, Necmi, Çalıkuşu, Besime, Gülümser Kalfa ve diğer karakterler arasında geçen diyaloglar yer almaktadır.. Bölüm, birkaç farklı hikaye hattını işlemektedir. İlk olarak, Seyfettin'in hastalığı ve tedavi süreci, ardından Feride ile bir erkeğin arasındaki ilişki karmaşası ve son olarak hastane ortamında geçen veba salgını tartışması ele alınmaktadır. Karakterler arasındaki ilişkiler, gizli duygular ve yalanlar etrafında gelişen olaylar, hastalıklar ve tedavi süreçleri dizinin ana konularını oluşturmaktadır.. Videoda ayrıca Platon'un mağara alegorisi konuşulduğu bir kütüphane sahnesi, Ulu Orta'da rüya yattırmaya gitme, hastanede gizli bir koğuşun kullanımı ve hastalığın yayılmasını durdurmak için alınan önlemler gibi detaylar da yer almaktadır.
Bu video, Nusret Hızır tarafından seslendirilen, Desiderius Erasmus'ın "Deliliğe Övgü" adlı eserinin monolog formatında okunmasını içermektedir. Konuşmacı, kendisini "Delilik Tanrısı" olarak tanımlayan bir karakterdir.. Video, delilik kavramının insan hayatındaki önemini, bilgelikle karşılaştırarak ele almaktadır. Monolog, delilik tanrısının kökenini, çevresindeki cariye ve tanrıları tanıtarak başlar, ardından insanlar üzerindeki etkilerini, evlilik, dostluk ve mutlulukla ilişkisini anlatır. Son bölümde ise bilim, sanat ve doğa konularına değinilerek insanın bilgelik arayışı ve doğa ile ilişkisi ele alınır.. Videoda Sokrates, Platon, Cicero, Aristoteles gibi filozofların örnekleri üzerinden bilgelik ve delilik arasındaki ilişki tartışılmakta, ayrıca Horozu Lucia'nın hikayesi ve Homeros'un Odysseus karakteri üzerinden insanın doğa ile ilişkisi ele alınmaktadır. Monolog, doğanın insanı yarattığını ve insanın doğanın sınırlarını aşmaya çalışmasının zararlı olduğunu vurgulayarak sona ermektedir.
Platon'a göre felsefe merakla başlar ve soru sormayı içerir. Michel Foucault'nun "Kelimeler ve Şeyler" kitabı, Las Meninas'taki ayna konusunu ele alır
Bu video, Platon'un "Devlet" adlı eserindeki mağara alegorisini anlatan bir eğitim içeriğidir. Video, varoluşun bir yolculuk olarak açıklanmasıyla başlayıp, Platon'un temel kavramlarını incelemektedir.. Video, Platon'un mağara alegorisini detaylı olarak anlatmaktadır. Alegoride, mağarada zincirlenmiş tutsakların dış dünyayı sadece gölgeler olarak algıladıkları, bir tutsakın serbest bırakılıp gerçek dünyayı keşfettiği ve geri döndüğünde diğer tutsakların onu aptal ve kör olarak gördükleri anlatılmaktadır. Platon'un bu alegoriyi halkı eğitmeye çalışan bir filozofun durumuna benzetmesi ve insanların cehalet içinde mutlu olmaları, bu cehaleti dile getirenlere düşmanlık beslemeleri gibi toplumsal gözlemleri de videoda yer almaktadır.
Konfüçyüs ahlak ve siyaset felsefesini birleştiren Çin öğretilerini kurmuştur. Sokrates, elenchos yöntemiyle felsefenin temellerini atmıştır. Platon, Atina Akademisi'ni kurarak modern üniversitenin temellerini atmıştır. Aristoteles, edebi eleştiri alanında ilk teorisyen olarak kabul edilir
Konu soru dağılım tabloları her sınav için önceden oluşturulacaktır. Ortak yazılı sınavlar açık uçlu veya açık uçlu-kısa cevaplı sorulardan oluşacaktır. Çoktan seçmeli, eşleştirme ve doğru/yanlış soruları kullanılmayacaktır
Bu video, bir öğretmenin öğrencilere felsefe tarihi dersi verdiği eğitim içeriğidir. Öğretmen, felsefe tarihi konularını öğrencilere anlatmaktadır.. Video, Sokrates'in felsefesi ve yöntemleriyle başlayıp, Platon'un idealar dünyası ve duyular dünyası kavramlarını açıklamaktadır. Ardından Aristoteles'in "birinci öğretmen" olarak nitelendirilmesi ve Platon'dan farklı olarak duyu organlarıyla elde edilen bilgilerin gerçek olduğunu savunması anlatılmaktadır. Son bölümde ise Farabi'nin "ikinci öğretmen" olarak tanıtılması, 879-950 yılları arasında yaşamış Türk-Islam filozofu olduğu ve Aristoteles'in düşüncelerini İslam'a uyarlaması ele alınmaktadır.. Ders içeriğinde Sokrates'in ironi ve matik yöntemleri, Platon'un mağara metaforu, Aristoteles'in duyu organlarıyla elde edilen bilgilerin gerçek olduğunu savunması ve Farabi'nin varlıkların sıralanışının en tepesinde Tanrı'yı koyması gibi önemli felsefi kavramlar detaylı şekilde açıklanmaktadır.
Bu video, konuşmacının kişisel gelişimine katkı sağlayacak beş kitap önerisi sunduğu bir içeriktir. Konuşmacı, son dönemlerde felsefi içeriklere ağırlık verdiğini ve bu videoda kişisel gelişim ve ufkunuzu açacak derin kitapları tanıttığını belirtiyor.. Video, beş farklı kitabın detaylı tanıtımını içeriyor: Platon'un "Devlet", Etienne de La Boisy'nin "Gönüllü Kulluk Üzerine Söylev", Francis Bacon'ın "Yeni Atlantis", Albert Camus'un "Sisifos Söyleni" ve Craig Wright'ın "Dahiğin Gizli Alışkanlıkları". Her kitap için kısa bir özet, yazarın hayatı ve kitabın temel konuları hakkında bilgiler veriliyor. Konuşmacı, bu kitapların kişisel gelişim ve felsefi düşünceler açısından faydalı olduğunu vurguluyor.
Konu soru dağılım tabloları her sınav için önceden öğrencilere bildirilir. Ortak yazılı sınavlar açık uçlu veya açık uçlu-kısa cevaplı sorulardan oluşacak. Çoktan seçmeli, eşleştirme ve doğru/yanlış soru türleri kullanılmayacak
"Teke Tek Bilim" programında Emrah Safa Gürkan, felsefe tarihçisi Ömer Aygün ile felsefe tarihi ve bilgi aktarımı konularını ele almaktadır. Program, akademik bir sohbet formatında gerçekleşmektedir.. Video, felsefenin Türkiye'deki popülerliğinden başlayarak, Platon ve Aristoteles gibi antik düşünürlerin felsefi yaklaşımlarını, matbaa öncesi ve sonrası bilgi aktarımının nasıl değiştiğini ve metin kopyalama tekniklerini detaylı şekilde incelemektedir. Konuşmacılar, papirüs, parşömen ve codex formatlarının gelişimini, küçük harflerin icatını, metin kopyalama tekniklerini ve tenkitli neşir (eleştirel basım) yöntemlerini tartışmaktadır.. Programda ayrıca Yunan alfabesinin gelişimi, metin kopyalama sürecindeki değişimler, Platon'un fikirlerinin Atina'dan İspanya'ya nasıl ulaştığı ve Batı Avrupa'nın Yunanca'yı unutması gibi konular da ele alınmaktadır. Ömer Baba, felsefe tarihçisinin metodolojisini, papirüslerin önemini ve çeviri sürecini anlatırken, kendisinin de Platon'un "Devlet" eserini çevirmeye çalıştığını belirtmektedir.
Bu video, felsefenin temel kavramlarını ve önemini anlatan bir eğitim içeriğidir. Video boyunca "sorgula, şüphe duy, merak, önyargı büyük bir felaket" gibi tekrarlanan nakaratlar bulunmaktadır.. Video, felsefenin tanımını Platon, İbn Sina ve Karakaçsa'nın görüşleri üzerinden açıklamaktadır. Felsefi düşünceye özgü özellikler (sorgulama, eleştirellik, tutarlılık) anlatılmakta ve felsefenin birey ve toplumsal açıdan sağladığı faydalar vurgulanmaktadır. Felsefenin bireyin kendini tanımaya, farklı bakış açılarına sahip olmasına ve toplumsal açıdan bilinçli vatandaşlara dönüşmesine yardımcı olduğu belirtilmektedir.
Bu video, "Agrippa'nın Günlüğü" adlı esoterik içerik serisinin bir bölümü olup, bir sunucu tarafından felsefi ve dini kavramlar anlatılmaktadır.. Video, enosis (birleşme) kavramını Antik Yunan felsefesinden başlayarak Platon ve Plotinus'un felsefi sistemlerine kadar tarihsel bir akış içinde ele almaktadır. Henosis yolculuğu, ruhun bireyselliğini terk ederek ilahi bir birliğe birleşme sürecini ifade eder ve bu yolculuğun etik hazırlık, entelektüel sorgulama, meditasyon ve sembolik yorumlama gibi aşamalardan oluştuğunu açıklamaktadır.. Video ayrıca farklı kültürlerdeki esoterik gelenekleri (Hermetik Order of the Golden Dawn, Sufi mistikleri, Hinduizm'deki Advaita Vedanta, Budizm'deki Mahayana geleneği ve Abrahamik inançlar) karşılaştırmalı olarak incelemekte ve bu geleneklerin ortak noktalarını ele almaktadır. Henosis yolculuğu, bireyin kendi ego'sunu yok ederek ilahi bir birliğe ulaşmasını amaçlayan bir manevi pratik olarak sunulmaktadır.
Bu video, bir öğretmenin 11. sınıf felsefe dersinin birinci ünitesinin ilk konusunu anlattığı eğitim içeriğidir.. Video, felsefenin kelime ve terim anlamlarını açıklayarak başlayıp, felsefenin varlık, bilgi ve değer alanları ile ilgili soruları ele alıyor. Ardından felsefenin M.Ö. 7. yüzyılda İyonya uygarlığında, özellikle Miletos kentinde ortaya çıkışı ve ilk neden kavramı (arche) inceleniyor. İkinci bölümde ise materyalizm kavramı, Herakleitos ve Parmenides'in felsefi görüşleri karşılaştırılıyor.. Video, birinci ünitenin ilk konusunun sonunu getirerek, bir sonraki videoda Sokrates, Platon ve Aristoteles'in varlık, bilgi ve değer anlayışlarının anlatılacağını belirtiyor.