Kitap üç ana bölümden oluşmaktadır: Antik Dönemler, Ortaçağ ve Modern Dönemler. Her bölüm kendi içinde alt başlıklara ayrılmıştır. Toplam 100'den fazla sayfa içermektedir
Bağdat'ta yaşamış, 320 (932) civarında doğduğu tahmin edilmektedir. Kitap istinsah ve ciltleme mesleğini babasından öğrenmiştir. Ebû Saîd es-Sayrafî ve diğer önemli âlimlerden geniş bir eğitim almıştır. 380-388 (990-998) yılları arasında vefat ettiği düşünülmektedir
Bu video, kelam ilmi hakkında bilgi veren eğitici bir içeriktir. Konuşmacı, kelam ilminin temel kavramlarını ve özellikleri detaylı şekilde anlatmaktadır.. Video, hayatın üç boyutunu (inanç, amel ve ahlak) açıklayarak başlayıp, kelam ilminin tanımı, konusu, amacı ve önemi üzerine odaklanmaktadır. Kelam ilminin İslam inancının inanç alanıyla ilgili hüküm ve delilleri Kur'an ve Sünnetten elde eden ve savunan bir ilim olduğu, altı iman ilkesi (Allah'a, peygamberlere ve ahirete iman) üzerinden tanımlandığı anlatılmaktadır. Ayrıca kelam ilminin tarihi süreçte aldığı farklı isimler (el-fıkhu'l-ekber, akaid, tevhid ve sıfatlar ilmi, usulüddin, nazar ve istidlal ilmi) ve bu isimlendirmelerin gerekçeleri de açıklanmaktadır.
Bu video, bir konuşmacının Kur'an-ı Kerim yorumlama usulü hakkında bilgi verdiği bir sohbet formatındadır. Konuşmacı, İslam alimleri ve usulü fıkıh konusunda uzman biri olarak görünmektedir.. Video, Kur'an-ı Kerim'in yorumlanmasında yaşanan sorunları ve bu sorunlara çözüm yollarını ele almaktadır. Konuşmacı, İslam alimlerinin ikinci asırdan itibaren keyfi yorumları önlemek için geliştirdikleri usulü fıkıh sistemini anlatmaktadır. Mütekellimin metodu ve fukahanın metodu arasındaki farklar, batini tevil kavramı ve sebebi nüzul gibi konular detaylı olarak açıklanmaktadır. Ayrıca, Kur'an-ı Kerim'i anlamak için birkaç defa okumanın ve yardımcı kitaplardan faydalanmanın önemi vurgulanmaktadır.
124 (742) yılında Kûfe'de doğdu. Basra'da Hasan-ı Basrî'den kıraat ve hadis eğitimi aldı. 182'de (798) ticaret için Kayrevan'a gitti. Kayrevan Ulucamii'nde tefsir dersleri verdi. 200 (815) yılında Fustat'ta vefat etti
1913'te İstanbul'da doğdu, çocukluğunun bir kısmını İran'da geçirdi. 1942'de Harvard'da bilim tarihi alanında ilk doktora derecesini aldı. 1943'te Ankara Üniversitesi'nde göreve başladı, 1983'te emekli oldu. 1958'de Ordinaryüs Profesör unvanını aldı
Farabi, 8-13. yüzyıllar arasında yaşamış ünlü İslam filozof ve bilim adamıdır. Türkistan yakınlarındaki Vasic köyünde İranlı bir ailenin çocuğu olarak doğdu. Bağdat'ta 901-942 yılları arasında eğitim gördü ve çeşitli ülkelerde çalıştı. Halep'te Kadılık ve öğretmenlik yaptı, 950'de Şam'da 80 yaşında vefat etti
Bu video, Ahmet Arslan tarafından sunulan, Aristoteles felsefesi ve Antik Yunan bilim tarihi hakkında bilgi veren bir ders formatındadır. Konuşmacı kendisini Aristotelesçi olarak tanımlamakta ve Platoncu bir düşmanının olduğunu belirtmektedir.. Video, felsefenin Türkiye'deki algısı ile başlayıp, Aristoteles'in bilimsel dünya görüşü, Platon ile karşılaştırması ve demokrasi felsefesi üzerine bilgiler sunmaktadır. Ardından bilimin gelişimi için gerekli unsurlar, Helenistik dönem, İskender'in Doğu-Batı melez bir dünya yaratması ve İslam dünyasındaki bilimsel gelişmeler ele alınmaktadır. Son bölümde ise Helenistik dönemden İslam'a kadar uzanan tarihsel süreçteki felsefi ve dini gelişmeler anlatılmaktadır.. Konuşmacı, bilimin hayretten doğduğunu, hayretin ortadan kalkmasıyla bittiğini ve felsefenin ahlak ve siyasetten din ve kurtuluşa doğru ilerlediğini vurgulamaktadır. Ayrıca İskenderiye'deki üç okul, Stoacılık gibi dini düşünceler ve imanın toplumsal bağların kurulmasındaki rolü hakkında da bilgiler verilmektedir.
İslam'ın yayılması naklî ilimleri ortaya çıkarmıştır. Beytü'l-hikme ve medreseler akli ilimleri geliştirmiştir. Farabi ilimleri teorik ve pratik olarak ikiye ayırmıştır
Bu video, bir konuşmacının simya konusunda bilgi verdiği eğitici bir içeriktir. Konuşmacı, simyanın tarihsel ve felsefi boyutlarını anlatmaktadır.. Video, simyanın iki farklı kelime anlamı (büyü ve bitki, madde, materyal üzerine ezoterik çalışılan bir bilim dalı) ile başlayıp, simyanın İslam dünyasındaki önemi ve Cabir bin Hayyan gibi önemli simyagerlerin çalışmaları hakkında bilgiler sunmaktadır. Konuşmacı, simyanın üç felsefi ve iki üzerine kurulduğunu, sülfür, civa, tuz dört madde üzerine tezahür ettirildiğini ve yedi işlemle devam ettiğini anlatmaktadır. Ayrıca, simyanın gizli bir bilim dalı olduğu, Gül Haç örgütü ve Tapınak Şövalyeleri gibi grupların bu bilgileri koruduğu ve felsefe taşı gibi önemli bilgilerin sadece belirli kişilerin elinde olduğu vurgulanmaktadır.
Bu video, Açık Öğretim Lisesi'nde Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersinin 7. ünitesini içeren eğitim materyalidir.. Video, İslam ve bilim ilişkisini ele alarak başlamakta, İslam medeniyetindeki eğitim kurumları ve Müslümanların bilim alanlarındaki katkılarını anlatmaktadır. Daha sonra İslam tasavvufunun önemli şahsiyetleri, İslam tarikatları (Yesevilik, Kadirilik, Rifailik, Mevlevilik, Nakşibendilik ve Alevilik-Bektaşilik) ve bunların esasları hakkında bilgiler sunulmaktadır. Son bölümde ise dini bilgi soruları ve cevapları yer almaktadır.. Videoda Kur'an ayetleri, İslam bilim insanları, fıkıh mezhepleri ve tasavvufi yorumlar hakkında detaylı bilgiler verilmekte, ayrıca ölçme ve değerlendirme soruları ile cevapları da içermektedir.
Bu video, İslam medeniyetindeki önemli bilim insanlarından Ebu Muhammed İbn Musa el-Harezmi'nin hayatını ve bilimsel çalışmalarını anlatan bir belgesel formatındadır. 780 yılında Harzem'de doğan ve "Bilgelik Evinin Sultanı", "Cebir İlminin Atası" ve "Astronominin Babası" olarak bilinen Harezmi'nin hayatı ve çalışmaları ele alınmaktadır.. Video, Harezmi'nin Harzem'den Bağdat'a gelişini, Beytülhikme'deki çalışmalarını ve bilimsel katkılarını kronolojik olarak anlatmaktadır. Özellikle matematik alanında cebir kavramını ilk kez kullanması, sıfır rakamını tanıtması ve algoritma sistemini geliştirmesi vurgulanmaktadır. Ayrıca astronomi, coğrafya ve tarih alanlarındaki çalışmaları da detaylı şekilde ele alınmaktadır. Video, Harezmi'nin bilim tarihindeki önemini ve onun çalışmalarının günümüzde bile değerini koruduğunu göstermektedir.
Bu video, İslam bilim ve teknoloji tarihini anlatan bir belgesel formatındadır. Videoda Fuat Sezgin gibi bilim insanlarının çalışmaları ve İstanbul İslam Müzesi'nin kuruluşundaki rolü de ele alınmaktadır.. Video, Müslüman bilim adamlarının 800 yıllık bilimsel macerasını kronolojik olarak anlatmaktadır. 7. ve 8. yüzyıllardan başlayarak, astronomi, tıp, coğrafya, kimya, fizik, mimari gibi çeşitli alanlardaki keşifler ve icatlar detaylı şekilde aktarılmaktadır. Ayrıca, Avrupalıların İslam bilimlerini nasıl devraldığı, bu bilgilerin nasıl çarpıtıldığı ve günümüzde bu gerçeklerin nasıl yeniden keşfedildiği de anlatılmaktadır. Video, İslam bilim tarihinin yeniden yazılması gerektiğini vurgulayarak, İstanbul İslam Müzesi'nin bu süreçteki rolünü açıklamaktadır.
Bu video, İslam alimleri hakkında bilgi veren bir eğitim içeriğidir. Konuşmacı, Gaziantep asıllı İmam Bedreddin el-Ayni'nin ODTÜ'l-Kari adlı eserini anlatmaktadır.. Video, İmam Bedreddin el-Ayni'nin hayatı ve eserleri hakkında bilgiler sunmaktadır. İmam Bedreddin el-Ayni'nin Mısır'da hayatını geçirdiği, İbn Hacer el-Askalani'nin ise Filistin asıllı olduğu belirtilmektedir. Ayrıca, İmam Bedreddin el-Ayni'nin Buhari'nin seksen'den fazla şerhi olduğu ve en meşhur iki şerhi arasında İbn Hacer el-Askalani'nin Fethul Bari adlı eseri (on üç cilt) ve İmam Bedreddin el-Ayni'nin ODTÜ'l-Kari adlı eseri (yirmibeş cilt) olduğu ifade edilmektedir.
Bu video, 20. yüzyılın en büyük bilim tarihçisi Prof. Dr. Fuat Sezgin'in hayatını ve bilimsel çalışmalarını anlatan bir belgesel formatındadır. Bitlis'te doğan Sezgin, İstanbul Üniversitesi'nde eğitim alırken Helmut Ritter'in etkisiyle İslam bilim tarihine yönelmiş ve bu alanda önemli çalışmalar yapmıştır.. Video, Sezgin'in akademik kariyerini kronolojik olarak anlatarak, 1960 darbesi sonrası Frankfurt Goethe Üniversitesi'ne geçişini, "Arap-İslam Bilimleri Tarihi" (GAS) adlı 17 ciltlik eserini ve İslam medeniyetinin bilimsel mirasını ortaya çıkarmaya adandığı hayatını ele almaktadır. Belgesel, Batı'nın İslam medeniyetinin bilimsel katkılarını görmezden geldiği "sekiz asırlık boşluk" sorununa Sezgin'in verdiği cevabı ve Leonardo da Vinci'nin başarısının İslam bilimlerinde saklı olduğunu iddia ettiği bilimsel çalışmaları vurgulamaktadır.. Videoda ayrıca Sezgin'in 100 binlerce yazma eseri inceleyerek GAS'ı yazması, Amerika'nın ilk keşfinin müslümanlarca yapıldığını göstermesi ve 1978'de aldığı Kral Faysal ödülü ile finansal desteğe ulaşması gibi önemli dönüm noktaları da anlatılmaktadır. Belgesel, Sezgin'in çalışmaları sayesinde İslam dünyasının bilimsel mirasına iftihar etmeye başladığımızı ve yeni bilim insanları yetiştirmemiz gerektiğini vurgulayarak sona erer.
Bu video, Emine Hoca tarafından sunulan bir eğitim dersidir ve İslam medeniyetindeki bilim ve eğitim konularını ele almaktadır.. Ders, İslami ilimler (tefsir, hadis, kelam, fıkıh) ve coğrafya alanlarındaki çalışmalarla başlayıp, coğrafya, dil, tarih, filozofi, astronomi, fizik, kimya, matematik ve tıp gibi çeşitli bilim dallarındaki önemli İslam bilim insanlarını ve eserlerini tanıtmaktadır. Video, İslam medeniyetindeki eğitim kurumları (medrese, mescid-i nebevi, imarethane) hakkında da bilgiler içermektedir.. Ders içeriğinde Kur'an-ı Kerim'den ayetlerin yorumlanması, önemli eserler (Elmalılı Muhammed Hamdi'nin "Hak Dini Kuran Dili", Kütübü Sitte, Ful Ekber) ve İslam medeniyetindeki önemli bilim insanları (Evliya Çelebi, İbni Haldun, Gazali, Ali Kuşçu, Ceberi, Harizmi, İbni Sina) hakkında bilgiler verilmektedir. Ayrıca sınavlarda çıkabilecek kültür soruları ve yorumlama teknikleri üzerine odaklanılmaktadır.
Bu video, Müslüman bilim ve matematik tarihinde önemli bir yere sahip olan Al- Harezmi'nin hayatını ve çalışmaları hakkında bilgi veren bir belgesel formatındadır. Video, Beytü'l- Hikme (Bilgelik Evi) adlı akademi ve Al- Harezmi'nin bu akademi içindeki rolünü anlatmaktadır.. Video, Eflatun akademisinden başlayarak Müslüman bilim insanlarının matematik, astronomi ve tıp alanlarındaki çalışmaları anlatmaktadır. Özellikle Al- Harezmi'nin cebir ilminin kurucusu olarak tanınması, Hint sayı sisteminin İslam dünyasına tanıtılması ve astronomi alanında yaptığı çalışmalar detaylı bir şekilde ele alınmaktadır. Video, Al- Harezmi'nin eserlerinin Batı'da nasıl etkili olduğu ve İslam bilim tarihindeki önemini vurgulayarak, Moğol istilasıyla son bulan Abbasi halifeliğinin bilimsel zenginliğini anlatmaktadır.
Bu video, bir televizyon programında İslam düşüncesi ve modern bilim arasındaki ilişkiyi ele alan bir sohbet formatındadır. Programda Ömer Hoca ve İhsan Hoca gibi İslam bilim adamları yer almaktadır.. Video, İslam düşünce geleneğinin modern bilim ve felsefeyle nasıl ilişkilendirilmesi gerektiği sorusunu merkeze almaktadır. Konuşmacı, İslam akaidi, ahlak teorisi ve metafizik gibi alanlarda klasik eserlerin (Taftazani'nin Şerh Akaid, Kınalızade'nin Ahlak-ı Alayisi, İbn-i Sina'nın Eşifa el-İlahiyatı) modern bilimsel teorilerle (Galileo, Kant gibi) nasıl karşılaştırılacağını sorgulamaktadır. Program, İslam düşünce geleneğinin güncelleştirilmesi ve modern dünyayla nasıl entegre edilebileceği konusunda bir tartışma başlatmaktadır.
Bu video, bir öğretmenin öğrencilerine tarihin farklı dönemleriyle ilgili araştırma konusu vermesiyle başlayan eğitici bir içeriktir. Öğrenciler arasında Ravi, Dany, Sharon ve diğerleri bulunmaktadır.. Video, öğrencilerin "Karanlık Çağlar" olarak adlandırdıkları dönemin aslında "Altın Çağlar" olduğunu göstermektedir. Kütüphane görevlisi El Cezeri, öğrencileri bu döneme götürerek İbnu'l-Heysem, Abbas ibn Firnas, Ebu'l-Kasım Zehravi ve Meryem el-Usturlabi gibi önemli İslam bilim adamlarını tanıtmaktadır. Bu bilim adamlarının kamera, uçak, cerrahi aletler, usturlap ve krank-piston kolu gibi önemli buluşları ve bunların günümüz dünyasına olan etkileri anlatılmaktadır. Video, öğrencilerin bu bilgileri öğrendiklerini göstererek sona ermektedir.
Bu video, Hava İlimleri Akademisi YouTube sayfası için hazırlanmış, 40 yaşında ve 35 yıldır bu konuda profesyonel olarak çalışan bir eğitimci tarafından sunulan bilgilendirici bir ders formatındadır.. Video, hava ilminin üç ana dalını (ruhsal, mental ve bilimsel) ele alarak başlıyor ve klasik hava dallarının gerçek havas ilminin önündeki engeller olduğunu açıklıyor. Ardından kolay havasçılığın üç temel yönü, metafizik alem ve hüddamlık efsanesi, meleklerin insanlara hizmet etmesi, zikir ve tesbihin önemi, ebced ve cifir hesaplamaları, altın oran ve alem-i emir ile insan arasındaki ilişki anlatılıyor. Son bölümde ise astrolojinin yanlış yönleri ve doğru kullanımının Allah'ın sıfatlarının tecellilerini anlamak olduğu vurgulanıyor.. Konuşmacı, günümüzde bu ilimlerin yanlış kullanıldığını, özellikle astroloji ve muskacılık olarak kullanıldığını belirterek, bu konuların doğru şekilde anlaşılmaması durumunda ortaya çıkabilecek sorunları vurgulamaktadır. Ayrıca, metafizik alemin dokuz boyutlu olduğunu, cinlerin ateşin korundan, meleklerin nurdan ve ruhların saf nurdan yaratıldığını açıklamaktadır.