Gerçek anlam, kelimenin akla ilk gelen ve sözlükteki ilk anlamıdır. Mecaz anlam, sözcüğün gerçek anlamından uzaklaşarak kazandığı soyut anlamdır. Terim anlam, bilim, sanat ve meslek alanlarına özgü kavramlardır
Bağlaç olan "de/da" ayrı, ek olan "-de/-da" bitişik yazılır. Bağlaç olan "de/da" cümlede anlam bozmuyorsa ayrı yazılır. Ek olan "-de/-da" cümlede anlam bozuyorsa bitişik yazılır
Bu video, bir öğretmenin altıncı sınıf öğrencilerine Türkçe dilbilgisi dersi verdiği eğitim içeriğidir. Öğretmen, sözcük yapısı ve ekler konusunu detaylı şekilde anlatmaktadır.. Video, sözcük yapısının temel kavramlarını ele alarak başlıyor, kök kavramı ve köklerin türleri (isim kökü ve fiil kökü) açıklanıyor. Ardından ek kavramı ve eklerin türleri (çekim ekleri ve yapım ekleri) örneklerle anlatılıyor. Son bölümde ise fiil çekimleri, olumsuzluk eki, zaman eki, şahıs eki ve dilek tasarlama kipleri gibi konular ele alınıyor.. Videoda ayrıca basit, türemiş ve birleşik sözcük yapıları örneklerle açıklanmakta ve 7. ve 8. sınıf konularından bahsedilmektedir. Öğretmen, konu anlatımı sonrası etkinlik ve soru çözüm videolarının geleceğini belirtmektedir.
Yer adları tür bildiren ikinci isimle birlikte büyük yazılır. Kıta, ülke gibi yerleşim birimi adları küçük yazılır. Mahalle, cadde gibi adres bilgileri büyük harfle başlar. Yapı isimleri özel ada dahil olarak büyük yazılır
Bu video, Tonguç ve Songül Hanım tarafından sunulan bir Türkçe dilbilgisi dersidir. Tonguç, Türkçe'nin ilk videosu olarak ekler konusunu anlatmaktadır.. Video, sözcüklerin kökleri ve ekleri konusunu ele almaktadır. Öncelikle sözcüğün anlamlı en küçük parçası olan kök kavramı açıklanmakta, ardından isim kök ve fiil kök arasındaki farklar örneklerle gösterilmektedir. Daha sonra ekler konusuna geçilerek, yapım ekleri ve çekim ekleri arasındaki farklar anlatılmaktadır. Ayrıca eklerin anlamları ve kullanım şekilleri de açıklanmaktadır.. Videoda yapım ekleri (cık, lık, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik
Ekler, sözcük kök ve gövdelerine eklenen ses veya seslerdir. Kök, sözcüğün parçalanamayan, anlamlı en küçük parçasıdır. Türkçe sondan eklemeli bir dildir
Özel adlara gelen iyelik, durum ve bildirme ekleri kesme işaretiyle ayrılır. Yer bildiren özel isimlerde kısaltmalı söyleyişte ekten önce kullanılır. Kanun, tüzük ve yönetmelik açıklamalarında ek geldiğinde kesme işareti konur
Kesme işareti, özel isimlerden sonra gelen ekleri ayırmada kullanılır. İşaret, ait olduğu kelimenin sağına bitişik yazılır. İşaret ile ek arasında boşluk bırakılmaz
Bu video, Aker Hoca tarafından sunulan ve Furkan adlı bir öğrenciyle birlikte gerçekleştirilen Türkçe dilbilgisi dersidir. Öğretmen, tahtada notlar alarak konuyu anlatmaktadır.. Videoda Türkçe dilbilgisindeki ekler detaylı şekilde ele alınmaktadır. İlk olarak iyelik ekleri, ardından çoğul ekleri, tamlama ekleri (ilgi ekleri), eşitlik ekleri, vasıta ekleri ve hal ekleri (yalın hali, belirtme hali, yönelme hali, bulunma hali ve ayrılma/çıkma hali) açıklanmaktadır. Her ek için örnekler verilmekte ve ÖSYM sınavlarında bu eklerin nasıl sorulduğu anlatılmaktadır.. Öğretmen, ÖSYM sınavlarına hazırlık amacıyla detaylı bilgiler verirken, ÖSYM'nin genellikle daha basit anlattığını belirtmektedir. Video, çıkmış soruların analiziyle devam edecek ve son üç yılda eklerden soru gelmediği belirtilmektedir. Ayrıca, akıllı tahtada yapı, fiil çekim ekleri, isim çekim ekleri, sözcükte yapı (basit, türemiş, bileşik) ve kök yapı-ek konularını işleyeceğini, ÖSYM analizi ve soru çözümü yapacağını söylemektedir.
Bu video, Türkçe dilbilgisi konularını anlatan bir eğitim içeriğidir.. Video, ekler konusunu iki ana başlık altında ele alıyor: çekim ekleri ve yapım ekleri. Çekim ekleri isim çekim ekleri ve fiil çekim ekleri olarak ikiye ayrılırken, yapım ekleri ise dört gruba ayrılarak inceleniyor: isimden isim yapım ekleri, fiilden fiil yapım ekleri, isimden fiil yapım ekleri ve fiilden isim yapım ekleri. Ayrıca, sınavlarda eklerle ilgili mutlaka soru çıkacağı belirtiliyor.
Bu video, "Aker Hoca" olarak hitap edilen bir öğretmenin Furkan adlı öğrencisiyle birlikte sunduğu Türkçe dilbilgisi eğitim içeriğidir. Öğretmen, interaktif bir şekilde öğrencilere sorular sorarak dersi ilerletmektedir.. Video, sözcük yapısı konusunun devamı niteliğinde olup, Türkçe dilbilgisindeki ekler üzerine odaklanmaktadır. İçerik, yapım ekleri (isimden isim, isimden fiil, fiilden isim, fiilden fiil) ve çekim ekleri (iyelik, çoğul, tamlama, hal, eşitlik, vasıta) olarak ikiye ayrılmaktadır. Ayrıca zaman ekleri (geniş zaman, şimdiki zaman, gelecek zaman, geçmiş zaman) ve dilek-şart kipleri (gereklilik, istek, şart, emir) detaylı olarak anlatılmaktadır.. Videoda ÖSYM'nin 2024 yılında eklerden soru sorduğu bilgisi paylaşılmakta ve bir sonraki derste isim çekim eklerine geçileceği belirtilmektedir. Öğretmen, yapım eklerini ezberlemek yerine sözcüğün kökünü bulup neyden neye dönüşüyorsa aynı şekilde yapım eki olduğunu anlatmaktadır.
Bu video, bir eğitim içeriği olup, konuşmacı Türkçe dersinde öğrencilerin en çok hata yaptığı konulardan biri olan "de", "da", "ki" ve "mi" yazım kurallarını anlatmaktadır.. Video, bu dört kelimenin hem bağlaç olarak hem de ek olarak nasıl kullanıldığını ve yazım kurallarını detaylı şekilde açıklamaktadır. Her bir kelimenin yazım kuralları örneklerle gösterilmekte, "de" ve "da" bağlaç olarak ayrı yazılması, ek olarak bitişik yazılması ve "ki" ek olarak bitişik yazılması, bağlaç olarak ayrı yazılması gibi kurallar anlatılmaktadır. Ayrıca "mi" ekinin her zaman ayrı yazılması, miden sonra gelen eklerin bitişik yazılması ve özel isimden sonra kesme işareti kullanılmaması gibi özel durumlar da açıklanmaktadır.
Bu video, "Ustasından Lezzetler" kanalında yayınlanan bir yemek tarifi videosu olup, sunucu ekler yapımını adım adım göstermektedir.. Videoda ekler yapımı için hamur hazırlama, iç krema yapımı, hamurun sıkma torbasına alınması, fırında pişirilmesi ve son olarak çikolata ile doldurulması aşamaları detaylı olarak anlatılmaktadır. Sunucu, hamur için tereyağı, su, şeker, tuz ve un kullanırken, iç krema için süt, şeker, yumurta sarısı, nişasta ve un kullanmaktadır. Ayrıca, eklerin yaklaşık 28 adet elde edilebileceği ve pastaneden almak yerine evde yapılabileceği belirtilmektedir.
Bu video, "İşte Hoca" tarafından sunulan 80 Günde Türkçe Kampı serisinin beşinci günüdür. Öğretmen, öğrencilere Türkçe dilbilgisi konularını detaylı bir şekilde anlatmaktadır.. Video, sözcükte yapı konusunu kapsamlı şekilde ele almaktadır. İlk olarak kök kavramı ve kök türleri (isim kökü, fiil kökü, ortak kök, sesteş kök ve yansıma kök) açıklanmakta, ardından çekim ekleri (iyelik, çokluk, tamlama, ilgi, isim, fiil eki) ve yapım ekleri tanıtılmaktadır. Son bölümde ise haber kipleri, dilek tasarlama kipleri, ek eylem ve kişi ekleri anlatılmaktadır.. Öğretmen, her konuyu örneklerle açıklamakta ve sınavlarda çıkabilecek soru tiplerini belirtmektedir. Video, sözcükte yapı konusunun temel kavramlarını öğrenmek isteyenler için hazırlanmış olup, gelecek videolarda karıştırılan ekler, zor ekler, uygulamalar ve soru çözümleri gibi konuların işleneceği belirtilmektedir.
Bu video, Haydar Hoca tarafından sunulan bir eğitim dersi formatında olup, Türkçe'de "de" eki ve "de" bağlacının yazım kurallarını anlatmaktadır.. Video, "de" ekinin ve "de" bağlacının özelliklerini, kullanım alanlarını ve yazım kurallarını detaylı şekilde açıklamaktadır. İlk olarak "de" ekinin özellikleri ve örnekleri verilir, ardından "de" bağlacının anlamları ve ayrı yazılması gerektiği belirtilir. Ayrıca, cümledeki "de"nin ek mi bağlaç mı olduğunu belirlemek için bir yöntem sunulur.. Videoda "hiç de", "hem de", "bir de", "çok da" gibi kalıp ifadelerin ayrı yazılması gerektiği örneklerle anlatılmakta ve "de" bağlaçının sertleşmeye uğramadığı, kalıp halinde kullanıldığı bilgisi paylaşılmaktadır.
Bu video, bir öğretmenin KPSS Türkçe sınavına hazırlık için sunduğu eğitim içeriğidir. Öğretmen, sözcük yapısı konusunu uygulamalı olarak anlatmaktadır.. Videoda sözcük yapısı konusu detaylı şekilde ele alınmakta, sözcüklerin köklerini bulma, aldığı ekleri söyleme ve yapısına göre basit, türemiş veya birleşik olup olmadığını belirleme yöntemleri örneklerle açıklanmaktadır. "Yapıyordu", "gidilebildi", "sorgusuz", "yaralı", "görev", "birikim" gibi çeşitli kelimelerin yapıları incelenmektedir.. Kampın dördüncü gününün isim, sıfat, zamir konu anlatımıyla devam edeceği ve kampın ardından sözel mantık kampının başlayacağı bilgisi de verilmektedir.