Kök, sözcüğün anlamlı ve en küçük halidir. Sözcüğün türü yapım eki almışsa son halidir. Basit sözcük hiç yapım eki almamış, türemiş sözcük en az bir yapım eki almıştır. Birleşik sözcük iki isim, bir isim-fiil veya iki fiilin birleşmesiyle oluşur
İsim tamlaması, en az iki farklı isimden oluşan kelime grubudur. Tamlayan ve tamlanan olmak üzere iki sözcükten meydana gelir
Bu video, bir öğretmenin KPSS Türkçe sınavına hazırlık için sunduğu eğitim içeriğidir. Öğretmen, sözcük yapısı konusunu uygulamalı olarak anlatmaktadır.. Videoda sözcük yapısı konusu detaylı şekilde ele alınmakta, sözcüklerin köklerini bulma, aldığı ekleri söyleme ve yapısına göre basit, türemiş veya birleşik olup olmadığını belirleme yöntemleri örneklerle açıklanmaktadır. "Yapıyordu", "gidilebildi", "sorgusuz", "yaralı", "görev", "birikim" gibi çeşitli kelimelerin yapıları incelenmektedir.. Kampın dördüncü gününün isim, sıfat, zamir konu anlatımıyla devam edeceği ve kampın ardından sözel mantık kampının başlayacağı bilgisi de verilmektedir.
Bu video, "İşte Hoca" tarafından sunulan KPSS Türkçe kampının ilk bölümüdür. Öğretmen, KPSS öğrencilerine yönelik kapsamlı bir Türkçe dilbilgisi dersi vermektedir.. Video, sözcük yapısı konusunu detaylı şekilde ele almaktadır. İçerik, kök bulma teknikleri, kökler ve ekler (çekim ekleri, yapım ekleri, hal ekleri, iyelik ekleri, çokluk ekleri, tamlayan eki, tamlanan eki), kipler (haber kipleri ve dilek kipleri) ve sözcük yapısı (basit, türemiş ve birleşik sözcükler) gibi alt başlıkları kapsamaktadır.. Öğretmen, konuları örneklerle pekiştirmekte ve sınavlarda çıkabilecek soru tiplerini belirterek öğrencilerin dikkat etmesi gereken noktaları vurgulamaktadır. Dersin sonunda öğrencilere çalışma önerileri sunulmakta, konuyu pekiştirmek için kitaptan tekrar yapmaları ve uygulama videoları izlemeleri tavsiye edilmektedir.
Bu video, Rüştü Hoca tarafından sunulan bir Türkçe dilbilgisi eğitim içeriğidir. Öğretmen, sözcük yapısı konusunu detaylı bir şekilde ele almaktadır.. Videoda ek-kök ayrımı, kelime tahlilleri ve sözcük yapısı konuları teorik bilgilerle başlayıp örneklerle açıklanmaktadır. Öğretmen, "gönülsüzler", "bilmiyormuş", "karıştırdık", "ışıklandırdı" gibi çeşitli sözcüklerin tahlilini yaparak eklerin nasıl kullanıldığını göstermektedir. Ayrıca fiilden isim, isimden fiil dönüşümleri ve çekim ekleri gibi konular da ele alınmaktadır.. Video, sınavlarda çıkabilecek soru tiplerini içermekte ve öğrencilere "Taktiklerle Dilbilgisi" kitabından uygulama yapmalarını tavsiye etmektedir. Öğretmen, kelime tahlillerinde kök ayrımı yaparken anlamlı koparmamanın ve kelimenin genel anlamını korumanın önemini vurgulamaktadır.
Türemiş sıfatlar ad ve fiillerin kök veya gövdelerine yapım ekleriyle oluşturulur. Yansımadan türemiş yüklemler dizelerde sıkça görülür. -lık eki yer bildiren sözcükler türetir
Dizelerdeki iki sözcük diğerlerinden farklı köklere sahiptir. Altı çizili sözcüklerden biri gövdeden türemiştir
Bu video, Türkçe dilbilgisi konularından heceleme kurallarını anlatan bir eğitim içeriğidir. Bir öğretmen tarafından sunulan videoda, heceleme kuralları örneklerle açıklanmaktadır.. Video, iki ana heceleme kuralını ele almaktadır. İlk kural, sözcük içinde yan yana gelen üç ünsüzden ilk ikisinin kendinden önceki ünlü ile, üçüncüsünün ise kendinden sonraki ünlü ile hece kurmasıdır. İkinci kural ise birleşik yazılan kelimelerde ilk heceden sonraki hecelerin ünsüzle başlaması gerektiğidir. Her kural için örnekler verilmiş ve "sıra sizde" bölümünde izleyicilerden kendi örneklerini yorumlara yazmaları istenmiştir.
Sözcükler yapı bakımından kök, ek, gövde ve yapı bakımından incelenir. Kökler sözcüklerin anlamlı en küçük parçalarıdır. Ekler sözcüklere gelerek yeni sözcükler türetir veya görev belirtir
Sözcükte anlam gerçek, mecaz, terim, zıt, eş ve sesteş olabilir. Cümlede anlam neden-sonuç, amaç-sonuç, koşul-sonuç ilişkilerinden oluşur. Kavramlar öneri, olasılık, varsayım, ön yargı gibi duyguları içerir
Bu video, bir öğretmenin tahtada notlar alarak Türkçe dil bilgisi ve yazım kurallarını anlattığı eğitim içeriğidir.. Video, üç ana bölümden oluşmaktadır: İlk bölümde yapım ekleri ve yazım kuralları (yeryüzü şekillerinin büyük harfle yazılması, kurumlara gelen eklerin bitişik yazılması) ele alınmaktadır. İkinci bölümde sözcük yapısının temel unsurları (kök, gövde, basit sözcükler, türemiş sözcükler ve birleşik sözcükler) incelenmektedir. Son bölümde ise birleşik sözcüklerin yazım kuralları detaylı şekilde açıklanmaktadır.. Öğretmen, "tartış", "türkçe", "uçak", "delirmek", "kanamak", "oynamak" gibi kelimelerin köklerini ve yapım eklerini örneklerle açıklamakta, ayrıca "benzemek", "çevre", "yumurtlamak" gibi örneklerle isimden fiil yapan ekleri göstermektedir. Video, öğrencilere bir cümle yazma alıştırmasıyla sonlanmaktadır.
Bu video, Rüştü Hoca tarafından sunulan bir Türkçe dilbilgisi eğitim dersidir. Öğretmen, 2020 tayfa için hazırladığı ders serisinin bir parçası olarak sözcük yapısı konusunu anlatmaktadır.. Video, sözcük yapısının temel unsurlarını iki ana bölüme ayırarak ele almaktadır: kök (isim kökü, fiil kökü, ortak kök, sesteş kök ve yansıma kök) ve ek (yapım ve çekim ekleri). Konu haritası olarak kök bulma yöntemleri, çekim eklerinin (iyelik, çokluk, tamlama, ilgi ve ismin hal eki) ve yapım eklerinin (kip, eylem ve kişi eki) detaylı açıklamaları yapılmaktadır.. Öğretmen, bu konunun dilbilgisinin en temel ve en zor konularından olduğunu, birçok konuyla ilişkili olduğunu ve bol uygulama gerektirdiğini vurgulamaktadır. Video, bir serinin parçası olup, ikinci bölümde yapım ekleri ve son bölümde ise sözcükte yapı çalışmaları yapılacağı belirtilmektedir.
Bu video, Rüştü Hoca tarafından sunulan bir eğitim içeriğidir. Öğretmen, KPSS ve TYT sınavlarında sözcük yapısı konusundan çıkabilecek soru tarzlarını ve çözüm taktiklerini anlatmaktadır.. Videoda sözcük yapısı konusunda sınavda sorulabilecek soru tipleri detaylı olarak açıklanmaktadır. Kök tahlili, kelime yapısı, yapım ve çekim eki, hal ekleri gibi konular ele alınmakta ve her bir soru tarzı için çözüm stratejileri sunulmaktadır.. Öğretmen, yabancı kelimeler ve kıyıda köşede kalmış kelimelerin tahlil edilemeyeceğini vurgularken, öğrencilerin konuyu öğrenmek için uygulama videoları izlemelerini ve test çözmelerini tavsiye etmektedir. Ayrıca konu anlatım kitabını kullanmaları ve konuyu pekiştirmeleri için çeşitli yöntemler önerilmektedir.
Bu video, Mustafa Hoca tarafından sunulan 80 Günde Türkçe Kampı serisinin beşinci gününde yayınlanan bir eğitim içeriğidir. Öğretmen, sözcük yapısı konusunu detaylı bir şekilde anlatmaktadır.. Videoda sözcük yapısının temel kavramları ele alınmaktadır. İlk bölümde yapım eklerinin görevleri (isme gelip isim yapması, isme gelip fiil yapması, fiilden isim yapması ve fiilden fiil yapması) örneklerle açıklanırken, ikinci bölümde sözcük yapısının üç ana kategorisi (basit sözcük, türemiş sözcük ve birleşik sözcük) incelenmektedir.. Öğretmen, sözcük yapısının sıkıcı ve yorucu olabileceğini ancak sıkı çalışmayla kolayca öğrenilebileceğini belirtmektedir. Ayrıca bir sonraki derslerde karıştıran ekler, zor kökler, uygulamalar ve soru çözümleri konularının işleneceği bilgisi de paylaşılmaktadır.
Bu video, Tonguç ve Songül Hanım tarafından sunulan bir Türkçe dilbilgisi dersidir. Tonguç, Türkçe'nin ilk videosu olarak ekler konusunu anlatmaktadır.. Video, sözcüklerin kökleri ve ekleri konusunu ele almaktadır. Öncelikle sözcüğün anlamlı en küçük parçası olan kök kavramı açıklanmakta, ardından isim kök ve fiil kök arasındaki farklar örneklerle gösterilmektedir. Daha sonra ekler konusuna geçilerek, yapım ekleri ve çekim ekleri arasındaki farklar anlatılmaktadır. Ayrıca eklerin anlamları ve kullanım şekilleri de açıklanmaktadır.. Videoda yapım ekleri (cık, lık, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik, cik
Bu video, bir öğretmenin altıncı sınıf öğrencilerine Türkçe dilbilgisi dersi verdiği eğitim içeriğidir. Öğretmen, sözcük yapısı ve ekler konusunu detaylı şekilde anlatmaktadır.. Video, sözcük yapısının temel kavramlarını ele alarak başlıyor, kök kavramı ve köklerin türleri (isim kökü ve fiil kökü) açıklanıyor. Ardından ek kavramı ve eklerin türleri (çekim ekleri ve yapım ekleri) örneklerle anlatılıyor. Son bölümde ise fiil çekimleri, olumsuzluk eki, zaman eki, şahıs eki ve dilek tasarlama kipleri gibi konular ele alınıyor.. Videoda ayrıca basit, türemiş ve birleşik sözcük yapıları örneklerle açıklanmakta ve 7. ve 8. sınıf konularından bahsedilmektedir. Öğretmen, konu anlatımı sonrası etkinlik ve soru çözüm videolarının geleceğini belirtmektedir.
Bu video, "Örneklerle Dilbilgisi" serisinin bir bölümü olup, bir öğretmenin Emek adlı öğrencisiyle etkileşimli bir şekilde Türkçe dilbilgisini anlattığı eğitim içeriğidir.. Video, Türkçe dilbilgisinde sözcükte yapı ve ekler konusunu kapsamlı şekilde ele almaktadır. İlk bölümde kökler (isim kökleri, fiil kökleri, ikili kökler) tanıtılmakta, ardından yapım ekleri (isimden isim yapan, isimden fiil yapan, fiilden isim yapan, fiilden fiil yapan) örneklerle açıklanmaktadır. İkinci bölümde ise çekim ekleri (isim çekim ekleri ve fiil çekim ekleri) detaylı olarak incelenmektedir.. İsim çekim ekleri arasında hal ekleri, çoğul ekleri, iyelik ekleri, tamlama ekleri ve ilgi zamiri anlatılırken, fiil çekim ekleri arasında fiil kip ekleri, şahıs ekleri ve ek fiil açıklanmaktadır. Simitçi, evcil, kumsal, su, emek, sev, kork, dur gibi çeşitli örneklerle konular somutlaştırılmaktadır.