Atipik otizm, 1994'te DSM-4'te tanımlanan hafif otizm türüdür. 2013'te DSM-5'te hafif otizm tanımı kullanılmaya başlanmıştır. Otizm üç kategoride incelenir: hafif, orta ve ağır
Bu video, bir eğitimci tarafından sunulan davranış ve davranış bozukluğu konulu bir ders formatındadır. Konuşmacı, davranışın ne olduğunu ve davranış bozukluğunun nedenlerini açıklamaktadır.. Video, davranışın çevreye adapte olmak için yapılan bir yanıt olduğunu ve ödül merkezine bağlanan şeker, nikotin, alkol ve morfin gibi maddelerin davranış üzerindeki etkilerini anlatmaktadır. Konuşmacı, davranış bozukluğunun içerideki ruhsal ve bedensel sıkıntıların sonucu olduğunu vurgulayarak, tırnak yeme, meme emme gibi davranışların sadece dış davranışlara yönelik çözümlerle değil, içerideki sorunların tespit ve çözümüyle ele alınması gerektiğini açıklamaktadır.
Otizm, sosyal etkileşim ve iletişim becerilerinde zorluklarla karakterize nörogelişimsel bozukluktur. Belirtiler genellikle 12-18 aylık dönemde fark edilmeye başlar. Sosyal etkileşimde zorluklar, tekrarlayıcı davranışlar ve dil gelişiminde gecikme görülür
Bu video, bir gelişim uzmanının hiperaktivite tanısı konusunda bilgi verdiği bir eğitim içeriğidir. Konuşmacı, çocukların davranışsal sorunları ve hiperaktivite tanısı konusunda görüşlerini paylaşıyor.. Video, hiperaktivite tanısının ne zaman konulması gerektiği sorusunu ele alıyor. Konuşmacı, altı yaş öncesi çocuklarda hiperaktivite tanısının konulmaması gerektiğini savunuyor ve bunun nedenlerini açıklıyor. Anne-babaların önce kendilerini ve ortamı değiştirerek çocuktaki hiperaktiviteye önlem alabileceklerini, ancak bu yöntemler yeterli olmazsa uzman değerlendirmesi ve gerekirse ilaç tedavisi gerektiğini belirtiyor.
Otistik çocuklarda kendine zarar verme eğilimi görülür. Çevredekilere karşı agresif davranışlar sergileyebilirler. Günlük rutinlerin bozulması saldırganlığa yol açabilir. Davranışlar biyolojik, psikolojik veya hoşlanmama kaynaklı olabilir
Tırnak yeme alışkanlığı çoğunlukla 3-4 yaşından önce başlar. Çocukların %33'ünde görülür, ergenlikte %40-45'e yükselir. Genellikle ailesel bir davranış olup, taklit yoluyla öğrenilir. Güvensizlik belirtisi olarak kabul edilir ve psikolojik sorunlardan kaynaklanır
Saldırganlık doğuştan gelen ve karşı tarafa verilen fiziksel-sözel tepkidir. Erkeklerde kızlara göre daha sık görülür. Bebeklikten ergenliğe kadar devam eden bir süreçtir
Bu video, bir konuşmacının panik atak ve panik bozukluğu konusunda bilgi verdiği eğitim içeriğidir.. Video, panik atakların ne olduğunu açıklayarak başlıyor ve ardından beş basamaklı bir yöntem sunuyor: hazırlık, kısır döngüyü fark etme, negatif düşünceleri gerçeklik testinden geçirme, doğru nefes alma tekniği (karın bölgesinden nefes alma) ve kas gevşeme. Konuşmacı, panik atak hisleri geldiğinde uygulanabilecek bu yöntemleri detaylı şekilde anlatmaktadır.. Konuşmacı ayrıca panik atakların nedenleri, eşlik eden bedensel hisler ve psikolojik mekanizmalar hakkında bilgi vererek, bu durumla başa çıkma stratejilerini açıklamaktadır. Düzenli uygulanmasıyla panik atakların hayatınızdan uzaklaşabileceği belirtilmekte ve hala zorlananlar için psikoterapi uzmanına başvurmanın önemi vurgulanmaktadır.
Terapötik ilişki iletişime açık ve birlikte çalışmayı hedefler. Düşünce, duygu ve davranışların etkileşimi üzerinde odaklanır. Bireye aktif yol ve sorumluluk verir. Kısa süreli müdahalelerde kullanılır
Bu video, uzman klinik psikolog Ayhan Altaş tarafından sunulan bir psikoloji eğitim içeriğidir.. Videoda çocuklarda tırnak yeme davranışının özellikleri, nedenleri ve tedavi yöntemleri detaylı olarak anlatılmaktadır. İçerik, tırnak yeme alışkanlığının yaş gruplarına göre yaygınlığı, psikolojik sebepleri (güvensizlik, baskı, kıskançlık), aile dinamiklerinin etkisi ve etkili tedavi yöntemleri (anne-baba tarafından görmezden gelme, hatırlatıcı eldivenler, acı sıvı sürme, ödüllendirme, tırnak bakımı) hakkında bilgiler sunmaktadır.
Bu video, bir uzman eğitimcinin otizmli çocuklarda görülen davranış problemleri hakkında bilgi verdiği ve izleyicilerden gelen soruları yanıtladığı bir soru-cevap oturumudur.. Videoda otizmli çocukların yaşanan çeşitli davranış problemleri (gereğinden fazla konuşma, kendi kendine konuşma, alkış davranışı, yabancı madde yeme, yeni ortamlara alışma zorlukları, şiddet, cimdikleme, tuvalet eğitimi sorunları vb.) ele alınmakta ve bu davranışların nedenleri açıklanmaktadır. Uzman, sosyal öykü hazırlama, görsel çizelgeler, alternatif iletişim yöntemleri, ergoterapi ve davranış gözlem ajandaları gibi pratik çözüm stratejilerini detaylı şekilde anlatmaktadır.. Ayrıca videoda otizm tanısının nasıl konulduğu, erken müdahale ve yoğun eğitimün önemi, anne-baba ilişkilerinin etkileri, çocukların duyusal hassasiyetleri ve davranışlarını değiştirmek için ailelerin uygulaması gereken teknikler gibi konular da ele alınmaktadır. Uzman, davranış değiştirme tekniklerinin doğru uygulanmasının ve ailelerin bu teknikleri öğrenmesinin önemini vurgulamaktadır.
Bu videoda klinik psikolog ve doğru bilim uzmanı İsmail, panik atak konusunda bilgi veriyor.. Video, panik atakların geçmişten bu yana yaşanan olumsuz anılar ve heyecanlandırıcı olayların kayıtlı olmasıyla ilgili olduğunu açıklıyor. İsmail, bu kayıtların silinmesiyle panik ataklardan hızlı bir şekilde kurtulabileceğini belirtiyor ve nörobilim teknikleri ile davranış geliştirme teknikleri seminerlerine katılan yüzlerce kişinin kısa sürede bu durumdan kurtulduğunu paylaşıyor.
Bu video, Sağlık Pedia programında moderatör Gözde Akman'ın Sağlık Pedia editörü Duygu Has Hanım ile yaptığı bir röportajdır. Duygu Hanım, otizm konusunda uzman bilgiler paylaşmaktadır.. Video, otizmin ne olduğu, belirtileri, nedenleri ve tedavi süreçleri hakkında detaylı bilgiler sunmaktadır. Otizm, yaşamın erken dönemlerinde görülen, iletişim ve sosyal etkileşim alanlarında uygun olmayan gelişim ile kendini gösteren bir nörogelişimsel bozukluk olarak tanımlanmaktadır. Röportajda otizmin nedenleri, tanı koyma süreci ve tedavi yöntemleri adım adım anlatılmaktadır. Özellikle özel eğitim ve davranış terapisi gibi tedavi yöntemlerinin önemi vurgulanmaktadır.
Bu video, Ali adlı bir kişinin Ferman Hoca'dan aldığı eğitim sürecini göstermektedir. Ali, çocuk hastalarıyla çalışmaktadır.. Videoda Ali, Ferman Hoca'dan aldığı üç şikayet üzerine konuşmaktadır. Hoca, Ali'ye çocuk hastalarının güvenmek istediğini ve sadece sözlerine değil davranışlarıyla da içlerini rahatlatması gerektiğini vurgulamaktadır. Ali, bu durumu nasıl uygulayacağını sormakta ve Hoca, Ali'nin önce kendine, hem kendi bilgisine hem de hislerine güvenmesi gerektiğini belirtmektedir.
Bu video, bir konuşmacının "Değişmek İstiyorsanız" başlıklı bir konuşmasını içermektedir. Konuşmacı, kendi deneyimlerinden yola çıkarak izleyicilere hitap etmektedir.. Video, insanların acı ve kaygı durumlarında nasıl tepki verdiğini açık havada yapılacak bir davet örneği üzerinden anlatmaktadır. Konuşmacı, ruminasyon (geçmişteki acılara takılıp kalmak) ve endişe (gelecekteki olası acılara endişelenmek) gibi zihinsel durumları ele alarak, acılarla başa çıkmak için adanmış eylem yapmanın önemini vurgulamaktadır. Değişim için ilk adım atmanın, gelişim için ise daha büyük adımlarla ilerlemenin gerekliliği üzerinde durulmaktadır.
Bu video, bir eğitmen tarafından sunulan eğitim dersi formatında olup, edimsel koşullanmanın temel ilkelerini anlatmaktadır.. Videoda edimsel koşullanmanın sönmesi, kendiliğinden geri gelme, alışma, zamanlama, tepki genellemesi, ayırt etme davranışı, ayırt edici uyarıcı ve ayırt edici edin gibi temel kavramlar günlük hayattan örneklerle açıklanmaktadır. Eğitmen, Skinner'ın fare deneyi ve çay demleme, derslerde parmak kaldırma, radar uyarısı, sigara içme alışkanlıkları gibi pratik örneklerle konuyu somutlaştırmaktadır.. Video, bu kavramların sınavlarda sorulabileceğini vurgulayarak ve dikkat edilmesi gereken noktaları belirterek sona ermektedir. Edimsel koşullanmanın günlük hayattaki uygulamalarını ve önemini anlamak isteyenler için faydalı bir kaynaktır.
Bu video, Elif Hoca (Algıba Terapi Merkezi koordinatörü, psikolog, aile danışmanı ve uygulamalı davranış analizi bilim uzmanı) ile yapılan bir canlı yayındır. Elif Hoca, on yıllık deneyime sahip ve yakın zamanda annelik deneyimini yaşamış bir uzmandır.. Yayın, evde kalış döneminde yaşanan çocuk davranış problemlerini ve bunlara yönelik çözüm stratejilerini ele almaktadır. Video, problem davranışların tanımı, nedenleri ve müdahale yöntemleri üzerine odaklanmakta, özel gereksinimli çocuklarda görülen davranış problemleri (kendini uyarıcı davranışlar, yönergelere uymama, öfke nöbetleri) ve bunların yönetimi hakkında bilgiler sunmaktadır.. Yayın boyunca, çocuklara ders çalışma alışkanlığı kazandırma, olumlu davranışları pekiştirme, tuvalet alıştırması, saldırgan davranışların yönetimi ve otizmli çocuklarda görülen davranışların müdahale edilmesi gibi konular ele alınmaktadır. Ayrıca, davranışların işlevini anlamak, tutarlılık göstermek, basit kayıtlar tutmak ve çocuklara yönelik pekiştirici stratejiler kullanmak gibi pratik öneriler sunulmaktadır.