Otizm ve Yaşam Süresi
Otizm, ilk 3 yaşta başlayan ve hayat boyu süren gelişimsel bir bozukluktur. 1998-2018 arası otizmli kişilerin ortalama yaşam süresi 39 yıldır. Otizm hem genetik hem çevresel faktörlerden kaynaklanır
- ankaratupbebekdoktoru.com.tr
Otizm, ilk 3 yaşta başlayan ve hayat boyu süren gelişimsel bir bozukluktur. 1998-2018 arası otizmli kişilerin ortalama yaşam süresi 39 yıldır. Otizm hem genetik hem çevresel faktörlerden kaynaklanır
Bu video, bir sağlık uzmanının bebeklerde görülen helikal rim deformitesi hakkında bilgi verdiği bir eğitim içeriğidir.. Video, helikal rim deformitesinin ne olduğunu, kulak anatomisindeki helix bölgesindeki eziklik veya baskılanma şeklinde nasıl görüldüğünü açıklamaktadır. Ailelerin genellikle iki-üç gün içinde bu sorunu fark ettikleri ve üç-dört hafta civarında başvurulması durumunda çok basit bir şekilde düzeltilebileceği belirtilmektedir. Hafif formlarda müdahale gerekmeyebilirken, şiddetli formlarda bile erken başvuru yapıldığında kolaylıkla düzeltilebileceği vurgulanmaktadır.
Bu video, şizofreni hastalığı ve tedavisi hakkında bilgilendirici bir içeriktir. Konuşmacı, şizofreninin tedavi edilebilir olduğunu ancak bazı şartlara bağlı olduğunu açıklamaktadır.. Video, şizofreninin tedavi edilebilirliğini, erken müdahale ve tedavinin önemini vurgulamaktadır. Tedavi süreci, ilk atak sonrası en az altı ay-bir yıl devam eden tedavi, ardından minimum doza inme ve ilacın kesilmesi aşamalarını içermektedir. Ayrıca, hastalığın tekrarlanması durumunda tedavi süresinin uzaması ve tedavi uyumunun önemi anlatılmaktadır. Video, şizofreninin tamamen iyileşebileceği ancak işlevsellik düzeyinin %98'e düşebileceği ve bazı vakalarda kalıcı kalıntılar bırakabileceği bilgisiyle sonlanmaktadır.
Bu video, bir uzmanın çocuk zeka gelişimi ve erken müdahale konusunda bilgi verdiği bir eğitim içeriğidir.. Video, ailelerin çocuklarının zeka gelişimi konusundaki endişelerini ele alarak başlıyor. Konuşmacı, altı yaşından önce çocuklara zeka geriliği tanımı yerine gelişimsel gerilik veya bilişsel gerilik terimlerinin kullanıldığını açıklıyor. Altı yaşından önce gelişimsel basamakların önemi, erken müdahalein faydaları ve disleksi gibi öğrenme güçlüklerinin zeka geriliğinden farkları anlatılıyor. Ayrıca, gelişmiş ülkelerde çocukların belirli aralıklarla gelişimsel tarama testlerine tabi tutulması gerektiği vurgulanıyor.
Sözel anlatım bozukluğu sınırlı sözcük kullanımı ve dilbilgisi zorluklarını içerir. Konuşma ve ses bozukluğu yanlış ses çıkarma ve artikülasyon sorunlarını kapsar. Kekemelik konuşmada akıcılık ve zamanlama sorunlarına yol açar. Sosyal iletişim bozukluğu temel sosyal iletişimde zorluk yaratır
Yöntemlerin etkinliği bilimsel araştırmalarla kanıtlanmalıdır. Araştırmalar deneysel olmalı ve hakemli dergilerde yayımlanmalıdır
Çocuk gelişim evreleri farklı yöntemlerle sınıflandırılabilir. Gelişim basamakları bebeklik (0-3), ilk çocukluk (4-6), ikinci çocukluk (7-11) ve ergenlik (12-18) olarak gruplandırılır. Her çocuğun gelişim süreci kendine özgüdür ve farklı zamanlarda ilerler
Bu video, Ankara Üniversitesi Özel Eğitim Araştırma Uygulama Merkezi'nin düzenlediği bir bilimsel etkinliğinin kaydıdır. Etkinlikte Doçent Doktor Didem Öztürk (Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Çocuk Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Anabilim Dalı'nda öğretim üyesi ve bölüm başkanı) ve diğer uzmanlar konuşmacı olarak yer almaktadır.. Etkinlik, öğrenme güçlüğü konusunu kapsamlı bir şekilde ele almaktadır. DSM-5 tanımı üzerinden öğrenme güçlüğü tanımı, alt türleri (disleksi, disgrafi, diskalküli), tanılama süreci, değerlendirme araçları ve yöntemleri detaylı olarak anlatılmaktadır. Ayrıca, öğrenme güçlüğüyle eşlik eden dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu, davranış bozukluğu, kaygı ve depresyon gibi diğer nörogelişimsel bozukluklar ve bunların sosyal ve akademik hayat üzerindeki etkileri de ele alınmaktadır.. Sunumda, erken tanı ve müdahale stratejileri, klinik değerlendirme süreçleri, çeşitli değerlendirme araçları (WISC-IV zeka testi, bilişsel değerlendirme sistemi, Türkçe kelime okuma testi gibi) ve intervensiyon stratejileri hakkında bilgiler sunulmaktadır. Etkinliğin sonunda, bir sonraki etkinliğin 18 Ocak'ta Prof. Dr. Maci Ayhan Melekoğlu'nun "Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Çocuklarda Okuma Güçlüklerini İntervasyon" konulu sunumuyla gerçekleşeceği duyurulmaktadır.
Çocuk ve ergen psikiyatrisi, ruhsal sorunları teşhis ve tedavi eden tıp dalıdır. Depresyon, anksiyete, DEHB gibi geniş bir yelpazede sorunları ele alır. İlaçlar, terapiler ve aile terapisi gibi tedavi yöntemleri kullanır
"İyilik İyileştirir" adlı programda çocuk ve ergen psikiyatristi Prof. Dr. Veysic Çeri ile yapılan bu röportajda, otizm spektrum bozuklukları detaylı olarak ele alınmaktadır.. Röportajda otizmin nedenleri, genetik faktörlerin rolü, erken tespit yöntemleri ve erken müdahale önemi anlatılmaktadır. Konuşmacı, otizmin son 10-20 yıl içinde beş-altı kat arttığını, genetik faktörlerin baskın olduğu ancak psikolojik ve sosyal faktörlerin de önemli rol oynadığını belirtmektedir. Ayrıca, otizmli çocukların davranışsal belirtileri, sosyal ilginin önemi ve ailelerin çocuklarının gelişim aşamalarını takip etmeleri gerektiği vurgulanmaktadır.. Videoda ayrıca özel gereksinimli çocukların ailelerinin yaşadığı stres, depresyon ve kaygı sorunları, modern yaşam tarzının otizmin artmasına etkisi ve Amerikan Pediatri Birliği'nin her çocuğun 18 ve 24 ayda otizm ve gelişimsel tarama değerlendirmesi yapılması gerektiği gibi önemli bilgiler de paylaşılmaktadır.
Gelişimsel gecikme, dönüm noktalarında geride kalan çocukları tanımlar. Fiziksel, bilişsel veya öğrenmeye dayalı olabilir. İki veya daha fazla gelişim alanında önemli gecikmeler görülür
Bu video, Sezgin Bey adlı bir uzman tarafından sunulan, Down sendromlu çocuklara sahip anne-babaları ve onlarla çalışan uzmanları hedefleyen bir eğitim semineridir. Sunum, slaytlar kullanılarak yapılmakta ve izleyicilerden gelen sorular yanıtlanmaktadır.. Video, Down sendromlu çocukların gelişim süreçlerini farklı yaş gruplarına göre incelemekte ve anne-babaların çocuklarıyla etkileşimlerinde dikkat etmeleri gereken noktaları açıklamaktadır. İçerikte anne-babaların psikolojik destek ihtiyaçları, çocukla ilgili bilgilerin aktarılması, evde yapabilecekler, erken eğitim programları, fizyoterapi ve konuşma terapisi gibi rehabilitasyon hizmetleri ele alınmaktadır.. Sunum, çocukların sosyal-duygusal gelişiminin önemi, güven duygusunun sağlanması, 20 aylık çocuklara anaokulu eğitimi, 1 yaşındaki çocukların fizyoterapi ihtiyacı, 3 yaş dönemi davranışları ve tuvalet becerileri gibi konuları kapsamaktadır. Ayrıca, Down sendromlu çocukların uyku düzeni, fırlatıp atma davranışları, inatlı davranışlar ve olumsuz davranışların nasıl yönetileceği gibi pratik sorunlar da ele alınmaktadır.
Bu video, öğrenme güçlüğü ve özellikle disleksi konusunda bilgilendirici bir eğitim içeriğidir.. Video, öğrenme güçlüğünün fizyolojik bir durum olduğunu ve merkezi sinir sistemindeki işlev bozukluğu veya hasardan kaynaklandığını açıklamaktadır. Sol ve sağ beyin arasındaki farklar detaylı olarak anlatılmakta, disleksili bireylerde sol beyin işlevlerinde sorunlar olduğu belirtilmektedir. Ayrıca disleksiye neden olan faktörler (beyin hasarı, genetik yatkınlık, nörolojik nedenler, yapısal farklılıklar, algısal nedenler) hakkında bilgiler verilmektedir. Video, erken teşhis ve erken eğitimün disleksi gibi öğrenme güçlüklerinin düzeltilmesi için önemini vurgulamaktadır.
Bu video, bir konuşmacının çocuk sağlığı ve sosyal hizmetler konusunda önerilerini paylaştığı bir sunum formatındadır.. Konuşmacı, her mahallede küçük bir ünite veya uzman psikologun bulunması gerektiğini vurguluyor. Sosyal hizmetler müdürlüğü veya danışma merkezi kurulması, ailelerin sorunlarını uzmanlara sorabilmesi ve çocukların madde kullanımı gibi sorunların erken tespit edilmesi gerektiği anlatılıyor. Konuşmacı, çocukların içe dönmesi, arkadaş çevresinin kopması ve okula gitmeme gibi davranışların madde kullanımı gibi ciddi sorunların belirtileri olabileceğini belirtiyor.
Bu video, "Sağlıklı Yaşam" programında sunucu ile Profesör Dr. Mehmet Akif Altay arasında geçen bir röportajdır. Prof. Dr. Altay, Harran Üniversitesi Tıp Fakültesi Ortopedi ve Travmatoloji Anabilim Dalı Başkanı ve Dekanlık görevini yapan, Şanlıurfa'da 21 yıldır hizmet veren bir uzmandır.. Röportajda öncelikle Harran Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi'nin genel durumu ve bölümleri hakkında bilgiler verilmekte, ardından ortopedi ve travmatoloji alanının önemi, klinikteki hizmetler ve teknolojik altyapı detaylandırılmaktadır. Video, diz eklemi yaralanmaları, menisküs ve çapraz bağ hasarları gibi ortopedik sorunlarla ilgili bilgilerle devam etmekte ve erken müdahale ve uzun vadeli hasta takibi konularına değinmektedir.. Röportajda ayrıca artroskopi, artroplasti, kök hücre nakli ve PRP gibi modern tedavi yöntemleri, klinikteki çocuk ortopedisi hizmetleri ve hasta takibi süreçleri hakkında teknik bilgiler de paylaşılmaktadır. Sağlık mesleğinin önemi, COVID-19 pandemisi sürecinde sağlık çalışanlarının rolü ve ortopedik sorunlarda erken müdahale ve uzun iyileşme sürelerinin önemi de vurgulanmaktadır.
Bu video, otizmli çocuklarda iletişim davranışlarının geliştirilmesi konusunda bilgilendirici bir eğitim içeriğidir.. Video, otizmli çocuklarda iletişim becerilerinin önemi ve geliştirilmesi için kullanılan yöntemleri anlatmaktadır. İçerikte erken müdahale, yapılandırılmış müdahale yaklaşımları, dil öncesi davranışlar, işlevsel dil kullanımı ve spesifik semptomlar (ekoleli) gibi konular ele alınmaktadır. Ayrıca, sözel dil becerileri geliştiremeyen çocuklar için jestlere dayalı iletişim ve alternatif iletişim sistemleri gibi alternatif yaklaşımlar da açıklanmaktadır.
Bu video, otizmli ve farklı gelişen çocuklarda taklit becerilerinin önemi hakkında bilgi veren eğitici bir içeriktir.. Video, taklit becerilerinin sosyal öğrenme için gerekli olduğunu ve otizmli çocuklarda diğer çocuklara göre daha sınırlı olduğunu anlatmaktadır. Taklit becerilerinin ifade edici dil, sözcük üretme, sosyalleşme, oyun ve dil gelişimi alanlarıyla ilişkili olduğu belirtilmektedir. Erken müdahale programlarında uygulamalı davranış analizi yöntemi kullanılırken, evde karşılıklı taklit yönteminin doğal öğretim yöntemleriyle birlikte kullanıldığında ortak dikkat, etkileşim ve taklit becerilerini artırdığı vurgulanmaktadır.
Bu video, Georgia'da yaşayan bir konuşmacının Amerika'daki otizm ve erken müdahale hizmetleri hakkında bilgi verdiği bir sunum formatındadır. Konuşmacı, ailelerin Amerika'daki durumunu ve haklarını anlatmaktadır.. Video, Amerika'daki erken müdahale programlarının (Georgia'da "Babys Candwade" olarak adlandırılan) nasıl çalıştığını detaylı şekilde açıklamaktadır. Konuşmacı, eksi üç yaş altındaki çocukların değerlendirilmesi, terapilerin doğal ortamlarda yapılması, okul sistemindeki özel gereksinimli çocukların sınıflandırılması ve ABA terapisi gibi konuları ele almaktadır. Ayrıca, Georgia'da otizm tanısı alan çocukların 21 yaşına kadar ABA terapisi alabilmeleri için yapılan yasal mücadeleler ve ailelerin bu süreçte sahip oldukları haklar hakkında bilgi verilmektedir.
Bu videoda Manife adlı bir hasta ve Ahmet Hamdi Bey adlı bir kulak burun boğaz hekimi, ani işitme kaybı tedavisi deneyimlerini paylaşıyor. Manife, ani işitme kaybı yaşadığı için Ahmet Hamdi Bey'e başvurmuş ve üç kortizon enjeksiyonu ile iyileşmiş.. Video, ani işitme kaybı olan hastaların erken müdahale etmesinin önemini vurguluyor. Ahmet Hamdi Bey, Manife'nin durumunu ve Hanifi Bey'in sol kulakta yaşadığı ani işitme kaybını anlatıyor. Hekim, ani işitme kaybı olan hastaların kulağında çınlama veya işitme kaybı yaşadığında zamana yaymadan bir kulak burun boğaz hekimine başvurması gerektiğini, erken müdahale edildiğinde iyileşme ihtimalinin arttığını belirtiyor.