• Buradasın

    5510 54 ve 59 maddeleri gereğince ödeme ne anlama gelir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu'nun 54. ve 59. maddeleri gereğince ödemeler şu anlamlara gelir:
    • 54. madde: Bu madde, sigortalıların hak kazanıp da kullanmadıkları yıllık izin sürelerine ait ücretlerin, iş sözleşmesinin feshedildiği tarihte ödenmesini düzenler 1. Bu ücretler, akdin feshedildiği ayın kazancına dahil edilir 1.
    • 59. madde: Bu madde, iş sözleşmesinin geçerli bir sebep gösterilmeden feshedilmesi durumunda, işçinin işe iade davası açması halinde, işverence işçiye ödenen tazminat ve diğer hakların ödenmesini kapsar 1. Bu tür ödemeler, akdin feshedildiği aydan başlanılarak ilgili ayların prime esas kazançlarına dahil edilir 1.
    Ayrıca, 5510 sayılı kanunun diğer maddeleri, sigortalıların prime esas kazançlarının hesaplanması ve idari para cezaları gibi konuları da düzenler 23.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    5510 sayılı kanun kapsamında yararlanılan tutar nedir?

    5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu kapsamında yararlanılan bazı tutarlar şunlardır: Geçici iş göremezlik ödeneği: İş kazası, meslek hastalığı, hastalık ve sigortalı kadının analık halinde, günlük kazancın üçte ikisi oranında ödenir. Malullük, yaşlılık ve ölüm sigortaları işveren hissesi indirimi: Özel sektör işverenleri, sigortalıların prime esas kazançları üzerinden hesaplanan malullük, yaşlılık ve ölüm sigortaları işveren hissesinin 4 puanlık kısmını Hazine ve Maliye Bakanlığı'ndan alır. Emzirme ödeneği: Sigortalı kadına veya sigortalı olmayan eşinin doğum yapması nedeniyle sigortalı erkeğe, belirli şartları sağladıklarında, doğum tarihinde geçerli olan ve Kurum Yönetim Kurulunca belirlenen tarife üzerinden ödenir. Bu tutarlar, kanunlarda belirtilen koşullara bağlı olarak değişiklik gösterebilir.

    SGK toptan ödeme kimlere yapılır?

    SGK toptan ödeme, aşağıdaki koşulları sağlayan sigortalılara yapılır: Yaş şartını doldurmuş olanlar: Kadınlar için 58, erkekler için 60 yaşını doldurmuş, ancak emeklilik için gerekli prim ödeme gün sayısına sahip olmayan kişiler toptan ödeme alabilir. İşten ayrılmış veya iş yerini kapatmış olanlar: Çalıştığı işten ayrılan veya iş yerini kapatan kişiler toptan ödeme için başvurabilir. Malullük veya yaşlılık aylığı bağlanamayanlar: Malullük veya yaşlılık aylığı bağlanmasına hak kazanamayan sigortalılar toptan ödeme hakkından faydalanabilir. Toptan ödeme talebi, Sosyal Güvenlik Kurumu'na (SGK) dilekçe ile başvuru yapılarak gerçekleştirilir.

    59. madde kapsamında ödeme ne demek?

    59. madde kapsamında ödeme, farklı bağlamlarda farklı anlamlar taşıyabilir. Trafik cezası ödemesi. Yol giderleri ve tazminat ödemesi. Ayrıca, "Ödeme Hizmetleri ve Elektronik Para İhracı ile Ödeme Hizmeti Sağlayıcıları Hakkında Yönetmelik" kapsamında da 59. madde geçmektedir, ancak bu bağlamda ne anlama geldiği belgede belirtilmemiştir.

    5434 ve 5510 sayılı kanun arasındaki fark nedir?

    5434 ve 5510 sayılı kanunlar arasındaki temel farklar şunlardır: Kapsam: 5434 sayılı kanun, 1 Ekim 2008'den önce memuriyete başlayanları; 5510 sayılı kanun ise 1 Ekim 2008'den sonra memuriyete başlayanları kapsar. Emekli Aylığı Hesaplama Yöntemi: 5434 sayılı kanuna tabi olanlarda emekli aylığı, tüm çalışma süresindeki primlerin ortalaması dikkate alınarak hesaplanır ve ek gösterge, taban aylık, kıdem aylığı gibi unsurlar önemlidir. 5510 sayılı kanuna tabi olanlarda ise emekli aylığı, ortalama aylık kazanç üzerinden hesaplanır ve tüm çalışma süresi boyunca alınan görev aylıkları ile prime esas kazançlar esas alınır. Aylık Bağlama Oranı: 5434 sayılı kanuna tabi olanlarda, 25 yıl hizmet için %75 oranında aylık bağlanır ve her ek yıl için %1 artış sağlanır. 5510 sayılı kanuna tabi olanlarda, 25 yıl hizmet için %50 oranında aylık bağlanır ve her ek yıl için %2 artış sağlanır. Unvan ve Görev Aylıkları: 5434 sayılı kanuna tabi olanlarda, yüksek unvanlarda son 2 yıl görev yapmak emekli maaşını artırabilir. 5510 sayılı kanuna tabi olanlarda, yüksek görev aylıkları prime esas kazanç olarak kabul edilir ancak doğrudan emekli maaşına etkisi olmaz.

    Emekli maaşı hesaplama 4A ve 5510 nedir?

    4A emekli maaşı hesaplama, hizmet akdi ile çalışanların (işçilerin) emekli aylıklarını hesaplamak için kullanılır. 5510 sayılı kanuna göre emekli maaşı hesaplaması, ortalama aylık kazanç ile aylık bağlama oranının çarpımı sonucu bulunur. Bu hesaplamada: Ortalama aylık kazanç, sigortalının her yıla ait prime esas kazançlarının güncellenmesi ile elde edilir. Aylık bağlama oranı, sigortalının prim ödeme gün sayısına göre her 360 gün için %2 olarak uygulanır. Emekli maaşı hesaplaması için SGK'nın özel olarak oluşturduğu hesaplama sayfaları kullanılabilir.

    5510 sayılı kanunun 4/1-b bendi nedir?

    5510 sayılı Kanunun 4/1-b bendi, hizmet akdine bağlı olmaksızın kendi adına ve hesabına bağımsız çalışan kişileri kapsar. Bu kapsama giren kişiler şunlardır: Ticari kazanç veya serbest meslek kazancı nedeniyle gerçek veya basit usulde gelir vergisi mükellefi olanlar; Gelir vergisinden muaf olup, esnaf ve sanatkar siciline kayıtlı olanlar; Anonim şirketlerin yönetim kurulu üyesi olan ortakları, sermayesi paylara bölünmüş komandit şirketlerin komandite ortakları, diğer şirket ve donatma iştiraklerinin tüm ortakları; Tarımsal faaliyette bulunanlar. 5510 sayılı Kanunun 4/1-b bendine göre sigortalı sayılanlara, sürekli iş göremezlik geliri bağlanabilmesi için, kendi sigortalılıkları nedeniyle genel sağlık sigortası primi dahil, prim ve prime ilişkin her türlü borçlarının ödenmiş olması zorunludur.

    5510 sayılı kanun 59 maddesi nedir?

    5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu'nun 59. maddesi, Kurumun denetim ve kontrol yetkisini düzenler. Bu maddeye göre: - Kanunun uygulanmasına ilişkin işlemler, Kurumun denetim ve kontrol memurlarınca yürütülür. - Askerî işyerlerine ait sigorta işlemlerinin denetimi, askerî iş müfettişleri tarafından da yapılabilir. - Kurumun denetim memurlarının tespit ettiği Kurum alacağını doğuran olaylar ve bu olaylara ilişkin işlemler, yemin hariç her türlü delile dayandırılabilir ve düzenlenen tutanaklar aksi sabit oluncaya kadar geçerlidir. - İşverenler, sigortalılar ve işyeri sahipleri, denetim memurlarına gerekli kolaylığı göstermek ve bilgi vermek zorundadır. - 4857 sayılı İş Kanunu'nda belirtilen denetim, teftiş ve kontrol yetkisi de Kurumun denetim memurlarına aittir.