Bu video, İstanbul Film Festivali'nin 15-29 Mayıs tarihleri arasında çevrimiçi olarak düzenleyeceği 15 filmlik seçkiden dokuz filmi tanıtan bir film önerisi içeriğidir.. Videoda, uluslararası festivallerde görülen dokuz film detaylı olarak anlatılmaktadır. Her film için kısa bir tanıtım yapılarak, filmlerin konuları, yönetmenleri ve teknik özellikleri hakkında bilgiler verilmektedir. Önerilen filmler arasında feminist bir yol filmi, teoloji ile ilgili bir yapıt, komünist rejimi eleştiren bir film ve Jack London'un "Martin Eden" uyarlaması bulunmaktadır.
Bu video, iki kişi arasında geçen dini bir sohbeti içermektedir. Konuşmacılardan biri teoloji veya ilahiyat doktoru olduğunu belirtmektedir.. Sohbet, cep telefonu ile görüşme konusundan başlayıp, mucizenin tanımı ve Nuh Tufanı hikayesine geçiş yapmaktadır. Konuşmacılar, mucizenin fizik, kimya ve matematikle temellendirilmesinin ebleklik olduğunu, mucizenin bir iman işi olduğunu vurgulamaktadır. Ayrıca Nuh Tufanı hikayesindeki tavuk göğsü benzetmesi ve kirpi ile yılan arasındaki düşmanlık gibi detaylar da paylaşılmaktadır.
Bu video, bir kitabın tanıtımını yapan konuşmacının evrim teorisi ve İslam arasındaki ilişkiyi ele aldığı bir sunum formatındadır.. Konuşmacı, evrim teorisinin İslam ile çelişmediğini ve bir müslümanın evrimci olabileceğini savunmaktadır. Kitapta, Kur'an'daki ayetlerin açık anlamlarıyla evrim teorisi çelişmediği gösterilirken, teolojik agnostik bir tavır benimsenmesi gerektiği vurgulanmaktadır. Konuşmacı, bilim ve felsefe çerçevesinde bu teorinin mevcut alternatifler arasında en başarılı açıklamayı sunduğunu belirtirken, din adına bu teoriye inanan ateist veya ateizm adına bu teori ateizmi ispatlamaktadır diyerek zulüm edildiğini ifade etmektedir.
Skolastik felsefe, okul felsefesi olarak bilinir ve teolojiye dayanır. Aristoteles'in etkisi altında, Platon'un öğretilerinden farklı olarak kesin bilgeliğe yönelir. Felsefeyi dinin alanına uygulayarak sorunları çözmeye çalışır. "Anlamak için inanıyorum" ilkesiyle inanç ve bilgiyi uzlaştırmaya çalışır
1287-1347 yılları arasında yaşamış İngiliz Fransiskan rahibi ve filozof. Oxford Üniversitesi'nde teoloji eğitimi almış, ancak master derecesine ulaşamamıştır. 1324'te Avignon'da Papa'nın mahkemesinde yargılanmış, kentten çıkışı yasaklanmıştır. 1328'de Papa'ya karşı çıkarak İtalya'ya kaçmış, 1330'da Münih'e yerleşmiştir. 1348'de Büyük Veba Salgını sırasında bir manastırda ölmüştür
Bu video, bir eğitimci tarafından sunulan akademik bir ders formatında olup, dinlerin kaynağı konusunda çeşitli bilim adamlarının teorilerini kronolojik olarak ele almaktadır.. Video, dinlerin kaynağı konusunu ele alarak başlıyor ve ardından Friedrich Schleiermacher, Auguste Comte, Ludwig Feuerbach, Karl Marx, Max Müller gibi bilim adamlarının tezlerini inceliyor. Daha sonra Herbert Spencer, Andrew Lang, John Lubbock, Sir Edward Bernhard Tyler, Emile Durkheim ve Rudolf Otto gibi antropolog ve filozofların teorilerini karşılaştırıyor. Son bölümde ise Sigmund Freud, James Frazer, Bronslav Malinowski, Wilhelm Schmidt, Raffaele Petazzoni ve Carl Gustav Jung gibi düşünürlerin dinin kaynağı hakkındaki görüşleri ele alınıyor.. Her bilim adamının yaşam tarihi, temel tezi ve bu tezlerin içeriği detaylı şekilde açıklanıyor. Video, bu görüşlerin ideolojik arka planlarından etkilendiğini vurgulayarak, bilim adamlarının vahiy reddettiğini ve dinin insan ürünü olduğunu iddia ettiğini belirtiyor.
Bu video, bir konuşmacının Reşat Halife'nin elçi olup olmadığı ve teolojik görüşleri hakkında yaptığı dört saatlik bir dini analiz içeriğidir. Konuşmacı, Edip Yüksel ile de diyalog halinde konuşmaktadır.. Video, Reşat Halife'nin elçiliğini kanıtlamak için Kur'an ayetlerini nasıl yorumladığını, "19 Sistemi" adlı teorisini ve teolojik görüşlerini eleştirel bir bakış açısıyla incelemektedir. Konuşmacı, Halife'nin şeytanın bir tanrı olarak atandığı, insanın yaratılmasının ilk sebebinin şeytanın niyetini göstermek olduğu, zekatın aylık yüzde iki buçuk olduğu gibi absürt görüşlerini Kur'an ayetleriyle çürütmeye çalışmaktadır.. Videoda ayrıca resul ve nebi kavramları arasındaki farklar, kelime-i şehadetin anlamı, Kur'an'ın korunması ve Reşat Halife'nin sunduğu sayısal mucizeler gibi konular da ele alınmaktadır. Konuşmacı, Halife'nin elçiliğini kanıtlayan dört popüler ayeti (Ali İmran Suresi 81, Asab Suresi 7, Ey Adem oğulları ayeti ve son haber alan ifadesi) detaylı şekilde analiz ederek, bu ayetlerin Halife'nin elçiliğini kanıtladığı iddiasını sorgulamaktadır. Video, konuşmacının bir sonraki videoda Edip Yüksel'e eleştiriler yapacağını belirtmesiyle sona ermektedir.
Bu video, bir röportaj formatında olup, konuşmacı evrim teorisinin İslam ile uyumlu olduğunu savunan bir bilim insanıdır. Konuşmacı, doktora tezini evrim teorisi üzerine yapmış ve Harvard Üniversitesi'nde evrim teorisinin İslam dünyasındaki kabulü üzerine bir çalışma gerçekleştirmiştir.. Videoda, evrim teorisinin İslam ile çelişmediği, İslam'ın süreçle yaratma sorun olmadığını ve Adem-Havva'nın yaratılışının evrimle uyumlu olabileceği anlatılmaktadır. Konuşmacı, "çamurdan yaratılma" ifadesinin Adem'e mahsus olmadığını, her insanın sürekli çamurdan yaratıldığını ve bu sürecin Allah tarafından yönetildiğini açıklamaktadır. Ayrıca, ruhun evrimle uyumlu olabileceği konusunda teolojik agnostik bir yaklaşım benimsediğini ve ruhun bedenden ayrı bir cevher olup olmadığı konusundaki tartışmaları ele almaktadır.
1260'larda Thuringia'da asil bir ailede doğdu. Erfurt'ta Dominiken tarikatına katıldı, Köln'de çalışmalarını sürdürdü. Papa XXII. İoannes tarafından sapkınlıkla suçlandı. Latince ve Yüksek Almanca dillerinde eserler verdi
1225'te Sicilya'da soylu bir ailede doğdu. 1239'da Napoli Üniversitesi'nde eğitim gördü ve Dominikenler'e katıldı. 1256'da Paris Üniversitesi'nde Dominiken kürsüsünün başına geçti. 1322'de Aziz ilan edildi, 1567'de Kilise Doktoru oldu
Bu video, bir eğitmen tarafından sunulan kelam ilmi hakkında kapsamlı bir eğitim dersidir.. Video, kelam ilminin tanımı, konusu ve amacını açıklayarak başlamakta, ardından tarihsel gelişimini beş farklı dönemde incelemektedir. İçerikte kelam ilminin diğer isimleri (akaid, usulüddin, ilmi tevhid, fıkh-ı ekber, ilmi istidlal ve nazar), üç temel konusu (tevhid, nübüvvet, ahiret) ve önemli ekollerini (Mutezile ve Ehl-i Sünnet) ele almaktadır.. Videoda ayrıca kelam ilminin dönüm noktası olan Gazali'nin rolü, bilginin kaynakları (vahiy-akıl dengesi) ve kelam ilminin günümüzdeki durumu da açıklanmaktadır. Mutezile'nin kurucusu Vasıl bin Ata ve Ehl-i Sünnet'in temsilcisi İmam Ebu'l-Hasan el-Eş'ari gibi önemli şahsiyetler de dersin içeriğinde yer almaktadır.
Bu video, bir bilim insanı tarafından sunulan, Pavlus'un İsa hakkındaki görüşleri ve Hristiyanlık teolojisi hakkında bilgilendirici bir anlatımdır.. Video, Pavlus'un İsa'nın tanrı olduğunu iddia etmediğini, İsa'nın ölümünden sonra ortaya çıktığını ve İsa'yı tanımadığını açıklayarak başlıyor. Ardından Pavlus'un İsa'yı beşer üstü bir pozisyonda, beşerlikle tanrılık arasında bir statüde tasavvur ettiğini anlatıyor. Özellikle "Kyros" (Rab) ifadesinin yanlış tercümesi, asli günah doktrini ve İsa'nın çarmıh üzerindeki ölümü ve dirilişi üzerine Pavlus'un teolojik görüşleri detaylı şekilde ele alınıyor. Video, Hristiyanlığın temelinin İsa'nın öğretileri değil, İsa'nın ölümü ve dirilişi üzerine kurulu olduğunu vurguluyor.
Felsefe, Yunan mitolojisinin eksik kaldığı noktalarda ortaya çıkmıştır. Teoloji ve kozmolojinin ayrışması felsefenin doğuşunu sağlamıştır. Doğaya ve insana dair sorular mitolojinin cevaplarını yetersiz bırakmıştır
Bu video, bir akademik ders formatında olup, bir hocanın öğrencilere İslam felsefesindeki Mutezile ve Ehl-i Sünnet akımları arasındaki teolojik tartışmaları anlattığı bir derstir. Dersin başında Hamdi Hoca ile birlikte, daha önce Hayrettin Hoca ve Murat Hoca ile dersler yapıldığı belirtilmektedir.. Ders, acılar ve hükümleri, teodise bahsi, Allah-kul ilişkisi, iyilik-kötülük kavramları ve ilahi adalet gibi temel felsefi meseleleri ele almaktadır. Özellikle Mutezile'nin "Allah'ın en iyisini (aslah) yaratması" prensibi, Cüveyni'nin bu prensibe yönelik eleştirileri ve Ehl-i Sünnet'in bu tartışmalara yaklaşımı detaylı şekilde incelenmektedir.. Ders boyunca, Mutezile'nin "mutezile" prensibi, karşılıksız elem meselesi, teklifin meşakkatli olma konusu, Allah'ın sıfatları ve insan iradesi gibi konular pratik örneklerle açıklanmaktadır. Ayrıca İbrahim Hakkı Erzurumlu'nun değirmenci hikayesi, "Üç kardeş örneği" gibi somut örneklerle felsefi tartışmalar somutlaştırılmaktadır.
Bu video, bir kişinin izleyicilerden gelen soruları yanıtladığı bir soru-cevap formatındadır.. Videoda, Kur'an'da peygamberimizin diğer peygamberlerden daha üst bir noktaya konmasına dair örnekler verilip verilmediği sorusu ele alınmaktadır. Konuşmacı, Kur'an-ı Kerim'de inananlara yakışanın peygamberler arasında ayrım yapmamak olduğunu belirtirken, peygamberlerin yaratılışları itibariyle çeşitli yönleriyle birbirlerine üstünlükleri olabileceğini de açıklamaktadır. Teolojik anlamda bakıldığında, Kur'an'ı bağlamda peygamberler arasında ayırmamak esas olduğu vurgulanmaktadır.
Metafizik, görünenin ötesinde ve bilim dışı konuları inceleyen felsefe dalıdır. Yunanca "meta" (sonra) ve "phyusika" (doğa) kelimelerinden türemiştir. Aristoteles'e göre metafizik, "par excellence" bilgeliktir
Bu video, bir konuşmacının evrendeki düzenin ilahi bir kanıt olarak nasıl ele alındığını anlattığı bir eğitim içeriğidir. Konuşmacı, bir kaynak metnin izinden giderek teolojik bakış açısını açıklamaktadır.. Video, evrendeki düzenin ilahi bir kanıt olarak nasıl ele alındığını adım adım incelemektedir. Önce gökyüzü ve gezegenlerin düzenli hareketleri, ardından Dünya'nın güneş'e olan hassas mesafesi, doğanın karşılıklı bağımlılığı, bireysel canlıların yaşam koşulları ve son olarak Kur'an'daki ilgili ayetler ele alınmaktadır. Konuşmacı, bu düzenin tesadüf olamayacağını, bunun yerine bilinçli bir tasarımın ve yaratıcının eseri olduğunu vurgulamaktadır. Video, izleyicilere kendi hayatlarında fark ettikleri düzenleri ve güzellikleri düşünmeleri çağrısıyla sonlanmaktadır.
Bu video, bir eğitimci tarafından sunulan dinler tarihi dersidir. Eğitimci, Şinasi Gündüz'ün "Dünya Dinleri" kitabının giriş bölümünü temel alarak konuyu anlatmaktadır.. Video, dinin tanımı ve özellikleri ile başlayıp, dinin ontolojik ve teolojik merakları, ahlaki gereklilikleri ve toplumsal yapının tesisi gibi fonksiyonlarını ele almaktadır. Daha sonra dinler tarihi bilim dalı, yöntemleri, kaynakları ve İslam tarihindeki dinler tarihi geleneği incelenmektedir. Son bölümde ise mezhepler, kültler, senkratizm ve yeni dini hareketler hakkında bilgiler verilmektedir.. Videoda ayrıca dinin sadece metafizik veya aşkın varlıklara yönelik değil, inançsızlık da bir inanç türü olduğu vurgulanmakta, Kur'an'daki din terimi, İslam'daki din kavramı ve Batı'daki din anlayışı karşılaştırılmaktadır. Türkiye'deki dinler tarihi eğitimi ve Akhenaton örneği üzerinden kültlerin özellikleri ve tarihsel gelişimi de ele alınmaktadır.
Bu video, Siemens sponsorluğunda gerçekleşen, Fatih Bey, Celal Şengör ve Dücane Cündioğlu gibi akademisyenlerin yer aldığı bir televizyon programıdır. Konuşmacılar arasında jeoloji tarihi üzerine kitap yazan Celal Şengör ve bilim felsefesi konusunda bilgi sahibi bir akademisyen bulunmaktadır.. Program, bilim ve inanç arasındaki farkları, inanç kavramı, iman ve itikat arasındaki farkları, teoloji kelimesinin tarihsel gelişimini ve bilgi türleri gibi felsefi konuları ele almaktadır. Sohbet, sınıflandırma kavramı, hipotezler, bilgi ve anlama arasındaki farklar, evrenin anlamı ve amacı, din-devlet ilişkisi ve devletin sürekliliği gibi geniş bir yelpazede konuları kapsamaktadır.. Programda ayrıca Aristoteles, Sokrates, Platon gibi Yunan filozoflarının görüşleri, Yega Werner'in teolojiyi üç farklı türde sınıflandırması, küme teorisi ve Riemann geometrisi gibi matematiksel kavramlar da tartışılmaktadır. Video, bir sonraki bölümde Descartes ve kesinlik konusunun ele alınacağı bilgisiyle sonlanmaktadır.