Bu video, bir eğitimci tarafından sunulan hadis ilmi hakkında kapsamlı bir ders formatındadır. Eğitmen, hadis ilminin temel kavramlarını ve önemini detaylı şekilde anlatmaktadır.. Video, hadis ilminin konusu ve öneminden başlayarak, diğer İslami ilimlerle (tefsir, fıkıh, akaid, kelam) olan ilişkilerini açıklamaktadır. Ardından hadis ilminin temel kavramları olan ravi, rivayet, senet, metin gibi kavramlar örneklerle anlatılmakta ve hadislerin üç ana grubu (sözlü/kavli hadis, fiili hadis ve takriri hadis) detaylı olarak açıklanmaktadır. Video, hadis ilmi ile ilgili test sorularının çözümüyle devam etmektedir.. Videoda ayrıca imanın altmış küsur veya yetmiş küsür şubeden oluştuğu, en üstünün "La ilahe illallah" olduğu ve en zayıfının eziyet veren şeyleri yoldan kaldırmayı ifade ettiği gibi konular da ele alınmaktadır. Hadis ilminin tefsir ile ilişkisi, hadis ilminin temel prensipleri ve hadislerin doğru aktarılması konuları da dersin içeriğinde yer almaktadır.
Hârizm'in Gazmîn kasabasından olan Zâhidî, çeşitli âlimlerden dinî ilimler tahsil etti. Bağdat'ta münazaralar yaptı ve Anadolu'da yüksek bir konuma ulaştı. Osman Gazi'nin şeyhi Edebâli dahil birçok talebe yetiştirdi
Fahreddin er-Râzî'nin kelâm ilminin temel ilkelerini içeren muhtasar eseridir. Eserin adı el-Muḥaṣṣal veya el-Envârü'l-Ḳıvâmiyye fî esrâri'l-kelâmiyye olabilir. Dört bölümden oluşmaktadır: epistemoloji, varlık, ilâhiyye ve sem'iyyât
Bu video, bir konuşmacının İhsan Şenocak Hoca ve Halis Bayancukbeye yönelik İslam tefsir usulü ve mezhepler konusundaki görüşlerini incelediği bir analiz içeriğidir.. Video, İhsan Hoca'nın Halis Bayancukbeye yaptığı reddiyeyi ele alarak başlıyor ve ardından İslam tefsir usulü, mezhepler ve tekfir konularını inceliyor. Konuşmacı, Halis Bey'in Buhari'nin naklettiği ifadeleri yanlış yorumladığını, mantık okumadığını ve takipçileriyle birlikte algı operasyonları yürüttüğünü iddia ederken, İslam'ın kapsayıcı olduğunu ve dışlayıcı olmadığını vurguluyor.. Videoda ayrıca "Er-Rahman alel arşisteva" ayetinin muhkem veya müteşabih olduğu tartışması, Allah'ın mekandan münezzehtir olduğu görüşü, mezheplerin ortaya çıkışı ve İslam'ın ilk yıllarındaki safi iman konuları ele alınıyor. Konuşmacı, Maturidi, Eş'ari gibi mezhepleri ve kelamcıları tekfir eden görüşlere karşı çıkarak, İbni Teymiye'nin hayatının son günlerinde "bu ümmetten kimseyi tekfir etmiyorum" diyerek tövbe ettiğini örnek gösteriyor.
213 (828) yılında Kûfe'de veya Bağdat'ta dünyaya geldi. Câhiz'in öğrencisi olarak Bağdat'ta eğitim aldı. İshak b. Râhûye'den hadis, Ziyâdî ailesinden dil ve edebiyat öğrendi. Basra'da Dîvân-ı Mezâlim başkanlığı görevini yürüttü
Bu video, bir öğretmen ve Sinan adlı öğrenci arasında geçen diyaloglarla başlayan, ardından bir konuşmacının dini sohbet formatında devam eden bir eğitim içeriğidir.. Video, kelam ilmindeki "vücut" kavramını ve vücut mertebelerini incelemektedir. İlk bölümde "mümkün vücut" ve "vacib-ül vücut" kavramları açıklanırken, ikinci bölümde Allah'ın vücut mertebesinin en üst seviyede olduğu ve bu mertebede kişi sayısının önemi olmadığı vurgulanmaktadır.. Konuşmacı, Allah'ın bir çiçek yaratmakla bir yıldız yaratmakla zerre kadar fark olmadığını, bir kişiye oksijen vermekle sekiz milyara oksijen vermek arasında fark olmadığını örneklerle anlatmaktadır. Ayrıca Allah'ın zatını düşünmenin caiz olmadığını, güzelliklerini idrak etmek için kainattaki güzelliklerin yaratılmış olduğunu ve ruhun derinleşmesi gerektiğini vurgulamaktadır.
"Düşünce ve Hayatta" adlı televizyon programında Ekrem Demir Hoca ile yapılan bu sohbet programında, İslam'daki mezhepler, düşünce akımları ve dini kaynaklar ele alınmaktadır. Konuşmacılar arasında İslam kültürü ve tarihi konusunda bilgi sahibi kişiler bulunmaktadır.. Program, öncelikle özlem ve hasret kavramları ile sosyal medyada dolaşan İslam düşünürlerine atfedilen sözlerin doğruluğunu sorgulayarak başlamaktadır. Ardından İslam'daki itikadi mezhepler (Maturidi, Eş'ari, Mutezile, Şia) ve bunların farklı yaklaşımları detaylı şekilde incelenmektedir. Son bölümde ise Şia ve Sünnilik arasındaki temel farklar, metin merkezciliği ve insan merkezciliği kavramları tartışılmakta ve Türkiye'de yerli bilgi üretimine ihtiyaç duyulduğu vurgulanmaktadır.. Programda ayrıca kelamcılar ve hadisçilerin İslam tarihindeki rolleri, mezhep ayrılıklarının bilimsel bir ayrım olduğu ve farklı İslami toplulukların bu mezheplere farklı yaklaşımları ele alınmaktadır. Konuşmacılar, İslam düşüncesi içindeki farklı akımların toplumsal dinamikler üzerindeki etkilerini ve diyalogun gerekliliğini vurgulamaktadır.
Bu video, bir akademik ders formatında olup, bir öğretmen tarafından Nurettin es-Sabuni'nin "El-Bidaya fi Usulüddin" adlı kelam kitabı hakkında anlatım yapılmaktadır. 2. sınıf öğrencilerine hitap eden eğitmen, Bilal adında bir öğrenci de dersin içinde yer almaktadır.. Ders, kelam sisteminin temel meselelerini (bilgi, varlık, teoloji, nübüvvet ve ahiret) ele alarak başlıyor ve özellikle bilgi teorisi üzerine yoğunlaşıyor. Ardından atomculuk teorisi, hudus (sonradanlık) teorisi, Allah'ın birliği ve Allah'ın sıfatları gibi konular detaylı şekilde inceleniyor. Video, İslam felsefesi ve kelamının temel kavramlarını ve farklı felsefi akımların eleştirilerini içermektedir.. Ders boyunca, bilginin türleri (zaruri, istidlali, mütevatir), cevher-araz ayrımı, cisim kavramı, Allah'ın varlığına dair deliller ve Allah'ın sıfatlarının yorumlanması gibi konular ele alınmaktadır. Ayrıca, farklı dinler ve felsefi akımların Allah'ın birliği konusundaki görüşleri ve bunların eleştirileri de dersin içeriğinde yer almaktadır.
Mukâtil b. Süleyman Belh'te doğmuş, 150/767'de vefat etmiştir. Belh'te tefsir, kelam ve hadis dersleri vermiştir. Merv'de Cehm b. Safvân'la Allah'ın sıfatları konusunda tartışmıştır. Emevîler ve Abbasîler döneminde çeşitli şehirlerde yaşamıştır
Felsefe, varlık ve değerleri akılcı yöntemlerle inceleyen sistemli faaliyetlerdir. Felsefe sözcüğünden önce "histori" (araştırma) terimi kullanılmıştır. Felsefenin temel görevi sorgulamaktır
Bu video, bir eğitimci tarafından sunulan belagat ilminin üslup konusunu ele alan bir ders formatındadır. Konuşmacı, 1980'lerde astronom bölümünü kazanmış, Erzincan'da ilahiyatta öğretim üyesi olarak çalışmış ve televizyon programlarında yer almış biri olarak kendini tanıtmaktadır.. Video, üslup kavramının tanımı ve özellikleri üzerine odaklanarak, kelamın elbisesi olarak üslupun insanın iç dünyasını nasıl yansıttığını anlatmaktadır. Konuşmacı, üslubun duruma göre değişebildiğini, insanın meşguliyetlerine göre şekillendiğini ve bir sözün "ab-ı hayat" gibi manaya sahip olması gerektiğini vurgulamaktadır. Ayrıca, Bediüzzaman'ın üslup hakkındaki görüşleri, "hayal sineması" kavramı ve üslubun mertebeleri gibi konular da ele alınmaktadır.. Videoda Mevlana'dan alıntılar, Kasideyi Bürde adlı eserden örnekler ve Hz. Süleyman'ın kuşlarından Hüdhüd'ün Sebede'den getirdiği haber gibi çeşitli örneklerle üslupun insan davranışlarını nasıl yansıttığı gösterilmektedir. Konuşmacı, üsluba hakim olan bir kişinin etkili iletişim kurabildiğini ve üslubu tam teşekkül etmemiş olanların ise kırık dökük cümlelerle iletişim kurduğunu vurgulamaktadır.
Bu video, bir eğitimci tarafından sunulan dini bir ders formatında olup, Nureddin es-Sabuni'nin "El-Bidaye fi Usulüddin" kitabının içeriğini ele almaktadır.. Ders, Allah'ın varlığı, birliği, sıfatları ve tenzih kavramları üzerine odaklanmaktadır. Video, bilgi teorisi ve bilginin kaynakları ile başlayıp, Allah'ın birliğini "Burhan-ı Temani" ile ispatlayarak ilerlemektedir. Ardından Allah'ın sıfatları, Ehl-i Sünnet ve Mutezile gibi mezheplerin görüş ayrılıkları, kelam sıfatı ve Ruhullah (Allah'ın görülebilirliği) konuları detaylı şekilde incelenmektedir.. Ders boyunca farklı İslam felsefe akımlarının (Eş'ari, Maturidi, Mutezile, Şia, Cehmiye) Allah'ın sıfatları, yaratılış teorisi ve Ruhullah konusundaki görüşleri karşılaştırmalı olarak ele alınmaktadır. Video, nübüvvet teorisinden bahsedeceğini belirterek sona ermektedir.
İslam düşüncesi ilk olarak Yeni Platonculuk, Pisagorculuk ve Hermetik din felsefesiyle tanıştı. Aristoteles felsefesi Halife Me'mun döneminde tanındı. Me'mun'un rüyası, yabancı kitapların Arapçaya çevrilmesini teşvik etti
Bu video, iki konuşmacının Eş'ari ve Maturidi kelam felsefelerini karşılaştırdığı bir sohbet formatındadır. Konuşmacılar, bu felsefi akımların temel prensiplerini ve aralarındaki farkları tartışmaktadır.. Video, Eş'ari ve Maturidi kelam felsefelerinin Allah'ın kudreti, niyet kavramı ve irade meselesi gibi temel konulardaki görüşlerini ele almaktadır. Eş'arilerin Allah'ın kudretini her şeyi kapsadığını, Maturidilerin ise Allah'ın eylemlerinde bir hikmet olduğunu savunduğu belirtilmektedir. Ayrıca, günümüzde bu felsefi görüşlerin nöroloji ve zihin-beden ilişkisi açısından nasıl yorumlanabileceği de tartışılmaktadır.
Bu videoda sosyolog Caner Taslaman, ilahiyat eğitimi ve modern dünyada ilahiyatçıların karşılaştığı sorunlar hakkında görüşlerini paylaşıyor. Konuşmacı, ilahiyat fakültelerindeki felsefe ve kelam derslerinin önemini vurguluyor.. Video, günümüzde ilahiyatçıların modern sorunlarla (küreselleşme, internet, televizyon) nasıl başa çıkması gerektiği konusunu ele alıyor. Taslaman, günümüzde bir tuşa basıldığında insanların Allah'ın varlığı, determinizm, evrim gibi konularda eleştirilerle karşılaştığını ve ilahiyatçıların bu sorulara cevap vermek zorunda olduğunu belirtiyor. Ayrıca, ilahiyat fakültelerindeki felsefe ve kelam derslerinin azaltılması veya kaldırılması gibi kararların İslam'a zarar verdiğini, çift anadal programlarının ise ileri bir adım olduğunu vurguluyor.
Bu video, bir eğitimci tarafından sunulan İslam dini dersidir. Eğitimci, öğrencilere sınavlarda çıkabilecek konuları da belirterek ders anlatmaktadır.. Video, İslam'da iman kavramını detaylı şekilde ele almaktadır. İlk bölümde büyük günah işleyenlerin müslüman olup olmadığı, mümin, münafık, kafir, müşrik ve fasık kavramları, imanın makbul olma şartları ve Allah'a iman esasları anlatılmaktadır. İkinci bölümde ise Allah'ın varlığının çeşitli delilleri (hudus delili, imkan delili, kemal delili, gaye ve nizam delili, fıtrat delili ve kabulü amme delili) detaylı olarak incelenmektedir.. Video, İslam kelamının temel kavramlarını ve mezhep görüşlerini içermekte olup, sınavlarda çıkabilecek soru tipleri hakkında da bilgi verilmektedir.
Bu video, bir öğretmen tarafından sunulan eğitim dersi formatında olup, belagat konusunu detaylı şekilde ele almaktadır.. Videoda belagat kavramı, kelamdaki belagat olarak tanımlanmakta ve kelamın muktezayı (hale uygun söylenmesi) üzerine odaklanılmaktadır. İlk bölümde belagat kavramı, muktezayı hale mutabık olması olarak açıklanırken, ikinci bölümde belagatın temel unsurları, iki sınırı (icaz ve iltihak) ve üç temel ilmi (mani, beyan ve bedi ilmi) anlatılmaktadır.. Ders boyunca zaman, mekan, durum ve hitap edilen kişiye göre değişen muktezayı hal örneklerle açıklanmakta, kelamın makamları ve fasıl-vasıl, itnab-icaz gibi belagat unsurları ele alınmaktadır. Beşşar bin Bürde'nin farklı kişilere hitap ederken kullandığı şiir örnekleri de videoda yer almaktadır. Dersin sonunda, bir sonraki derste belagat ilimlerinin detaylı olarak işleneceği belirtilmektedir.
Bu video, İslam felsefesinde önemli bir yer tutan Eş'ari ve Maturidi'nin itikadî görüşlerini ve mücadelelerini anlatan bir eğitim içeriğidir.. Video, Eş'ari'nin "Adlı Eser" ile yeni usulü savunmasını ve kelami istidlal usulünü kullanmasını anlatarak başlar. Ardından Maturidi'nin Maveraunnehir'de bidat ehli fırkalara karşı verdiği mücadele ve taklit zihniyetini eleştirmesi ele alınır. Eş'ari'nin selefi salihinin yolunu takip etmesi ve Maturidi'nin akla önem vermesi gibi temel itikadî yaklaşımlar karşılaştırmalı olarak sunulur.
Bu video, erken dönem kelam alimi Cem bin Saffan'ın hayatını ve felsefi görüşlerini anlatan bir eğitim içeriğidir. Semerkant'ta doğan Cem bin Saffan, İslam coğrafyasının önemli merkezlerinde yaşamış ve çeşitli dini ve felsefi akımlara mensup kişilerle iletişim kurmuştur.. Video, Cem bin Saffan'ın hayatı, eğitim hayatı ve siyasi faaliyetleri hakkında bilgiler vererek başlıyor, ardından ilahi sıfatlar konusundaki aşırı tenzih anlayışını detaylı şekilde açıklıyor. Cem'in tanrı ile alem arasındaki mutlak ayrılık düşüncesinden hareketle ilahi sıfatları nefyetmesi, insanın iradesini yadsıması ve imanı bilgi olarak tanımlaması gibi temel görüşleri ele alınıyor. Video, Cem bin Saffan'ın görüşlerinin Mutezile ve Cevriye akımlarına etkisini ve daha sonra Cehmiyye adı altında devam etmesini belirterek sona eriyor.
Bu video, kendisini Maturidi olarak tanımlayan bir konuşmacının İslam'da akıl ve nakil delilleri arasındaki ilişkiyi ele aldığı dini bir sohbet formatındadır. Konuşmacı, Hanbeli mezhebine bağlı olduğunu belirtmektedir.. Videoda, Ebu Hanzala ve Ömer Faruk Korkmaz arasında gerçekleşen bir münazara üzerinden İslam'da akılın önemi, Kur'an'daki akıl kullanımının olumlu yönü ve akıl ile nakil delilleri arasındaki ilişki ele alınmaktadır. Konuşmacı, akılın dinde bir asıl olduğunu, Kur'an'da defalarca övüldüğünü ve akılla çatışan nakil delillerinin reddedilmesi gerektiğini vurgulamaktadır.. Ayrıca videoda, Allah'ın mekandan münezzehliği konusundaki farklı görüşler incelenmekte, Ebu Hanzala'nın "Allah için kullanılan "en" lafının kullar için kullanılan "en" lafından tamamen farklı bir anlam ifade ettiği görüşü eleştirilmektedir. Konuşmacı, kelam tartışmalarının temel prensiplerini, kıyas gayb şahitleri tekniklerini ve Kur'an ayetlerinin yorumlanması konularını da ele alarak, akli tevil yerine zahire gitmenin uygun olmadığını vurgulamaktadır.