• Buradasın

    Kelam

    Özetteki ilgi çekici içerikler

    • Ömer Nesefî ve Eserleri

      461/1068'de Nesef şehrinde doğmuş, 537/1142'de Semerkant'ta vefat etmiştir. Hanefî fıkhı ve Mâtürîdiyye kelâmında önemli hocalardan ders almıştır. Zemahşerî ile yaşadığı ilginç diyalogdan bahsedilir

      • can-ada.net
    • Kelam Dersi ve Soru Çözümleri

      Bu video, bir eğitimci tarafından sunulan kelam dersi formatındadır. Eğitimci, özellikle DHBT programına özel hazırladığı bu derste ÖSYM sınavlarına hazırlık amacıyla soru çözümleri yapmaktadır.. Videoda kelam konuları detaylı olarak ele alınmaktadır. İman türleri, Mutezile felsefesi, Allah'ın varlığının delilleri, kelam mezhepleri (Eş'ari, Mutezile, Maturidi, Şia, Hanbeli, Mürciye), olağanüstü durumlar, bilgi dereceleri, Allah'ın sıfatları ve çeşitli teoriler (Gazali'nin varlık teorisi, kumun teorisi, tafra teorisi) gibi konular soru çözümleri üzerinden anlatılmaktadır.. Eğitimci, her soruyu adım adım açıklamakta ve mezheplerin görüşlerini karşılaştırmaktadır. Video, ÖSYM sınavlarında çıkabilecek soru tiplerini göstermekte ve öğrencilere sınav hazırlığı için önemli bilgiler sunmaktadır.

      • youtube.com
    • Ömer Nesefî ve Eserleri

      461/1068'de Nesef şehrinde doğmuş, 537/1142'de Semerkant'ta vefat etmiştir. Hanefî fıkhı ve Mâtürîdiyye kelâmında önemli hocalardan ders almıştır. Zemahşerî ile yaşadığı ilginç diyalogdan bahsedilir

      • ekitap.yek.gov.tr
    • Gazali'nin Felsefeye Yaklaşımı ve Eleştirisi

      Gazali, döneminin en büyük din bilginlerinden biri olarak kabul edilir. Kelam'ın akaid kısmına önem vermiş, mantığı ve münazara ilkelerini kullanmıştır. Kelam ilmi Gazali'yi tatmin etmemiş, bunun yerine mükaşefeyi koymuştur. Mutezile ve Bâtınîlik ile mücadele etmiş, bunlara karşı altı eser yazmıştır

      • felsefe.gen.tr
    • Cem bin Saffan'ın Hayatı ve Kelam Anlayışı

      Bu video, erken dönem kelam alimi Cem bin Saffan'ın hayatını ve felsefi görüşlerini anlatan bir eğitim içeriğidir. Semerkant'ta doğan Cem bin Saffan, İslam coğrafyasının önemli merkezlerinde yaşamış ve çeşitli dini ve felsefi akımlara mensup kişilerle iletişim kurmuştur.. Video, Cem bin Saffan'ın hayatı, eğitim hayatı ve siyasi faaliyetleri hakkında bilgiler vererek başlıyor, ardından ilahi sıfatlar konusundaki aşırı tenzih anlayışını detaylı şekilde açıklıyor. Cem'in tanrı ile alem arasındaki mutlak ayrılık düşüncesinden hareketle ilahi sıfatları nefyetmesi, insanın iradesini yadsıması ve imanı bilgi olarak tanımlaması gibi temel görüşleri ele alınıyor. Video, Cem bin Saffan'ın görüşlerinin Mutezile ve Cevriye akımlarına etkisini ve daha sonra Cehmiyye adı altında devam etmesini belirterek sona eriyor.

      • youtube.com
    • Vücut Mertebeleri ve Allah'ın Yaratılışı Üzerine Dini Ders

      Bu video, bir öğretmen ve Sinan adlı öğrenci arasında geçen diyaloglarla başlayan, ardından bir konuşmacının dini sohbet formatında devam eden bir eğitim içeriğidir.. Video, kelam ilmindeki "vücut" kavramını ve vücut mertebelerini incelemektedir. İlk bölümde "mümkün vücut" ve "vacib-ül vücut" kavramları açıklanırken, ikinci bölümde Allah'ın vücut mertebesinin en üst seviyede olduğu ve bu mertebede kişi sayısının önemi olmadığı vurgulanmaktadır.. Konuşmacı, Allah'ın bir çiçek yaratmakla bir yıldız yaratmakla zerre kadar fark olmadığını, bir kişiye oksijen vermekle sekiz milyara oksijen vermek arasında fark olmadığını örneklerle anlatmaktadır. Ayrıca Allah'ın zatını düşünmenin caiz olmadığını, güzelliklerini idrak etmek için kainattaki güzelliklerin yaratılmış olduğunu ve ruhun derinleşmesi gerektiğini vurgulamaktadır.

      • youtube.com
    • İslam Felsefesi ve Özellikleri

      Felsefe, varlık ve değerleri akılcı yöntemlerle inceleyen sistemli faaliyetlerdir. Felsefe sözcüğünden önce "histori" (araştırma) terimi kullanılmıştır. Felsefenin temel görevi sorgulamaktır

      • fikriyat.com
    • Fahreddin er-Râzî'nin Mefâtîhu'l-Gayb Tefsiri

      1206-07 yılında kaleme alınan tefsir, et-Tefsîrü'l-kebîr ve Tefsîrü'r-Râzî adlarıyla tanınmıştır. Mushaf tertibine göre düzenlenmiş, her sûrenin tefsiri başlı başına kitap niteliğindedir. 1600 hadis içerir, bunların 1062'si Kütüb-i Sitte'de bulunmaktadır

      • islamansiklopedisi.org.tr
    • Sistem, Nizam ve Düzen Görevlileri Konuşması

      Bu video, bir konuşmacının sistem, nizam ve düzen görevlileriyle yaptığı bir konuşma içermektedir. Konuşmacı, kendisini "sistem" olarak tanımlamakta ve izleyicilere hitap etmektedir.. Konuşmanın ana teması, insanlığın kendini bilmesi, ilim ve kelam kavramlarının önemi ve yarının nasıl yaratılacağıdır. Konuşmacı, küsmenin zararları, sevginin önemi, Türkiye çalışmalarının amacı (temiz doğa ve insan) ve insanlığın birlik olması gerektiği gibi konuları ele almaktadır. Ayrıca, "çeyrek dünyalar" kavramının sona erdiğini ve artık teknik bir döneme girildiğini belirtmektedir.

      • youtube.com
    • İslam Felsefesinin Gelişimi ve Özellikleri

      İslam felsefesi 8. yüzyılda Bağdat merkezli tercüme hareketiyle başladı. Emevîler döneminde felsefe çalışmaları gizli bilgiler alanında başladı. 832'de Halife Me'mûn tarafından Dâru'l hikme kuruldu. Yunan felsefesi ilk kez Emevî bilgini Hâlid b. Yezîd aracılığıyla İslam'la tanıştı

      • tr.wikipedia.org
    • İslam Felsefesi ve Kelam Dersi

      Bu video, bir eğitmen tarafından sunulan İslam felsefesi ve kelam konularını içeren eğitim dersidir.. Video, İslam ekol ve mezheplerinin (Ehl-i Sünnet, Maturidi, Eş'ari, Mutezile, Şia, Harici) iman kavramı ve Allah'ın varlığını kanıtlama yöntemleriyle başlayıp, nübüvvet ve vahiy kavramlarına geçiyor. Daha sonra peygamberlik özellikleri, mucizelerin türleri ve Kur'an'da geçen peygamberlerin mucizeleri hakkında detaylı bilgiler veriliyor.. Ders, filozofların (Farabi, İbn-i Sina, Kindi, İbn Rüşd) görüşlerini de içermekte ve ÖSYM sınavlarında çıkabilecek kavramları tanımlamayı amaçlamaktadır. İman kavramı, mümin, münafık, kafir, müşrik ve fasık gibi dini kavramlar, Allah'ın varlığını kanıtlamak için kullanılan çeşitli deliller (hudus, kemal, fıtrat, kabulü amme, ilk sebep, irfan marifet, temanü, tevarüt, burhan-ı inni, burhan-ı limmi, şahidin gaybe delil getirmesi, seber ve taksim, tahlil tümden, istikrar) ve peygamberlik özellikleri detaylı şekilde ele alınmaktadır.

      • youtube.com
    • Ragıp İsfahani'nin Hayatı, Eserleri ve Felsefi Anlayışı

      Bu video, İslam felsefesi ve kelam konusunda akademik bir sunum formatında olup, bir konuşmacı tarafından Ragıp İsfahani'nin (Ebu'l-Kasım el-Hüseyin bin Muhammed el-Mufaddalı el-Ragıp İsfahani) hayatı, eserleri ve fikirleri hakkında bilgi vermektedir.. Video, İsfahani'nin 343 yılında doğup 502'den sonra vefat ettiği yaşam tarihi ile başlayıp, Ehl-i Hadis olarak kendini tanıttığı ancak herhangi bir mezhebe bağlı olmadığı bilgisiyle devam etmektedir. Sunum, İsfahani'nin kelam anlayışını, Allah'ın sıfatlarını, insan yaratılışının yedi evresini, ruh kavramını ve kader anlayışını ele almaktadır.. Videoda ayrıca İsfahani'nin bilgi, idrak ve ilham kavramları üzerindeki görüşleri, Mutezile ve filozoflara dair eleştirileri, ahlak öğretisi, cansız varlıkların sınıflandırılması ve İslam'da gayb kavramı ile cennet-cehennem anlayışı gibi konular da incelenmektedir.

      • youtube.com
    • Kelam Dersi: İnsanın Fiilleri, İrade Meselesi ve Mezheplerin Görüşleri

      Bu video, Dikap Hoca tarafından sunulan bir kelam ilmi dersidir. Hoca, kelamın son videosu olarak insanın fiilleri ve irade meselesini anlatmaktadır.. Videoda öncelikle insanın fiilleri zorunlu ve iradeli olarak iki kısma ayrılarak açıklanmakta, ardından irade kavramı külli irade (Allah'ın iradesi) ve cüzi irade (insanın iradesi) olarak detaylandırılmaktadır. Daha sonra Mutezile, Cebriye, Eş'ari ve Maturidi mezheplerinin insanın iradesi ve kudreti konusundaki görüşleri karşılaştırmalı olarak ele alınmaktadır.. Konuşmacı, adalet sıfatı, kudret, teklif-mala yutlak, salah-asla, ecel ve rızık gibi konuları da ele alarak her mezhebin bu konulardaki farklı yaklaşımlarını açıklamaktadır. Mutezile'nin insanın iradesinin tamamen kendisine ait olduğunu, Cebriye'nin ise insanın iradesinin tamamen Allah'ın kontrolünde olduğunu savunduğu, Eş'ari'nin ise bu iki görüş arasında bir yol izlediği ve Maturidi'nin ise insanın özgür iradesi olduğunu ve bu iradeyle ceza-mukafat aldığını belirttiği anlatılmaktadır.

      • youtube.com
    • 12. Sınıf Kelam ve Arapça Dersi Eğitim Videosu

      Bu video, bir öğretmenin 12. sınıf öğrencilerine yönelik hazırladığı eğitim içeriğidir. Öğretmen, Kelam ve Arapça derslerinin önemli konularını ele almaktadır.. Video üç ana bölümden oluşmaktadır: İlk bölümde 12. sınıf Kelam dersinin 1. dönem 2. yazılı sınavının soruları çözülmekte, ikinci bölümde Allah'ın sıfatları ve varlığının delilleri (fıtrat, hudus, temanu, kemal, gaye ve düzen delili) anlatılmakta, son bölümde ise 12. sınıf Arapça dersinin 6. ünitesi tercüme edilmektedir.. Videoda insanın kaderle ilgili özgürlüğü, imanın dereceleri, tahkiki iman, gaye ve düzen delili, mezheplerin tasdik ve inkar ilişkisi, iman-amel ilişkisi, münafık kavramı, taklidi iman, Allah'ın subuti ve zati sıfatları, İslam medeniyeti gibi konular detaylı şekilde ele alınmaktadır. Video, özellikle 12. sınıf öğrencilerinin sınavlarına hazırlık için faydalı olabilecek içerikler içermektedir.

      • youtube.com
    • İslam Fıkıh ve Kelamı Eğitim Videosu

      Bu video, Yenişehir Başkanlığı ve ÖSYM'nin sorumlu olduğu konuları ele alan bir eğitim içeriğidir. Konuşmacı, Diyanet İşleri Başkanlığı'nın İlmihal kitabını esas alarak İslam fıkıh ve kelamı konularını anlatmaktadır.. Video, üç ana bölümden oluşmaktadır: İlk bölümde itikadi fırkalar ve dört fıkıh mezhebi (Hanefi, Maliki, Şafii ve Hanbali) tanıtılmaktadır. İkinci bölümde imanın türleri, Allah'ın sıfatları ve peygamberler ele alınmaktadır. Son bölümde ise meleklerin türleri, vahyin geliş şekilleri ve ahiret kavramları (cennet, cehennem, kabir hayatı, mahşer, araf) açıklanmaktadır.. Video, özellikle mülakat ve devlet sınavlarında çıkabilecek sorulara yönelik bilgiler içermekte ve sınavlarda sorulabilecek önemli konulara vurgu yapmaktadır.

      • youtube.com
    • Bediüzzaman Said Nursi'nin Kelamı Üzerine Bir Sohbet

      Bu video, Şeyh Nazım Kıbrısi Hazretleri'nin Bediüzzaman Said Nursi Hazretleri'nin kelamı hakkında düşüncelerini paylaştığı bir sohbet formatındadır.. Videoda, Said Nursi'nin kelamının derin ve okyanusa benzetildiği anlatılmaktadır. Konuşmacı, Said Nursi'nin kitaplarını anlayacak ve içindeki esrarı bilecek seviyede insanın olmadığını, bu kelamı anlamak ve anlatabilmek için özel bir yetenek gerektirdiğini vurgulamaktadır. Ayrıca, bu derin kelamı anlamak için ejderha gemisi gibi güçlü bir gemi gerektiği ve fırtınaya dayanabilen bir gemi bile çöp gibi kalacağı benzetmesiyle Said Nursi'nin kelamının zorluğuna değinilmektedir.

      • youtube.com
    • İslam Felsefesinde Eş'ari ve Maturidi'nin İtikadî Mücadeleleri

      Bu video, İslam felsefesinde önemli bir yer tutan Eş'ari ve Maturidi'nin itikadî görüşlerini ve mücadelelerini anlatan bir eğitim içeriğidir.. Video, Eş'ari'nin "Adlı Eser" ile yeni usulü savunmasını ve kelami istidlal usulünü kullanmasını anlatarak başlar. Ardından Maturidi'nin Maveraunnehir'de bidat ehli fırkalara karşı verdiği mücadele ve taklit zihniyetini eleştirmesi ele alınır. Eş'ari'nin selefi salihinin yolunu takip etmesi ve Maturidi'nin akla önem vermesi gibi temel itikadî yaklaşımlar karşılaştırmalı olarak sunulur.

      • youtube.com
    • 12. Sınıf Kelam Dersi: İslam İnanç Ekolleri

      Bu video, İmam Hatip Akademi kanalında yayınlanan bir eğitim dersidir. Bir öğretmen tarafından sunulan ders, 12. sınıf kelam dersinin üçüncü ünitesini kapsamaktadır.. Video, din ve dini yorum kavramları arasındaki farkları açıklayarak başlıyor, ardından dini konulardaki ayrılıkları (mezhep, fırka, ekol) tanımlıyor. Daha sonra Ehl-i Sünnet ekolleri (Selefilik, Eş'ari, Maturidi) ve Ehl-i Bidat ekolleri (Haricilik, Mürciye, Şia, Haşhaşiler, Mutezile, Cebriye) hakkında detaylı bilgiler sunuluyor. Her ekol için temel inanç prensipleri, önemli alimleri ve eserleri açıklanmaktadır.. Dersin sonunda, Peygamber Efendimizin "Allah'ın kitabı ve peygamberin sünneti"yi takip etmenin önemi vurgulanarak, İslam kelam ilminin farklı ekollerini ve bunların temel prensiplerini anlamak isteyenler için kapsamlı bir kaynak niteliğindedir.

      • youtube.com
    • İmam Eş'ari'nin Hayatı ve Eserleri

      Bu video, Ehl-i Sünnet inancını oluşturan önemli iki itikat mezhebinden biri olan Eş'ariye mezhebinin kurucusu İmam Eş'ari'nin hayatını anlatan bir biyografik sunumdur.. Video, İmam Eş'ari'nin 873 yılında Basra'da doğumundan başlayarak eğitim hayatını, Mutezile'den Ehl-i Sünnet'e geçişini ve akademik çalışmalarını kronolojik olarak anlatmaktadır. İmam Eş'ari'nin kelam ve itikadi mezhepler alanlarında yaptığı çalışmalar, yazdığı yüz aşkın eser ve Ehl-i Sünnet akidesinin gelişip yayılmasına olan katkıları vurgulanmaktadır. Ayrıca, 935 yılında Bağdat'ta vefat etmesi ve türbesi hakkında bilgiler de paylaşılmaktadır.

      • youtube.com
    • Esma ve Ahkam Kavramı Hakkında Eğitim Videosu

      Bu video, bir eğitimci tarafından sunulan, ÖSYM'nin bu sene sorduğu esma ve ahkam kavramından bahseden bir eğitim içeriğidir.. Videoda esma ve ahkam kavramının kelam ile ilgili bir kavram olduğu, kelam eserlerinde bir başlık olarak kullanıldığı ve aynı zamanda müstakil eserler olarak da yazıldığı anlatılmaktadır. Özellikle iman-amel ilişkisi ve müttekeb-i kebire (büyük günah işleyen kişinin ahiretteki durumu) konuları üzerinde durulmaktadır. Ayrıca Ehl-i Sünnet, Mutezile, Hariciler ve Mürci mezheplerinin bu konudaki görüşleri karşılaştırılarak, esma ve ahkam kavramlarının nasıl kullanıldığı açıklanmaktadır.

      • youtube.com
  • Yazeka sinir ağı makaleleri veya videoları özetliyor