1916'da Hatay Reyhanlı'da göçmen bir ailenin çocuğu olarak doğdu. Gözleri zayıfladığı için 1933'te okulu bırakıp İstanbul'a gitti. 1942'de Yabancı Diller Yüksek Okulu'ndan mezun oldu. 1954'te gözlerini kaybetti ve 1987'de 71 yaşında vefat etti
İbn Haldun 1332-1406 yılları arasında Tunus'ta yaşamıştır. En önemli eseri Mukaddime, 7 ciltlik dünya tarihinin giriş kitabıdır. Ernest Gellner onu "sosyologların en tarafsızı" olarak tanımlamıştır
1332'de Tunus'ta doğdu, 1406'da Kahire'de vefat etti. Tunus, Fas, Gırnata ve Mısır'da devlet görevlerinde bulundu. Siyasi iftiralar nedeniyle iki yıl hapis yattı. Endülüs'te elçilik yaptı, İspanya Kralı'nın hayranlığını kazandı
Bu video, bir eğitimci tarafından sunulan İbn Haldun'un felsefi ve sosyolojik düşüncelerini anlatan bir ders formatındadır. Konuşmacı, öğrencilere hitap ederek İbn Haldun'un teorilerini detaylı şekilde açıklamaktadır.. Video, İbn Haldun'un tarih felsefesi ve sosyolojinin kurucusu olarak kabul edildiğini anlatarak başlıyor ve "umran" (imar, toplumsal yaşam) ve "asabiyet" kavramlarını merkeze alarak toplumsal gelişim sürecini ele alıyor. İbn Haldun'un devlet teorisi, devletlerin beş aşaması (zafer, istibdat, ferah, sulh ve israf) ve devletlerin ömrü konuları detaylı şekilde açıklanmaktadır.. Videoda ayrıca İbn Haldun'un "bedevi umran" (göçebe toplum) ve "hazari umran" (medeni toplum) kavramları, Osmanlı İmparatorluğu'nun İbn Haldun teorisi ışığında yorumlanması, iklimin karaktere etkisi ve devletlerin de insanlar gibi doğup büyüyerek ölme süreci gibi konular da ele alınmaktadır. Konuşmacı, Kur'an ayetleri ve Hz. Musa'nın hikâyesi üzerinden İbn Haldun'un görüşlerini açıklamakta ve Osmanlı'nın 600 yıl süreyle varlığını sürdürmesinin nedenlerini teorisi ışığında yorumlamaktadır.
Bu video, bir felsefe ve mantık dersi formatında olup, bir öğretmenin öğrencilere mantık, bilimsel yöntem ve felsefi kavramları anlattığı bir derstir. Öğretmen, Mustafa, Fırat, Fatih gibi öğrencilerle soru-cevap şeklinde etkileşim halindedir.. Ders, mantığın temel kavramlarını (tanım, zati-arazi özellikler, kıyas teorisi) açıklayarak başlayıp, bilimsel yöntemin temellerine geçiş yapmaktadır. Bilimsel araştırmaların dört temel sorusu (varlık, isim, sebep, sonuç), disiplinlerin konuları ve açıları, nedensellik ilkesi ve sebep türleri (maddi, suret, fail, gaye) gibi konular detaylı şekilde ele alınmaktadır.. Dersin son bölümünde kelam geleneğindeki zat kavramı, modern bilimin dönüşümü ve İbn Haldun'un mütekaddim ve müteahhir dönemlerini ayıran yöntemsel dönüşüm teorisi gibi konular incelenmektedir. Ayrıca, klasik mantık geleneği ile modern bilimsel araştırma yönteminin karşılaştırması yapılmakta ve bu iki yaklaşım arasındaki farklar açıklanmaktadır.
İbn Haldun 1332'de Tunus'ta doğdu, aslen Yemen'in Hadramut bölgesindendi. Babası ve çeşitli âlimlerden Arap dili, fıkıh ve diğer alanlarda eğitim aldı. Endülüs'ten Fas'a kadar çok kültürlü toplumlarda yaşadı
TRT 2'de yayınlanan "Tarih Söyleşileri" programının üçüncü bölümüdür. Programda sunucu ve Cengiz Tomar (Cengiz Hoca) adlı İbn Haldun konusunda uzman bir akademisyen arasında geçen bir röportaj yer almaktadır.. Video, İbn Haldun'un Batı, Doğu, İslam dünyası ve Osmanlı'daki algılanışını ve mirasını ele almaktadır. İbn Haldun'un "Mukaddime" eserinin çağlar ötesi bir kitap olduğu, 17. yüzyılın sonunda Avrupa'da keşfedildiği ve 19. ve 20. yüzyıllarda moda bir konu haline geldiği anlatılmaktadır. Ayrıca İbn Haldun'un teorilerinin Osmanlı tarihçileri tarafından nasıl benimsendiği ve revize edildiği de tartışılmaktadır.. Söyleşide İbn Haldun'un Arap milliyetçiliği, sosyalizm gibi modern ideolojilerle anakronik olarak ilişkilendirilmesi, talebesi Makrizi'nin tarih yazımındaki rolü, Katip Çelebi'nin dipnot usulünü geliştirmesi ve Cevdet Paşa'nın İbn Haldun'un Mukaddime'sini tercüme etmesi gibi konular da ele alınmaktadır. Program, İbn Haldun'un "konuşulan İbn Haldun" ile "gerçek İbn Haldun" arasındaki farkları değerlendirerek sona ermektedir.
İbn Haldun, 1348'de Güney Arabistan'dan Kuzey Afrika'ya göç eden bir ailede doğdu. Tunus'ta başlayıp çeşitli şehirlerde üst düzey görevlerde bulundu. 1374'te Mukaddime'yi tamamladı ve El-İber adlı yedi ciltlik tarih kitabını yazdı. 1382'de Mısır'a giderek müderris ve kadılık görevlerinde bulundu. 1406'da Kahire'de vefat etti
"49W" kanalının "Portreler" serisinin bu bölümü, İbn Haldun'un hayatını, tarihçilik yöntemlerini ve siyasi teorilerini anlatan bir eğitim içeriğidir.. Video, İbn Haldun'un 1332'de Tunus'ta doğumundan başlayarak, soylu bir aileden geldiği, eğitim hayatı, siyasi kariyeri ve yazdığı "Mukaddime" ile "Kitabu'l-Iber" eserlerini kronolojik olarak ele almaktadır. İbn Haldun'un "asabiye", "dava", "bedeviler" ve "hadariler" gibi temel kavramları, döngüsel tarih anlayışı ve iktidar değişimi teorisi detaylı şekilde açıklanmaktadır.. Videoda ayrıca İbn Haldun'un Makyavel'e benzer bir siyasi yaşam tarzı sergilediği, "flüdity is the name of the game" (akışkanlık oyunun adı) sözü üzerinden istikrarsızlık ve istikrar kavramları ele alınmaktadır. Konuşmacı, İbn Haldun'un teorilerinin Türkiye'deki AK Parti'nin iktidara gelişini anlamak için kullanışlı olduğunu belirtmekte ve eserlerini anlamak için önerilen kaynakları paylaşmaktadır.
İbn Haldun'un Mukaddime'sinde asabiyet kavramı geniş bir anlam yelpazesine sahiptir. Asabiyet, toplumsal birimlerin birleştirici ve ortak bilinci olarak tanımlanır. Kavram, sosyal yardımlaşma ve dayanışmanın temelini oluşturur
Bu video, bir ilahiyatçı tarafından Türkiye'nin hinterlandında düzenlenen "Medeniyet Bilinci" seminerinin kaydıdır. Konuşmacı, medeniyet bilinci kavramını detaylı bir şekilde ele almaktadır.. Seminerde medeniyet bilinci kavramı, bilgi-bilinç-becerinin üçlü yapısı üzerinden incelenmekte, kültür ve medeniyet arasındaki farklar açıklanmaktadır. Konuşmacı, İslam medeniyetinin özellikleri, İbn Haldun'un tarih anlayışı, Batı-Doğu ilişkileri ve Müslümanların medeniyete katkıları gibi konuları ele almaktadır. Ayrıca, Batı'nın medeniyet anlayışının kökenleri ve İslam medeniyetinin değerlerinin korunması gerektiği vurgulanmaktadır.. Seminer, her ay düzenlenecek olan bir dizi etkinliğin ilk bölümüdür ve "Vel-Asr" suresinin tefsiriyle sona ermektedir. Konuşmacı, Müslümanların bilinci oluşturmak için geçmişin doğru değerlendirilmesinin ve tarih bilincinin önemini vurgulamakta, nostaljiye düşmek yerine ileriye dönük bir bakış açısı sunmaktadır.
Bu video, bir tarih sohbeti formatında olup, konuşmacılar İran tarihi ve İslam arasındaki ilişkileri tartışmaktadır. Konuşmacılar arasında Kemal Gözyaş ve Mehmet Osmanlı adlı kişiler bulunmaktadır.. Video, Kadisiye Savaşı'ndan başlayarak İran'ın İslam hakimiyeti altına girmesini, Abbasiler dönemindeki İran etkisini ve Gazneliler dönemindeki Türk hakimiyetini anlatmaktadır. Özellikle Firdevsi'nin "Şehname" adlı eseri, Gazneli Mahmud'un talebi üzerine yazılmış ve İran tarihini şiir şeklinde anlatan önemli bir eser olarak vurgulanmaktadır. Ayrıca İbn Haldun'un İslam düşünürleri ve Osmanlı İmparatorluğu hakkındaki görüşleri de ele alınmaktadır.
Bu video, ebced ve cifir ilmi hakkında bilgi veren eğitici bir içeriktir. Videoda İbn Haldun'un kehanetleri ve bunların günümüzle ilişkisi detaylı olarak anlatılmaktadır.. Video, ebced sisteminin tarihçesi ve özellikleri ile başlayıp, bu sistemin İslam dünyasındaki kullanım alanlarını açıklamaktadır. Ardından İbn Haldun'un hayatı, kehanetleri ve özellikle 2020-2021 yılları için yazdığı şiirdeki kehanetler ele alınmaktadır. İbn Haldun'un şiirindeki şifreli mesajlar deşifre edilerek, 2020-2021 yıllarında dünyada korkunç hastalık salgınları ve büyük felaketler yaşanacağı kehanetinin nasıl yapıldığı anlatılmaktadır.
Bu video, Çelikler Holding'in katkılarıyla hazırlanan "Yeni Bir Yol Haritası" programının bir bölümüdür. Sunucu, Türkiye'nin tarihsel sürecini ve özellikle ikinci medeniyet krizini anlatmaktadır.. Video iki ana bölümden oluşmaktadır: İlk bölümde Tanzimat, Meşrutiyet ve Cumhuriyet dönemlerini kapsayan ikinci medeniyet krizi ele alınırken, ikinci bölümde tarih okuma yöntemleri ve tarih felsefesi hakkında bilgiler verilmektedir. Sunucu, "çift yönlü temassızlık" kavramını kullanarak dönemin önemli isimlerinin (Bediüzzaman, Ahmet Cevdet Paşa, Ziya Paşa, Namık Kemal) bu kriz sürecindeki rollerini anlatmakta ve "Beş T Artı Rip" adlı bir okuma metodolojisi önermektedir.. Videoda ayrıca Fernand Braudel ve Arnold Toynbee gibi çağdaş tarihçilerin İbn Haldun'dan nasıl beslendiği, tarihin bir hafıza olarak düşünülmesi ve bugünü anlamak için tarihin seferber edilmesi gerektiği vurgulanmaktadır. Mustafa Sabri Efendi'nin "Mevkuful Akıl" ve Sezai Bey'in "İnsanlığın Dirilişi" gibi dönemin önemli eserleri de programda bahsedilmektedir.
Bu video, İbn Haldun Sempozyumu'nun açılış konuşmasını içermektedir. Konuşmacı, doktora programından ayrılan ve ekonomik büyümeyi sosyal meselelerle ilişkilendirmeye çalışan bir akademisyendir.. Sempozyumun beşinci kez düzenlendiği ve bu kez "Ahlak, Ekonomik Kalkınma ve İktidar" konusunu ele alacağı belirtilmektedir. Konuşmacı, günümüzdeki ekonomik büyümenin toplumsal dayanışmaya zarar verdiğini ve yeni paradigmalara ihtiyaç olduğunu vurgulamaktadır. Sempozyumda sosyologlar, siyaset bilimciler, tarihçiler, edebiyatçılar ve felsefeciler iki gün boyunca bu konuları akademik bir perspektiften tartışacaklardır.