Bu video, bir öğretmenin 9. sınıf Dil ve Anlatım dersinin "İletişim, Dil ve Kültür" ünitesini anlattığı eğitim içeriğidir.. Video, iletişim kavramının tanımı ve unsurlarını (gönderici, alıcı, ileti, bağlam, dönüt ve kanal) detaylı şekilde açıklamaktadır. Ardından gösterge kavramı, göstergebilim ve gösterge çeşitleri (doğal göstergeler, yapay göstergeler, ikonlar, simgeler, sosyal göstergeler) ele alınmaktadır.. Video, konuyla ilgili örnek sorular ve çözümlerle desteklenmekte, öğrencilerin sınavlarda karşılaşabilecekleri soru tiplerini içermektedir. Ayrıca göstergebilim bilim dalına da değinilmektedir.
Bu video, görsel kültür ve göstergebilim alanlarında doktora öğrencisi olan akademisyen Gülben Bektaş Gizem ile yapılan bir soru-cevap formatındadır. Gülben, sanat tarihi alanında eğitim almış ve akademisyenlik kariyeri olan biri olarak deneyimlerini paylaşıyor.. Videoda Gülben, izleyicilerden gelen sorulara cevap vererek önce kişisel tercihlerini (filmler, kitaplar, şarkılar) anlatıyor, ardından akademisyenlik mesleği hakkında bilgiler veriyor ve son olarak üniversite sınavı deneyimlerinden sonra yaşadığı yirmi yaş dişleri konusundaki kişisel deneyimlerini paylaşıyor.. Gülben, akademisyenlik kararı vermenin en uygun zamanı, motivasyon kaynakları ve üniversite giriş sürecindeki yöntemlerini detaylı olarak anlatırken, yirmi yaş dişlerinin çıkması ve tedavi süreci hakkında da önemli bilgiler veriyor. Video, diş sağlığına önem vermenin ve iyi bir dişçiye gitmenin önemini vurgulayarak sona eriyor.
Peirce'e göre bilgi ve düşünme özünde göstergeseldir. Her düşünce başka göstergelere gönderme yapar. Göstergebilim tüm bilimlere uygulanabilir
Reklam iletisi dilsel, şifrelenmemiş görüntüsel ve şifrelenmiş görüntüsel dizgelerden oluşur. Göstergebilim, anlam üreten ayrımlar ve töreler dizgesini betimlemeyi hedefler. Dil, göstergebilimsel dizgenin temeli ve göstergebilimin yegane gerçekliği olarak görülür
Bu video, bir eğitim dersi formatında iletişim kavramını ve ilgili konuları anlatan bir içeriktir. Konuşmacı, iletişim kavramını ve kültürel çalışmaların temel kavramlarını açıklamaktadır.. Video, iletişim kavramının tanımı ve tarihsel gelişimiyle başlayıp, göstergebilim, mit, simge ve ideoloji gibi temel kavramları açıklamaktadır. Ardından iletişim araştırmalarındaki iki temel yönelim, Bart'ın anlamlandırma teorisi ve mit kavramı ele alınmaktadır. Daha sonra kültürel çalışmalar, popüler kültür çalışmaları ve tüketim kültürü konuları detaylı olarak incelenmektedir. Video, bu konuların günlük hayattaki uygulamalarını örneklerle açıklamakta ve izleyicilere kültür sosyolojisi ders kitabının yedinci ünitesindeki daha ayrıntılı bilgiye yönlendirmektedir.
Göstergebilim, insanların iletişiminde kullandığı göstergeleri inceleyen bilim dalıdır. Göstergeler, dil, jest, müzik, moda gibi anlamlı bütünlerin birimleridir. Göstergebilim, görünenden görünmeyene, öznellikten nesnelliğe doğru ilerler
"Düşünmek Gerekiyor" adlı programda Ali Galip Yener ve Ahmet Uhri, 5 Ocak'ta 84 yaşına girecek olan İtalyan entelektüel Umberto Eco'ya bir armağan olarak bir sohbet gerçekleştiriyor. Konuşmacılardan biri yemek yazarlığı da yapan biri olarak kendini tanıtmaktadır.. Programda Umberto Eco'nun çok yönlü entelektüel yapısı, dilbilimcilik, ortaçağ estetik bilimciliği, tarih uzmanlığı ve göstergebilimcilik alanlarındaki çalışmaları ele alınıyor. Özellikle "Gülün Adı", "Foucault Sarkacı", "Sıfırıncı Sayı", "Açık Yapıt", "Prag Mezarı", "Bodolino" ve "Prenses Leona'nın Ateşli Uykusu" gibi önemli eserleri inceleniyor.. Sohbette Eco'nun "ayrıntıların sosyolojisi" kavramı, listelerin ve tekrarların romandaki etkisi, flanörlük ve kartograflık gibi kavramlar tartışılmaktadır. Ayrıca Eco'nun romanlarındaki yemek tarifleri, özellikle "Prag Mezarlığı"ndaki kaplumbağa çorbası ve pişmiş su gibi detaylar da detaylı olarak anlatılmaktadır.
Saussure, modern dilbilimin kurucusu olarak kabul edilir. Dil, toplumsal bir uzlaşımsal sistem olarak tanımlanır. Gösterge, bir gösteren ve bir gösterilenden oluşur. Gösteren-gösterilen ilişkisi nedensiz ve çizgiseldir
1915'te Cherbourg'da doğdu, 1980'de Paris'te trafik kazasında öldü. Sorbonne'da eğitim gördü ve Fransız Bilimsel Araştırma Merkezi'nde çalıştı. Collège de France'ta göstergebilim dersleri verdi
Bu video, bir eğitim dersi formatında olup, bir eğitmen tarafından yazınsal göstergebilim konusu anlatılmaktadır.. Ders, yüzey yapı (anlatısal sözdizim) ve eylemlerden başlayarak, eyleyenler şeması, anlatı şeması, anlatısal anlam, derin yapı, temel anlam, yazar ve metinleşme gibi kavramları açıklamaktadır. Eğitmen, "Sümüklü Böcek" masalı örneği üzerinden bu kavramları somutlaştırmakta ve metin analizi yapmaktadır. Ayrıca, metindeki kalıplaşmış imgeler, metinler arası ilişkiler ve söyleşimlilik gibi yazınsal göstergebilimsel özellikler de ele alınmaktadır.
Bu video, ODTÜ Film Festivali kapsamında düzenlenen bir söyleşiyi içeriyor. Söyleşide sunucu, göstergebilim uzmanı İtır Gökgücü Demiray ile bir saat süren bir sohbet gerçekleştiriyor.. Söyleşide İtır Gökgücü Demiray, göstergebilimin geniş kapsamlı bir konu olduğunu ve sadece sinemayı değil, anlam verebildiğimiz her tür işaret sistemini ele aldığını anlatıyor. Ayrıca Angelo Plus'un "Meleğin Havada Asılı Kalan Adımı" filmi üzerinden göstergebilim uygulaması yapıyor. Söyleşide ODTÜ Film Festivali'nin önemi, festivallerin giderek yaygınlaşması ve sinemanın hayatımızdaki yeri gibi konular da ele alınıyor.
Roland Barthes'ın 1963-1974 yılları arasındaki göstergebilimsel çalışmalarını içeriyor. Göstergebilimin temel ilke ve kavramlarını ortaya koyuyor. Anlatı çözümleme yöntemini ve farklı alanlara yaklaşımlarını gösteriyor
Bu video, konuşmacının Marcel Proust ve "Kayıp Zamanın İzinde" serisi hakkında daha önce yaptığı videolara ek olarak hazırladığı bir referans kitap listesidir. Konuşmacı, daha önce Proust'u edebi bir perspektiften yorumladığını ancak bu videoda farklı referans kitapları tanıtmayı amaçladığını belirtiyor.. Video, Marcel Proust hakkında okunması gereken önemli kitapları kronolojik olarak sıralıyor. Ele de Baudot'un "Proust Yaşamınızı Nasıl Değiştirebilir?", Gilles Deleuze'un "Proust ve Göstergeler", Celeste Albaret'in "Mösyö Proust", John Raskin'in "Susam ve Zambaklar", Mehmet Rıfat'ın "Marcel Proust Ya da Bir Roman Yaratmak", Andrechmann'ın "Proust Projesi", Samuel Beckett'ın "Proust" eleştirisi, Edmund White'ın "Marcel Proust Bir Yaşam" ve Jonah Lehrer'ın "Proust Bir Sinirbilimciydi" gibi kitaplar detaylı olarak anlatılıyor. Konuşmacı, bu kitapların Proust'un hayatını, karakterlerini, zaman felsefesini ve göstergebilimini anlamak için önemli olduğunu vurguluyor.
Bu video, "Kayıp Zamanın İzinde" serisini farklı bakış açılarıyla yorumlayan bir eğitim içeriğidir. Konuşmacı, bu videoda Fransız göstergebilimci Gilles Deleuze'un göstergebilim teorisini kullanarak Proust'un eserini analiz etmektedir.. Video, Deleuze'un "göstergeler çıraklığı" kavramını merkeze alarak Proust'un eserindeki zaman hiyerarşisini dört parçaya (boş zaman, kayıp zaman, ele geçirilen zaman ve yakalanan zaman) ayırmaktadır. Konuşmacı, karakterin bu zaman aşamalarında nasıl geliştiğini, göstergelerle nasıl tanıştığını ve bu süreçte nasıl "anti-logos" (mantığın sonradan canlanması) deneyimlediğini açıklamaktadır. Ayrıca, Deleuze'un Samuel Beckett'in "alışkanlık ve bellek" teorisine karşı "hakikat ve göstergelerle" yorumlama yaklaşımını da ele almaktadır.
Bu video, kültür sosyolojisi konusunu ele alan bir eğitim içeriğidir. Video, kültürün tanımı ve sosyolojik boyutlarını detaylı şekilde incelemektedir.. Video, kültürün toplum bilimsel bir olgu olarak ele alınmasını ve sosyolojik düşünce tarihi boyunca farklı kuramsal perspektifler tarafından nasıl incelenmesini anlatmaktadır. Yapısalcı, işlevselci, göstergebilimsel, dramaturjik, marksist, Frankfurt Okulu, Bourdieu ve Birmingham Kültürel Çalışmalar Okulu gibi farklı yaklaşımların kültür kavramını nasıl ele aldıkları açıklanmaktadır. Ayrıca kültürün toplumsal düzeni sağlama ve sınıfsal eşitsizlik bağlamında çatışma öğesi olarak değerlendirilmesi de ele alınmaktadır. Video, kültür sosyolojisi ders kitabının üçüncü ünitesinde daha ayrıntılı bilgi bulunabileceğini belirterek sona ermektedir.
Bu video, bir öğretmenin 9. sınıf Dil ve Anlatım dersinin "İletişim, Dil ve Kültür" ünitesini anlattığı eğitim içeriğidir.. Video, iletişim kavramının tanımı ve temel unsurlarını (gönderici, alıcı, ileti, bağlam, dönüt, kanal) detaylı şekilde açıklamaktadır. Ardından göstergelerin tanımı, çeşitleri (dil göstergesi ve dil dışı göstergeler) ve alt kategorileri (belirti, belirtke, ikon, simge) örneklerle anlatılmaktadır. Ders boyunca çeşitli örnek sorular çözülerek konular pekiştirilmektedir.. Videoda ayrıca iletişim kanallarının sadece dil olmadığını, jest, mimik, yazma, resim çizme gibi farklı iletişim yöntemlerinin de olduğu vurgulanmakta ve göstergebilim bilimi hakkında bilgiler verilmektedir. İletişim şeması üzerinden konu somutlaştırılmakta ve sosyal göstergeler de ele alınmaktadır.