Paragraf sözlüğü, ÖSYM'nin sıkça kullandığı kavramları ve anlamlarını içerir. Sözcükte anlam, cümlede anlam ve paragrafta anlam sorularından derlenmiştir. Kavramlar sözcükte anlam, cümlede anlam ve paragrafta anlam sorularından derlenmiştir
Okuyucuyu olay içinde yaşatmayı amaçlar. Olay akışı ve zaman sürekliliği vardır. Haber kipleriyle çekimlenmiş yüklemler kullanılır. Olay, kişi, mekân ve zaman ortak öğelerdir
Roman ve öykü, farklı yazma süreçleri ve içerikleriyle öne çıkar. Şiir, insanlığın kültürel birikiminden beslenen köklü bir sanattır. Günlük tutmak, yazarın yaşamla yazılı ilişkisini sürdürmesini sağlar
Bu video, bir öğretmenin 9. sınıf Türk edebiyatı ve dil ve anlatım derslerini anlattığı eğitim içeriğidir.. Video, güzel sanatların tanımı ve sınıflandırılmasıyla başlayıp, sanatla zanaat arasındaki farkları açıklamaktadır. Ardından edebiyatın diğer bilim dallarıyla ilişkisi (müzik, dans, bilim, tarih, sosyoloji) ele alınmakta ve iletişimün unsurları ile dilin yozlaşması konuları işlenmektedir. Öğretmen, konuları örnek sorular ve okuma parçaları üzerinden pekiştirmektedir.. Videoda ayrıca edebiyatın toplumu yansıttığı ve etkilediği örneklerle açıklanmakta, Atatürk'ün sanat hakkındaki sözleri de paylaşılmaktadır. Sanatın estetik amacı, zanaatın faydalı olma amacı ve edebiyatın toplumu yansıttığı konuları örneklerle anlatılmaktadır.
Semai, 8'li hece ölçüsüyle yazılan ve özel ezgiyle söylenen halk şiiridir. En az 3, en fazla 5 dörtlükten oluşur. İlk dörtlük aaab-abab-aaba-abcb, diğerleri dddb-eeeb-fffb uyak düzenindedir
Bu video, bir öğretmenin 9. sınıf Dil ve Anlatım dersinin "İletişim, Dil ve Kültür" ünitesini anlattığı eğitim içeriğidir.. Video, iletişim kavramının tanımı ve unsurlarını (gönderici, alıcı, ileti, bağlam, dönüt ve kanal) detaylı şekilde açıklamaktadır. Ardından gösterge kavramı, göstergebilim ve gösterge çeşitleri (doğal göstergeler, yapay göstergeler, ikonlar, simgeler, sosyal göstergeler) ele alınmaktadır.. Video, konuyla ilgili örnek sorular ve çözümlerle desteklenmekte, öğrencilerin sınavlarda karşılaşabilecekleri soru tiplerini içermektedir. Ayrıca göstergebilim bilim dalına da değinilmektedir.
Bu video, "Atasözlerinin Arka Odası" adlı bir program formatında olup, sunucu, İstanbul İrsali Merce Üniversitesi Filoloji Bölüm Başkanı Filolog İbrahim Taytaylı, Fred Çakmaktaş Üniversitesi Yabadabadu Fakültesi Doçenti ve Anonim Sözler Facebook Sayfası Yöneticisi Hayatı Akın gibi konuklarla birlikte atasözleri hakkında sohbet etmektedir.. Programın ana konusu atasözlerinin kökenleri, anlamları ve günlük hayatta nasıl yanlış yorumlandığıdır. Konuklar "damlaya damlaya göl olur", "acele işe şeytan karışır" ve "huylu huyundan vazgeçmez" gibi atasözlerinin gerçek anlamlarını ve günümüzdeki uygulanabilirliğini tartışmaktadır. Ayrıca Twitter'dan gelen atasözleri de programda paylaşılmaktadır.. Videoda atasözlerinin toplumsal sorunlara (yolsuzluk, şiddet, adaletsizlik) nasıl uygulanabileceği konusunda görüşler paylaşılmakta ve atasözlerinin doğru anlaşılmaması ve yayılmasının toplumsal sorunlara yol açabileceği mesajı verilmektedir. Son bölümde ise bir kızın aşk hikayesi anlatılmakta ve hayatın geçiciliği vurgulanmaktadır.
"Karagöz bir gölge oyunudur" paragrafın giriş cümlesi olamaz
Gerçek anlam, sözcüğün akla gelen ilk anlamıdır. Mecaz anlam, sözcüğün gerçek anlamından uzaklaşarak kazandığı yeni anlamdır. Yan anlam, sözcüğün şekil veya görev benzerliğinden dolayı başka varlığa verilmesidir. Terim anlam, bilim, sanat veya meslekle ilgili özel kavramları karşılar
Bu video, Özkan Öğretmen ve Sosyal Bilimler kanalında yayınlanan bir eğitim içeriğidir. Öğretmen, 10. sınıf öğrencilerine dil ve anlatım dersi için 1. dönem 1. yazılı sınavına hazırlık yapmaktadır.. Video, sunum yapmadan önce yapılması gerekenler, sunum esnasında kullanılacak teknik donanımlar, metin analizi (gönderici, alıcı, ileti, dönüt ve bağlam), anlatım türleri (doğrudan, dolaylı, nesnel, öznel, soyut ve somut), tartışma türleri (münazara, panel, forum, sempozyum) ve çoktan seçme soruları gibi konuları kapsamaktadır. Öğretmen, her bir konuyu örneklerle açıklamakta ve öğrencilere sınav sorularını çözerek pratik yapmalarını sağlamaktadır.
Bu video, bir öğretmenin 9. sınıf Dil ve Anlatım dersini anlattığı eğitim içeriğidir. Öğretmen, birinci ünite olan "İletişim, Dil ve Kültür" konusunu detaylı şekilde açıklamaktadır.. Video, iletişim kavramının tanımıyla başlayıp, iletişim türleri (vücut dili, teknolojik araçlar, dil) ve iletişimdeki temel öğeleri (gönderici, alıcı, mesaj, kanal, dönüt, bağlam) açıklamaktadır. Ardından dilin işlevleri konusuna geçilerek, özellikle göndericilik işlevi örneklerle anlatılmaktadır. Öğretmen, dilin en etkili, en hızlı ve en önemli iletişim aracı olduğunu vurgulayarak, iletişimdeki temel kavramları günlük hayattan örneklerle pekiştirmektedir.
Bu video, bir eğitim dersi formatında olup, bir öğretmen tarafından sunulmaktadır.. Ders, dil ve anlatım konusunu ele almaktadır. İlk olarak iletişim kavramı ve iletişim kurulmasında gerekli olan öğeler (kaynak, alıcı, mesaj, iletişim ortamı) açıklanmaktadır. Ardından dilbilgisi ve bölümleri konusuna geçilmekte, dilin insanlara özgü bir iletişim aracı olduğu ve dilbilgisinin dilin doğuşunu, gelişimini, seslerini, sözcük yapısını, eklerini, köklerini ve cümlelerin kurulumunu inceleyen bir bilim dalı olduğu belirtilmektedir. Dersin devamında Türkçe'nin tarihi gelişimi, Türkçenin gelişmesini sağlayan eserler, ses bilgisi, yazım kuralları ve noktalama işaretleri konularının işleneceği ifade edilmektedir.
Bu videoda bir ebeveyn, kızı için aldığı Fenomen Paragraf Soru Bankası kitabını inceliyor.. Video, kitabın kargo durumu ile başlayıp, içeriğinin detaylı incelemesine geçiyor. Kitap, konu özetli, örnek sorulu ve aşamalı test soruları içeren, toplam 985-1000 sorudan oluşan bir kaynak. Üç bölümden oluşan kitapta paragrafta anlam, dil ve anlatım, paragrafta yapı konuları ele alınıyor. Ayrıca kitabın zorluk derecesi, karekodlu video çözümleri ve LGS hazırlık sürecindeki önemi hakkında bilgiler veriliyor.
Bu video, bir öğretmenin TEOG sınavında sıkça karşılaşılan soru tiplerini anlattığı bir eğitim içeriğidir. Öğretmen, öğrencilere sınav stratejileri ve çözüm teknikleri sunmaktadır.. Videoda iki ana soru tipi ele alınmaktadır. İlk olarak "metnin anlatımında aşağıdakilerden hangisine başvurmuştur?" veya "dil ve anlatım özellikleri için ne söylenebilir?" gibi soru tipleri incelenmekte ve bu soru tiplerinde dikkat edilmesi gereken noktalar açıklanmaktadır. İkinci olarak, "anlatımın hangi kişi ağzından yapıldığı" sorusu ele alınmakta ve bu soru tiplerinde yüklemlerin öznesine bakmanın çözüm yolu olarak gösterilmektedir. Her iki soru tipi için de örnek metinler üzerinden çözüm yöntemleri adım adım anlatılmaktadır.
Bu video, bir öğretmenin 9. sınıf Dil ve Anlatım dersi yazılı sınavının sorularını çözdüğü eğitim içeriğidir.. Videoda toplam 15 soru çözülmektedir. İçerik, dil işlevleri, dil grupları, Türk edebiyatının dönemleri, ses olayları, yazım yanlışları, noktalama işaretleri, cümle türleri, anlam ilgileri ve paragraf yapısı gibi Türkçe dil bilgisi konularını kapsamaktadır. Öğretmen her soru için detaylı açıklamalar ve örnekler sunarak doğru cevaba ulaşma sürecini göstermektedir.. Video, öğrencilerin yazılı sınavına hazırlık için faydalı bir kaynak niteliğindedir. Çanakkale Savaşı hakkında kısa bir bilgi de videoda yer almaktadır.
Bu video, bir öğretmenin 9. sınıf Dil ve Anlatım dersinin "İletişim, Dil ve Kültür" ünitesini anlattığı eğitim içeriğidir.. Video, iletişim kavramının tanımı ve temel unsurlarını (gönderici, alıcı, ileti, bağlam, dönüt, kanal) detaylı şekilde açıklamaktadır. Ardından göstergelerin tanımı, çeşitleri (dil göstergesi ve dil dışı göstergeler) ve alt kategorileri (belirti, belirtke, ikon, simge) örneklerle anlatılmaktadır. Ders boyunca çeşitli örnek sorular çözülerek konular pekiştirilmektedir.. Videoda ayrıca iletişim kanallarının sadece dil olmadığını, jest, mimik, yazma, resim çizme gibi farklı iletişim yöntemlerinin de olduğu vurgulanmakta ve göstergebilim bilimi hakkında bilgiler verilmektedir. İletişim şeması üzerinden konu somutlaştırılmakta ve sosyal göstergeler de ele alınmaktadır.
Bu video, 9. sınıf Dil ve Anlatım dersinin birinci ünitesi olan "İletişim, Dil ve Kültür" konusunu içeren bir eğitim materyalidir.. Video, iletişim kavramının tanımı ve altı temel öğesi (kaynak, ileti, bağlam, alıcı, kanal, dönüt) ile başlayıp, iletişim türleri, gösterge kavramı ve türleri hakkında bilgiler sunmaktadır. Daha sonra dilin tanımı, özellikleri, işlevleri ve millet hayatındaki yeri anlatılmaktadır. Son bölümde ise dil-kültür ilişkisi, lehçe, şive, ağız, konuşma dili, yazı dili ve argo gibi konular ele alınmaktadır. Video, dil ve kültürün bir toplumun oluşmasında ve ayakta kalmasındaki önemini vurgulamaktadır.