Bu video, kültür sosyolojisi konusunu ele alan bir eğitim içeriğidir. Video, kültürün tanımı ve sosyolojik boyutlarını detaylı şekilde incelemektedir.. Video, kültürün toplum bilimsel bir olgu olarak ele alınmasını ve sosyolojik düşünce tarihi boyunca farklı kuramsal perspektifler tarafından nasıl incelenmesini anlatmaktadır. Yapısalcı, işlevselci, göstergebilimsel, dramaturjik, marksist, Frankfurt Okulu, Bourdieu ve Birmingham Kültürel Çalışmalar Okulu gibi farklı yaklaşımların kültür kavramını nasıl ele aldıkları açıklanmaktadır. Ayrıca kültürün toplumsal düzeni sağlama ve sınıfsal eşitsizlik bağlamında çatışma öğesi olarak değerlendirilmesi de ele alınmaktadır. Video, kültür sosyolojisi ders kitabının üçüncü ünitesinde daha ayrıntılı bilgi bulunabileceğini belirterek sona ermektedir.
ODTÜ Kamu Yönetimi mezunu yazar, eleştirmen ve yayıncıdır. Defter dergisinin ve Kanat Yayınları'nın kurucularındandır. Virgül dergisinin genel yayın yönetmenliğini yapmıştır
Bu video, akademik bir ders formatında Frankfurt Okulu ve eleştirel kuram hakkında bilgi veren eğitici bir içeriktir. Theodor Adorno, Max Horkheimer, Herbert Marcuse ve Habermas gibi okulun önde gelen isimleri ele alınmaktadır.. Video, Frankfurt Okulu'nun 1923'te Frankfurt Üniversitesi'ne bağlı olarak kurulmasından başlayarak tarihsel gelişimini dört dönem halinde incelemektedir. Eleştirel kuram, kültür endüstrisi, meşruiyet krizi, iletişimsel eylem, yaşantı ve sistem dünyası gibi temel kavramlar açıklanmakta ve pozitivizm eleştirisi, araçsal rasyonalite kavramı ve kültür endüstrisi teorisi detaylı olarak ele alınmaktadır.. Video, "eleştirel kuram nedir?" sorusuna yanıt vererek sona ermektedir ve Habermas'ın Frankfurt Okulu'na göre araçsal ve iletişimsel rasyonalite ayrımı ile sonlanmaktadır.
1923'te Almanya'da kurulan Toplumsal Araştırma Enstitüsü'nün düşünce akımıdır. Farklı disiplinlerden insanları bir araya getiren eleştirel teori yaklaşımı benimsemiştir. Kapitalist sistem ve tüketim toplumuna karşı eleştirel tutum takınmıştır
Bu video, Ekotürk Ekranı Akademi programında Kocaeli Üniversitesi'nden Doçent Doktor Cem Yılmaz Budak ile yapılan bir akademik söyleşidir. Konuşmacı, Türk edebiyatı ve sinema ilişkisi üzerine kitabı olan ve kitle kültürü ve edebiyatı üzerine pek çok görüşe sahip bir akademisyendir.. Söyleşide kitle kültürü, yüksek sanat ve popüler sanat arasındaki farklar, Türk edebiyatı ve sineması arasındaki ilişki ele alınmaktadır. Konuşmacılar, Frankfurt Okulu'nun kitle kültürünü eleştirisi, Osmanlı'da ilk sinema gösteriminin 1896'da Sponnnect'te gerçekleştiği, edebiyatçıların sinemayı başlangıçta tehdit olarak gördükleri ve Ahmet Mithat Efendi'nin "Felatun Bey ve Rakım Efendi" romanı üzerinden Doğu-Batı çatışması gibi konuları tartışmaktadır.. Söyleşide ayrıca Sabahattin Ali, Ahmet Hamdi Tanpınar, Adalet Ağaoğlu ve Oğuz Atay gibi yazarların popüler kültür bağlamında nasıl yeniden keşfedildiği, Nurullah Ataç'ın sinemayı müstakil bir estetik etkinlik olarak değerlendirmesi ve Ahmet Mithat Efendi, Hüseyin Rahmi Gürpınar, Ahmet Rasim, Kerime Nadir gibi popüler romancılık alanındaki önemli yazarlar hakkında bilgiler paylaşılmaktadır.
1903'te Frankfurt'ta doğdu, 1969'da İsviçre'de vefat etti. Yahudi kökenli bir ailenin tek çocuğu olarak büyüdü. Frankfurt Üniversitesi'nde felsefe, müzikoloji ve sosyoloji eğitimi aldı. 1937'de Margarete Karplus ile evlendi
Bu video, Alman filozof Theodor Adorno'nun hayatını ve felsefi düşüncelerini anlatan bilgilendirici bir içeriktir. 1903 yılında Frankfurt'ta doğan Adorno, besteci olmayı planlamış ancak zamanla felsefeye yönelmiş ve Frankfurt Okulu'nun önemli bir parçası olmuştur.. Video, Adorno'nun modern kapitalizm hakkındaki eleştirilerini iki ana noktaya dayandırarak anlatır: boş vakitlerin kültür endüstrisi tarafından nasıl manipüle edildiği ve kapitalizmin bize gerçekten ihtiyacımız olan şeyleri satmadığı. Adorno, sinema, televizyon, radyo ve sosyal medya gibi eğlence araçlarının dikkatleri dağıtmak ve siyasi gerçekliği anlamamızı zorlaştırmak için tasarlandığını, ayrıca reklamların gerçek ihtiyaçlarımızı gözlerden uzak tutarak bize satılmak istenen ürünlerle ilişkilendirdiğini savunur.
Bu video, İsmail Pişer'in sunduğu bir podcast formatında olup, Frankfurt Okulu'nun önemli isimlerinden Max Horkheimer'ın hayatını ve felsefi düşüncelerini ele almaktadır.. Video, Horkheimer'ın felsefe ve bilim arasındaki ilişkiyi nasıl ele aldığı, pozitivizme yönelik eleştirileri, "Aydınlanmanın Diyalektiği" adlı eserinin temel tezleri ve kültür endüstrisi kavramını detaylı şekilde incelemektedir. İçerik, Horkheimer'ın Yahudi olduğunu, Adorno ile birlikte Frankfurt Okulu'nun müdürlüğünü yaptığını ve yaşamının son yıllarında muhafazakarlaşması ve Marksizm'den uzaklaşması gibi önemli bilgileri de içermektedir.. Videoda ayrıca Horkheimer'ın pozitivizmi eleştirirken dört temel başlık altında yaptığı eleştiriler (insan varlığına mekanik bakış açısı, olgu-değer ayrımı, radikal değişimleri engelleme ve teknokratik egemenliği destekleme), tözsel akıl ile araçsal akıl arasındaki ayrım ve modernitenin getirdiği rasyonelleşme eleştirisi gibi konular da ele alınmaktadır. Video, bir sonraki bölümde Adorno'nun ele alınacağı bilgisiyle sonlanmaktadır.
Foucault'ya göre yapısalcılığın öncüleri akımının tam anlamını bilmiyordu. 1960'larda Batı Avrupa'da yapısalcılık doğdu. Doğu bloku ülkeleri 1960'larda Marksizm'den kurtulma çabası gösterdi
Chicago Okulu, iletişimi toplumsal değişimin temel unsuru olarak görür. 1930'lardan sonra kitle iletişiminin etkilerine odaklanan etki çalışmaları başladı. Lazarsfeld'in "sınırlı etki" teorisi, kitle iletişiminin etkisini sorguladı. Anaakım çalışmalar teknolojik determinizmi ve toplumsal determinizmi benimsedi
Frankfurt Okulu, 1923'te kurulan Frankfurt Sosyal Araştırma Enstitüsü'nden adını almıştır. Okul, Marksist teorinin yanında Weber'in teorisinden de etkilenmiştir. 1933'te Hitler iktidara gelince ABD'ye taşınmış, 1950'de Frankfurt'ta yeniden kurulmuştur
Bu video, İletişim Ansiklopedisi kapsamında Frankfurt Okulu'nun kültür endüstrisi kavramını açıklayan bir eğitim içeriğidir. Adorno, Horkheimer, Benjamin ve Marcuse gibi Frankfurt Okulu düşünürlerinin görüşleri aktarılmaktadır.. Video, kültür endüstrisinin kapitalist toplumlarda kültür ve sanatın kitlesel üretimi ve tüketimi ile birlikte metalaşması, şeyleşmesi ve tekdüzeleşmesini vurgulamaktadır. Kültür endüstrisinin yarattığı özgürlük yanılsaması, kitlelerin manipüle edilmesi ve kapitalist sistemin baskıcı yapısının sürdürülmesi ele alınmaktadır. Ayrıca, kültür endüstrisinin ideolojik yapısı, kitle iletişim araçlarının rolü ve reklamların etkisi de detaylı olarak incelenmektedir.
Bu video, Ozan Pişkin tarafından sunulan bir sosyoloji dersidir. Eğitimci, kültür sosyolojisi dersinin dördüncü ünitesini anlatmaktadır.. Videoda kültür olgusunun ideolojik kullanımları, küreselleşme ve kültürel kavramlar ele alınmaktadır. İçerik, Karl Marx'ın meta fetişizmi ve yabancılaşma kavramlarından başlayarak, Louis Althusser'in devlet teorisi, Samuel Huntington'un medeniyetler çatışması, Wallerstein'in kapitalist dünya sistemi, postmodernizm, küreselleşme, glokalizasyon ve popüler kültür gibi kavramları kapsamaktadır.. Video, sınavlarda çıkabilecek önemli kavramları ve teorileri açıklamakta, Frankfurt Okulu'nun kitle kültürünü eleştirisi, kültür endüstrisi ve kaydedilmiş kültür kavramı gibi konuları detaylı olarak ele almaktadır. Ayrıca çıkmış sınav soruları çözülerek konular pekiştirilmektedir.
Bu video, bir yazarın Türkiye'de yaşanan entelektüel ve siyasi değişimler hakkındaki kişisel deneyimlerini anlattığı bir monolog formatındadır. Konuşmacı, 1980 sonrası okuma gayretiyle başlayan entelektüel yolculuğunu ve zamanla örgütlü yapılara yenilme sürecini aktarmaktadır.. Video, konuşmacının Türkiye'de yaşanan entelektüel ayrışmaları, örgütlü yapıların (cemaatler, liberaller, partiler) medyayı, akademiyi ve siyaseti nasıl ele geçirdiğini anlatmaktadır. Konuşmacı, 1960'lı ve 1990'lı yıllarda yaygınlaşan bireycilik felsefesinin Türkiye'nin milli egemenliğine ve kurucu değerlerine nasıl zarar verdiğini eleştirerek, 2010'lu yıllarda "Cumhuriyetçi Vatanseverler" adlı bir örgüt kurduğunu açıklamaktadır.. Konuşmacı, Frankfurt Okulu'nun "otoriter kişilik" ve "önyargı araştırmaları" kavramlarını eleştirerek, Freud'un psikanaliz teorilerini ve bunların insanlığı nasıl "ruh hastası" ilan ettiğini detaylı şekilde açıklamaktadır. Ayrıca, Türkiye'nin işgal edildiğini, tarikatların ve cemaatlerin aşırılaştırılarak kullanıldığını, etnik ve mezhep çatışmalarının yaratıldığını ve bu durumun ABD'nin "neo-con" politikalarının önünü açtığını iddia etmektedir.
Bu video, bir akademik ders formatında sunulan, çağdaş felsefe dersinin yedinci ünitesinde Jürgen Habermas'ın felsefi yönlerini ele alan eğitim içeriğidir. Konuşmacı, 1929 yılında Almanya'da doğan ve hala yaşayan ünlü Alman sosyolog ve düşünürü Jürgen Habermas'ı tanıtmaktadır.. Video, Habermas'ın Frankfurt Okulu ile ilişkisi, eleştirel teorinin önemli temsilcilerinden biri olduğu ve sosyal bilimlere katkılarını ele almaktadır. İçerikte Habermas'ın kamusal alan kavramı, işlevselci akıl eleştirisi, iletişimsel akıl kavramı, sistem ve hayat alanı ayrımı gibi temel felsefi düşünceleri detaylı şekilde açıklanmaktadır.. Ayrıca videoda Habermas'ın rasyonalite ve anlam teorisi, söylem etiği, politik teorisi, müzakereci demokrasi kavramı ve iyi bir hayat düşüncesinin önemi vurgulanmaktadır. Aydınlanma, demokrasi, kapitalizm, ideoloji, faşizm ve Avrupa Birliği gibi konularda akademik tartışmalarda etkili bir düşünür olarak konumunu da ele almaktadır.
Bu video, bir akademik ders formatında sunulan, konuşmacının Max Weber'in sosyolojik düşüncelerini anlattığı eğitim içeriğidir.. Video, geleneksel toplumdan modern topluma geçiş sürecini ele alarak başlıyor ve Weber'in "Protestan Ahlakı ve Kapitalizmin Ruhu" eserindeki düşüncelerini inceliyor. Weber'in toplumsal eylem kavramı, rasyonalizasyon süreci ve bürokrasi anlayışı detaylı olarak açıklanıyor. Ayrıca Weber'in Marx'tan farklılığı, modern toplumun "demir kafes" olarak adlandırılan karanlık yönü ve bu düşünceyi 20. yüzyılda Frankfurt Okulu ve Michel Foucault gibi düşünürlerin nasıl devam ettikleri ele alınıyor.. Videoda Weber'in Hristiyanlık ve özellikle Protestanlık ile kapitalizm arasındaki bağlantısını incelemesi, "dünyanın büyüsünün bozulması" kavramı ve modern toplumda özgürlüklerin nasıl kısıtlandığı gibi konular da işlenmektedir.
Bu video, Nihat Doğan Felsefe Okulları'nın tanıtımını yapan bir reklam filmidir. Videoda Nihat Doğan Hoca'nın felsefe dersleri ve felsefesi hakkında bilgiler verilmektedir.. Video, Nihat Doğan Felsefe Okulları'nın sunduğu face to face dersler ve bu derslerin öğrencilere sağlayacağı faydaları anlatmaktadır. Nihat Doğan Hoca'nın "modern çağın filozofu" olarak tanıtıldığı videoda, okulun Frankfurt Okulu'ndan bile daha fazlasını vaat ettiği belirtilmektedir. Ayrıca, okulun "saygıda sıfır hatayla oynar" ve "bu memleketin aşığıyız, kölesiyiz" gibi ifadelerle kendini tanıttığı görülmektedir.