MÖ 6. yüzyılda doğa filozofları doğayı açıklamak için arkhe sorununu araştırdı. Doğa filozofları doğayı açıklamak için doğada araştırma yöntemini kullandılar
Thales M.Ö. 625-545 yılları arasında yaşamış, Milet'te doğmuş veya Fenikeli olduğu düşünülmektedir. Hakkında çok az yazılı kaynak bulunmakta, Tutulma ve Ekinoks Üzerine eserleri olduğu düşünülmektedir. Herodotus'a göre M.Ö. 585'teki güneş tutulmasını önceden tahmin etmiştir
MÖ 494'te Sicilya'nın Agrigentum kentinde seçkin bir ailede doğdu. Agrigentum'da siyasi faaliyetlerde bulundu ve tiran devrilmesinde rol aldı. Bilgisiyle doğal güçleri kontrol edebileceğini iddia etti. Veba salgınını bataklıkları kurutarak ve havayı iyileştirmek için kayaları parçalayarak önlem aldı
Bu video, antik Yunan felsefesindeki "arche" kavramını açıklayan eğitici bir içeriktir.. Video, arche kavramının genel tanımıyla başlayıp, Aristoteles'teki kullanımını açıklamaktadır. Ardından Sokrates öncesi doğa felsefesinde arche kavramının daha özel anlamlarına geçilmekte ve Anaksimandros'un arche kavramını nasıl kullandığı anlatılmaktadır. Anaksimandros'a göre arche ezeli, ebedidir, zaman içinde başlangıcı ve sonu yoktur, yaratılmamıştır, yok edilemez ve hep var olmuştur, vardır ve var olacaktır.
Bu video, bir eğitimci tarafından sunulan felsefe dersidir. Eğitimci, varlık felsefesinin temel kavramlarından biri olan "arche" kavramını anlatmaktadır.. Videoda arche kavramının tanımı ve özellikleri detaylı olarak açıklanmaktadır. Arche, tüm şeylerin varlık kaynağı olarak tanımlanmakta ve her şeyin kendinden çıktığı, değişmeyi yaratan ancak kendisi değişmeden kalan ilk ilke olarak nitelendirilmektedir. Eğitimci, Thales'in su, Anaksimandros'un apeiron (sınırsız belirsiz olan), Parmenides'in bir ve Pitagoras'ın sayı gibi farklı filozofların arche kavramına verdikleri cevapları da paylaşmaktadır. Ayrıca, Tales'ten Sokrates'e kadar olan dönem doğa felsefesi olarak adlandırılmakta ve bu filozofların temel sorusunun "arche nedir?" olduğu vurgulanmaktadır.
Varlığın ilk nedeni (arkhe) her şeyin temelini belirleyen temel unsurdur. İlk neden problemi, arkhe ve öz tartışmalarına dönüşmüştür
Bu video, evrim teorisine karşı çıkan bir konuşmacının görüşlerini içeren bir sunum formatındadır.. Konuşmacı, doğanın karmaşıklığının tesadüf veya kör tesadüf sonucu oluşamayacağını savunmaktadır. Doğal seleksiyonun bir ideoloji olduğunu ve bu ideolojinin insanları ezdiğini iddia etmektedir. Video, evrenin tesadüfi bir olayla başlamasının ve şu anki yüksek düzeyine gelmesinin mümkün olmadığını, yaşam mimarisinin kompleks ve dizayn edilmiş gibi göründüğünü vurgulayarak, büyük bir akılın varlığını öne sürmektedir.
Bu video, bir eğitimci tarafından sunulan felsefe dersi formatındadır. Konuşmacı, presokratik felsefenin önemini ve değerini anlatmaktadır.. Video, presokratik felsefenin (MÖ 600-400 yılları arasında) ilk felsefe çağı olduğunu ve bu dönemde Herakleitos, Tales, Anaximenes, Pitagoras, Demokritos gibi önemli filozofların yer aldığını açıklıyor. Konuşmacı, bu felsefenin doğaya içkin yaklaşımını, bedenin birincil olguyu oluşturduğunu ve tutkunun değersizleştirilmediğini vurguluyor. Sokrates ve Platon'un felsefeyi kurumsallaştırması ve doğaya aşkın bir etkinlik haline getirmesi, Nietzsche gibi düşünürlerin presokratik felsefeye dönmeye teşvik etmesine neden olmuştur. Video, felsefenin çocuksu ve komik bir etkinlik olduğunu ve varlık kavramına ulaşmak için bu temel felsefeye dönmenin gerekliliğini vurgulayarak sona eriyor.
MÖ 570-480 yılları arasında yaşayan Kolophonlu düşünür. MÖ 540'ta İran işgali nedeniyle Anadolu'dan ayrılmak zorunda kaldı. Güney İtalya'da gezdikten sonra Elea kentine yerleşti
MÖ 3. yüzyılda Kıbrıslı Zenon tarafından Atina Agorası'nda kurulmuştur. Zenon'un en etkili halefi Hrisippos, okulun günümüzdeki şeklini vermiştir. MS 3. yüzyıla kadar Roma ve Yunan dünyasında gelişmiştir. MS 4. yüzyılda Hristiyanlığın etkisiyle düşüş yaşamıştır
Bu video, Aristoteles'in dört neden öğretisini açıklayan eğitici bir içeriktir.. Video, Aristoteles'in bilimsel bilginin nedenlerin bilgisi olduğunu savunduğu öğretisini anlatmaktadır. Dört neden (maddi neden, formel neden, fail neden ve ereksel neden) detaylı olarak açıklanmakta ve hem doğal varlıklarda hem de sanatta (heykel örneği üzerinden) nasıl uygulandığı gösterilmektedir. Ayrıca, Aristoteles'in dört neden anlayışının teleolojik bir yapıya sahip olduğu ve doğada tüm fenomenler arasında bir süreklilik ve karşılıklı bağımlılık ilişkisi bulunduğunu varsaydığı vurgulanmaktadır.
Bu video, Boğaziçi Üniversitesi'nde yüksek lisans yapmış ve deniz fenerinde aylık toplantılar düzenleyen bir amatör tarafından sunulan felsefe dersi formatındadır.. Video, Milattan önce 6. ve 5. yüzyıllarda Ege'nin orta kısmında gelişen antik Yunan felsefesindeki doğa felsefelerini ele almaktadır. Thales, Anaximandros, Anaximenes, Heraklit, Parmenides ve Pisagor gibi önemli filozofların görüşleri, "ilk neden" sorusu etrafında dönen tartışmalar ve değişim kavramı detaylı olarak incelenmektedir.. Sunumda ayrıca Parmenides ve Zeno'nun değişim tartışması, Zeno'nun Aşil ve kaplumbağa hikayesi üzerinden değişim kavramının mantık dışı olduğu iddiası ve matematiksel çözümü (sonsuz küçükler toplamı) açıklanmaktadır. Video, mitolojik açıklamalardan akıl yürütme yöntemlerine geçiş sürecini ve Yunan felsefesinin Anadolu topraklarında nasıl geliştiğini vurgulamaktadır. Sunum yaklaşık bir saat sürmekte ve sonrasında bir tartışma bölümü planlanmaktadır.
Bu video, bir anlatıcının doğa ve zaman hakkında düşüncelerini paylaştığı bir monolog formatındadır.. Video, cansız kaya parçalarına dönüşen insanlar ve doğanın yeniden canlanmasıyla başlar. Anlatıcı, zamanın geçişi, güneşin değişimi ve her günün farklı olduğunu vurgulayarak, doğanın ve zamanın sürekli değişimini anlatır. Video, doğanın yeniden canlanması ve zamanın her an farklı olduğunu gösteren metaforlarla ilerler.
Bu video, bir konuşmacının 15 Aralık 2015'e kadar süreceği "Su Tianası" veya "Güç Tianası" dönemini anlattığı bir eğitim içeriğidir.. Konuşmacı, suyun çeşitli formlarını (gaz, katı, sıvı, formsuz, yin-yang) ve gücünü açıklayarak, bu dönemin zihnimizin derin taraflarını, rüyaları ve meditatif halleri hatırlatacağını belirtiyor. Video, suyun temizleyici gücüne inanmanın ve suya teşekkür etmenin önemini vurgulayarak, suyun tüm kaynakların bileşeni olduğunu ve bu döngüde tüm potansiyelimizi ortaya koymamız gerektiğini anlatıyor. Halil Cibran'ın sözleriyle desteklenen konuşmacı, su gibi aziz olmanın önemini vurguluyor.
Bu video, Vedat Yalçınkaya tarafından sunulan bir felsefe dersidir. Öğretmen, antik felsefenin temel problemlerini ele almaktadır.. Ders, iki ana bölümden oluşmaktadır. İlk bölümde milattan önce altı yüzyıl ve milattan sonra iki yüzyıl felsefesine giriş yapılarak "ilk neden" veya "arke" problemi incelenmektedir. İkinci bölümde ise değişim problemi ele alınmakta, doğadaki değişim örnekleri üzerinden antik felsefede bu konunun nasıl ele alındığı açıklanmaktadır.. Ders boyunca Thales, Anaksimandros, Anaksimenes, Anaksagoras, Demokritos, Empedokles, Pisagor, Lao Tzu, Herakleitos ve Parmenides gibi önemli filozofların görüşleri detaylı olarak anlatılmaktadır. Özellikle Thales'in suyu, Anaksimandros'un apeiron'u, Anaksimenes'in havayı, Anaksagoras'ın noes'i, Demokritos'un atomları, Empedokles'in dört maddeyi, Pisagor'un sayıları, Lao Tzu'nun Tao felsefesi, Herakleitos'un ateş ve logos kavramları ile Parmenides'in değişimi reddetmesi ve bir kavramı savunması üzerinde durulmaktadır.
Bu video, bilimsel bir anlatım formatında protonların elementlerin oluşumundaki rolünü açıklıyor.. Video, protonların farklı sayıda bir araya geldiğinde farklı elementlerin oluştuğunu örneklerle anlatıyor. İki proton hidrojen, sekiz proton oksijen, yirmi altı proton demir, kırk yedi proton gümüş ve yetmiş dokuz proton altın oluşturduğunu gösteriyor. Bu süreç, periyodik tablonun her şeyin bir yaratıcısı olduğunu gösterdiği ve şuursuz, ilimsiz, cansız bir varlık olan protonların kendi başına bu işi yapamayacağı, tek bir ilaha verilebileceği sonucuna varıyor.
Bu videoda 51 yaşındaki bir konuşmacı, dağın bir noktasından şehre kuşbakışı bakarak yaşadığı deneyimleri ve düşüncelerini paylaşıyor.. Konuşmacı, doğanın insanın açgözlülüğü ve agresif savaşıyla elde ettiği şeyleri nasıl geri aldığını anlatıyor. Maddesel değerlerin kıymetsizliğini vurgulayarak, cenazelerini bir enkazın altından çıkardığını ve yırtık bir battaniyeye sarıp götürdüğünü örnek gösteriyor. Video, doğanın insanı nasıl geri püskürttüğünü ve maddesel değerlerin gerçek değerini sorgulayan bir monolog formatında ilerliyor.
Bu video, bir eğitimci tarafından sunulan felsefe tarihi dersidir. Eğitimci, felsefenin ortaya çıkışından ve gelişimine dair kapsamlı bir anlatım sunmaktadır.. Video, felsefenin Iyonya uygarlığında, özellikle Milet kentinde nasıl ortaya çıktığını anlatarak başlıyor ve doğa filozoflarını (Thales, Anaksimandros, Anaksimenes, Empedokles, Heraklitos, Demokritos) tek tek ele alıyor. Daha sonra insan felsefesine geçiş yaparak Protagoras'ın görecelik ve duyular hakkındaki görüşlerini, Socrates'un Sokratik yöntemini, ironiyi ve maieutik kavramını açıklıyor.. Ders içeriğinde felsefenin mitolojiyi terk ederek akla (logos) geçişi, doğa filozoflarının evrenin ana maddesi hakkındaki görüşleri, insanın bilgisi, ahlak ve siyasi görüş gibi temel felsefi konular ele alınmaktadır.
Bu video, Diamond adlı bir konuşmacının antik çağ felsefesinde önemli bir yeri olan Anaksimandros'u anlattığı eğitim içeriğidir. Konuşmacı, Warner Yager, Theophrastus ve Ahmet Arslan gibi felsefe uzmanlarının görüşlerini de aktarmaktadır.. Video, Anaksimandros'un hayatı, kişiliği ve felsefi görüşlerini kronolojik olarak ele almaktadır. Anaksimandros'un filozof, matematikçi, devlet adamı, astronom, doğa bilgini ve kartograf olarak çok yönlü bir kişiliğe sahip olduğu anlatılırken, arhe problemi (ilk madde) üzerine düşünceleri, dünyanın küre şeklinde olduğu iddiası, güneş merkezli evren sistemi ve "apeiron" (sonsuz) kavramı detaylı şekilde açıklanmaktadır.. Videoda ayrıca Anaksimandros'un atmosfer teorisi, evrimsel görüşleri, dünya şekli hakkındaki iddiaları, evrenin dışında onu kuşatan ateş çemberi teorisi ve yıldızların yassı silindirler veya tekerlekler olarak düşünülmesi gibi bilimsel fikirleri de incelenmektedir. Anaksimandros'un felsefi anlayışının ahlak öğretisine etkisi ve "ilk felsefi teodisi" olarak nitelendirilmesi de videoda ele alınan konular arasındadır.