İhvân-ı Safâ'da akıl, varlık ve bilgi açısından iki farklı anlamda ele alınır: 1. Ontolojik akıl: Kozmolojinin en tepesinde, varlık hiyerarşisinde Tanrı'dan sonra gelen, Tanrı'nın emri neticesinde yaratılan ve feyzinin taşmasıyla varlığa gelen, yetkin ve kemal sahibi bir entitedir. 2. Epistemolojik akıl: Özne-nesne ilişkisi bağlamında değerlendirildiğinde, insanın kendini ve dünyayı anlamasını sağlayan, duyulur ve düşünülür dünyayla ortak irtibatta olmasını mümkün kılan akıldır. İhvân-ı Safâ'ya göre akıl, insanı başarıya ulaştıran en güvenilir kabiliyettir ve Tanrı'ya en yakın olan varlıktır, çünkü akıl, Tanrı'dan ilk fışkıran varlıktır.