Bu video, bir eğitimci tarafından sunulan "Kısa Kısa Edebiyat Notları" serisinin bir bölümüdür. Eğitimci, yazılı öncesi ve AYT'ye hazırlanan öğrenciler için geleneksel anlatı türlerini tekrar etmektedir.. Video, Tanzimat edebiyatıyla birlikte modern anlatı türlerinin (öykü ve roman) edebiyatımıza girmesiyle geleneksel anlatı türlerinin (efsaneler, destanlar, dede korkut hikayeleri, halk hikayeleri ve mesnevi) yerini anlatmaktadır. Her bir anlatı türünün özellikleri, tarihsel gelişimi ve örnekleri detaylı olarak açıklanmaktadır. Özellikle efsanelerin olağanüstü kahraman ve olaylar içermesi, destanların gerçek olaylara dayanması, dede korkut hikayelerinin destandan halk hikayeciliğine geçiş ürünü olması ve mesnevinin divan edebiyatı nazım biçimlerinden biri olduğu vurgulanmaktadır.
Bu video, Açık Lise TV'de Türk Hoca ve Makale Makale tarafından sunulan bir eğitim dersidir. Öğretmen, makale türünün özelliklerini ve Türk edebiyatındaki gelişimini anlatmaktadır.. Video, makalenin tanımı ve özellikleriyle başlayıp, makalenin gazete ile doğduğu ve gazete ile geliştiği bilgisini vermektedir. Makalenin bilgi vermek, gerçeği ortaya koymak veya tezi kanıtlamak amacıyla yazıldığı, açık ve anlaşılır dil kullanması gerektiği, nesnel bilgiler içermesi ve kanıtlara yer vermesi gerektiği vurgulanmaktadır. Ayrıca Türk edebiyatında makalenin gelişimi, Tanzimat döneminde Şinasi'nin "Tercüman-ı Ahval Mukaddimesi" ile başladığı ve Cumhuriyet döneminde çağdaş bir kimlik kazandığı anlatılmaktadır. Video, önemli makale yazarları ve eserleri hakkında bilgilerle sonlanmaktadır.
Bu video, Yeşil Vadi Arsa Ofisi'nin katkılarıyla hazırlanan, bir konuşmacının Türk edebiyatında ölüm temasını anlattığı eğitim içeriğidir. Konuşmacı, 60'lı yaşların içinde olduğunu belirterek deneyimlerini paylaşmaktadır.. Video, Divan edebiyatından başlayarak Tanzimat sonrası ve Cumhuriyet dönemindeki önemli şairlerin ölüm bakış açılarını kronolojik olarak incelemektedir. Konuşmacı, Türk edebiyatının ilk eserlerinden itibaren ölümün nasıl işlendiğini, İslam bakış açısının ölüm temasındaki etkisini ve farklı şairlerin (Fuzuli, Abdülhak Hamid, Cahit Sıtkı Tarancı, Necip Fazıl Kısakürek, Mehmet Akif) ölüm temalarını şiirlerinden örneklerle açıklamaktadır.. Videoda ayrıca ölümün Allah'a dönüş olarak görülmesi, dünya hayatının zorlukları ve ölümün bu zorluklardan kurtuluş olarak algılanması üzerine Kur'an ayetleri ve hadislerle destekli açıklamalar yapılmaktadır. Konuşmacı, Allah'ın kullarına olan merhameti ve günah işleyenlerin Allah'a sığınmasının Allah'ın en hazzettiği hal olduğu vurgusunda bulunmaktadır.
Kitap, Tanzimat'tan Cumhuriyet'e kadar Türk şiirinin başlıca şairlerini incelemektedir. Metin tahlili yöntemini kullanarak edebi eserleri tarihsel ve toplumsal bağlamda değerlendirmektedir. Her şiirin topluma bir şeyler anlatma amacı taşıdığını vurgulamaktadır
Tanzimat, Osmanlı'nın Batı'ya yönelişi ve kurumlarıyla Batı'ya yönelişidir. 1860'ta Agâh Efendi ve Şinasi'nin çıkardığı Tercümân-ı Ahvâl ile edebiyat başladı. İlk Türk romancıları deneyim eksikliğinden dolayı roman kalıbını yeni ortama uyarlayamadı
Bu video, Emek Hoca adlı bir öğretmen ve öğrencisi arasında geçen eğitim içerikli bir soru çözümü ve tekrar dersidir. Öğretmen, öğrencisine Tanzimat edebiyatı konusunda çeşitli soruları çözerken bilgi aktarmaktadır.. Videoda Tanzimat edebiyatı ile ilgili toplam on soru çözülmektedir. Sorular Namık Kemal, Şemseddin Sami, Muallim Naci, Ali Suavi, Ahmet Mithat, Şinasi ve Agah Efendi gibi önemli Tanzimat yazarlarının hayatları, eserleri ve özellikleri hakkında bilgi içermektedir. Ayrıca dönemin önemli gazeteleri (Tercüman-ı Ahval, Ceride-i Havadis, Ayine-i Vatan, Mümeyyiz) ve ilk resmi gazete, ilk resimli gazete gibi konular da ele alınmaktadır.. Video, öğrencilere Tanzimat edebiyatı konusunda tekrar yapma ve sınav hazırlığı için faydalı bilgiler sunmaktadır. Her soru için doğru cevaplar açıklanırken, yazarların tiyatro, şiir, roman ve gazete çalışmaları, dilbilimsel çalışmaları hakkında detaylı bilgiler verilmektedir.
Bu video, Deniz Hoca tarafından sunulan 10. sınıf Türkçe dersidir. Eğitimci, Türk edebiyatının tarihi dönemlerini detaylı bir şekilde anlatmaktadır.. Videoda Türk edebiyatının üç ana döneme ayrıldığı açıklanmaktadır: İslam öncesi Türk edebiyatı, İslam'ın etkisinde gelişen Türk edebiyatı ve Batı etkisinde gelişen Türk edebiyatı. Mehmet Fuat Köprülü tarafından ilk kez bu dönemlere ayrılan Türk edebiyatı, her dönem için detaylı bilgiler sunulmaktadır.. Batı etkisinde gelişen Türk edebiyatı özellikle vurgulanmakta ve bu dönemin beş alt başlığı (Tanzimat edebiyatı, Servet-i Fünun edebiyatı, Fecri Ati, Türkçülük akımı ve Cumhuriyet dönemi) açıklanmaktadır. Eğitimci, Türk edebiyatının dönemlerini iyi bilmek ve tabloyu özümsemek gerektiğini vurgulamaktadır.
Osmanlı Türkçesi, XIII. yüzyıldan XIX. yüzyıl ortalarına kadar kesintisiz varlığını sürdürdü. Edebiyat, Arap ve Fars edebiyatlarıyla paralel olarak gazel, kaside, mesnevî türlerinde gelişti. Tanzimat'la birlikte batılı edebî türler kullanılmaya başlandı
Bu video, 2019-2020 öğretim yılı birinci dönem sınavı birinci oturumunda verilen Türk Dili ve Edebiyatı sınavının sorularını ve cevaplarını içermektedir.. Video, 20 sorudan oluşan bir sınav formatındadır. Sorular Türk edebiyatı tarihi (Tanzimat, Servet-i Fünun, Milli Edebiyat dönemleri), Türk edebiyatı türleri (roman, tiyatro, anı, gezi yazısı), Türk edebiyatı yazarları (Mehmet Rauf, İbrahim Şinasi, Sait Faik Abasıyanık) ve Türkçe dilbilgisi konularını kapsamaktadır. Her soru için doğru cevap verilmekte ve bazı soruların yanıtları açıklanmaktadır.
Nazım şeklinde yazılan hikayelere manzum hikaye denir. Tanzimat'tan sonra Recaizade Ekrem ile başlamıştır. Servet-i Fünun döneminde yaygınlaşmıştır. Mehmet Akif Ersoy ve Tevfik Fikret önemli temsilcileridir
On iki hikayeden oluşan halk edebiyatı ürünüdür. XIV-XV. yüzyıllarda Kuzeydoğu Anadolu'da derlenmiştir. Destan ve halk hikayesi özelliklerini birleştirir. Dresden ve Vatikan'da iki yazma nüshası bulunmaktadır
Bu video, Açıksa TV'de Türkan Hoca ile yapılan bir eğitim dersidir. Hoca, sohbet yazısı türünü detaylı bir şekilde anlatmaktadır.. Videoda sohbet yazısı türünün tanımı, deneme ve makale gibi diğer öğretici metin türlerinden farkları açıklanmaktadır. Sohbet yazısının giriş, gelişme ve sonuç bölümlerinden oluştuğu, konuşma havası içinde yazıldığı ve günlük olayları konu edindiği belirtilmektedir. Ayrıca sohbet yazısının Tanzimat döneminde ilk örneklerini gösterdiği, Cumhuriyet döneminde ise geliştiği ve önemli sohbet eserleri (Suud Kemal Yetkili'nin "Edebiyat Söyleşileri", Şevket Rado'nun "Eşref Saati", Melih Cevdet Anday'ın "Dilimiz Üzerine Konuşmalar", Nurullah Ataç'ın "Dil Üzerine Söyleşiler" ve Ahmet Rasim'in "Ramazan Sohbetleri") hakkında bilgi verilmektedir.
Bu video, bir eğitimci tarafından sunulan Türk edebiyatı dersidir. Eğitimci, sınavlarda çıkabilecek önemli Türk edebiyat eserlerini ve yazarlarını anlatmaktadır.. Video, Tanzimat, Servet-i Fünun ve Milli Edebiyat dönemlerinde ortaya konan önemli eserleri ele almaktadır. Şinasi, Halit Ziya Uşaklıgil, Namık Kemal, Hüseyin Rahmi Gürpınar, Ahmet Hikmet Müftüoğlu, Halide Edip Adıvar, Yahya Kemal, Ömer Seyfettin, Refik Halit, Reşat Nuri Güntekin, Yakup Kadri Karaosmanoğlu ve Aka Gündüz gibi önemli yazarların eserleri, karakterleri ve konuları hakkında detaylı bilgiler verilmektedir.. Videoda ayrıca sınavlarda çıkabilecek soru tipleri ve bu sorulara nasıl cevap verileceği de ele alınmaktadır. "Şair Evlenmesi", "Aşk-ı Memnu", "Vatan Yahut Silistre", "Mai ve Siyah", "Intibah", "Kırık Hayatlar", "Araba Sevdası", "Şık", "Eylül", "Sergüzeştir", "Kuyruklu Yıldız Altında Bir İzdivaç", "Gönül Hanım", "Küçük Paşa", "Ateşten Gömlek", "Şıpsevdi" gibi eserlerin özellikleri ve konuları hakkında bilgiler sunulmaktadır.
Hiciv, bir kişiyi veya toplumu alaya alan manzum eleştiri türüdür. Genellikle manzum yazılır, nesir hicivleri de vardır. Divan edebiyatında hiciv, halk edebiyatında taşlama olarak adlandırılır. Nükte ile hiciv arasında ayrılmaz bir bağ bulunur
Bu video, Deniz Hoca tarafından sunulan 11. sınıf edebiyat ve Türkçe dil bilgisi dersinin eleştiri ünitesini içeren eğitim içeriğidir.. Video iki ana bölümden oluşmaktadır. İlk bölümde eleştiri kavramının tanımı, özellikleri ve Türk edebiyatındaki eleştiri tarihi kronolojik olarak anlatılmaktadır. İkinci bölümde ise eleştiri türleri (öznel izlenimci eleştiri, tarih ve sosyolojik eleştiri, sanatçıya yönelik eleştiri, esere yönelik eleştiri ve çözümleyici eleştiri) detaylı şekilde ele alınmakta ve anlatım bozuklukları (anlamsal bozukluklar ve yapısal bozukluklar) örneklerle açıklanmaktadır.. Video, sınavlarda çıkabilecek soru tiplerine dikkat çekerek öğrencilere sınav hazırlığı için faydalı bilgiler sunmaktadır. Tanzimat döneminde Namık Kemal, Ziya Paşa gibi isimlerin eleştiri türündeki çalışmaları ve Cumhuriyet dönemindeki önemli eleştirmenler hakkında da bilgiler içermektedir.